Ik heb echt een dramatische huiskamer ( 1 luidspreker vol in een hoek) en zit als ik echt ga luisteren meestal op hetzelfde plekje, dan toch de meting op 1 meter gebruiken?Wieger61 schreef:Goeie vraag. Je luisterpositie is echter vaak niet altijd dezelfde, op een andere plek, een paar decimeter of meters verder, moet het ook aardig klinken. Bovendien, niet elke gemeten afwijking op die plek behoeft correctie, of kan gecorrigeerd worden. Waar staande golven voor een knoop zorgen, kun je nooit filterend het gat vullen. Met reflecties, dus dips via de grond hoef je niets te doen. Daarom: eerst alle schakels in de electo-akoetische keten los van elkaar optimaliseren en op het laatst, na het optimaliseren van de opstelling, kijken of voor de luisterplek nog wat te regelen valt.
Maar goed, alles nu gemeten op 1 meter afstand , daarna alles enigzins gelijk gelegd en een xo gekozen van 650 en 3500 met een LR van de 4de order (zoals aangeraden in de manual), als ik nu de som bekijk zie ik nog wel wat dips en peaks deze met beleid aanpassen?
Overigens is de hotspot inderdaad veel minder precies geworden