Het grote Hypex Filter Design Topic

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door satefan »

In dit topic kunnen we naar hartelust ervaringen uitwisselen over Hypex Filter Design, oftewel HFD.

Naar info van Hypex, een korte intro van wat HFD is en doet:

Hypex Filter Designer is a program to control Hypex Electronics B.V. amplifier modules.

The Hypex Filter Design v4 software consists of four areas:
- Main screen
- Device settings screen
- Filter design graphical screen
- Filter design advanced screen


Handige links:
- Hypex DSP solutions: https://www.hypex.nl/dsp-solutions/
- Hypex software download: https://www.hypex.nl/software/
- Hypex Filter Design Manual: https://www.hypex.nl/img/upload/doc/sof ... 5_Help.pdf

Satefan
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door holco »

Bedankt voor dit topic :D

Wellicht handig,

https://www.diyaudio.com/forums/class-d ... -step.html
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door holco »

Na een gevecht om dmv Boot Camp Windows 10 op mijn IMac te krijgen heb ik nu FCD draaiend :yeah:

FCD ziet er op het eerste gezicht goed uit en het filter design gedeelte (de 2x FA253 zijn nog niet binnen) lijkt op het eerste gezicht goed in elkaar te steken, zonder problemen ook een drieweg filter opgezet om er een beetje vertrouwd mee te geraken, So far so good :D

Wat ik niet kan vinden is hoe je de som van de 3 kanalen in het frequentie veld kan krijgen? Rechts bovenin het veld staat wel een afvink box met "show sum of all selected channels" maar ik kan maar 1 kanaal tegelijk selecteren en wel of niet afvinken doet niks zo te zien, wellicht komt dat omdat ik er nog geen Amp aan heb hangen :-k
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door ds23man »

Bovenaan bij de kanaalindeling even sum aanklikken van welke kanalen die je in de som wil zien.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door ds23man »

Oh ja, de som is pas te zien met daadwerkelijke metingen.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door holco »

Maar je wilt toch eerst een compleet filter configureren voordat je gaat meten? niet dat het onoverkomelijk is maar ik snap dit besluit niet, een en ander lijdt eerder tot onoverzichtelijkheid dan het tegenovergestelde :-k
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door ds23man »

Nee, je hebt altijd de metingen nodig van je drivers zonder filtering. Of je nou in boxsim, hfd of welk ander programma je werkt.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door holco »

Maar dan nog zie ik niet waarom jullie niet die som optie gewoon altijd actief houden, zoals ik al zij is het niet onoverkomelijk maar waarom die keuze?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door rikpost »

holco schreef:
Maar je wilt toch eerst een compleet filter configureren voordat je gaat meten? niet dat het onoverkomelijk is maar ik snap dit besluit niet, een en ander lijdt eerder tot onoverzichtelijkheid dan het tegenovergestelde :-k
Eest de drivers los meten inderdaad ,zonder filtering !
Dan zie je dus ook in welk frequentiegebied ze presteren .
En ook de vorm van de behuizing zorgt voor pieken en dalen welke gedeeltelijk gecompenseerd kunnen worden .

Ik gebruik software van Groundsound dus met de Hypex software kan ik je niet helpen ,maar dit is de algemene werkwijze voor digitale filtering .

Je kunt afhankelijk van het natuurlijk verval van je drivers ook kiezen voor verschillende filter stijlheden bv 12 en 24 combineren .

Wat voor jou het beste uitpakt ,het 1 en ander is ook wel een beetje op gehoor .
Je kunt hem helemaal vlak filteren met maar gek genoeg is dat meestal niet het best klinkende filter :roll:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door holco »

Dat snap ik ook wel, maar de reden? om die som optie dicht te gooien als je nog niet gemeten hebt ontgaat mij totaal.
rikpost schreef:
holco schreef:
Maar je wilt toch eerst een compleet filter configureren voordat je gaat meten? niet dat het onoverkomelijk is maar ik snap dit besluit niet, een en ander lijdt eerder tot onoverzichtelijkheid dan het tegenovergestelde :-k
Eest de drivers los meten inderdaad ,zonder filtering !
Dan zie je dus ook in welk frequentiegebied ze presteren .
En ook de vorm van de behuizing zorgt voor pieken en dalen welke gedeeltelijk gecompenseerd kunnen worden .

Ik gebruik software van Groundsound dus met de Hypex software kan ik je niet helpen ,maar dit is de algemene werkwijze voor digitale filtering .

Je kunt afhankelijk van het natuurlijk verval van je drivers ook kiezen voor verschillende filter stijlheden bv 12 en 24 combineren .

Wat voor jou het beste uitpakt ,het 1 en ander is ook wel een beetje op gehoor .
Je kunt hem helemaal vlak filteren met maar gek genoeg is dat meestal niet het best klinkende filter :roll:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door ds23man »

Je kunt onderin het scherm ook een flat impuls per kanaal inladen en dan krijg je wel weer de som te zien. Als je een som wil berekenen heb je wel data nodig.....
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door holco »

](*,)
Ik speel er vandaag voor het eerst mee en dan valt op dat je een box aan kan vinken die niks doet, de reden komt niet naar boven dus die zal er dan ook wel niet (bewust) zijn, mijn inziens klopt er dan function technisch iets niet, als je iets aan kan zetten moet het werken ook!! zoniet moet die optie er gewoon niet zijn, dit is echt niet rot bedoeld ofzo :D enkel een conclusie waar ik tegenaan loop die een beetje slordig overkomt.
:hide:
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door Rob Dingen »

Ik vind de software een complete ramp, zeker m.b.t. meten zou liever ergens anders mee meten en importeren maar dat is nog niet zo simpel.

Rob
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door ds23man »

holco schreef:
](*,)
Ik speel er vandaag voor het eerst mee en dan valt op dat je een box aan kan vinken die niks doet, de reden komt niet naar boven dus die zal er dan ook wel niet (bewust) zijn, mijn inziens klopt er dan function technisch iets niet, als je iets aan kan zetten moet het werken ook!! zoniet moet die optie er gewoon niet zijn, dit is echt niet rot bedoeld ofzo :D enkel een conclusie waar ik tegenaan loop die een beetje slordig overkomt.
:hide:
Je denkt verkeerd. Als je iets wil berekenen zal je gewoon eerst iets moeten meten. Of dat een fysieke driver is of vlakke file maakt niet uit. Als je een plankje van 30x60cm wil maken moet je toch ook eerst naar de Gamma? :lol: :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door ds23man »

Rob Dingen schreef:
Ik vind de software een complete ramp, zeker m.b.t. meten zou liever ergens anders mee meten en importeren maar dat is nog niet zo simpel.

Rob
En wat is er feitelijk nou anders met meten in HFD dan in Arta? Je meet een impulsrespons die daarna omgevormd wordt naar een FR respons.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door holco »

Leuk :D maar leg nu eens uit WAAROM die functie niet werkt als er nog niet gemeten is?
ds23man schreef:
holco schreef:
](*,)
Ik speel er vandaag voor het eerst mee en dan valt op dat je een box aan kan vinken die niks doet, de reden komt niet naar boven dus die zal er dan ook wel niet (bewust) zijn, mijn inziens klopt er dan function technisch iets niet, als je iets aan kan zetten moet het werken ook!! zoniet moet die optie er gewoon niet zijn, dit is echt niet rot bedoeld ofzo :D enkel een conclusie waar ik tegenaan loop die een beetje slordig overkomt.
:hide:
Je denkt verkeerd. Als je iets wil berekenen zal je gewoon eerst iets moeten meten. Of dat een fysieke driver is of vlakke file maakt niet uit. Als je een plankje van 30x60cm wil maken moet je toch ook eerst naar de Gamma? :lol: :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door ds23man »

holco schreef:
Leuk :D maar leg nu eens uit WAAROM die functie niet werkt als er nog niet gemeten is?
ds23man schreef:
holco schreef:
](*,)
Ik speel er vandaag voor het eerst mee en dan valt op dat je een box aan kan vinken die niks doet, de reden komt niet naar boven dus die zal er dan ook wel niet (bewust) zijn, mijn inziens klopt er dan function technisch iets niet, als je iets aan kan zetten moet het werken ook!! zoniet moet die optie er gewoon niet zijn, dit is echt niet rot bedoeld ofzo :D enkel een conclusie waar ik tegenaan loop die een beetje slordig overkomt.
:hide:
Je denkt verkeerd. Als je iets wil berekenen zal je gewoon eerst iets moeten meten. Of dat een fysieke driver is of vlakke file maakt niet uit. Als je een plankje van 30x60cm wil maken moet je toch ook eerst naar de Gamma? :lol: :lol:
Omdat je plank dan nog bij de Gamma ligt.... :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door dre »

Hij blijft wel volhouden! :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door ds23man »

Wie Dre?

En onderin in het scherm kan je met een muisklik het plankje in je winkelwagentje deponeren. :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door holco »

Tja, als feedback niet serieus genomen wordt houdt het voor mij ook op.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door jvenema »

Hoezo een spookrijder, ik zie er wel honderd! :sure:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door ds23man »

jvenema schreef:
Hoezo een spookrijder, ik zie er wel honderd! :sure:
Moest er even over nadenken...

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door jvenema »

Neemt niet weg dat als iets nog niet kan werken of gebruikt kan worden, dat het netter is om dat GUI element te disablen totdat het wel zinvol gebruikt kan worden. Dat is wel een beetje een standaard regel in GUI design. Nu kan het best wel lastig zijn om al die combinaties netjes uit te programmeren en kan er wel eens iets door glippen. Vaak is de code voor het aan en uitzetten van GUI elementen en dat soort aanverwante dingen vaak complexer dan de code van wat het eigenlijk moet doen. Ik ken het geval niet, maar zoals het beschreven is, komen dit soort dingen wel eens vaker voor.
Soms kiest met er bewust voor om eerst de functionaliteit werkend te hebben om daarna het GUI gedrag op orde te brengen. Zoals gezegd dit soort GUI dingen helemaal netjes krijgen is best wel werk en hoeveel resources heb je, hoeveel ander belangrijke features staan nog op de lijst. Hoe hinderlijk is het voor de gebruiker etc.
Ik heb eens een klant gehad, die wou een heel ingewikkelde feature wat maanden werk was, terwijl het hem maar een of twee keer per jaar een handvol minuten werk bespaarde, op een configuratie verandering die in totaal uren werk koste. We hebben hem toen uitgelegd dat zijn wens niet economisch rendabel was. En dat we hem met plezier een paar tientjes korting gaven om zijn extra arbeidsminuten te sponseren.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door ds23man »

Aan de andere kant kan het uitzetten van functies ook de indruk wekken dat ze er niet in zitten waardoor de gebruiker er nooit achter komt dat er meer mogelijkheden zijn....
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Aan de andere kant kan het uitzetten van functies ook de indruk wekken dat ze er niet in zitten waardoor de gebruiker er nooit achter komt dat er meer mogelijkheden zijn....
Als er niet gemeten wordt kom je er niet achter inderdaad. Als er metingen ingevoerd worden wordt de button actief.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”