de "Liionidas" open baffle.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door richard »

leonidas schreef:
Met inbussleutel!
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door toetertje »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of jij ook nog een notch gebruikte op de F8.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Nee, ik gebruik geen notch.
Als je een notch gebruikt , bij een fr driver , zit er een cap in serie met de driver.
Dit komt de klank niet ten goede.

mvgr. Leon.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door toetertje »

Ik zie in jouw ontwerp een l-pad, en een spoel parallel aan de Fr zitten.
Zou je mij kunnen vertellen wat die spoel parallel doet?
Ik ben met de f8 aan het experimenteren, maar er zit een beetje scherp randje rond het stemgebied.
Laatst gewijzigd door toetertje op ma 22 feb 2021, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Henkjan »

leonidas schreef:
Nee, ik gebruik geen notch.
Als je een notch gebruikt , bij een fr driver , zit er een cap in serie met de driver.
Dit komt de klank niet ten goede.
dat is nogal erg algemeen gesteld, zat voorbeelden waar het er flink van opknapt.
maar als je met de rest van je ontwerp er voor kan zorgen dat het niet hoeft, tja dan hoeft t niet :bakkie:
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

De spoel dient voor de baffle-loss en heeft nauwelijks met de F8 te maken.
Ik hoop dat je F8 zo'n 100/200 uren break-in achter de rug heeft ?
Anders heeft deze conversatie weinig nut.
Meesten 'scherpte" verdwijnt na break-in.

mvgr. Leon
oorpijn
Berichten: 60
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 12:42

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door oorpijn »

Hier ondertussen bijna 50 vlieguren en begint al wel beter te klinken. Nog een maandje doorspelen en dan de audionirvana er weer in om te kijken wie de blijver wordt. Ondertussen op zoek naar een mooie dac als bron...
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door toetertje »

De vorige eigenaar heeft mij verteld, dat ze genoeg uren gespeeld hebben.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Shadow »

oorpijn schreef:
Hier ondertussen bijna 50 vlieguren en begint al wel beter te klinken. Nog een maandje doorspelen en dan de audionirvana er weer in om te kijken wie de blijver wordt. Ondertussen op zoek naar een mooie dac als bron...

Moet ie alleen mooi zijn?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door hardbats »

Toetertje heeft volgens mij de Fast-8 van Bart over gekocht Leon. Dus die set zou jij moeten kennen.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

@ Toetertje,

Ik ontwerp een systeem.
Wat voor mij belangrijk is , is "unit-synergie".
Als jij een andere woofer gebruikt is dat compleet anders.
Wordt voor mij dan heel moeilijk om hier uitspraken over te doen.
Het beste is dan dat jij jouw systeem ontwerpt, zoals jij denkt dat het goed is.

veel succes ! mvgr. Leon.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door toetertje »

hardbats schreef:
Toetertje heeft volgens mij de Fast-8 van Bart over gekocht Leon. Dus die set zou jij moeten kennen.
Klopt helemaal, en omdat Leon nogal veel ervaring heeft met deze driver, hoopte ik op een paar tips. :wink:
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Mijn eerste tip is al te laat :
Als je interesse hebt in een fr driver , altijd eerst luisteren !!
Ze hebben allemaal issues.
Als die nu net in jouw allergie-gebied zitten moet je hem nooit aanschaffen.

mvgr.Leon
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door toetertje »

Yep, die is te laat. 8-[
Dit is mijn eerste ervaring met een breedbander. Het komt nu een beetje negatief over, maar ik kan er
echt wel van genieten hoor. Ik gebruik dezelfde subs die ik normaal ook gebruik met mijn vloerstaanders.
En deze kastplankjes met speaker, doen echt niet veel onder aan mijn vloerstaanders van 2000 euro. :shock:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door hardbats »

toetertje schreef:
Yep, die is te laat. 8-[
Dit is mijn eerste ervaring met een breedbander. Het komt nu een beetje negatief over, maar ik kan er
echt wel van genieten hoor. Ik gebruik dezelfde subs die ik normaal ook gebruik met mijn vloerstaanders.
En deze kastplankjes met speaker, doen echt niet veel onder aan mijn vloerstaanders van 2000 euro. :shock:
Misschien moet je het eens horen i.c.m. de W15
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Klopt Bas :) het systeem is MET de W15 !!
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door toetertje »

Zit er eigenlijk nog verschil in de lii audio fast 8 van mij, en de lii song fast 8 die dirc aanbiedt?
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door floeper »

Nope, dat is een merknaam dingetje :P
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door wouter »

Via Dirk heb ik (lees samen met mijn AA maatje Roelof) een paar gebroken aangekomen Lii Audio W-15 woofers overgenomen.
Nu had Dirk afgelopen week ook nog een paartje F8 in de aanbieding, die hebben we ook meteen maar overgenomen zodat de W-15 met een beproefd filter ingezet kon worden als Leonidas met F8.
Globale opzet Leonidas, waar ik dicht bij in de buurt wil blijven. Houtkleur voor het plaatje gekozen, berken en F8 passen beter bij elkaar.
Globale opzet Leonidas, waar ik dicht bij in de buurt wil blijven. Houtkleur voor het plaatje gekozen, berken en F8 passen beter bij elkaar.
Eerste poging symmetrie in het ontwerp te brengen
Eerste poging symmetrie in het ontwerp te brengen
Schetsje met zijwanden met extra rondom woofer zonder de 'frugel horn' vorm te moeten gebruiken - gewoon met liniaal ontworpen...
Schetsje met zijwanden met extra rondom woofer zonder de 'frugel horn' vorm te moeten gebruiken - gewoon met liniaal ontworpen...
Wel nu, eerst natuurlijk bedenken hoe de gebroken korf zijn stevigheid terugkrijgt. We hebben met de units op de pijnbank zitten prototypen en uiteindelijk de woofer strak ingefreesd en 1mm laten uitsteken. Een opzet baffle/klankbord valt om de foamen 'gasket' heen, maar drukt precies op de rand van de korf. Omdat deze 1mm uitsteekt komt hier bijzonder veel druk op. De omhoog staande delen van de gebroken korf worden zo weer in model gedrukt. Het gat waar de korf doorheen steekt is ook precies klemmend strak gemaakt. De boel is nu solide, perfect rond en de korf lijkt op essentiële delen die zwak geworden waren nu goed ondersteund te zijn.

Dikke pech, 1 woofer bleek niet alleen gebroken, maar ook loopt de spreekspoel niet vrij. Die schraapt bij de minste beweging, en dat is wel een showstopper. Dat was niet volgens plan, dus maar gemeld bij Dirk in afwachting van een reactie.

Toch maar verder gegaan, eerst een ontwerp in SketchUp om wat maten en verhoudingen te bekijken. De belangrijkste baffles zijn nu klaar, maar er komt nog een extra baffle aan de achterzijde waarschijnlijk. Een aantal designkeuzes zijn gemaakt: de F8 heeft een mooie zachtgeel/grijs kleuren combi. De W-15 is vooral (donkerder)grijs. We maken een contrast met de gele 8" fullrange op een zwartgrijze baffle, en de donkergrijze woofer op een geelachtige berken baffle.

Ook komt er nog een frontdoek/grille die in de ronde uitsparing zal vallen. Het is even uitkijken naar dik grijs 'gewerkt' luidsprekerdoek.
Over standers en wandjes zijn we nog niet uit. Het filter zal waarschijnlijk in 2 platen gefreesd wegvallen, niet in het zicht.
Plaatjes tot nu toe:
Strakke infrezing voor de gebroken korf
Strakke infrezing voor de gebroken korf
1mm uitstekende korfrand, waardoor de dubbele baffle met kracht de korf aandrukt m.b.v. 32 schroeven rondom de korf
1mm uitstekende korfrand, waardoor de dubbele baffle met kracht de korf aandrukt m.b.v. 32 schroeven rondom de korf
zwart MDF met een naar beneden geschaalde radius, zoals bij de grote 15" woofer
zwart MDF met een naar beneden geschaalde radius, zoals bij de grote 15" woofer
Uiteindelijk gekozen overgang van 2 contrasterende baffles
Uiteindelijk gekozen overgang van 2 contrasterende baffles
36mm MPX heeft een tafelrand afronding aan 3 zijden, joekel van een frees van Ali, 30 graden afschuining bovenlagns
36mm MPX heeft een tafelrand afronding aan 3 zijden, joekel van een frees van Ali, 30 graden afschuining bovenlagns
F8 ligt 5mm 'te' diep, waardoor gelijke optiek ontstaat met de woofer(baffle). Radius net niet volledig voor wat meer tekenende overgang
F8 ligt 5mm 'te' diep, waardoor gelijke optiek ontstaat met de woofer(baffle). Radius net niet volledig voor wat meer tekenende overgang
Toch maar de zaag er nog een keer door, 30 graden en gelukkig geen splinter gevaar met MDF
Toch maar de zaag er nog een keer door, 30 graden en gelukkig geen splinter gevaar met MDF
aanvankelijk plan, afronding aan berken met onvolledige tafelrandfrees diepte t.b.v. 'harde' overgang op front, zwart MDF onvolledige R15 voor gelijke optiek
aanvankelijk plan, afronding aan berken met onvolledige tafelrandfrees diepte t.b.v. 'harde' overgang op front, zwart MDF onvolledige R15 voor gelijke optiek
Best even spannend, maar met schilderstape op de plek van de zaagsnede is vrijwel splintervrij gebleven
Best even spannend, maar met schilderstape op de plek van de zaagsnede is vrijwel splintervrij gebleven
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door wouter »

Lekker stil hier, ik heb niet stil gezeten en heb inmiddels een OB erectus, plat liggend is nu voorbij ;-)
Screenshot_20210307-120152_Gallery.jpg
Screenshot_20210307-120113_Gallery.jpg
Screenshot_20210307-120130_Gallery.jpg
Screenshot_20210307-120117_Gallery.jpg
Screenshot_20210307-120918_WhatsApp.jpg
zijwand extensies komen nog rondom de woofer
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Walt »

Hoe is het met het aanlopen van de woofer? Was deze nog te redden?
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Fedde »

Netjes gebouwd hoor! :goedzo:

Hoe klinkt het?
hank73
Berichten: 15
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 14:44

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door hank73 »

goed werk!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door wouter »

Walt schreef:
Hoe is het met het aanlopen van de woofer? Was deze nog te redden?
Helaas, nog niet opgelost. Wel balen, was iets wat ik had willen voorkomen want in reconen etc had ik nou net geen trek.

Maar uitgebreid vandaag al wat onderzoekjes gedaan, en wat erg duidelijk is is dat de componenteigenschappen veel verschil maken. Ik heb vooral genoten van een lege woonkamer, een OB op een draaiplateau en een mic. Fantastisch om te zien wat er allemaal gebeurt, een stukje naar achteren of opzij en je weet: met filteren kun je gigantisch de mist in gaan. Je corrigeert dan alleen maar voor een bepaalde plek.

Ik heb de drivers ongefilterd en gefilterd gemeten, en 180 graden in stapjes van 15. Gewoon om er wat meer feeling mee te krijgen.

Dat laag is best al dik, maar ik meet amper verschil met of zonder verlengde schotten. Dat had ik anders verwacht, pas bij stereo gebruik kan ik dat op gehoor bepalen/ervaren.

Al met al leuk om zo met de hobby bezig te zijn. Die 5,6mH met Rdc rondom 0,2 heb ik niet, en voor die tijd valt er alleen te zeggen dat dit allemaal mooi bij elkaar gekozen is.. en andere (r-waarde) spoelen werken mega op de klankbalans, die weerstand is erg relevant.
Screenshot_20210307-192950_Gallery.jpg
Screenshot_20210307-192921_Gallery.jpg
Screenshot_20210307-193157_Gallery.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door wouter »

Zou ik mogen vragen welke filtercomponenten hier door andere gebruikers geselecteerd zijn?

Voor de spoel er opties, die 0,2 Ohm gelijkstroomweerstand, hoe nauw komt dat?


Voor de 68 of 2x33uF en bypass cap heb ik even bij captest van Tony Gee gekeken.
https://www.rumoh.eu/crossover-parts/ca ... dard-z-cap
Deze leek met met 41 euro de meeste bang for the buck. Evt met een bypass cap zoals
https://www.rumoh.eu/crossover-parts/ca ... dard-z-cap

En voor de spoel kreeg ik het advies vanwege de vorming geen C-spoel te kiezen, dus bijv zoiets:
https://www.eltim.eu/nl/spoelen-inducto ... 5-20001549
Of zoiets: https://www.rumoh.eu/crossover-parts/co ... -0-197-ohm (a 26-)


Als weerstand bijv een Superes a 2,50 of M(undorf) Resist supreme a 12,- https://www.rumoh.eu/crossover-parts/re ... st-supreme

Bij welk adresje zou ik kijken naar: Cornell Dubilier 940C / 0,01uF
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”