Restauratie KEF Reference 104/2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door John P »

Pjotr schreef:
Mwah dat spul komt toch uit de heuse Vinyltijd. Als je een PU element had wat binnen 1 dB kanaalgelijkheid had mocht je al heel blij zijn. Zo rond de 2 dB kanaal ongelijkheid was gebruikelijker. Nooit iemand over horen klagen.
Toen had je ook nog een balansregelaar op je versterker.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28475
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door ds23man »

Barry2001 schreef:
Zullen we weer on topic gaan?
Dat gaat je niet lukken met John P erbij. :lol:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

SARK schreef:
Zeg wordt er tussen het ge-miereneuk (of is het ge-mierenneuk :-k ) door nog iets met de luidsprekers gedaan? Ik zit hier met een enorme bak popcorn op m'n schoot die koud aan het worden is :shock:
Wat is de laatste stand George :?:
De laatste stand is dat er nu een speaker aan onderdelen ligt en de drivers zijn gereviseerd.
Hopelijk vind ik van het weekeind weer tijd om eens wat condensatoren los te halen en te gaan meten.
Ik ben erg nieuwsgierig of die nog goed zijn.
Ander ding is dat het nu even te koud is om de schuur in te gaan en met het betere schuur en schilder werk te beginnen.
Daarvoor zou het fijn zijn als het iets warmer wordt.
Maar voor het zo ver is zal speaker 2 nog uit elkaar moeten.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Zo ik ben dus aan het werk gezet :mrgreen: en heb goed nieuws de condensatoren zijn nog prima.
Eerst maar eens begonnen met het weg zuigen van de tin.
De pootjes zijn allemaal omgebogen op de pcb en daarna gesoldeerd dus het is tin weg zuigen en pootje recht zetten.
P1080046.JPG
vervolgens het pootje terug duwen en meten.
P1080043.JPG
Ziet er niet verkeerd uit.
P1080045.JPG
En hier onder alle waardes
Condensatoren.JPG
En hier onder het filter wat overeen komt met het mijne zo ver ik heb kunnen vast stellen.
Filter.JPG
De onderstaande foto komt van DIY audio net als het bovenstaande schema.
Vond het wel handig om alles even bij elkaar te zetten.
Filter posities.JPG
Goed over naar het domenteren van speaker 2 maar vanavond niet meer.
Misschien zondag weer wat doen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Pjotr »

Dat is een hele opluchting! :sure: Zou dan het filter maar voor het laatst bewaren. Wel opmerkelijk dat er voor de mid en hoog sectie ook bip elco's gebruikt zijn.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2442
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door timpert »

Trek je van de ESR meting niet al te veel aan, het soort krokodillenbekjes waarmee je de boel hebt aangesloten kan van zichzelf al een aardig hoge weerstand hebben. Trek er voor de grap eens een isolatiehulsje af, waarschijnlijk is de draad niet eens aan het bekje gesoldeerd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Pjotr »

Weet niet of dit metertje dat slikt: Met een draadje i.p.v. een condensator meten en kroko's nog eens stevig aandrukken. De aangegeven waarden zijn overigens heel redelijk voor gewone, al dan niet bipolaire, elco's.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Ik had al wel verwacht dat de draadjes waar ik mee heb gemeten wel invloed zouden hebben maar ik verwacht dat dit op de Uf waardes niet heel veel zal doen. Dat heeft met name effect op de ESR. Nu weet ik dat de Uf waardes nog wel binnen spec zijn maar wat zijn dan de toleranties voor ESR?
Gezien de Uf waardes verwacht ik eigenlijk dat die ook nog wel prima zijn en deze elco's nog gewoon te gebruiken zijn.
Wel heb ik me nog even afgevraagd of het zou helpen de elco's op het mid en hoog te vervangen voor een MKP maar dan ga ik waarschijnlijk het ontwerp geweld aan doen dus ook dat laat ik maar voor wat het is.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef:
Weet niet of dit metertje dat slikt: Met een draadje i.p.v. een condensator meten en kroko's nog eens stevig aandrukken. De aangegeven waarden zijn overigens heel redelijk voor gewone, al dan niet bipolaire, elco's.
Ik zou de kroko's aan een zijde kunnen verwijderen en de draad direct in de klem plaatsen.
Aan de Kroko zijde de boel door solderen zal daar ook wel helpen maar geloof het eigenlijk wel.
Nog een keer de boel los solderen [-X
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Pjotr »

Hoeveel meet je nu met de kroko's kortgesloten? Dus met een draad ipv een elco? Als dat meet weet je i.i.g. de serie weerstand van de draadjes. Die kun je dan aftrekken van de gemeten waarde.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

dat kan ik zo wel even testen
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Vanavond met de 2e speaker begonnen.
Als eerste was de tweeter aan de beurt.
De mid en hoog unit los gehaald en het tafeltje en de oude test speaker had precies de juiste hoogte.
P1080048.JPG
Wat opvalt is dat de aansluitingen van de beide mid units niet conform het schema aangesloten zitten.
P1080051.JPG
P1080058.JPG
De tweeter haal je los door de bout in het midden los te draaien en het plankje weg te schuiven.
Zie eens hoe mooi de tweeter in het frontje ligt.
P1080057.JPG
Vervolgens begonnen met het los snijden van het kapsel.
Ik doe dat met een in diepte instelbaar mes zo dat ik niet het spoel kan raken.
Ook heb ik het mes aan een zijde geslepen waar door er een wig ontstaat die vlak over de magneet snijd.
P1080060.JPG
De boel weer schoon gemaakt met spiritus en wattenstaafjes.
De ferrofluid met dubbel gevouwen papier verwijderd uit de magneet spleet.
En weer nieuwe ferrofluid er in.
P1080070.JPG
Daarna een paar puntjes lijm op de magneet en het kapsel er weer op.
Ook lijkt de spoel nog heel te zijn.
P1080076.JPG
In de volgende aflevering gaan we de bas units onderhanden nemen.
Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer. :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door wouter »

ik wil binch watchen ;-)

lekker bezig zo, al mag een foto met geprepareerd mes ook. 1 ,laatje zegt nog steeds meer dan 1000... eh
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

U vraagt en wij draaien.
P1080078.JPG
En de andere zijde.
P1080081.JPG
Aan een zijde geslepen zo dat het mes vlak over de magneet gaat.
Zou het mes nog normaal geslepen zijn dan ligt het snijpunt op helft van het blad dikte.
Je wilt eigenlijk dat punt zo laag mogelijk hebben vandaar deze aanpassing.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Barry2001 »

Leuk dit te volgen, mooi verslag :relax:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Barry2001 schreef:
Leuk dit te volgen, mooi verslag :relax:
Bedankt, ik doe mn best.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

De smaak te pakken en er zit nu warmer weer aan te komen dus wil ik aan de gang met de kasten dus maar eerst met de units verder.
P1080082.JPG
De onderzijde van kast 2 verwijderd en de isolatie er uit genomen.
Dan komen we bij de speaker aan.
P1080084.JPG
Na de draadjes los gesoldeerd te hebben en de moertjes los gehaald kan de unit er uit.
Gelijk ook de 2e unit uit de speaker gehaald en ze liggen nu naast elkaar om onderhanden genomen te worden.
P1080087.JPG
De foam maar weer verwijderd en opgelost met spiritus.
P1080088.JPG
Aansluitend de kapjes in de lijm gezet en weer in de speaker geplakt.
P1080089.JPG
De connectoren maakte slecht contact en heb die ook gelijk maar even door gesoldeerd.
P1080086.JPG
Dan is dat ook maar vast gereed.
Volgende stap is het filter er uit en dan kan het schuren beginnen
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Douwe84 »

Ik lees ook mee! Leuk verslag zo :)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Shadow »

Mooi mooi O:)
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Wieger61 »

Ik kan je aanraden ter controle met een microfoon even de vervorming van de tweeters te meten. Toen ik eens een tweeter uit elkaar had gehaald, bleek die naderhand flink te vervormen. Oorzaak: kleine stofhaartjes van dempingsmateriaal die in de ferrofluid terecht waren gekomen, bleek uit vervormingsmetingen na inspectie en verwijdering met loep en pincet.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Goede tip,
Zal dan wel opzoek moeten naar een meetmicrofoon of zou zo iets ok met een zang micro te meten zijn?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Shadow »

Kappa7 schreef:
Goede tip,
Zal dan wel opzoek moeten naar een meetmicrofoon of zou zo iets ok met een zang micro te meten zijn?
Of vragen bij een forumlid in de buurt
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door hannesie »

Heb wel wat voor George.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef:
Goede tip,
Zal dan wel opzoek moeten naar een meetmicrofoon of zou zo iets ok met een zang micro te meten zijn?
Nope, juist geen zangmicrofoon. Over het algemeen vallen die af juist met opzet af boven de 12kHz - 14kHz. Er was toch iemand met een rondreizende microfoon? LED meen ik?

[edit]
Hannesie heeft het al opgelost zie ik O:)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Die kan ik mooi een keer ophalen als ik de nieuwe auto heb.
Mooi ritje om hem in te rijden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”