Boren slijpen
Moderator: Beheerdersteam
Boren slijpen
Goed, lang verhaal kort, ik had dus iets van een stuk of 100 tot 150 metaalboren in handen gekregen, meeste van SKF en Dormer, sommige nog scherp, sommige bot. zonde om niks mee te doen.
Dus eens op zoek naar een oplossing om op een betaalbare manier eenvoudig boren te slijpen. dit gevonden in een apparaat van Westfalia. een soort verstelbare mal om de boren vast te houden.
https://www.westfalia.eu/nl/shops/geree ... n-slijpen/
Mooi ding voor het geld. vind het wel een aanrader.
Maar dan zijn we er nog niet, de kop van de boor moet zo´n beetje in het midden van de slijpteen komen dus moet ook nog een rig worden opgetuigd om het ding op te monteren, zo los op de werkbank gaat niet lukken niet.
Aldus wat geknutseld van wat lompe stukken 24 mm multiplex die ik nog had liggen, samen met wat inslag moeren en inbusbouten.
De tafel slijper is welliswaar (maar) een Black en Decker, maar wel nog van Amerikaanse afkomst en een kleine 45 jaar oud. is van mijn vader geweest die huisschilder was en hiermee zijn verfkrabbers slijpte.
Een paar voorbeelden na het slijpen :
Het is even oefenen, ook niet te veel haast hebben, gewoon steeds een klein beetje voeren, anders word de boor te heet, en loopt de slijpteen vast.
Dus eens op zoek naar een oplossing om op een betaalbare manier eenvoudig boren te slijpen. dit gevonden in een apparaat van Westfalia. een soort verstelbare mal om de boren vast te houden.
https://www.westfalia.eu/nl/shops/geree ... n-slijpen/
Mooi ding voor het geld. vind het wel een aanrader.
Maar dan zijn we er nog niet, de kop van de boor moet zo´n beetje in het midden van de slijpteen komen dus moet ook nog een rig worden opgetuigd om het ding op te monteren, zo los op de werkbank gaat niet lukken niet.
Aldus wat geknutseld van wat lompe stukken 24 mm multiplex die ik nog had liggen, samen met wat inslag moeren en inbusbouten.
De tafel slijper is welliswaar (maar) een Black en Decker, maar wel nog van Amerikaanse afkomst en een kleine 45 jaar oud. is van mijn vader geweest die huisschilder was en hiermee zijn verfkrabbers slijpte.
Een paar voorbeelden na het slijpen :
Het is even oefenen, ook niet te veel haast hebben, gewoon steeds een klein beetje voeren, anders word de boor te heet, en loopt de slijpteen vast.
Re: Boren slijpen
Yep en daarom kun je dat ook het beste met een waterslijper doen: Boor even te heet geweest, blauw aangelopen, en je kunt hem weggooien. Leuk dat het een beetje lukken wil. Ze worden iig scherper dan ze waren begrijp ik? 
Re: Boren slijpen
Zo op het eerste gezicht ziet het er niet slecht uit.
Leuk dat het zo lukt.
Leuk dat het zo lukt.
Re: Boren slijpen
Dat valt wel mee hoor, ik had een aanbieding destijds. is nu wel wat duurder.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... 2VEALw_wcB
Kwalitatief beter dan Dremel.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... 2VEALw_wcB
Kwalitatief beter dan Dremel.
Re: Boren slijpen
Ik heb hele positieve geluiden gehoord over de Drill docter die zijn niet duur
Ik heb een super duur ding van de vloer geraapt bij een machinehandelaar in Oudenbosch Nieuwprijs 600€ kreeg ik voor niks mee
Alle spantangen zaten er nog bij oplopend per 0.5 mm 3 tot 13mm
Motor door gebrand een 180 volt DC motor welke HBM leverde voor 50€
Je mag hem maar 10 min gebruiken staat in manual van de slijper
Later vond ik het zelfde ding ook weer bij hem op de vloer zonder de spantangen
Mocht ik ook voor niks mee nemen heb nu een reserve motor met diamant slijpsteen
Wel misschien een paar mm Wat je dan moet weg slijpen
Zolang je hem kunt vasthouden is er geen probleem een bakje water erbij is aanbevolen af en toe in steken om hem te koelen als je veel moet slijpen
Het ding wat Ray heeft moet je weten wat je doet en kost minder dan een 50€
En Ray weet het
Ik heb een super duur ding van de vloer geraapt bij een machinehandelaar in Oudenbosch Nieuwprijs 600€ kreeg ik voor niks mee
Alle spantangen zaten er nog bij oplopend per 0.5 mm 3 tot 13mm
Motor door gebrand een 180 volt DC motor welke HBM leverde voor 50€
Je mag hem maar 10 min gebruiken staat in manual van de slijper
Later vond ik het zelfde ding ook weer bij hem op de vloer zonder de spantangen
Mocht ik ook voor niks mee nemen heb nu een reserve motor met diamant slijpsteen
Pjotr dat blauw worden verpest je echt niet heel de boorPjotr schreef:Yep en daarom kun je dat ook het beste met een waterslijper doen: Boor even te heet geweest, blauw aangelopen, en je kunt hem weggooien. Leuk dat het een beetje lukken wil. Ze worden iig scherper dan ze waren begrijp ik?
Wel misschien een paar mm Wat je dan moet weg slijpen
Zolang je hem kunt vasthouden is er geen probleem een bakje water erbij is aanbevolen af en toe in steken om hem te koelen als je veel moet slijpen
Het ding wat Ray heeft moet je weten wat je doet en kost minder dan een 50€
En Ray weet het
Re: Boren slijpen
Ik heb de ibs/e in Duitsland gehaald voor 70,- en in Nederland is ie hooguit een tientje duurder, geen 100,-ray5150 schreef:Dat valt wel mee hoor, ik had een aanbieding destijds. is nu wel wat duurder.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... 2VEALw_wcB
Kwalitatief beter dan Dremel.
-
Rien Kleinjan
- Berichten: 124
- Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14
Re: Boren slijpen
Boren die hun hardheid verliezen zijn amateurkwaliteit en waarschijnlijk koolstofstaal. Echt HSS blijft hard.Pjotr schreef:Yep en daarom kun je dat ook het beste met een waterslijper doen: Boor even te heet geweest, blauw aangelopen, en je kunt hem weggooien. Leuk dat het een beetje lukken wil. Ze worden iig scherper dan ze waren begrijp ik?
Re: Boren slijpen
Klopt maar voor je een paar mm verder bent zonder (te) heet te worden.... Met name kleine boortjes. Beste is gewoon een bakje water en met een kwastje goed nat houden. Klopt wel dat je met HSS boren sneller kunt boren maar meer dan 500 graden moet je ze toch ook niet laten worden.OpaBert schreef:Pjotr dat blauw worden verpest je echt niet heel de boor
Wel misschien een paar mm Wat je dan moet weg slijpen
Zolang je hem kunt vasthouden is er geen probleem een bakje water erbij is aanbevolen af en toe in steken om hem te koelen als je veel moet slijpen
Het ding wat Ray heeft moet je weten wat je doet en kost minder dan een 50€
En Ray weet het
Re: Boren slijpen
Ik heb een doos met Dormer boren titanium die Knarsen kraken als het moeilijk wordt maar ze blijven lang scherp
Dat is wat anders dan de titanium dat ze er bij de AliExpress op smeren
Wel handig die boren Die kan je dubbel vouwen al ze niet in je borendoos passen
Dat is wat anders dan de titanium dat ze er bij de AliExpress op smeren
Wel handig die boren Die kan je dubbel vouwen al ze niet in je borendoos passen
Re: Boren slijpen
Voor de hobby vind ik dat nou niet de moeite waard. Maar i.d.d. wel handig als je een gat in een bocht moet boren
Wil je echt hardere boren, kom je op cobalt boren uit. Mijn vrouw maakt met de kids allerlei hangertjes van speksteen, Daar moet dan een gaatje in voor een koortje of ophang oogje. Een gewone widia steenboor werkt dan niet. Daar zijn die cobalt boortjes ideaal voor, gaan lang mee.
Re: Boren slijpen
Ja idd, Cobalt is beter als Titanium, ik denk dat Bert Titanium-nitride bedoelt.
Re: Boren slijpen
In reactie op de cobalt boortjes:
Ik had een tijdje terug mijn laatste 1.5 of 2mm staalboortje gebroken. Nieuwe bij de bouwmarkt kosten belachelijk veel geld. Bij Toolstation heb ik toen een paar pakjes cobalt boortjes gekocht, 1.5mm, 2mm 2.5mm . Ze zijn mooi scherp en blijven dat ook lang. In setjes van 10 stuks zijn ze ruim onder een euro per stuk. Bijkomend voordeel: veel minder gevloek als er toch eens eentje breekt.
Leuk om de slijp avonturen te lezen. Als ik in de toekomst wat meer knutselruimte krijg, staat een slijper voor op de werkbank ook op het verlanglijstje.
Ik had een tijdje terug mijn laatste 1.5 of 2mm staalboortje gebroken. Nieuwe bij de bouwmarkt kosten belachelijk veel geld. Bij Toolstation heb ik toen een paar pakjes cobalt boortjes gekocht, 1.5mm, 2mm 2.5mm . Ze zijn mooi scherp en blijven dat ook lang. In setjes van 10 stuks zijn ze ruim onder een euro per stuk. Bijkomend voordeel: veel minder gevloek als er toch eens eentje breekt.
Leuk om de slijp avonturen te lezen. Als ik in de toekomst wat meer knutselruimte krijg, staat een slijper voor op de werkbank ook op het verlanglijstje.
Re: Boren slijpen
Ik koop zo weinig mogelijk meer in een bouwmarkt eigenlijk.
Wat boren betreft heb ik veel Dormer en Phantom, gewoon HSS, slijpen hoeft bijna nooit als je de toerentallen normaal houd, niet te hard duwt etc.
Wat boren betreft heb ik veel Dormer en Phantom, gewoon HSS, slijpen hoeft bijna nooit als je de toerentallen normaal houd, niet te hard duwt etc.
Re: Boren slijpen
Klopt, dat bouwmarkt spul is allemaal ongedefinieerde China meuk, veel te duur. Slijten snel en meestal ook slecht geslepen. Wat ook een stuk scheelt is om een aparte set voor aluminium en een aparte set voor staal en hout apart te hebben. Maar dan ook niks anders dan alu met die alu boren boren hè 
Re: Boren slijpen
Geen Flauw idee Joram maar die Dormer borenShadow schreef:Ja idd, Cobalt is beter als Titanium, ik denk dat Bert Titanium-nitride bedoelt.
Deze bedoelde ik
Heb de doos al 15-20 jaar en af en toe sloop ik er een
Maar dat is meestal metaal moeheid doordat ik ze zo vaak heb gebruikt en in RVS of Smeedstaal krijgen ze op hun lazer
