3 weg systeem bouwen(type Countach).
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 3 weg systeem bouwen
ipv K+T zou ik liever bij de Hobby Hifi kijken, die eerste heeft net wat te veel miskleunen op hun naam staan (of ze moeten de afgelopen paar jaar weer iemand in dienst genomen hebben die behalve creatief ook verstand van luidsprekers ontwerpen heeft)
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 3 weg systeem bouwen
hoog rendement: vintage Philips 
viewtopic.php?f=3&t=25684
de tweeters spelen het zachtste, de mid en zelfs de woofers moesten gedempt worden
viewtopic.php?f=3&t=25684
de tweeters spelen het zachtste, de mid en zelfs de woofers moesten gedempt worden
Re: 3 weg systeem bouwen
Tsja, de lol van Hobbyhifi is er voor mij ook wel vanaf, totaal geen vernieuwing meer. De driver testen zijn helemaal erg, bepaalde Visaton units zijn al wel 10 keer getest zoals de AL 130. Laatst stond dan wel de Purifi erin, maar ook rijkelijk laat.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 3 weg systeem bouwen
klopt, maar in elk geval zijn wat hij publiceert goed doordachte ontwerpen
Re: 3 weg systeem bouwen
Rendement en gevoeligheid zijn wat verwarrend. Het is niet hetzelfde en men haalt het vaak door elkaar. Rendement is van oudsher de SPL bij 1 watt input. Strikt genoemen ook niet helemaal waar want SPL is geen vermogen maar geluidsdruk. Gevoeligheid is het aantal SPL bij een bepaalde ingangsspanning. Men heeft daarvoor afgesproken dezelfde 1 watt aan te houden maar dan expliciet voor 8 ohm speakers. En dan kom je op: Gevoeligheid == SPL bij 2,83V_rms. Dat pakt dus anders uit bij 4 ohm speakers.
M.i. kun je voor een buizenversterker het beste een 3-weg aanhouden zoals Timpert eigenlijk al voorstelde. Het rendement in het laag opkrikken door 4 woofers te gebruiken, mooie mid er bij en een Dayton AMT voor het hoog of een echte (alu) ribbon. Klassiek crossen op 300Hz en 3kHz. Baffle step zou ik niet overdrijven. Hooguit 3dB of met een brede baffle gewoon weg laten en in het x-over op 300Hz meenemen.
M.i. kun je voor een buizenversterker het beste een 3-weg aanhouden zoals Timpert eigenlijk al voorstelde. Het rendement in het laag opkrikken door 4 woofers te gebruiken, mooie mid er bij en een Dayton AMT voor het hoog of een echte (alu) ribbon. Klassiek crossen op 300Hz en 3kHz. Baffle step zou ik niet overdrijven. Hooguit 3dB of met een brede baffle gewoon weg laten en in het x-over op 300Hz meenemen.
Re: 3 weg systeem bouwen
Ik denk dat je met de wens van 25cm breed en je budget net niet goed uitkomt.Deze is net wat groter, er is goed over nagedacht, haalt nét niet de 90dB maar gaat het waarschijnlijk lekker doen op een buizenbak (let op de impedantiecurve). En het is weer eens wat anders...
Re: 3 weg systeem bouwen
Deze is wat maat betreft geen probleem, daar kan ik bij mijn vrouw net mee aankomen in de huiskamermarkbakk schreef:Ik denk dat je met de wens van 25cm breed en je budget net niet goed uitkomt.Deze is net wat groter, er is goed over nagedacht, haalt nét niet de 90dB maar gaat het waarschijnlijk lekker doen op een buizenbak (let op de impedantiecurve). En het is weer eens wat anders...
Ik kan de grafieken niet helemaal lezen, maar is die 89db bij 8 ohm?
en wat kan je hier van verwachten, is dit een beetje een leuk ontwerp wat zal voldoen?
Ik kan trouwens op de versterker ook 4ohm uitsturen maar weet niet of dat wat aan de eigenschappen af doet, ik gebruik nu altijd de 8ohm uitgang.
Re: 3 weg systeem bouwen
Volgens de TSP nog meer dan 89dB. Tel maar uit, een redelijk hoge Fs, 13,7 Tm ‘onder de motorkap’ (de gemiddelde betaalbare Scanspeak komt niet boven de 10) en 350 cm2 aan conusoppervlakte. Mooie basis voor een betaalbare drieweg. En de ontwerper heeft een aardige track record, ook bij verschillende wedstrijden. Hij heeft ook een grotere broer (Mona Kea) ontworpen, maar die is budgetwise en qua maat net wat te groot.
[Edit] die ‘net niet de 90dB’ in mijn vorige post klopt denk ik niet helemaal.
[Edit] die ‘net niet de 90dB’ in mijn vorige post klopt denk ik niet helemaal.
Re: 3 weg systeem bouwen
Mwah dat net niet 90dB stelt niet veel voor. Wordt pas spannend als het in de buurt komt of gelijk aan de mid en tweet komt . Lijkt mij een mooi uitgangspunt. Mid en tweet lijken mij een prima keus Maar wil je meer bas dan worden het toch 4 maal 7" of 8"-ers. Plaatjes op zich blijven weinig zeggen over of je het ook mooi vindt klinken en op dat vlak je keus zou zijn.
Re: 3 weg systeem bouwen
markbakk schreef:Volgens de TSP nog meer dan 89dB. Tel maar uit, een redelijk hoge Fs, 13,7 Tm ‘onder de motorkap’ (de gemiddelde betaalbare Scanspeak komt niet boven de 10) en 350 cm2 aan conusoppervlakte. Mooie basis voor een betaalbare drieweg. En de ontwerper heeft een aardige track record, ook bij verschillende wedstrijden. Hij heeft ook een grotere broer (Mona Kea) ontworpen, maar die is budgetwise en qua maat net wat te groot.
[Edit] die ‘net niet de 90dB’ in mijn vorige post klopt denk ik niet helemaal.
Ik denk dat dit niet zo'n gek idee is om te gaan bouwen, maar krijg ik wel 4x 6 inch in deze kast weggewerkt?Pjotr schreef:Mwah dat net niet 90dB stelt niet veel voor. Wordt pas spannend als het in de buurt komt of gelijk aan de mid en tweet komt . Lijkt mij een mooi uitgangspunt. Mid en tweet lijken mij een prima keus Maar wil je meer bas dan worden het toch 4 maal 7" of 8"-ers. Plaatjes op zich blijven weinig zeggen over of je het ook mooi vindt klinken en op dat vlak je keus zou zijn.
En win ik daar erg veel mee t.o.v. 1x 10 inch, ja 3db in bas?, maar wordt het dan niet erg veel van het goede of valt dat wel mee?
Of andere gevoeliger 10" Bas speaker?
Ik was me nog wat aan het inlezen en zie dat met een baspijp de frequentie nog wat verder naar beneden gaat en dat de kastinhoud daar ook een grote rol in speelt, is daar nog een nadeel aan tov een dichte kast?
Re: 3 weg systeem bouwen
Verklaar je nader Mark, wat bedoel je daar mee(ik ben leek op dat gebied).markbakk schreef:Hoe ga je het wisselfilter voor deze combinatie ontwikkelen?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 3 weg systeem bouwen
Ik werk veel met de FaitalPRO 10RS350, een meer dan prima woofer. Beetje overkill wellicht, maar relatief gevoelig en gaat laag genoeg voor de meeste muzieksoorten in ca 30 liter.
De vraag van Mark slaat op: ga je iets nabouwen of iets ontwerpen.
Iets nabouwen kost je 10-30 uur, iets ontwerpen 10 tot 30 weken
De vraag van Mark slaat op: ga je iets nabouwen of iets ontwerpen.
Iets nabouwen kost je 10-30 uur, iets ontwerpen 10 tot 30 weken
Re: 3 weg systeem bouwen
Gaat waarschijnlijk deze worden maar de vraag was om 1 woofer van 10"te plaatsen of 4 kleinere.peterl schreef:markbakk schreef:Ik denk dat je met de wens van 25cm breed en je budget net niet goed uitkomt.Deze is net wat groter, er is goed over nagedacht, haalt nét niet de 90dB maar gaat het waarschijnlijk lekker doen op een buizenbak (let op de impedantiecurve). En het is weer eens wat anders...
de 10 SR 2,5 CP van Sica heeft nog wat betere specs, maar kan ook niets beter vinden(in gelijkwaardige prijsklasse).
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3 weg systeem bouwen
Mark bedoelt dat je niet zomaar een paar bij elkaar geraapte units in een kast kan zetten, een standaatd (wat is standaard) wisselfiltertje erbij en dan verwachten dat het ergens naar gaat klinken.peterl schreef:Verklaar je nader Mark, wat bedoel je daar mee(ik ben leek op dat gebied).markbakk schreef:Hoe ga je het wisselfilter voor deze combinatie ontwikkelen?
Bij het ontwerpen van ern wisselfilter komt nog wel het een en ander kijken.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 3 weg systeem bouwen
Die ontwerper is wel echt heel goed, althans wat ik van hem gelezen heb. Dus iets anders met betere specs... hoe dan ook is een ontwerp afgestemd. Dat komt behoorlijk precies meestal, uitzonderingen daargelaten.peterl schreef:Gaat waarschijnlijk deze worden maar de vraag was om 1 woofer van 10"te plaatsen of 4 kleinere.peterl schreef:markbakk schreef:Ik denk dat je met de wens van 25cm breed en je budget net niet goed uitkomt.Deze is net wat groter, er is goed over nagedacht, haalt nét niet de 90dB maar gaat het waarschijnlijk lekker doen op een buizenbak (let op de impedantiecurve). En het is weer eens wat anders...
de 10 SR 2,5 CP van Sica heeft nog wat betere specs, maar kan ook niets beter vinden(in gelijkwaardige prijsklasse).
De Visaton Mezzoforte kun je ook overwegen: https://www.lautsprechershop.de/hifi/mezzoforte_en.htm al lijkt het me geen grote verbetering t.o.v. je B&W
Edit: deze wellicht wel: https://www.lautsprechershop.de/hifi/sc ... ide_en.htm
https://www.lautsprechershop.de/hifi/katun.htm
https://www.lautsprechershop.de/hifi/vardar_en.htm
poepie nieuw, vanwege lockdown nog niet de bladen kunnen lezen:
https://www.lautsprechershop.de/hifi/midas_en.htm
Laatst gewijzigd door wouter op do 04 mar 2021, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 3 weg systeem bouwen
Dat klopt natuurlijk wel. Al zal voor de hoog en mid sectie de aanpassing minimaal zijn. Kan mij wel voorstellen dat het wat veel gevraagd is voor Peter om ook nog eens het filter aan te passen en helemaal goed te krijgen.
Re: 3 weg systeem bouwen
Je zou deze ook nog eens kunnen bekijken. Gaat ook aardig laag. Turbosound TS-10W300/8Apeterl schreef:Gaat waarschijnlijk deze worden maar de vraag was om 1 woofer van 10"te plaatsen of 4 kleinere.peterl schreef:markbakk schreef:Ik denk dat je met de wens van 25cm breed en je budget net niet goed uitkomt.Deze is net wat groter, er is goed over nagedacht, haalt nét niet de 90dB maar gaat het waarschijnlijk lekker doen op een buizenbak (let op de impedantiecurve). En het is weer eens wat anders...
de 10 SR 2,5 CP van Sica heeft nog wat betere specs, maar kan ook niets beter vinden(in gelijkwaardige prijsklasse).
Re: 3 weg systeem bouwen
Dat lijkt mij ook wat teveel van het goede pjotrPjotr schreef:Dat klopt natuurlijk wel. Al zal voor de hoog en mid sectie de aanpassing minimaal zijn. Kan mij wel voorstellen dat het wat veel gevraagd is voor Peter om ook nog eens het filter aan te passen en helemaal goed te krijgen.
Ik denk dat ik dan ga voor het Duitse ontwerp de "Countach" met de enkele woofer, en neem aan dat ik dan niets hoef aan te passen?
Maar gewoon van zijn tekening en materialen kan werken, die hij heeft vermeld?
Ik zat er aan te denken om de kast van zwart MDF V313 te bouwen, maar dan zijn de diktes wel iets anders, maakt dat nog veel uit.
De zij, achterwanden en en binnen schotten zouden dan 18mm ipv 19mm worden. of kan ik dan beter voor 22mm kiezen?
Ook de dikke voorkant van 38mm is niet in 1 plaat te krijgen maar dan zou ik bv een 18mm en 18mm op elkaar moeten lijmen, of is dat af te raden?
Re: 3 weg systeem bouwen
18 mm is min of meer een standaard dikte voor MDF. 19 mm zal er ook wel zijn, maar vermoedelijk moeilijk te vinden.(voor de particulier)
2 x 18 mm verlijmen om aan de 36 mm dikte te komen is ook een gebruikelijke gang van zaken in de luidsprekerbouw, kun je gerust doen.
2 x 18 mm verlijmen om aan de 36 mm dikte te komen is ook een gebruikelijke gang van zaken in de luidsprekerbouw, kun je gerust doen.
Re: 3 weg systeem bouwen
Het enige wat ik wat vreemd vind is dat ze de achterwand niet tot boven aan toe hebben getrokken maar de tweeter achterwand als los stukje hebben, wat is daar de reden van?
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3 weg systeem bouwen
Geen. Misschien constructietechnisch, maar dat zie ik zo gauw ook niet. Als jij het uit één stuk kan maken, gewoon doen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 3 weg systeem bouwen
In de tekst eronder noemt de auteur een aparte deksel voor de hoogsectie, als ‘Weichenfach’. Bedoelt voor ‘zacht’ dempingsmateriaal? Waarom dit apart via de achterkant te vullen moet zijn snap ik ook niet helemaal. Om tijdens het luisteren eenvoudig wat te kunnen toevoegen / verwijderen?
