Aanschaf Tafelboormachine

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Aanschaf Tafelboormachine

Bericht door pvanlingen »

pappaleo schreef:
Even een blonde vraag: De uitlading, is dat de maximale afstand die je kan boren vanaf de rand van je werkstuk?
Ja, zo is dat.
De afstand van het centrum van de boorkop tot aan de kolom.
Paul.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Aanschaf Tafelboormachine

Bericht door pappaleo »

Thanks :goedzo:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Aanschaf Tafelboormachine

Bericht door Henkjan »

Forza schreef:
Ik heb een tijdje terug de Bosch PBD 40 gekocht. Relatief compact digitaal ding, maar kan prima overweg met een 40mm speedboor. Enige dat wat minder is, is dat de afstand van boor tot statief niet erg groot is.

2 versnellingen met digitale toerenregeling en digitale diepte meter met manuele stop.

pbd-40-100026579-hires-png-rgb-oneux-80641_w_1600_h_800.png
mooi ding wel. zo'n laser lijkt me wel handig.
maar hoeveel is de uitlading dan? kom dat niet tegen in de tech gegevens op de site van Bosch
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Aanschaf Tafelboormachine

Bericht door hardbats »

anonamemouse schreef:
Waarvoor wil je hem gaan gebruiken? Ik wilde er ook een hebben, maar bedacht me toen dat ik hem waarschijnlijk zo weinig zou gebruiken dat een boorstandaard een veel zinniger alternatief was. En ook makkelijker te verplaatsen en op te bergen.
Ik ben nog wel van plan om een boorhulp aan te schaffen, dan wel deze https://www.gereedschappro.nl/artikel/3 ... G8QAvD_BwE

Maar naar mijn idee is de een niet de vervanger voor de ander. En zn boorstandaard lijkt mij niet heel handig werken.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Aanschaf Tafelboormachine

Bericht door OpaBert »

hardbats schreef:
anonamemouse schreef:
Waarvoor wil je hem gaan gebruiken? Ik wilde er ook een hebben, maar bedacht me toen dat ik hem waarschijnlijk zo weinig zou gebruiken dat een boorstandaard een veel zinniger alternatief was. En ook makkelijker te verplaatsen en op te bergen.
Ik ben nog wel van plan om een boorhulp aan te schaffen, dan wel deze https://www.gereedschappro.nl/artikel/3 ... orkop.html

Maar naar mijn idee is de een niet de vervanger voor de ander. En zn boorstandaard lijkt mij niet heel handig werken.
Dit lijkt me eeen handig hulpstuk Bats :wink: voor bij een handboormachine
Edit
Amazon heeft er ook een 43 mm opname boormachine met 2 veren op elke poot 1
Link krijg ik niet gekopieerd :evil:
Wolfcraft Tecmobil 4522000; Mobile Drilling Aid for Accurate Hand Drilling
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Aanschaf Tafelboormachine

Bericht door hardbats »

Dat is ongeveer hetzelfde idee. Alleen bij die van Wolfcraft moet je de boormachine inklemmen en bij die van milescraft zit de boor Chuck al gelegerd in de boorhulp. Dat lijkt mij handiger al heb ik nooit met zn hulp gewerkt
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aanschaf Tafelboormachine

Bericht door Pjotr »

Zo'n boorstandaard doet het wel prima maar je moet wel een goede hebben en die zijn ook prijzig! Die grotere van Wolf zijn prima maar die van Piranha is echt troep met veel speling. Een vervanger voor een kolomboor is het beslist niet zoals ik eerder aangaf: viewtopic.php?p=1992296#p1992296 En i.d.d. Bert, die boorhulp heb ik ook met een 43mm opname gezien.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Aanschaf Tafelboormachine

Bericht door John P »

Er zijn wel mooie boorstandaarden die een goedkope boorstandaard naar de kroon steken , zoals wabeco.
https://www.youtube.com/watch?v=lfLvpSO ... =WoodSpezi
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aanschaf Tafelboormachine

Bericht door Pjotr »

Goede tip! Daar heb ik laatst ook al naar zitten kijken: https://www.wabeco-remscheid.de/drillin ... 2-988.html
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Aanschaf Tafelboormachine

Bericht door Forza »

Henkjan schreef:
mooi ding wel. zo'n laser lijkt me wel handig.
maar hoeveel is de uitlading dan? kom dat niet tegen in de tech gegevens op de site van Bosch
Laser is inderdaad wel handig om snel te kunnen uitlijnen. De uitlading is 125 mm.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Aanschaf Tafelboormachine

Bericht door OpaBert »

hardbats schreef:
Dat is ongeveer hetzelfde idee. Alleen bij die van Wolfcraft moet je de boormachine inklemmen en bij die van milescraft zit de boor Chuck al gelegerd in de boorhulp. Dat lijkt mij handiger al heb ik nooit met zn hulp gewerkt
Zit alles nog eens door te lezen, ik ben om een andere reden dan jij het met je eens Namelijk jij gaat veel accu boormachines gebruiken en zit daar wel een 43 mm hals op , :?: meestal niet Weet niet hoe dat bij jou machine is :?:
ik hoop dat de as waar de boorkop op moet klemmen een zeskant is
Dan kwam ik nog tegen om een kolom boormachine als frees machine te kunnen gebruiken
Alleen betrouwbaar als de MC2 met een trekstang vast gezet kan worden , een morseconus en ook de B12 komt los tijdens frezen :!:
Voor licht werk in hout en kunststof zal het wel blijven zitten.
Uitlijnen met een laser mijn ervaringen ermee is dat die goedkope dingen al snel uit focus zijn en de stip al snel een vlek is van een paar mm
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aanschaf Tafelboormachine

Bericht door Pjotr »

OpaBert schreef:
Dan kwam ik nog tegen om een kolom boormachine als frees machine te kunnen gebruiken
Alleen betrouwbaar als de MC2 met een trekstang vast gezet kan worden , een morseconus en ook de B12 komt los tijdens frezen
Mwah dat zou wel eens kunnen gebeuren als alleen de boorkop met een conus vast zit maar met een morseconus heb ik dat nog niet meegemaakt. Dan moet denk ik het wel zo rammelen dat je niet meer van frezen kunt spreken.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Aanschaf Tafelboormachine

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
OpaBert schreef:
Dan kwam ik nog tegen om een kolom boormachine als frees machine te kunnen gebruiken
Alleen betrouwbaar als de MC2 met een trekstang vast gezet kan worden , een morseconus en ook de B12 komt los tijdens frezen
Mwah dat zou wel eens kunnen gebeuren als alleen de boorkop met een conus vast zit maar met een morseconus heb ik dat nog niet meegemaakt. Dan moet denk ik het wel zo rammelen dat je niet meer van frezen kunt spreken.
Waar denk je dat die trekstang voor is :D
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Aanschaf Tafelboormachine

Bericht door timpert »

Ik heb wat jaren terug een HBM 16 aangeschaft, en daar ben ik nog steeds erg blij mee. Ik heb toen specifiek dat model gekocht om de uitlading en de lekker stevige tafel. Het model dat ik heb staat niet meer op de HBM site, deze komt er nog het dichtst bij.

Pas op voor hele goedkope machientjes, ik heb er zelf ook een gehad, daarvan was de tafel zo slap dat recht boren eigenlijk niet mogelijk was. Daarnaast was de zijwaartse speling van de spindel bijna een millimeter. Het ding was op de rand van onbruikbaar, een verspilling van materiaal en moeite dus.

Je kan ook een (tweedehands) machine kopen met een 400V motor, en die met een frequentieomvormer op enkelfase aansluiten. Je moet er dan wel op letten dat je de snelheid niet te laag instelt, omdat anders de motor onvoldoende gekoeld wordt. Ik heb nog wel een omvormertje liggen...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Aanschaf Tafelboormachine

Bericht door Henkjan »

de uitlading bepaalt voor een flink deel voor wat je t kan gebruiken, wil je bijvoorbeeld alle gaten in de bodemplaat van een versterker er mee kunnen doen, dan wil je >20cm uitlading hebben bijvoorbeeld. idem de gaten om een beetje woofer mee in te schroeven voorboren. want ja, dat wil je allemaal met de tefel/kolomboor doen, als je zo'n ding hebt staan ga je echt niet meer klunzen met een handboor
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Aanschaf Tafelboormachine

Bericht door timpert »

Henkjan schreef:
als je zo'n ding hebt staan ga je echt niet meer klunzen met een handboor
+1.

In de kelder boor ik bijna alles met de kolomboor, verder met de accuboor. De "klassieke" boormachine komt alleen nog uit de kist als er in steen of beton geboord moet worden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aanschaf Tafelboormachine

Bericht door Pjotr »

Dat is zeker waar, al moet ik zeggen dat ik tot nu toe 95% van al het werk met een uitlading van 120mm af kon. Zeker voor metaal. Ik zou dan eerder gaan voor die die Huvema die HJ voorstelde. Aan de andere kant zou ik ook eens afvragen wat je er mee wilt gaan doen. Voor de hobby op zolder, dus geen professioneel seriewerk, heb je dan wel zo'n zware machine nodig? Is dan wat John hier voorstelde eigenlijk niet een veel praktischer keuze: viewtopic.php?p=1992319#p1992319
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Aanschaf Tafelboormachine

Bericht door timpert »

Dat ligt eraan hoe veel ruimte je (ervoor over) hebt. Wat ik fijn vind aan de kolomboor is dat het ding altijd klaarstaat voor gebruik. Dat is in mijn situatie een luxe, maar misschien in andere situaties eerder een last. Dat kan alleen de OP beoordelen.

Maar wat je ook kiest, vergeet geen boorklem of ander opspangereedschap!
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Aanschaf Tafelboormachine

Bericht door hardbats »

Ik ga eerst de Milescraft boorhulp bestellen als die weer binnen is bij gereedschapspro.nl. daarmee kan ik al veel doen.
Dan komt er daarna wel een Kolomboormachine en dan blijf ik denk ik toch bij de Huvema HU13-2N. De machines op marktplaats zijn vaak toch te lomp/groot/zwaar of van mindere kwaliteit dan een nieuwe huvema denk ik gezien de merken die aangeboden worden.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Aanschaf Tafelboormachine

Bericht door OpaBert »

hardbats schreef:
Ik ga eerst de Milescraft boorhulp bestellen als die weer binnen is bij gereedschapspro.nl. daarmee kan ik al veel doen.
Dan komt er daarna wel een Kolomboormachine en dan blijf ik denk ik toch bij de Huvema HU13-2N. De machines op marktplaats zijn vaak toch te lomp/groot/zwaar of van mindere kwaliteit dan een nieuwe huvema denk ik gezien de merken die aangeboden worden.
Dat laatste zou zomaar een kunnen Bas
Milscaft boorhulp is iig ook inzetbaar met je accu boormachine :goedzo:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Aanschaf Tafelboormachine

Bericht door Shadow »

hardbats schreef:
Ik ga eerst de Milescraft boorhulp bestellen als die weer binnen is bij gereedschapspro.nl. daarmee kan ik al veel doen.
Dan komt er daarna wel een Kolomboormachine en dan blijf ik denk ik toch bij de Huvema HU13-2N. De machines op marktplaats zijn vaak toch te lomp/groot/zwaar of van mindere kwaliteit dan een nieuwe huvema denk ik gezien de merken die aangeboden worden.
Ik heb liever een oude Ixion of Huvema dan het nieuwe China Export spul, da's toch gokken...
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Aanschaf Tafelboormachine

Bericht door hardbats »

Natuurlijk, een kwaliteits apparaat die voldoet aan de eisen heeft de voorkeur.
Maar de enige Ixion die te koop staat is 200kilo en wat wordt hem dus niet. En een Huvema die voldoet staat ook niet te koop.
Ik ga proberen om, tegen de tijd dat ik er een aan wil gaan schaffen, langs te gaan bij Huvema om hem even te bekijken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aanschaf Tafelboormachine

Bericht door Pjotr »

Goed plan. Overigens kwam het spul van Huvema volgens mij ook uit Taiwan, India, China enz. W.d.b. kun je beter een moderne Huvema hebben dan een 2e hands :D

Wil je echt wat goeds wat jou overleeft: https://ltcschaijk.nl/gebruikte-machine ... acron-pe15 3-Fasen frequentieregelaar er op.......... Onverwoestbaar!
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”