Werkbank van douglas hout

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door OpaBert »

Ik kijk met bewondering Bas
Zal er weer netjes uit gaan zien Dat Weet ik 100% zeker jou kennende
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Shadow »

Mooi =D>
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

Dat was het voor vandaag. Boven frame staat in elkaar, haaks en mooi op maat. En nu al goed zwaar :lol:
20210206_193045.jpg
Morgen nog wat beugels aanpassen en dan de poten er onder :D
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

Het framewerk is zo goed als klaar.

Lekker stevig en zwaar zoals verwacht :lol:
20210207_195911.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door OpaBert »

hardbats schreef:
Het framewerk is zo goed als klaar.

Lekker stevig en zwaar zoals verwacht :lol:

20210207_195911.jpg
Als je het tegen de muur schroeft wel anders nog wat schoren er in in de lengte en breedte Bas
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

Hij heeft nu eigenlijk al geen beweging meer. In de muur was eigenlijk niet mijn bedoeling.
Schoren zou eventueel nog kunnen als dat nodig blijkt te zijn, Denk van niet.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Barry2001 »

En dan komt het werkblad er nog op. Mooi geworden zo!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door ray5150 »

Ziet er zeker netjes uit zo.
Een puntje om te zeuren zou kunnen zijn dat niet alle gaatjes van de hoekbeugels geschroefd zijn, dat had de Hondaman niet gebeurd ! :mrgreen: :wink:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door OpaBert »

Je kan vooral bij de onderkant ! wat multiplex 4 kant 30x30cm x12 mm dik , schuin van hoek naar hoek doorzagen, zodat je 2 driehoeken overhout, en dat er tegen aan schroeven Dat maakt het een stuk steviger !
Ik maak altijd zo iets te sterk , te weinig vertrouwen in eigen kunnen vermoed ik :D
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

ray5150 schreef:
Ziet er zeker netjes uit zo.
Een puntje om te zeuren zou kunnen zijn dat niet alle gaatjes van de hoekbeugels geschroefd zijn, dat had de Hondaman niet gebeurd ! :mrgreen: :wink:
Ze hebben allemaal aan de andere kant nog een beugel die precies gekruist geschroefd zit. Dus achter ieder leeg gat zit wel een schroef, die komt alleen van de andere kant :mrgreen:
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door AntonZ »

(werktuigbouw achtergrond)

Als je twee van de zes gaatjes van een beugel gebruikt, dan liefst zover mogelijk uit elkaar. Ziet er nu al bar stevig uit, maar nog beter zou zijn om meest linkse en meest rechtse gaatjes te gebruiken ipv eentje van de 2 middelste en degene die het verst van de hoek zit. Dicht bij het uiteinde van het hout moet je waarschijnlijk extra goed voorboren om splijten te voorkomen.

Verder eens met schoor of de elegante oplossing van Bert. Een rechthoek/vierkant is structureel zwak. Een driehoek is mechanisch stabiel. Een vakwerk brug zie je niet zonder driehoeken in de constructie. Al is de kooi van een rally auto van giga oversized veel te dikke pijpen, als er geen driehoeken in zitten dan is het direct afkeur.

Het wordt wel een donders mooie werkbank hoor, ik ben jaloers.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

De gaten in het dichtst bij de hoek kan ik niet lekker bij met de slagschroevendraaier vandaar dat ik ze niet gebruikt heb.

Er komt straks tussen de achterste poten nog een plaat zodat de meur er achter niet beschadigd. Dat zal ook nog wel meehelpen aan de stevigheid.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

Morgen hout halen voor de onderste planken en de Schotten.

Zou het nog nodig zijn om het werkblad van 40mm hardhout multiplex nog te behandelen met iets zoals osmo?
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Forza »

Hoe ga je het blad bevestigen?

Behandelen met een laagje gewone houtlijm heb ik ook wel gezien, makkelijk bij te werken en wordt ook vrij hard. (Zelf niet geprobeerd)
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

Het blad wordt met hoekverbinders aan de onderkant vast gezet aan het balken frame.

Een laagje houtlijm? Daar kan ik me even geen voorstelling van maken :roll:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door OpaBert »

Zou het niet lijmen
Als je ooit het blad wilt omdraaien voor een nieuwe uitzicht of wil verplaatsen
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door ray5150 »

Ik zou opteren voor een kras vaste lak zoals bijvoorbeeld Glitsa.
Maar goed, het is een WERKbank, geen design meubel.

Bijgaand een fototje van een deel van mijn werkblad, na een kleine 20 jaar mishandeling. boren, slijpen, zagen, tappen, solderen, en vijlen.
Het is iets van ongeveer 30 mm multiplex, destijds was het een onderdeel van een baliemeubel in een kantoor, afgewerkt met een soort glasweefsel en rode latex erover. dat is er nu grotendeels afgesleten.
Werkblad.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door SARK »

OpaBert schreef:
Zou het niet lijmen
Als je ooit het blad wilt omdraaien voor een nieuwe uitzicht of wil verplaatsen
Forza schreef:
Behandelen met een laagje gewone houtlijm heb ik ook wel gezien, makkelijk bij te werken en wordt ook vrij hard. (Zelf niet geprobeerd)
Forza bedoelt niet het vastlijmen van het blad maar een laagje aanbrengen om het wat slijtvaster te maken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Pjotr »

Niet gaan tobben met een coating anders dan werkbladolie. Beschadigt altijd snel! Of je moet epoxy nemen. Gewoon een couponnetje linoleum of glad vinyl er op en een alu hoeklijst. Messing kan ook, is fraaier/chiquer. Voordeel van een lijst is dat schroeven en ander klein grut wat rolt op de werkbank blijft. Scheelt weer zoeken... :D
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Niet gaan tobben met een coating anders dan werkbladolie. Beschadigt altijd snel! Of je moet epoxy nemen. Gewoon een couponnetje linoleum of glad vinyl er op en een alu hoeklijst. Messing kan ook, is fraaier/chiquer. Voordeel van een lijst is dat schroeven en ander klein grut wat rolt op de werkbank blijft. Scheelt weer zoeken... :D
Elk voordeel heeft een nadeel
Als je er wat zaagsel of vijlsel af wilt vegen blijft er altijd wat tegen dat hoek profiel liggen of er onder

En Sark schreef
Forza bedoelt niet het vastlijmen van het blad maar een laagje aanbrengen om het wat slijtvaster te maken

Aha ik dacht vast lijmen op dat douglas
Maar gesnapt
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Pjotr »

Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

Een afwerk rand is niet nodig, er komt aan de voorkant een aluminium extrusieprofiel tegenaan en de achterkant krijgt een stootbord.

Een laagje houtlijm of het slijtvaster te maken kan ik me niet voorstellen. Ik dacht misschien aan een soort parketlak of iets zodat het blad vocht en vuil afstotend wordt en iets duurzamer maar ik kan het ook gewoon onbehandeld laten
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door SARK »

Ik zou zoals Pjotr al voorstelde een stuk vinyl of linoliumoliliolum neerleggen
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door FR_Aad »

Psies
FR_Aad schreef:
MDF of een plex met een coupon vinyl of linoleum er op?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Pjotr »

Het is wel fijn als het oppervlak enigszins oplosmiddelbestendig is. Mooiste is natuurlijk 2mm Resopal. Maar dat is vrij prijzig. Anders is gewoon blank laten zeker ook een optie. Dan schildert de tijd er vanzelf een mooi patroontje op :mrgreen:
Plaats reactie