Boren slijpen

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Boren slijpen

Bericht door ray5150 »

Goed, lang verhaal kort, ik had dus iets van een stuk of 100 tot 150 metaalboren in handen gekregen, meeste van SKF en Dormer, sommige nog scherp, sommige bot. zonde om niks mee te doen.
Dus eens op zoek naar een oplossing om op een betaalbare manier eenvoudig boren te slijpen. dit gevonden in een apparaat van Westfalia. een soort verstelbare mal om de boren vast te houden.

https://www.westfalia.eu/nl/shops/geree ... n-slijpen/

Mooi ding voor het geld. vind het wel een aanrader.

Maar dan zijn we er nog niet, de kop van de boor moet zo´n beetje in het midden van de slijpteen komen dus moet ook nog een rig worden opgetuigd om het ding op te monteren, zo los op de werkbank gaat niet lukken niet.
Borenslijper (1).jpg
Aldus wat geknutseld van wat lompe stukken 24 mm multiplex die ik nog had liggen, samen met wat inslag moeren en inbusbouten.
De tafel slijper is welliswaar (maar) een Black en Decker, maar wel nog van Amerikaanse afkomst en een kleine 45 jaar oud. is van mijn vader geweest die huisschilder was en hiermee zijn verfkrabbers slijpte.
Borenslijper (2).jpg
Een paar voorbeelden na het slijpen :
Borenslijper (3).jpg
Borenslijper (4).jpg
Het is even oefenen, ook niet te veel haast hebben, gewoon steeds een klein beetje voeren, anders word de boor te heet, en loopt de slijpteen vast.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boren slijpen

Bericht door Pjotr »

Yep en daarom kun je dat ook het beste met een waterslijper doen: Boor even te heet geweest, blauw aangelopen, en je kunt hem weggooien. Leuk dat het een beetje lukken wil. Ze worden iig scherper dan ze waren begrijp ik? :D
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Boren slijpen

Bericht door Kappa7 »

Zo op het eerste gezicht ziet het er niet slecht uit.
Leuk dat het zo lukt.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Boren slijpen

Bericht door beijert »

De prijs van die proxxon :shock:

Die is even €100,- te duur.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Boren slijpen

Bericht door ray5150 »

Dat valt wel mee hoor, ik had een aanbieding destijds. is nu wel wat duurder.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... 2VEALw_wcB

Kwalitatief beter dan Dremel.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Boren slijpen

Bericht door OpaBert »

Ik heb hele positieve geluiden gehoord over de Drill docter die zijn niet duur :!:
Ik heb een super duur ding van de vloer geraapt bij een machinehandelaar in Oudenbosch Nieuwprijs 600€ kreeg ik voor niks mee
Alle spantangen zaten er nog bij oplopend per 0.5 mm 3 tot 13mm
Motor door gebrand een 180 volt DC motor welke HBM leverde voor 50€
Je mag hem maar 10 min gebruiken staat in manual van de slijper
Later vond ik het zelfde ding ook weer bij hem op de vloer zonder de spantangen
Mocht ik ook voor niks mee nemen heb nu een reserve motor met diamant slijpsteen
Pjotr schreef:
Yep en daarom kun je dat ook het beste met een waterslijper doen: Boor even te heet geweest, blauw aangelopen, en je kunt hem weggooien. Leuk dat het een beetje lukken wil. Ze worden iig scherper dan ze waren begrijp ik? :D
Pjotr dat blauw worden verpest je echt niet heel de boor
Wel misschien een paar mm Wat je dan moet weg slijpen
Zolang je hem kunt vasthouden is er geen probleem een bakje water erbij is aanbevolen af en toe in steken om hem te koelen als je veel moet slijpen
Het ding wat Ray heeft moet je weten wat je doet en kost minder dan een 50€
En Ray weet het
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Boren slijpen

Bericht door beijert »

ray5150 schreef:
Dat valt wel mee hoor, ik had een aanbieding destijds. is nu wel wat duurder.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... 2VEALw_wcB

Kwalitatief beter dan Dremel.
Ik heb de ibs/e in Duitsland gehaald voor 70,- en in Nederland is ie hooguit een tientje duurder, geen 100,-
Rien Kleinjan
Berichten: 124
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14

Re: Boren slijpen

Bericht door Rien Kleinjan »

Pjotr schreef:
Yep en daarom kun je dat ook het beste met een waterslijper doen: Boor even te heet geweest, blauw aangelopen, en je kunt hem weggooien. Leuk dat het een beetje lukken wil. Ze worden iig scherper dan ze waren begrijp ik? :D
Boren die hun hardheid verliezen zijn amateurkwaliteit en waarschijnlijk koolstofstaal. Echt HSS blijft hard.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boren slijpen

Bericht door Pjotr »

OpaBert schreef:
Pjotr dat blauw worden verpest je echt niet heel de boor
Wel misschien een paar mm Wat je dan moet weg slijpen
Zolang je hem kunt vasthouden is er geen probleem een bakje water erbij is aanbevolen af en toe in steken om hem te koelen als je veel moet slijpen
Het ding wat Ray heeft moet je weten wat je doet en kost minder dan een 50€
En Ray weet het
Klopt maar voor je een paar mm verder bent zonder (te) heet te worden.... Met name kleine boortjes. Beste is gewoon een bakje water en met een kwastje goed nat houden. Klopt wel dat je met HSS boren sneller kunt boren maar meer dan 500 graden moet je ze toch ook niet laten worden.
Kleurtabel.jpg
Kleurtabel.jpg (40.11 KiB) 1235 keer bekeken
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Boren slijpen

Bericht door OpaBert »

Ik heb een doos met Dormer boren titanium die Knarsen kraken als het moeilijk wordt maar ze blijven lang scherp
Dat is wat anders dan de titanium dat ze er bij de AliExpress op smeren
Wel handig die boren Die kan je dubbel vouwen al ze niet in je borendoos passen :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boren slijpen

Bericht door Pjotr »

Voor de hobby vind ik dat nou niet de moeite waard. Maar i.d.d. wel handig als je een gat in een bocht moet boren :rofl: Wil je echt hardere boren, kom je op cobalt boren uit. Mijn vrouw maakt met de kids allerlei hangertjes van speksteen, Daar moet dan een gaatje in voor een koortje of ophang oogje. Een gewone widia steenboor werkt dan niet. Daar zijn die cobalt boortjes ideaal voor, gaan lang mee.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Boren slijpen

Bericht door Shadow »

Ja idd, Cobalt is beter als Titanium, ik denk dat Bert Titanium-nitride bedoelt.
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: Boren slijpen

Bericht door AntonZ »

In reactie op de cobalt boortjes:
Ik had een tijdje terug mijn laatste 1.5 of 2mm staalboortje gebroken. Nieuwe bij de bouwmarkt kosten belachelijk veel geld. Bij Toolstation heb ik toen een paar pakjes cobalt boortjes gekocht, 1.5mm, 2mm 2.5mm . Ze zijn mooi scherp en blijven dat ook lang. In setjes van 10 stuks zijn ze ruim onder een euro per stuk. Bijkomend voordeel: veel minder gevloek als er toch eens eentje breekt.

Leuk om de slijp avonturen te lezen. Als ik in de toekomst wat meer knutselruimte krijg, staat een slijper voor op de werkbank ook op het verlanglijstje.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Boren slijpen

Bericht door Shadow »

Ik koop zo weinig mogelijk meer in een bouwmarkt eigenlijk.

Wat boren betreft heb ik veel Dormer en Phantom, gewoon HSS, slijpen hoeft bijna nooit als je de toerentallen normaal houd, niet te hard duwt etc.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boren slijpen

Bericht door Pjotr »

Klopt, dat bouwmarkt spul is allemaal ongedefinieerde China meuk, veel te duur. Slijten snel en meestal ook slecht geslepen. Wat ook een stuk scheelt is om een aparte set voor aluminium en een aparte set voor staal en hout apart te hebben. Maar dan ook niks anders dan alu met die alu boren boren hè :mrgreen:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Boren slijpen

Bericht door OpaBert »

Kleine boortjes koop ik bij microscrews https://www.microscrews-shop.nl/

geslepen boortjes
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Boren slijpen

Bericht door OpaBert »

Shadow schreef:
Ja idd, Cobalt is beter als Titanium, ik denk dat Bert Titanium-nitride bedoelt.
Geen Flauw idee Joram maar die Dormer boren
Deze bedoelde ik
Heb de doos al 15-20 jaar en af en toe sloop ik er een :goeie:
Maar dat is meestal metaal moeheid doordat ik ze zo vaak heb gebruikt en in RVS of Smeedstaal krijgen ze op hun lazer
Bijlagen
519BFDE7-BF3D-4866-87AB-2240084F0138.jpeg
00DE0DB9-8362-4E3B-9FDD-EB5B274A4A2F.jpeg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Boren slijpen

Bericht door Shadow »

Ja da's goed spul Bert :goedzo:
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”