3 weg systeem bouwen(type Countach).

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2442
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door timpert »

Waarschijnlijk zit er geen 2 Ohm tap op z'n uitgangstrafo...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Henkjan »

ipv K+T zou ik liever bij de Hobby Hifi kijken, die eerste heeft net wat te veel miskleunen op hun naam staan (of ze moeten de afgelopen paar jaar weer iemand in dienst genomen hebben die behalve creatief ook verstand van luidsprekers ontwerpen heeft)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Henkjan »

hoog rendement: vintage Philips :rock:

viewtopic.php?f=3&t=25684

de tweeters spelen het zachtste, de mid en zelfs de woofers moesten gedempt worden
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Walt »

Tsja, de lol van Hobbyhifi is er voor mij ook wel vanaf, totaal geen vernieuwing meer. De driver testen zijn helemaal erg, bepaalde Visaton units zijn al wel 10 keer getest zoals de AL 130. Laatst stond dan wel de Purifi erin, maar ook rijkelijk laat.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Henkjan »

klopt, maar in elk geval zijn wat hij publiceert goed doordachte ontwerpen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Pjotr »

Rendement en gevoeligheid zijn wat verwarrend. Het is niet hetzelfde en men haalt het vaak door elkaar. Rendement is van oudsher de SPL bij 1 watt input. Strikt genoemen ook niet helemaal waar want SPL is geen vermogen maar geluidsdruk. Gevoeligheid is het aantal SPL bij een bepaalde ingangsspanning. Men heeft daarvoor afgesproken dezelfde 1 watt aan te houden maar dan expliciet voor 8 ohm speakers. En dan kom je op: Gevoeligheid == SPL bij 2,83V_rms. Dat pakt dus anders uit bij 4 ohm speakers.

M.i. kun je voor een buizenversterker het beste een 3-weg aanhouden zoals Timpert eigenlijk al voorstelde. Het rendement in het laag opkrikken door 4 woofers te gebruiken, mooie mid er bij en een Dayton AMT voor het hoog of een echte (alu) ribbon. Klassiek crossen op 300Hz en 3kHz. Baffle step zou ik niet overdrijven. Hooguit 3dB of met een brede baffle gewoon weg laten en in het x-over op 300Hz meenemen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door markbakk »

Ik denk dat je met de wens van 25cm breed en je budget net niet goed uitkomt.Deze is net wat groter, er is goed over nagedacht, haalt nét niet de 90dB maar gaat het waarschijnlijk lekker doen op een buizenbak (let op de impedantiecurve). En het is weer eens wat anders...
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door peterl »

markbakk schreef:
Ik denk dat je met de wens van 25cm breed en je budget net niet goed uitkomt.Deze is net wat groter, er is goed over nagedacht, haalt nét niet de 90dB maar gaat het waarschijnlijk lekker doen op een buizenbak (let op de impedantiecurve). En het is weer eens wat anders...
Deze is wat maat betreft geen probleem, daar kan ik bij mijn vrouw net mee aankomen in de huiskamer :lol:
Ik kan de grafieken niet helemaal lezen, maar is die 89db bij 8 ohm?
en wat kan je hier van verwachten, is dit een beetje een leuk ontwerp wat zal voldoen?
Ik kan trouwens op de versterker ook 4ohm uitsturen maar weet niet of dat wat aan de eigenschappen af doet, ik gebruik nu altijd de 8ohm uitgang.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door markbakk »

Volgens de TSP nog meer dan 89dB. Tel maar uit, een redelijk hoge Fs, 13,7 Tm ‘onder de motorkap’ (de gemiddelde betaalbare Scanspeak komt niet boven de 10) en 350 cm2 aan conusoppervlakte. Mooie basis voor een betaalbare drieweg. En de ontwerper heeft een aardige track record, ook bij verschillende wedstrijden. Hij heeft ook een grotere broer (Mona Kea) ontworpen, maar die is budgetwise en qua maat net wat te groot.
[Edit] die ‘net niet de 90dB’ in mijn vorige post klopt denk ik niet helemaal.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Pjotr »

Mwah dat net niet 90dB stelt niet veel voor. Wordt pas spannend als het in de buurt komt of gelijk aan de mid en tweet komt . Lijkt mij een mooi uitgangspunt. Mid en tweet lijken mij een prima keus Maar wil je meer bas dan worden het toch 4 maal 7" of 8"-ers. Plaatjes op zich blijven weinig zeggen over of je het ook mooi vindt klinken en op dat vlak je keus zou zijn.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door peterl »

markbakk schreef:
Volgens de TSP nog meer dan 89dB. Tel maar uit, een redelijk hoge Fs, 13,7 Tm ‘onder de motorkap’ (de gemiddelde betaalbare Scanspeak komt niet boven de 10) en 350 cm2 aan conusoppervlakte. Mooie basis voor een betaalbare drieweg. En de ontwerper heeft een aardige track record, ook bij verschillende wedstrijden. Hij heeft ook een grotere broer (Mona Kea) ontworpen, maar die is budgetwise en qua maat net wat te groot.
[Edit] die ‘net niet de 90dB’ in mijn vorige post klopt denk ik niet helemaal.
Pjotr schreef:
Mwah dat net niet 90dB stelt niet veel voor. Wordt pas spannend als het in de buurt komt of gelijk aan de mid en tweet komt . Lijkt mij een mooi uitgangspunt. Mid en tweet lijken mij een prima keus Maar wil je meer bas dan worden het toch 4 maal 7" of 8"-ers. Plaatjes op zich blijven weinig zeggen over of je het ook mooi vindt klinken en op dat vlak je keus zou zijn.
Ik denk dat dit niet zo'n gek idee is om te gaan bouwen, maar krijg ik wel 4x 6 inch in deze kast weggewerkt?
En win ik daar erg veel mee t.o.v. 1x 10 inch, ja 3db in bas?, maar wordt het dan niet erg veel van het goede of valt dat wel mee?
Of andere gevoeliger 10" Bas speaker?

Ik was me nog wat aan het inlezen en zie dat met een baspijp de frequentie nog wat verder naar beneden gaat en dat de kastinhoud daar ook een grote rol in speelt, is daar nog een nadeel aan tov een dichte kast?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door markbakk »

Hoe ga je het wisselfilter voor deze combinatie ontwikkelen?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door peterl »

markbakk schreef:
Hoe ga je het wisselfilter voor deze combinatie ontwikkelen?
Verklaar je nader Mark, wat bedoel je daar mee(ik ben leek op dat gebied).
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door wouter »

Ik werk veel met de FaitalPRO 10RS350, een meer dan prima woofer. Beetje overkill wellicht, maar relatief gevoelig en gaat laag genoeg voor de meeste muzieksoorten in ca 30 liter.

De vraag van Mark slaat op: ga je iets nabouwen of iets ontwerpen.
Iets nabouwen kost je 10-30 uur, iets ontwerpen 10 tot 30 weken ;-)
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door peterl »

peterl schreef:
markbakk schreef:
Ik denk dat je met de wens van 25cm breed en je budget net niet goed uitkomt.Deze is net wat groter, er is goed over nagedacht, haalt nét niet de 90dB maar gaat het waarschijnlijk lekker doen op een buizenbak (let op de impedantiecurve). En het is weer eens wat anders...
Gaat waarschijnlijk deze worden maar de vraag was om 1 woofer van 10"te plaatsen of 4 kleinere.
de 10 SR 2,5 CP van Sica heeft nog wat betere specs, maar kan ook niets beter vinden(in gelijkwaardige prijsklasse).
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door pappaleo »

peterl schreef:
markbakk schreef:
Hoe ga je het wisselfilter voor deze combinatie ontwikkelen?
Verklaar je nader Mark, wat bedoel je daar mee(ik ben leek op dat gebied).
Mark bedoelt dat je niet zomaar een paar bij elkaar geraapte units in een kast kan zetten, een standaatd (wat is standaard) wisselfiltertje erbij en dan verwachten dat het ergens naar gaat klinken.

Bij het ontwerpen van ern wisselfilter komt nog wel het een en ander kijken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door wouter »

peterl schreef:
peterl schreef:
markbakk schreef:
Ik denk dat je met de wens van 25cm breed en je budget net niet goed uitkomt.Deze is net wat groter, er is goed over nagedacht, haalt nét niet de 90dB maar gaat het waarschijnlijk lekker doen op een buizenbak (let op de impedantiecurve). En het is weer eens wat anders...
Gaat waarschijnlijk deze worden maar de vraag was om 1 woofer van 10"te plaatsen of 4 kleinere.
de 10 SR 2,5 CP van Sica heeft nog wat betere specs, maar kan ook niets beter vinden(in gelijkwaardige prijsklasse).
Die ontwerper is wel echt heel goed, althans wat ik van hem gelezen heb. Dus iets anders met betere specs... hoe dan ook is een ontwerp afgestemd. Dat komt behoorlijk precies meestal, uitzonderingen daargelaten.
De Visaton Mezzoforte kun je ook overwegen: https://www.lautsprechershop.de/hifi/mezzoforte_en.htm al lijkt het me geen grote verbetering t.o.v. je B&W

Edit: deze wellicht wel: https://www.lautsprechershop.de/hifi/sc ... ide_en.htm

https://www.lautsprechershop.de/hifi/katun.htm

https://www.lautsprechershop.de/hifi/vardar_en.htm

poepie nieuw, vanwege lockdown nog niet de bladen kunnen lezen:
https://www.lautsprechershop.de/hifi/midas_en.htm
Laatst gewijzigd door wouter op do 04 mar 2021, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Pjotr »

Dat klopt natuurlijk wel. Al zal voor de hoog en mid sectie de aanpassing minimaal zijn. Kan mij wel voorstellen dat het wat veel gevraagd is voor Peter om ook nog eens het filter aan te passen en helemaal goed te krijgen.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door koenjer »

peterl schreef:
peterl schreef:
markbakk schreef:
Ik denk dat je met de wens van 25cm breed en je budget net niet goed uitkomt.Deze is net wat groter, er is goed over nagedacht, haalt nét niet de 90dB maar gaat het waarschijnlijk lekker doen op een buizenbak (let op de impedantiecurve). En het is weer eens wat anders...
Gaat waarschijnlijk deze worden maar de vraag was om 1 woofer van 10"te plaatsen of 4 kleinere.
de 10 SR 2,5 CP van Sica heeft nog wat betere specs, maar kan ook niets beter vinden(in gelijkwaardige prijsklasse).
Je zou deze ook nog eens kunnen bekijken. Gaat ook aardig laag. Turbosound TS-10W300/8A
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door peterl »

Pjotr schreef:
Dat klopt natuurlijk wel. Al zal voor de hoog en mid sectie de aanpassing minimaal zijn. Kan mij wel voorstellen dat het wat veel gevraagd is voor Peter om ook nog eens het filter aan te passen en helemaal goed te krijgen.
Dat lijkt mij ook wat teveel van het goede pjotr :lol:
Ik denk dat ik dan ga voor het Duitse ontwerp de "Countach" met de enkele woofer, en neem aan dat ik dan niets hoef aan te passen?
Maar gewoon van zijn tekening en materialen kan werken, die hij heeft vermeld?
Ik zat er aan te denken om de kast van zwart MDF V313 te bouwen, maar dan zijn de diktes wel iets anders, maakt dat nog veel uit.
De zij, achterwanden en en binnen schotten zouden dan 18mm ipv 19mm worden. of kan ik dan beter voor 22mm kiezen?
Ook de dikke voorkant van 38mm is niet in 1 plaat te krijgen maar dan zou ik bv een 18mm en 18mm op elkaar moeten lijmen, of is dat af te raden?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door ray5150 »

18 mm is min of meer een standaard dikte voor MDF. 19 mm zal er ook wel zijn, maar vermoedelijk moeilijk te vinden.(voor de particulier)
2 x 18 mm verlijmen om aan de 36 mm dikte te komen is ook een gebruikelijke gang van zaken in de luidsprekerbouw, kun je gerust doen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door wouter »

precies, komt op allemaal niet op een millimeter aan.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door peterl »

Het enige wat ik wat vreemd vind is dat ze de achterwand niet tot boven aan toe hebben getrokken maar de tweeter achterwand als los stukje hebben, wat is daar de reden van?
Bijlagen
Bauplan-final-mit-WZ.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door pappaleo »

Geen. Misschien constructietechnisch, maar dat zie ik zo gauw ook niet. Als jij het uit één stuk kan maken, gewoon doen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Barry2001 »

In de tekst eronder noemt de auteur een aparte deksel voor de hoogsectie, als ‘Weichenfach’. Bedoelt voor ‘zacht’ dempingsmateriaal? Waarom dit apart via de achterkant te vullen moet zijn snap ik ook niet helemaal. Om tijdens het luisteren eenvoudig wat te kunnen toevoegen / verwijderen?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”