Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door OpaBert »

Shadow schreef:
Pjotr schreef:
Hallo Bert,

De versie die jij hebt is V1. Die 2x 18V doen het wel, alleen haal je dan het vermogen niet. Nominaal is 2x 24V @ 100VA of 120VA per kanaal. Het ontwerp is gebaseerd op een aparte trafo voor elk kanaal. Tja die relais. Die zijn bedoeld voor een DC beveiliging. Ik had al aangegeven dat die hele DC beveiliging met de LM3886 overdreven is en weg gelaten kan worden. In de V2 zit ie er ook niet meer in.

Trafo's 1 per kanaal:

Voor normaal gebruik:
https://www.conrad.nl/p/ringkerntransfo ... ock-710333

Voor zwaargebruik
of https://www.conrad.nl/p/ringkerntransfo ... ock-710473
De voedingen kunnen ook met 2 afnemers gebruikt worden, het beste is echter, zoals Peter aangeeft, 1 trafo per kanaal; dus trafo op de ac ingang bij de diodes, dc uitgang gebruik je maar 3 van de 6 aansluitingen. Blauw draadje is voor de dc beveiliging mocht je die willen gebruiken. Ledjes zitten in een molex stekkertje, kun je ze eraf halen als je het vervelend vind.
Meestal snap ik het wel als de rook is verdwenen :lol:
Er Zal hier toch wel een blok schema staan Joram of Peter ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Goedkoop is hier 9 van de 10 keer duurkoop met een brommend exemplaar. Die Block trafo's zijn gewoon goed. Die 100VA leveren 36V onbelast op de versterker en dat is optimaal.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Shadow »

Pjotr schreef:
2 trafo's bespaart je sowieso bromproblemen. Maar waarom die 1206 dikke film weerstanden? Heeft Bert die geleverd? Dat is niet de bedoeling daar.
Lees nou eens;
Shadow schreef:
Pjotr schreef:
Netjes. Alleen waarom die 1206 dikke film weerstanden? Had Bert die aangeleverd?
Nee destijds zo door Mouser geleverd van de BOM, of door jou want jij hebt mij ook nog weerstanden nagestuurd :lol:
Die zitten in de laatste 6 ofzo, daarvan staat er 1 op m'n werk, 1 set naar Hans en deze naar Bert, heb geen klachten...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Dus het zijn niet Bert zijn geleverde weerstanden? Die ik jou gestuurd heb was om jou even snel te helpen omdat je in nood zat. Die 1206 zijn kwalitatief aanzienlijk minder dan die MELF. Maar goed dit is allemaal nog V1 en hoort eigenlijk in dit draadje: viewtopic.php?f=7&t=23677 Dus je bouwvragen graag daar verder Bert.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Shadow »

Pjotr schreef:
Dus het zijn niet Bert zijn geleverde weerstanden?
Klopt
Pjotr schreef:
Die ik jou gestuurd heb was om jou even snel te helpen omdat je in nood zat. Die 1206 zijn kwalitatief aanzienlijk minder dan die MELF.


Ah, duidelijk, het werkt prima, maar niet meer doen dus.
Pjotr schreef:
Maar goed dit is allemaal nog V1 en hoort eigenlijk in dit draadje: viewtopic.php?f=7&t=23677 Dus je bouwvragen graag daar verder Bert.
Goed idee, misschien wil iemand dit laatste stuk ff verplaatsen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef:
Pjotr schreef:
Die ik jou gestuurd heb was om jou even snel te helpen omdat je in nood zat. Die 1206 zijn kwalitatief aanzienlijk minder dan die MELF.


Ah, duidelijk, het werkt prima, maar niet meer doen dus.
Het werkt wel maar dat is niet de enige bedoeling. Die MELF zijn niet voor niets gekozen. I.d.d. niet meer doen dus, i.i.g. niet voor anderen! Die paar dubbeltjes die je bespaart is de moeite niet. Zie viewtopic.php?p=1989167#p1989167
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Shadow »

Ging ook niet om besparen, waren toen ff niet leverbaar dacht ik :think:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Ah ok, er is altijd wel een goed alternatief te vinden, zei het niet met hetzelfde bestelnummer of van hetzelfde merk.
Jorg de Louweren
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 02 dec 2020, 20:42

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Jorg de Louweren »

Hoi Peter en Peter, ik heb van Aad printen overgenomen van de voeding van Knuisje en van de zba ca v1.02. Nu ben ik met de bom bezig op Mouser. Een aantal componenten zijn of moeilijk of niet meer leverbaar, de LM3886 heb ik er wel bij gelukkig,. Nu heb ik voor alle componenten alternatieven gevonden gebaseerd op de specificaties en daar even projecten bij Mouser van gemaakt. Is er een mogelijkheid dat je daar eens naar kijkt of het de juiste alternatieven zijn?
Ik zal hieronder de verschillende projecten plaatsen.
Jorg de Louweren
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 02 dec 2020, 20:42

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Jorg de Louweren »

Hihi, nu nog even uitvinden hoe ik die links hier kan plaatsen!
Jorg de Louweren
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 02 dec 2020, 20:42

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Jorg de Louweren »

voeding alt.pdf
(179.06 KiB) 48 keer gedownload
voeding moeilijk.pdf
(186.82 KiB) 43 keer gedownload
zba alt.pdf
(233.57 KiB) 57 keer gedownload
zba moeilijk.pdf
(250.22 KiB) 46 keer gedownload
Jorg de Louweren
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 02 dec 2020, 20:42

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Jorg de Louweren »

Hoop dat het zo duidelijk is. Anders hoor ik het wel,
Kan geen link naar project bij Mouser plaatsen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Ha Jorg. Leuk dat je de CA wilt gaan bouwen. Is een erg fijn versterkertje. Maar als ik je een tip mag geven, laat de hele Knuis-voeding voor wat hij is en voedt de versterker direct met een brugcel en 2x 10.000uF. Dat heeft Ray5150 ook gedaan. Uiteindelijk blijkt die hele beveiliging van de voeding met relais helemaal niet nodig te zijn. Scheelt je een hoop werk, geld, ruimte in de kast en zoekwerk naar vervangende componenten! Succes met bouwen!
Jorg de Louweren
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 02 dec 2020, 20:42

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Jorg de Louweren »

Hoi Pjotr, thanks. Dus ik kan de hele dc protectie weglaten, ook het gedeelte wat op jouw printen zit?
Jorg de Louweren
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 02 dec 2020, 20:42

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Jorg de Louweren »

Kloppen de alternatieve componenten van de versterker print wel?
Jorg de Louweren
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 02 dec 2020, 20:42

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Jorg de Louweren »

Jorg de Louweren schreef: za 14 jan 2023, 22:39
Hoi Pjotr, thanks. Dus ik kan de hele dc protectie weglaten, ook het gedeelte wat op jouw printen zit?
Ja dus, al gelezen in ander draadje!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Jorg de Louweren schreef: za 14 jan 2023, 22:39
Hoi Pjotr, thanks. Dus ik kan de hele dc protectie weglaten, ook het gedeelte wat op jouw printen zit?
Ja, is overbodig gebleken! Dit is al een heel oud project van zeker 7 jaar geleden en destijds stelde Knuisje zijn voedingsprinten ter beschikking voor de CA versterker met daarop een uitgebreide beveiliging. Maar die LM3886 gaat nooit stuk bij normaal gebruik. Dus die hele beveiliging is eigenlijk overbodig. Er is later een verbeterde versie CA-MK1_V2 gekomen waarbij een aantal dingen verbeterd zijn, zoals een gebalanceerde ingang en de waar voeding gelijk op de versterkingprint zit. Het is lang geleden, dus wat de huidige staat van verkrijgbare componenten is zou ik je niet kunnen zeggen. Het is sowieso erg lastig op het moment met componenten. Hoop dat het je lukt om wat bij elkaar te puzzelen bij Mouser.

[Edit]

Ah je hebt het al gevonden! Niettemin is het zeker wel de moeite waard om deze verder op te bouwen hoor! Doet klankmatig echt niet onder voor V2!
Jorg de Louweren
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 02 dec 2020, 20:42

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Jorg de Louweren »

Jorg de Louweren schreef: za 14 jan 2023, 15:57
voeding alt.pdf
voeding moeilijk.pdf
zba alt.pdf
zba moeilijk.pdf
Hoi Pjotr, heb je toevallig deze bekeken? Iig de zba moeilijk en zba alt pdf's dit zijn de componenten die niet op voorraad zijn met de alternatieven die ik heb gevonden klopt volgens mij wel, maar zou graag de mening van de ontwerper horen, als het niet te veel moeite is, anders probeer ik het gewoon.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Ha Jorg,

Volgens mij kun je bij Mouser een project aanmaken voor je componenten. En dat kun je dan delen met anderen. Ik heb nu op het moment niet veel tijd, dus als je zo'n project aanmaakt en mij even per PB de link om je project te delen stuurt, wil ik er wel even doorheen lopen voor je. Ik heb ook al die gegevens niet meer bij de hand.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Shadow »

Deze meneer ook weer eens afregelen;
20230115_144208.jpg
Jorg de Louweren
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 02 dec 2020, 20:42

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Jorg de Louweren »

Pjotr schreef: za 14 jan 2023, 23:40
Ha Jorg,

Volgens mij kun je bij Mouser een project aanmaken voor je componenten. En dat kun je dan delen met anderen. Ik heb nu op het moment niet veel tijd, dus als je zo'n project aanmaakt en mij even per PB de link om je project te delen stuurt, wil ik er wel even doorheen lopen voor je. Ik heb ook al die gegevens niet meer bij de hand.
Hoi Pjotr Thanks voor je hulp, ga pb sturen.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door toetertje »

Shadow schreef: zo 15 jan 2023, 14:50
Deze meneer ook weer eens afregelen;

20230115_144208.jpg
Hoe ging dat ook alweer, ik kan het niet terugvinden. :)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Shadow »

toetertje schreef: ma 16 jan 2023, 16:21
Shadow schreef: zo 15 jan 2023, 14:50
Deze meneer ook weer eens afregelen;

20230115_144208.jpg
Hoe ging dat ook alweer, ik kan het niet terugvinden. :)
Multimeter op mV DC, potmeter op de print verdraaien tot ie 0 is en blijft...
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door toetertje »

Shadow schreef: ma 16 jan 2023, 18:56
toetertje schreef: ma 16 jan 2023, 16:21
Shadow schreef: zo 15 jan 2023, 14:50
Deze meneer ook weer eens afregelen;

20230115_144208.jpg
Hoe ging dat ook alweer, ik kan het niet terugvinden. :)
Multimeter op mV DC, potmeter op de print verdraaien tot ie 0 is en blijft...
Thanks, ga ik eens proberen. Gewoon zonder in en uitgang toch?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Shadow »

Ik had de ingang even kortgesloten maar nodig is het niet, verder niks aangekoppeld idd.
Plaats reactie