Composiet versterker MK1-V2

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Yep, maar toch geen 35V voor de CA hoop ik :shock:

Mooi Bert dat het goed gegaan is en ze niet brommen :rock: ook getest stevig op een houten tafelblad als klankbord gedrukt?
Ja gelukkig geen baksteen gekregen of een trafo van 17 volt welke gelijk gericht 24 volt is
Kreng heb ik nog steeds liggen van die eikel
Heb overigens een slechte beoordeling gehad van hem
Wat is dat beoordeling systeem waard in zo,n geval
Terug naar antwoord vraag van je Pjotr
Nou nee dat niet Pjotr niet erop gedrukt
Gewoon op dat trespa van 8 mm gelegd zonder rubber er tussen
Stekker er in stekker uit ik hoorde niets brommen zo
In het kastje komt er wel een stuk auto binnenband tussen 2-3 mm dik
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Mooi Bert. Binnenband zou ik niet doen. Dat vergaat na een aantal jaren toch tot een soort snottterig spul. Beter is EPDM vijverfolie of een plankje dun balsahout. Werkt ook prima.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Mooi Bert. Binnenband zou ik niet doen. Dat vergaat na een aantal jaren toch tot een soort snottterig spul. Beter is EPDM vijverfolie of een plankje dun balsahout. Werkt ook prima.
Die binnenband heb ik zeker 15 jaar in de schuur en al veel stukjes uit gekinpt komt van mn eerste opel combo
Zeker 15 jaar oud Peter en niks mee aan de hand hoor
Zal wel ander materiaal zijn als jij hebt ondervonden :D Pjotr :?:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Ja klopt, was een fietsband, Vredestein nog wel! Maar het was pas na 15 jaar, had daar elco's mee vastgezet op het chassis. Ik had toen geen Opel bij de hand :lol:
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door 3kes »

Beetje off-topic maar ik kocht onderlaatst een rolletje Chipquik soldeer, Sn62/Pb26/Ag2. Dit om de composite amp mee te realiseren. Dat spul werkt erg fijn. Laat nagenoeg geen rommel achter en wat achterblijft spoel je zo weg.

Nu zoek ik zoiets maar dan iets van 0,7mm (ipv 0,38mm). Kan weinig vinden wat er op lijkt. Weten de zoek giganten hier iets?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door ray5150 »

Ik werk al jaren met deze soldeer, erg fijn spul.
https://www.eoo-bv.nl/soldeertin/13554- ... 00-pb.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Is een lastige. Het is het vloeimiddel wat het wonder verricht :sure: Maar ook een klein aandeel zilver van een paar procent helpt met beter uitvloeien. Zelf gebruik ik nauwelijks nog 0,7mm. Ook voor het wat steviger werk hou ik het bij 0,5mm, met no-clean flux. Met Stannol, Edsyn en Felder heb ik allemaal goede ervaring v.w.b. SN/Pb/Ag. Met Multicore wat minder, dat vloeit duidelijk wat minder makkelijk.
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door 3kes »

Dank heren, ik ga even shoppen!
Klapmuts
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 05 feb 2021, 11:54
Locatie: IJLST
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Klapmuts »

Heb de printen bestukt gisteren. Was of je rijstkorrels moet solderen, ben er toch wel een paar uur zoet mee geweest.
IMG_20210228_174954.jpg
Hier moet de print inkomen.
Moet nog wel wat verbouwen.
Waar zal ik het ledje aansluiten wat op het front zit?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Ai, ledje aansluiting vergeten :oops: :mrgreen: de bedoeling is eigenlijk nog een Softsart waar een ledaansluiting op zit. Maar die heb je voor een monoblokje helemaal niet nodig. Zou op een stukje gaatjesprint een klein brugcelletje met een serieweerstandje van 10K solderen en dat op een van de trafowikkelingen aansluiten.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Henkjan »

welkom Klapmuts
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Leeuwarden »

Henkjan schreef:
welkom Klapmuts

Nou, nou, nou... niet gelijk schelden... 8)
Klapmuts
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 05 feb 2021, 11:54
Locatie: IJLST
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Klapmuts »

:D Is de naam van mijn zeilboot , een klapmuts is een zeehonden soort die zo nu en dan op het wad waargenomen wordt.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Leeuwarden »

Dan zijn ze wel goed verdwaald als je ze hier tegenkomt. Wel leuk, had er nog nooit van gehoord...
Klapmuts
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 05 feb 2021, 11:54
Locatie: IJLST
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Klapmuts »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Klapmuts
Las vroeger als kind wel eens een bericht in de krant dat er een jonge klapmuts was opgevangen in Pieterburen.
Vond dat wel een leuke naam voor mijn schip, zie nu idd heel vaak lachende voorbijgangers.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Shadow »

Ik moest ook eerder aan Kim Holland denken dan aan een zeehond...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Leeuwarden »

Maar jij denkt altijd aan Kim...
Klapmuts
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 05 feb 2021, 11:54
Locatie: IJLST
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Klapmuts »

Zo de printen zitten stevig in de kast, en de lm3886 op het koellichaam.
Heb een jumper op pen 2 en 3 van insert J8.
Maar hoe sluit ik nu mijn ingang aan?
Heb geen gebalanceerde ingang maar gewoon RCA.
En wat te doen met de trimpot?
Bijlagen
IMG_20210302_210652.jpg
IMG_20210302_210702.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Gebalanceerde ingangen met XLR connectors er op zetten O:) Zo is het bedoeld. Om te testen kun je wel je huidige cinch gebruiken Sluit dan de "-" ingang, dat is pin 3 van J5, op de gnd aan, dat is pin 1 van J5. Het signaal komt dan op de "+" ingang, pin2 van J5. Zal er van de week eens er een net schema voor tekenen. Het instel potmeterje dient om de uitgangsspanning exact op 0V af te regelen, zonder signaal op de ingang. Laat hem dan eerst een uurtje warm worden. Met de gebruikte op-amps is het eigenlijk niet nodig. De DC spanning is daarmee al binnen een paar mV op nul volt.

Overigens zie ik dat je de LM3886 met een boutje hebt vast gezet. Beter is om dat met het klemveertje te doen wat op de bom staat. Dan kan het nog wat bewegen met warm worden en afkoelen.
Klapmuts
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 05 feb 2021, 11:54
Locatie: IJLST
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Klapmuts »

Dan verschuif ik het probleem naar mijn voorversterker! Die heeft ook geen XLR.
Hoe doen ze dat dan bij die versterkers die beide ingangen hebben?
Dacht dat ik de hele BOM lijst doorgeploegd had maar was geen klemveertjes tegen gekomen.
Zal ik wel overheen gekeken hebben.
In ieder geval bedankt voor het antwoord.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Leeuwarden »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Klapmuts schreef:
Dan verschuif ik het probleem naar mijn voorversterker! Die heeft ook geen XLR.
Hoe doen ze dat dan bij die versterkers die beide ingangen hebben?
Dacht dat ik de hele BOM lijst doorgeploegd had maar was geen klemveertjes tegen gekomen.
Zal ik wel overheen gekeken hebben.
In ieder geval bedankt voor het antwoord.
Klopt. Dan maak je een XLR naar tulp kabel. Het wordt dan een gebalanceerde kabel met XLR bij de eindversterker en bij je voorversterker soldeer je de "min" draad aan de massa van de cinch. Dat wordt dan semi-gebalanceerd genoemd. Maar ik maak nog wel een aansluittekening. ASeni-gebalanceerd werkt altijd beter qua brom dan alleen cinch -- cinch.

Die clip staat niet op de BOM maar wel wel in het bestellijstje voor Mouser in de openingspost: 532-MAXCLIP07G. Bijna onderaan. Eerste getal is het bestelnummer, dan een verticale streep met daarachter het aantal. Het is de bedoeling om dat lijstje te koppiepeesten in het bestelvakje bij Mouser.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef
Quote
Klopt. Dan maak je een XLR naar tulp kabel. Het wordt dan een gebalanceerde kabel met XLR bij de eindversterker en bij je voorversterker soldeer je de "min" draad aan de massa van de cinch. Dat wordt dan semi-gebalanceerd genoemd. Maar ik maak nog wel een aansluittekening. ASeni-gebalanceerd werkt altijd beter qua brom dan alleen cinch -- cinch.
Quote
Ik ben echt benieuwd O:) ik heb hier ook zoiets liggen van een ander
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door hannesie »

Hier staan ook verschillende oplossingen.

https://www.grimmaudio.com/wp-content/u ... -sheet.pdf
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

OpaBert schreef:
Pjotr schreef
Quote
Klopt. Dan maak je een XLR naar tulp kabel. Het wordt dan een gebalanceerde kabel met XLR bij de eindversterker en bij je voorversterker soldeer je de "min" draad aan de massa van de cinch. Dat wordt dan semi-gebalanceerd genoemd. Maar ik maak nog wel een aansluittekening. ASeni-gebalanceerd werkt altijd beter qua brom dan alleen cinch -- cinch.
Quote
Ik ben echt benieuwd O:) ik heb hier ook zoiets liggen van een ander
Yup, alleen jij hebt nog een eerste versie van de CA en die was niet gebalanceerd. Dan heeft het geen zin.
Plaats reactie