Composiet versterker MK1-V2

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

oorpijn
Berichten: 60
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 12:42

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door oorpijn »

:-({|= :-({|= :-({|=


Staat de eerste noten te strooien! :yeah:

Nog geen oordeel want waardeloos speakertjes voor de test. Wel doodstil als er geen signaal is. Heerlijk! Geeft toch echt veel voldoening.
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Shadow »

Mooi! =D>
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Henkjan »

taart voor Barry dan, had anders een aardige rookwolk kunnen geven
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Afbeelding

Het is niet zo goed te zien op de foto: Heb je wel wat koelpasta tussen de LM en het heatsink zitten? Is wel een must. Je kunt hem zo aansluiten als op de foto voor de test maar de bedoeling is om de gebalanceerde ingang te gebruiken met een jumpertje tussen IN en OUT van J8, als je verder geen potmeter gebruikt. Op de gebalanceerde ingang zitten HF filters om ongewenste HF storing buiten te houden. En daar stel je ook de gevoeligheid in met de weerstanden volgens het tabelletje op het schema.

Beste resultaat hou je met gebalanceerde interlinks. Heeft de bron een cinch aansluiting dan de - signaaldraad aarden in de cinchplug bij de bron.
oorpijn
Berichten: 60
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 12:42

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door oorpijn »

Ja, Barry heeft de arendsoog trofee gewonnen! :goeie:

Zit koelpasta tussen in de test opstelling, nu tijd om in te bouwen in een tijdelijk moduskastje.

De dddac heeft xlr uit en die gebruik is straks totdat er een betere dac is die bij deze versterker in de kast kan.

Wat gaaf dat het lukt!!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Ja, de eerste fase van extase is verbazing wat je ziet :mrgreen: Geniet er van!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Barry2001 »

oorpijn schreef:
:-({|= :-({|= :-({|=


Staat de eerste noten te strooien! :yeah:

Nog geen oordeel want waardeloos speakertjes voor de test. Wel doodstil als er geen signaal is. Heerlijk! Geeft toch echt veel voldoening.
Goed dat het gelukt is, gefeliciteerd! Maak er wat moois van :rock:
oorpijn
Berichten: 60
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 12:42

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door oorpijn »

Luister nu voor het eerst over echte speakers. De Rotel eindtrappen mogen met pensioen binnenkort! Zal nog wat foto’s plaatsen van t weekend van hoe het nu in een kistje zit.
oorpijn
Berichten: 60
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 12:42

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door oorpijn »

De tijdelijke behuizing. Doel is om een kastje met streamer en versterker te bouwen, liefst met mooi hout. Al een klein kadetje geprobeerd van oude oeverbeschoeiing en wat andere restjes.
559D8126-9C69-45F6-82B8-2F1522C6EDB9.jpeg
7BBB09E1-17F9-47D8-BAB0-AD098408E3A4.jpeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Leuk dat beschoeiingshout. Gaat dat wel goed binnen? Mijn ervaring is dat het nat/vochtig moet blijven en dat het binnen door uitdrogen erg gaat trekken en scheuren.

Nogmaals: J8 is niet bedoeld als signaal ingang maar als "Insert" voor een potmeter. Gebruik je die niet dan moet je daar OUT en IN verbinden met een jumperdraadje. En dan de gebalanceerde ingang ook voor niet-gebalanceerd gebruiken!
oorpijn
Berichten: 60
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 12:42

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door oorpijn »

Ok! Moet nog even jumpertje wat netter regelen
oorpijn
Berichten: 60
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 12:42

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door oorpijn »

Pjotr schreef:
Leuk dat beschoeiingshout. Gaat dat wel goed binnen? Mijn ervaring is dat het nat/vochtig moet blijven en dat het binnen door uitdrogen erg gaat trekken en scheuren.
Het is azobe. Heeft hier 40 jaar langs de kant onder water gestaan. Inderdaad eerst langzaam laten drogen. Eenmaal droog is het stabiel. Met een staalborstel de nerf schoongemaakt en dan over de polijstschijf met bijenwas. Heb nog een paar kuub liggen dus kan even voort :lol: .
Pjotr schreef:
Nogmaals: J8 is niet bedoeld als signaal ingang maar als "Insert" voor een potmeter. Gebruik je die niet dan moet je daar OUT en IN verbinden met een jumperdraadje. En dan de gebalanceerde ingang ook voor niet-gebalanceerd gebruiken!
Had het niet begrepen maar nu zit het volgens mij goed. Het klinkt in ieder geval geweldig nu het een aantal vlieguren heeft.

De volgende puzzel is hoe ik de versterkers aanstuur. Nu gebruik ik een actief crossover maar dat gaat ten koste van het geluid en filtert max stijlheid van 6db. Dacht er aan om voor de oris hoorns helemaal niet te filteren want ik draai niet hard met deze set en ze vallen aan de onderkant mooi stijl af. Maar dan dus voor het laag een stijl filter van een 24db nodig. Zou een behringer ultradrive dcx2496le hiervoor een goede zijn? Of kan het simpeler/ zelfbouwoptie? :think:

Voor de DAC ga ik denk ik voor een soekris dam 1021.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Oh, dat Azobe is juist in het water na 40 jaar wel uitgewerkt lijkt mij :sure: Ik kreeg laatst wat restanten Bankirai van een beschoeiing. Ook erg mooi, beetje Mahonie achtig, maar dat wordt binnen helemaal niks.

Mijn ervaring is toch wel dat weg filteren in het laag wat de speaker niet kan weergeven, de rust in het geluid erg ten goede komt. Dat was wel met BR kasten, ik neem aan dat dat met hoorns niet veel anders is. Juist daar is de crux dat de conus door de hoornbelasting vrijwel stil blijft staan. Lijkt mij niet bevorderlijk als je hem in het laag weer lekker laat wapperen door gebrek aan belasting. Ik heb wel een net analoog actief filter op de tekentafel staan. Dat filtert het mid/hoog met 12db en het laag met 24dB. Maar dat duurt nog wel even, kan mettertijd altijd nog. Eerst andere dingen af :mrgreen:

Hoe is het met de ruis op je Oris horns met de CA? Als het goed is moet dat doodstil blijven... O:)
oorpijn
Berichten: 60
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 12:42

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door oorpijn »

De versterker is echt geweldig. De ruis die ik hoor (en je hoort echt alles met zulke hoorns) is afkomstig van het actieve filter. Als die er niet tussen zit is het helemaal stil, zelfs met je oor in de toeter.
Denk dat ik eerst eens ga proberen met een behringer ultracurve. Misschien valt het reuze mee wat ik aan kwaliteit weggooi. Er kan in ieder geval veel mee geprobeerd worden en hij heeft geen slechte pers als ik het zo lees.
En klinkt goed, een analoog actief filter. Als dat net zo mooi is als de versterker dan ga ik dat zeker proberen!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Henkjan »

dsp's zullen ook wel ruis toevoegen, test dat eerst
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

I.i.d. dan kom je denk toch meer richting MiniDSP 2x4 HD. Alles valt en staat met de AD's en DAC's. En als je aan Soekris voor een DAC denkt dan zal een DSP processor altijd de mindere zijn.
oorpijn
Berichten: 60
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 12:42

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door oorpijn »

Misschien dan toch alleen het laag filteren. Nou ja, eerst maar eens een soekris in huis zien te krijgen en vanaf daar verder puzzelen. Room eleven staat hier in de kamer lijkt het, heerlijk
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

oorpijn schreef:
Room eleven staat hier in de kamer lijkt het, heerlijk
Leuke muziek :rock: Nederlandse band nog wel, kende ik niet. Dan vind je het Postmodern Jukebox kanaal op Youtube ook wel leuk denk ik.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door OpaBert »

Groep 1850 O:)
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Bertje »

Pjotr schreef:
oorpijn schreef:
Room eleven staat hier in de kamer lijkt het, heerlijk
Leuke muziek :rock: Nederlandse band nog wel, kende ik niet. Dan vind je het Postmodern Jukebox kanaal op Youtube ook wel leuk denk ik.
Janne Schra was daar de zangeres van..heeft solo ook één en ander uitgebracht. :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Pjotr schreef:
Ja, MELF zijn NiChr metaalfilm en vervormen aanzienlijk minder dan de standaard dikkefilm 1206. Dat hebben we een jaar of 30 geleden al eens op de TUDelft uitgezocht. En omdat het hier juist om hele lage vervorming gaat i.d.d. bewust gekozen. Bovendien zijn ze een stuk betrouwbaarder met handsolderen.
Wist het dus allang maar hier nog een aardig promostukje van Vishay: https://www.vishay.com/docs/48111/_melf ... 9_1607.pdf Hoewel lovend is het toch op een andere manier geschreven dan de Holy Audiofiele Halleluja Fantasie.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door OpaBert »

2 hele nette Ringkern trafoo,s ontvangen
Deze gekocht op mp 2x25 volt 3,2 Amp 12,50 per stuk
Geen brom en de spanning is onbelast 2x27 volt
Inwendige weerstand primair 10 ohm , sec 2X 0.5 ohm
Bijlagen
F712023F-3EA0-4A3C-8590-A5B173F30A52.jpeg
4A1880E0-E964-4DA9-9BB6-7A4F65B977D6.jpeg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door dre »

toroidy.jpg
Ik heb een paar van deze jongens binnen gekregen! :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Yep, maar toch geen 35V voor de CA hoop ik :shock:

Mooi Bert dat het goed gegaan is en ze niet brommen :rock: ook getest stevig op een houten tafelblad als klankbord gedrukt?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door dre »

Nee,24V gelukkig! 8)
Plaats reactie