Werkbank van douglas hout
Moderator: Beheerdersteam
Re: Werkbank van douglas hout
Ik kijk met bewondering Bas
Zal er weer netjes uit gaan zien Dat Weet ik 100% zeker jou kennende
Zal er weer netjes uit gaan zien Dat Weet ik 100% zeker jou kennende
Re: Werkbank van douglas hout
Dat was het voor vandaag. Boven frame staat in elkaar, haaks en mooi op maat. En nu al goed zwaar
Morgen nog wat beugels aanpassen en dan de poten er onder
Morgen nog wat beugels aanpassen en dan de poten er onder
Re: Werkbank van douglas hout
Het framewerk is zo goed als klaar.
Lekker stevig en zwaar zoals verwacht
Lekker stevig en zwaar zoals verwacht
Re: Werkbank van douglas hout
Als je het tegen de muur schroeft wel anders nog wat schoren er in in de lengte en breedte Bashardbats schreef:Het framewerk is zo goed als klaar.
Lekker stevig en zwaar zoals verwacht![]()
20210207_195911.jpg
Re: Werkbank van douglas hout
Hij heeft nu eigenlijk al geen beweging meer. In de muur was eigenlijk niet mijn bedoeling.
Schoren zou eventueel nog kunnen als dat nodig blijkt te zijn, Denk van niet.
Schoren zou eventueel nog kunnen als dat nodig blijkt te zijn, Denk van niet.
Re: Werkbank van douglas hout
Ziet er zeker netjes uit zo.
Een puntje om te zeuren zou kunnen zijn dat niet alle gaatjes van de hoekbeugels geschroefd zijn, dat had de Hondaman niet gebeurd !

Een puntje om te zeuren zou kunnen zijn dat niet alle gaatjes van de hoekbeugels geschroefd zijn, dat had de Hondaman niet gebeurd !
Re: Werkbank van douglas hout
Je kan vooral bij de onderkant ! wat multiplex 4 kant 30x30cm x12 mm dik , schuin van hoek naar hoek doorzagen, zodat je 2 driehoeken overhout, en dat er tegen aan schroeven Dat maakt het een stuk steviger !
Ik maak altijd zo iets te sterk , te weinig vertrouwen in eigen kunnen vermoed ik
Ik maak altijd zo iets te sterk , te weinig vertrouwen in eigen kunnen vermoed ik
Re: Werkbank van douglas hout
Ze hebben allemaal aan de andere kant nog een beugel die precies gekruist geschroefd zit. Dus achter ieder leeg gat zit wel een schroef, die komt alleen van de andere kantray5150 schreef:Ziet er zeker netjes uit zo.
Een puntje om te zeuren zou kunnen zijn dat niet alle gaatjes van de hoekbeugels geschroefd zijn, dat had de Hondaman niet gebeurd !![]()
Re: Werkbank van douglas hout
(werktuigbouw achtergrond)
Als je twee van de zes gaatjes van een beugel gebruikt, dan liefst zover mogelijk uit elkaar. Ziet er nu al bar stevig uit, maar nog beter zou zijn om meest linkse en meest rechtse gaatjes te gebruiken ipv eentje van de 2 middelste en degene die het verst van de hoek zit. Dicht bij het uiteinde van het hout moet je waarschijnlijk extra goed voorboren om splijten te voorkomen.
Verder eens met schoor of de elegante oplossing van Bert. Een rechthoek/vierkant is structureel zwak. Een driehoek is mechanisch stabiel. Een vakwerk brug zie je niet zonder driehoeken in de constructie. Al is de kooi van een rally auto van giga oversized veel te dikke pijpen, als er geen driehoeken in zitten dan is het direct afkeur.
Het wordt wel een donders mooie werkbank hoor, ik ben jaloers.
Als je twee van de zes gaatjes van een beugel gebruikt, dan liefst zover mogelijk uit elkaar. Ziet er nu al bar stevig uit, maar nog beter zou zijn om meest linkse en meest rechtse gaatjes te gebruiken ipv eentje van de 2 middelste en degene die het verst van de hoek zit. Dicht bij het uiteinde van het hout moet je waarschijnlijk extra goed voorboren om splijten te voorkomen.
Verder eens met schoor of de elegante oplossing van Bert. Een rechthoek/vierkant is structureel zwak. Een driehoek is mechanisch stabiel. Een vakwerk brug zie je niet zonder driehoeken in de constructie. Al is de kooi van een rally auto van giga oversized veel te dikke pijpen, als er geen driehoeken in zitten dan is het direct afkeur.
Het wordt wel een donders mooie werkbank hoor, ik ben jaloers.
Re: Werkbank van douglas hout
De gaten in het dichtst bij de hoek kan ik niet lekker bij met de slagschroevendraaier vandaar dat ik ze niet gebruikt heb.
Er komt straks tussen de achterste poten nog een plaat zodat de meur er achter niet beschadigd. Dat zal ook nog wel meehelpen aan de stevigheid.
Er komt straks tussen de achterste poten nog een plaat zodat de meur er achter niet beschadigd. Dat zal ook nog wel meehelpen aan de stevigheid.
Re: Werkbank van douglas hout
Morgen hout halen voor de onderste planken en de Schotten.
Zou het nog nodig zijn om het werkblad van 40mm hardhout multiplex nog te behandelen met iets zoals osmo?
Zou het nog nodig zijn om het werkblad van 40mm hardhout multiplex nog te behandelen met iets zoals osmo?
Re: Werkbank van douglas hout
Hoe ga je het blad bevestigen?
Behandelen met een laagje gewone houtlijm heb ik ook wel gezien, makkelijk bij te werken en wordt ook vrij hard. (Zelf niet geprobeerd)
Behandelen met een laagje gewone houtlijm heb ik ook wel gezien, makkelijk bij te werken en wordt ook vrij hard. (Zelf niet geprobeerd)
Re: Werkbank van douglas hout
Het blad wordt met hoekverbinders aan de onderkant vast gezet aan het balken frame.
Een laagje houtlijm? Daar kan ik me even geen voorstelling van maken
Een laagje houtlijm? Daar kan ik me even geen voorstelling van maken
Re: Werkbank van douglas hout
Zou het niet lijmen
Als je ooit het blad wilt omdraaien voor een nieuwe uitzicht of wil verplaatsen
Als je ooit het blad wilt omdraaien voor een nieuwe uitzicht of wil verplaatsen
Re: Werkbank van douglas hout
Ik zou opteren voor een kras vaste lak zoals bijvoorbeeld Glitsa.
Maar goed, het is een WERKbank, geen design meubel.
Bijgaand een fototje van een deel van mijn werkblad, na een kleine 20 jaar mishandeling. boren, slijpen, zagen, tappen, solderen, en vijlen.
Het is iets van ongeveer 30 mm multiplex, destijds was het een onderdeel van een baliemeubel in een kantoor, afgewerkt met een soort glasweefsel en rode latex erover. dat is er nu grotendeels afgesleten.
Maar goed, het is een WERKbank, geen design meubel.
Bijgaand een fototje van een deel van mijn werkblad, na een kleine 20 jaar mishandeling. boren, slijpen, zagen, tappen, solderen, en vijlen.
Het is iets van ongeveer 30 mm multiplex, destijds was het een onderdeel van een baliemeubel in een kantoor, afgewerkt met een soort glasweefsel en rode latex erover. dat is er nu grotendeels afgesleten.
Re: Werkbank van douglas hout
OpaBert schreef:Zou het niet lijmen
Als je ooit het blad wilt omdraaien voor een nieuwe uitzicht of wil verplaatsen
Forza bedoelt niet het vastlijmen van het blad maar een laagje aanbrengen om het wat slijtvaster te maken.Forza schreef:Behandelen met een laagje gewone houtlijm heb ik ook wel gezien, makkelijk bij te werken en wordt ook vrij hard. (Zelf niet geprobeerd)
Re: Werkbank van douglas hout
Niet gaan tobben met een coating anders dan werkbladolie. Beschadigt altijd snel! Of je moet epoxy nemen. Gewoon een couponnetje linoleum of glad vinyl er op en een alu hoeklijst. Messing kan ook, is fraaier/chiquer. Voordeel van een lijst is dat schroeven en ander klein grut wat rolt op de werkbank blijft. Scheelt weer zoeken... 
Re: Werkbank van douglas hout
Elk voordeel heeft een nadeelPjotr schreef:Niet gaan tobben met een coating anders dan werkbladolie. Beschadigt altijd snel! Of je moet epoxy nemen. Gewoon een couponnetje linoleum of glad vinyl er op en een alu hoeklijst. Messing kan ook, is fraaier/chiquer. Voordeel van een lijst is dat schroeven en ander klein grut wat rolt op de werkbank blijft. Scheelt weer zoeken...
Als je er wat zaagsel of vijlsel af wilt vegen blijft er altijd wat tegen dat hoek profiel liggen of er onder
En Sark schreef
Forza bedoelt niet het vastlijmen van het blad maar een laagje aanbrengen om het wat slijtvaster te maken
Aha ik dacht vast lijmen op dat douglas
Maar gesnapt
Re: Werkbank van douglas hout
Een afwerk rand is niet nodig, er komt aan de voorkant een aluminium extrusieprofiel tegenaan en de achterkant krijgt een stootbord.
Een laagje houtlijm of het slijtvaster te maken kan ik me niet voorstellen. Ik dacht misschien aan een soort parketlak of iets zodat het blad vocht en vuil afstotend wordt en iets duurzamer maar ik kan het ook gewoon onbehandeld laten
Een laagje houtlijm of het slijtvaster te maken kan ik me niet voorstellen. Ik dacht misschien aan een soort parketlak of iets zodat het blad vocht en vuil afstotend wordt en iets duurzamer maar ik kan het ook gewoon onbehandeld laten
Re: Werkbank van douglas hout
Ik zou zoals Pjotr al voorstelde een stuk vinyl of linoliumoliliolum neerleggen
Re: Werkbank van douglas hout
Psies
FR_Aad schreef:MDF of een plex met een coupon vinyl of linoleum er op?
Re: Werkbank van douglas hout
Het is wel fijn als het oppervlak enigszins oplosmiddelbestendig is. Mooiste is natuurlijk 2mm Resopal. Maar dat is vrij prijzig. Anders is gewoon blank laten zeker ook een optie. Dan schildert de tijd er vanzelf een mooi patroontje op 
