Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

@Duck: ga je bitumen gebruiken, of ander demping materiaal? Ik denk te snappen hoe je het wilt gaan opbouwen, maar als je door de open zijkant de balkjes lijmt, hoe klem je die zonder te schroeven?
Ik heb het wel helder hoe ik het wil gaan doen. Zo’n ervaren luidspreker bouwer ben ik ook niet hoor, ook niet gezegd dat het de juiste is :mrgreen: maar heb wel de nodige kasten e.d. gebouwd.
Filter komt wel intern hoor, extern bereikbaar, maar misschien bedoel je dat ook.
Duck Twacy
Berichten: 528
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Duck Twacy »

JA, daar heb je wel een puntje. Voor een deel kan dat wel met een hulp balkje, waarmee je de de bek van de klem kunt verlengen, maar de balkjes tegen de baffle en achterkant kan je alleen aan de open zijde goed klemmen. Mmm, misschien moet ik deze balken al eerder vastlijmen aan de baffle en achterkant. Denkt dat ik dan beter deuvels kan toepassen, omdat lamellen teveel speling vrij laten. Alleen klemmen ze dan weer minder goed aan de onder/bovenkant...
Leuk hoor zo'n 3d puzzel
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Komt zaagweer aan, ff passen:
pas.JPG
pas1.JPG
pas2.JPG
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Zweitse »

Laten we hopen dat het heeeel lang mooi weer blijft :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Nou, in elk geval niet meer <-10degC :mrgreen: want dan is het in m'n werkplaatsje niet te hachelen.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Douwe84 »

Tot 19 graden zondag! We zien de foto's tegemoet :D
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Leeuwarden »

Douwe84 schreef:
Tot 19 graden zondag! We zien de foto's tegemoet :D
In de zwembroek!
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Douwe84 »

Leeuwarden schreef:
Douwe84 schreef:
Tot 19 graden zondag! We zien de foto's tegemoet :D
In de zwembroek!
Wie ? :p
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Leeuwarden »

Douwe84 schreef:
Leeuwarden schreef:
Douwe84 schreef:
Tot 19 graden zondag! We zien de foto's tegemoet :D
In de zwembroek!
Wie ? :p

Uhhh, de buuf?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Douwe84 »

Leeuwarden schreef:
Douwe84 schreef:
Leeuwarden schreef:

In de zwembroek!
Wie ? :p

Uhhh, de buuf?
Prima! (no offence Barry:)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Je hebt het zelf ook al door gelukkig.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Shadow »

Barry2001 schreef:
Je hebt het zelf ook al door gelukkig.
Ga je de voetjes maken op dezelfde manier als Tony of wat ben je daar mee van plan?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Ik twijfel. Van het hout dat ik heb laten zagen heb ik ook de rest stukken laten bezorgen, zowel de balken als het mpx, dus ik heb wel hout liggen om een voet te maken. Qua looks vind ik oplossing van Tony wel mooi, maar ik vraag me af hoe handelbaar het allemaal is straks, gewicht en afmeting. Handgrepen eraan maken is ook weer zowat :D heb dus die hondjes gekocht om ze op te bouwen, de weg van m'n werkplaatsje naar in huis is drempelloos, kan wel even iemand vragen me te helpen met op de plaats zetten.

Ik zag ergens dat iemand (was dat bij Tony op de site?) ze standaard op wieltjes had gezet. Daar wil je niet tegenaan kijken denk ik, maar misschien is dat een optie met een 'kraag' eromheen als ze op de plek staan zodat ze uit zicht zijn. Of misschien geeft het juist wel een mooi effect. En je hebt wel al het gewicht op de 4 punten waar de wielen de grond raken. Ligt pvc op de vloer, gaat zeker putjes opleveren.

Maar misschien val het ook allemaal wel mee en is het bv met een steekwagentje wel te doen, heb nu het idee ze eerst te bouwen en te zorgen dat ze verder af zijn, op het fineren na. Dan weet ik of het een beetje te doen is, verplaatsen, en kan ik er een voet onder maken. Maw het staat nog open, als iemand een goed idee heeft waar ik ff niet aan denk, laat maar komen :goedzo:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Zweitse »

Misschien een constructie zoals in een springkast bij gymnastiek?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Shadow »

Zweitse schreef:
Misschien een constructie zoals in een springkast bij gymnastiek?
Ja daar zat ik ook over te denken, maar ben bang voor rammel etc. :-k
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Snap wat je bedoelt, maar dan misschien iets wat je eronder weg kunt schuiven/rijden, idd ivm mee rammelen/resoneren.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door hardbats »

Of een mooie metalen standaard er onder zoals ze vaak doen bij de HPM100 en L100
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

d8d3f791e4c0ee190632097efdc50c7e.jpg
pioneer-hpm-100-1.jpg
Dit bedoel je? Zou kunnen, wel rekening houdende dan met het gewicht.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door hardbats »

Ik heb toen zelf een setje gemaakt voor mn hpm100.
Die kun je makkelijk stevig genoeg maken en als je ze vult met zand zijn ze geluidsdood.
20200423_134030.jpg
20200503_103728.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Fraai, mooie oplossing! Wel 2 dingen, de compressie driver/hoorn bij Calpamos wil je op oor hoogte hebben, dus dan zou het achteroverhellen minimaal moeten zijn. En het gewicht? Weet je zo wat die HPM's wegen? Calpamos zal om en nabij de 75kg worden, vraag me af of dat wil.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door hardbats »

Volgens de specs 26.7kg. Geen idee of dat per paar of per stuk is, Ik gok per stuk.
Zulke stand zijn redelijk makkelijk te ontwerpen en te maken. Je kunt dan natuurlijk zelf te maten van het materiaal bepalen zodat ze het gewicht kunnen houden en de hellingshoek kun je ook zelf bepalen.
Een stalen frame is over het algemeen sterk genoeg voor 75kg.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door koenjer »

Er is inderdaad van alles mogelijk.
PMC had destijds wel aardige stalen voeten.
Je zou ze idd wel iets lager moeten maken zodat hoorn op hoor hoogte zit.
Bijlagen
web-MB2SE_passive-pair-rf.jpg
unnamed.jpg
unnamed.jpg (5.77 KiB) 192 keer bekeken
lean.jpg
mb2i-00.png
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Shadow »

Die laatste zijn wel sjiek ja :goedzo:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Die 1e wordt het wel pompeus van, die 2e en laatste (zelfde denk ik?) vind ik wel mooi. Beetje Harbeth stijl. En dan wat lager, als ik de speaker zo op de grond zet, zit de hoorn op 72cm hoogte. Als ik in mijn luisterstoel ga zitten meet ik ongeveer 100cm oorhoogte. Dus dan zou het frame iets minder dan 30cm hoog moeten worden. Ja, volgens mij kan dat wel mooi worden!
Ander voordeel is dat de constructie open is, speaker zelf is al lomp zat natuurlijk :D
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Douwe84 »

Dat laatste kan wel mooi worden denk ik inderdaad! Heb je al wat meer richting in de afwerking? aangezien je dat op je meubel gaat afstemmen las in in de startpost.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”