Velleman 8020

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ik heb het ding maar weer open geschroefd en ik lag gisteravond er aan te denken dat ik niet naar de 5 volt circuit gekeken heb
En ik zie 4 diodes D16 D19 D17 D18 ik ga die ook vervangen
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Anne heb jij enig idee wat het aantal Watts per graden celcius is van dit koelprofiel ?
Het is 29mm breed en 20 mm hoog
https://www.reichelt.de/nl/en/heat-sink ... os_1&nbc=1
DC67BC99-56E3-45A5-902A-389F15F5B604.jpeg
Vind het erg onduidelijk
Maar daar zit die 7812 op en die wordt 56 graden
Temp in huis 21 graden tel ik 35K kelvin er bij op
Nu moet je zo terug kunnen rekenen hoeveel wat er verstookt wordt
Bij 2 Watt en het koel profiel is 16 K/W kom ik in de buurt van wat er verstookt wordt 32grd +21 = 53 graden
Als er 2W verstookt wordt is
20 Volt RMS - 12=8 volt dat is 0, 25Amp
20.1x0,25 A = 5 watt dat uit de 2x19 volt wissel stroom getrokken wordt
Kom ik in de buurt Anne O:) zal wel niet :lol:
Is zomaar ok iets te kunnen meten en berekenen :D
Bijlagen
E4DDA6BC-9C94-4D7D-8BAC-69E24BA6F9DD.jpeg
4312286D-4316-4FB5-8D1D-C9A93F0FF3C8.jpeg
D92D0F37-3A37-4275-9A4D-6CBE7F4DFDBA.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

Die 16°/W klopt wel zo. Als het dezelfde is dan die van Reichelt dan zijn ze met 12°/W wel optimistisch.
De chip in de 7812 zou max 150° mogen worden, dat is dan 125° boven kamertemp.
Bij de 16°/W komt nog de termische weerstand chip-behuizing (~4°/W) en overgang naar koellichaam (~1°/W), totaal 21°/W chip-omgeving.Mag je 125/21=6W verstoken met deze koeler.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ok 6 watt ga morgen de stroom meten Anne of vanavond moet weten wat er precies aan stroom loop
Die trafo wordt me nog steeds te warm , ik ben er gewoon niet gerust op dat dit het op een zomerse dag overleeft
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Anne er loopt in de 20 volt lijn 320 mA door de 7812
Ik heb in het circuit een draadbrugje aan een kant los genomen en er een 1.1 ohm weerstand tussen geplaatst
Dan meet ik 358 mVolt
Dat is bij die 20.1 volt RMS is 6 watt uit die 7812 is de stroom gelijk
Dus er wordt 20,1Volt min 12 volt is 8.1 volt x 0.320 = 3 watt
Dus de helft van het vermogen is verloren in die 7812
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Bij de gelijkrichter 4 x byv26E 2 diodes losgemaakt D14 en D15 bij pijl 1 op schema
Daan D14 en D15 bij elkaar en er een 10 ohm weerstand aan gesoldeerd
De andere kant aan de 220 volt uit trafo
Hoop dat het duidelijk is wat ik gedaan heb
Er staat over die weerstand 0.205 VAC
Dus er loopt 20 mA Wissel stroom
0,02X 220 volt =4.4 Watt
Wat ik eigenlijk ook wil doen is de Led in het kastje losmaken
Dat is 3 mA schreef je Niemand kan die led zien ,
Scheelt weer 3 ma bij 300 volt = 0.9 Watt ( spijkers op laag water zoeken ik weet het :(
Bijlagen
C6D43A40-C188-42C3-9DBA-C145233A9E56.jpeg
363DA794-B614-4F7E-A1E0-0E5DD24D69CF.jpeg
2309C9E9-49F0-4530-919C-4E7A350DCCA6.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Bij de gelijkrichter 4 x byv26E 2 diodes losgemaakt D14 en D15 bij pijl 1 op schema
Daan D14 en D15 bij elkaar en er een 10 ohm weerstand aan gesoldeerd
De andere kant aan de 220 volt uit trafo
Hoop dat het duidelijk is wat ik gedaan heb
Er staat over die weerstand 0.205 VAC
Dus er loopt 20 mA Wissel stroom
0,02X 220 volt =4.4 Watt
Hebben we al eerder over gehad, Is daar geen sinus stroom-spanning, de gemeten waardes zijn dan ook niet de effektieve.
Wat ik eigenlijk ook wil doen is de Led in het kastje losmaken
Dat is 3 mA schreef je Niemand kan die led zien ,
Scheelt weer 3 ma bij 300 volt = 0.9 Watt ( spijkers op laag water zoeken ik weet het :(
Die weerstanden dienen ook om de elcos te ontladen na uitschakelen, voor de veiligheid.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ja nu ik heb dat uit geschakeld Anne
Ik weet het allemaal niet meer :(
Nu weet ik niet de fase verschuiving is
Maar in de primaire meet 0.81 volt over 10 ohm
P= 0.08x230 18.5 VA Trafo is 16,5 VA
Maw hij fikt weer uit :cry:
Kan ik de fase verschuiving meten Anne
Als de cosinus pi 0.9 is 18.5x0.9= Dan gaat het net :-s
Ben er niet blij mee
Ik ga kijken of ik geen klein 12 volt trafootje heb wat er naast kan
Heb weinig hoop meer
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Anne
Dat zit er echt klem in
Kan dan de 2x18 volt laten vervallen op de trafo van de velleman een brugcel past er ook wel bij
En dan de min en plus Aanbieden op C24 [-o< [-o<
Is dat een oplossing of krijg ik brom door al die kabels :(
Dan moet ik dat ook zien te meten :think:
Ik kan het ff proberen . Kapot gaat het toch als ik er niks aan doe
Maar misschien weet je een manier om de fase verschuiving te meten
Misschien valt het mee :(
Bijlagen
34D5AF7C-6B40-4886-80FE-2756954DDCF9.jpeg
9B9C13DF-A698-4917-8464-3A7130ABB849.jpeg
20E44BA9-8088-4D87-8CBE-1F04630E8A38.jpeg
6828F0CE-DE58-471D-BC5A-20B0FA9CF866.jpeg
933EC976-708E-420C-9BB1-A20C062F8F09.jpeg
533B7D92-05DD-4E89-A7AE-FC7B131AEF84.jpeg
3D196C7D-0349-48CA-A72C-98E3F96FB973.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Nu weet ik niet de fase verschuiving is
Maar in de primaire meet 0.81 volt over 10 ohm
P= 0.08x230 18.5 VA Trafo is 16,5 VA
Heb je die 0,81volt wel 's op de scoop bekeken ? Is niet echt een sinus,veeleer iets met pieken.Het is niet de fase die het verschil maakt, wel die pieken.
De trafo wordt belast met gelijkrichters, geeft een heel onvoordelige stroom.Je kunt met de scoop de RMS van de spanning over de 10Ω te weten komen, krijg je een betere kijk op het verbruik.
Er is wel heel wat te winnen met de gloei op wisselstroom te doen.
Midden 18-0-18 aan massa en de gloei van de buizen elk via een 47Ω 3W weerstand aan een 18volt uitgang.Wel wat meer kans op brom.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Hoi Anne ,
Ja misschien wil je( even ) :lol: we al 3-4 weken bezig met dat rot ding :rofl:
Maar de aanhouder Wint !
Ik heb eigenlijk dat nieuwe trafootje al aangesloten op de 230
De secundaire kant van het nieuwe trafootje , 16 volt wikkeling daar zit een brugcel aan zo,n rond dingetje
Waar ik geen data van kan vinden :think:
W04G of is het wo4G 844A
Zoeken
Maar 350 mA en 25 volt kan het wel hebben Denk ik :roll:
Dat heb ik met de + aan het relais contact gedaan waar de 2 diodes uit kwamen
De - zit aan min C27 dat gaatje was beschikbaar
Of Krijg ik Rook Anne :think:
De trafo 18-0-18 volt is los
De 2 dikke rode draden zijn de 16 volt AC draden van het nieuwe trafootje zitten aan de Wisselspanning aansluitingen Brigcel
Het dunne rode draadje vanaf dat brugcelletje is de +[/size
Bij de 7812 moet ik nog inorde maken er zit nog een 1,1 ohm meet weerstandje tussen
Transparante draadje is de min brugcel

Ik hoop dat je het kan volgen En ik niet iets over het hoofd heb gezien O:)
Alvast bedankt voor je hulp
Bijlagen
E28EEFD2-0B98-4872-B443-EC00134AF436.jpeg
3209C9D9-48B9-4C2A-8D58-B3C35492FCE2.jpeg
5B9BEEFC-02C6-45A9-BD1C-98669E8A231C.jpeg
34F1F407-98A7-4D99-97C9-207823339754.jpeg
Laatst gewijzigd door OpaBert op wo 10 feb 2021, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

Dat kan wel zo.
Maar 16V is niet 18V, misschien is nu die 470µF (C26) wat te klein, even nakijken of de 12V uit de 7812 er is.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Dat kan wel zo.
Maar 16V is niet 18V, misschien is nu die 470µF (C26) wat te klein, even nakijken of de 12V uit de 7812 er is.
Anne
Ja is goed Zal ik zeker naar kijken
Het is zo wel 6 watt minder uit de trafo Anne O:)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

ziet er goed uit Anne
die 470uF weer terug vervangen door 1000uF
temperatuur trafo kan ik weiig van zeggen
ik heb nog maar net alles aan gesloten
eerst wat dingetjes gedaan
sspaaning is gemeten met de 1N4148 in Gnd poot erbij opgeteld O:) :yeah: :yeah:
Bijlagen
DS0020.PNG
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Velleman staat nog steeds aan geen rooksignalen
Het 16 volt trafootje wordt ook heet 45 graden , Trafo Velleman blijft nu fris op 38 graden hangen.
Ik ga wat lucht gaten in de kast boren , dan is er toch wat tocht in het kastje O:)
Boven staat nu ook een mediaspeler aan een Buizen versterker met EL12 en een knots van een Hammond trafo wordt ook 50 graden schat ik
Ga er meer en meer die vieze sinus van het lichtnet verdenken van dit probleem
Maar die heeft ook al heel wat uren gedraaid
:-k En nu nog meer met de mogelijkheid om hem automatisch uit te schakelen met de WXC-50
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

Trafos worden altijd warm, met 50° is er niks aan de hand.
Je had niet meteen die 470µ door een dikkere moeten vervangen.Eerst kijken of het nodig is, als het met de kleinere goed gaat scheelt 't weer in warmte, zowel de trafo als de 7812.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Trafos worden altijd warm, met 50° is er niks aan de hand.
Je had niet meteen die 470µ door een dikkere moeten vervangen.Eerst kijken of het nodig is, als het met de kleinere goed gaat scheelt 't weer in warmte, zowel de trafo als de 7812.
Anne
Heb eerst gekeken hoor O:)
Maar ben ik vergeten aan je te vertellen
ik mat een flinke rimpel van 4 volt en een uitgang spanning van 11.6 volt
Wil het nog wel over doen Anne Doe ik morgen dan
Nu lig ik lekker muziek te luisteren
Maar de 7812 wordt nu met dat 16K per watt Koellichaam nog geen 40 graden.
Als hij straks weer tegen de zijkant van de kast zit krijgt hij nog een valling :lol:
Dan ben ik blij dat We er een punt achter kunnen zetten en ondanks een vervuild net een betrouwbaar versterkertje :wink:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

Aha, mooi zo :D
Dan zit 't er eindelijk toch op :goedzo:
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Aha, mooi zo :D
Dan zit 't er eindelijk toch op :goedzo:
Anne
Ja Anne Reuze bedankt voor jou hulp weer een hoop van je geleerd :goeie: :goeie: :dank: :dank: :dank: :dank:
Kan je niet genoeg bedanken Anne :dank:
Ik hoop nog veel van je te leren O:) O:)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Velleman 8020

Bericht door Shadow »

He jammer, het was zo'n leuke soapserie aan het worden :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

Shadow schreef:
He jammer, het was zo'n leuke soapserie aan het worden :lol:
Nu dat dit varkentje gewassen is, geen soap meer nodig :D
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Soap is nonde niet klaar lijkt wel goede tijden slechte tijden
Helemaal opgepoetst gaatjes geboord aan tweekanten afgebraamd
In de stand versterker aan BROMMMMMMMMM
Niks geen signaal
Maar nu vanmiddag doe ik niks
Anne ben zwaar humeurig Depressief wordt ik er van :(
Bijlagen
BB89274A-0FFE-4A89-9E1A-BB73D008D431.jpeg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Velleman 8020

Bericht door Barry2001 »

Ach, kan alleen maar een kleinigheidje zijn Bert, hij werkte toch goed. Je hebt ergens een draad losgetrokken oid. Even rustig naar kijken, komt goed. Misschien eerst even de spanningen nalopen, of alles er staat met de juiste waarde.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Velleman 8020

Bericht door Walt »

Erg netjes zo die gaatjes.
Plaats reactie