Velleman 8020

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Velleman 8020

Bericht door VintageHarry »

Compliment voor je vasthoudendheid, Bert!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

Klinkt hoopvol, nog even de temp vd trafo in de gaten houden.
Je zou de max ingangsspanning kunnen nazien, hoeveel mag er in voordat ie klipt.Met een belasting van bijv 50k.
Dit soort dingen klipt het wel asymetrisch, is normaal.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Klinkt hoopvol, nog even de temp vd trafo in de gaten houden.
Je zou de max ingangsspanning kunnen nazien, hoeveel mag er in voordat ie klipt.Met een belasting van bijv 50k.
Dit soort dingen klipt het wel asymetrisch, is normaal.
Anne
Als ik je goed begrijp Anne een stekkertje in rca uitgang steken met een 50K weerstandje erin
Daar de scoop op
En de ingang signaal erop en de amplitude opdraaien tot ik clipping zie op de 50 K :wink:
Leuk O:)
Misschien vanavond nog Bedankt Anne :dank:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

VintageHarry schreef:
Compliment voor je vasthoudendheid, Bert!
Barry2001 schreef:
Gefeliciteerd Bert, dat is lekker zo voor het weekend!
FR_Aad schreef:
De aanhouder wint Bert!
Respect voor het volhouden.
Geweldig fijn dat jullie met me meeleven
:bakkie:
En inderdaad lekker gevoel Kan ik weer lekker proberen om in gang te komen voor de MonoBill 3
Was bijna de naam van dat topic vergeten
Dankjewel Manne O:)
Zonder de hulp van Anne had het in de kliko verhuist
Nu kan ik de eigenaar ook weer blij maken
:yeah:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Zo dat was weer leerzaam
Je zou zo stijfe nek krijgen van het gapen naar de scoop krijgen
ik had moeite om precies de limiet te zien wanneer er wat ging vervormen en heb het 2de kanaal van mijn Oscilloscoop recht aan mn generator verbonden
Nu kon ik ze over elkaar leggen
voor alle duidelijkheid
Geel is het signaal uit de Velleman 8020
Blauw is het signaal rechtstreeks uit de generator en is de referentie :!:

Bij 10 Volt RMS input was was de Velleman nog vrij van afwijkingen van de sinus in de stand Velleman 0dB

Bij de Velleman is in de stand + 6dB het maximale signaal wat je mag aanbieden 6.1 Volt RMS er uit komt dan 8.1 volt uit
Ik denk dat de plaatjes duidelijk zijn ( dat hoop ik ) O:)

De Velleman in stand 0 dB mag er 10 VRMS (meer signaal kan ik niet maken ) in er komt dan 7.9 Volt RMS uit
Dat vind ik raar het is nu een verzwakker :think: en geen versterker :think: Anne
Bijlagen
Velleman in stand 6 dB
Velleman in stand 6 dB
Velleman in stand 6 dB
Velleman in stand 6 dB
Velleman in stand 0 dB
Velleman in stand 0 dB
Velleman in stand 0 dB
Velleman in stand 0 dB
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Kon er niet goed van slapen dat het ingangs signaal zo verzwakt werd in de Velleman 8020
Ik dacht de Potmeter stand niet gecontroleerd :idea: :idea:
En verdorie de Volume Potentiometer stond niet helemaal open' O:)
10VRMS in ( meer kan ik niet maken ) geen flattopping op stand 0dB Velleman 8020
5VRMS geen is het maximum wat ik in de Velleman 8020 mag stoppen meer krijg ik Flattopping
Geel is het signaal uit de Velleman 8020
Blauw is alleen als referentie uit de signaal generator
ook even naar 50KHz gegaan
en naar 20Hz het apperaat is gewoon recht
kan wel zien dat de sinus niet perfect hetzelfde is als het referentie signaal beetje Boller
De Trafo is Handwarm Ik laat hem vandaag aan staan
Bijlagen
1kHz  0 dB geen Flattopping bij 10V RMS
1kHz 0 dB geen Flattopping bij 10V RMS
1KHz 6dB Geen Flattopping bij  Max 5VRMS
1KHz 6dB Geen Flattopping bij Max 5VRMS
1KHz  6dB geen Flattopping bij Max 5VRMS
1KHz 6dB geen Flattopping bij Max 5VRMS
50KHz 6dB Max 5 VRMS
50KHz 6dB Max 5 VRMS
20 Hz  6dB Max 5 VRMS
20 Hz 6dB Max 5 VRMS
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Anne ik heb er weer een temperatuur sensor op geplakt
Hij staat aan vanaf 7:20 vanmorgen in de stand 6dB daar trkt hij het meeste stroom
Spannend al 39 graden :(
Bijlagen
769DC8F8-AB45-4042-8CD6-4B670F82A47C.jpeg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Velleman 8020

Bericht door Shadow »

Netjes hoor =D>
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Velleman 8020

Bericht door Walt »

39 graden kijkt me niet extreem warm nog? Hoewel ik in mijn apparatuur trafo’s nooit echt warm heb zien worden...
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Shit
Ik verdenk nu dat het toegevoegde warmte van ook de buizen zijn Anne Walt Joram :(
Bijlagen
9D5CF537-8E59-4320-82EB-D3FEB2548FE9.jpeg
Laatst gewijzigd door OpaBert op za 06 feb 2021, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

Vermoedelijk wordt die trafo van zichzelf al zo warm.Laat maar 's een tijdje sudderen zonder de buizen erin.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Vermoedelijk wordt die trafo van zichzelf al zo warm.Laat maar 's een tijdje sudderen zonder de buizen erin.
Anne
Ik zal dat vanavond doen Anne hij knippert nu op 53 En ik denk ook toegevoegde warmte van de buisjes
Open was hij handwarm maar het zit verder potdicht
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Velleman 8020

Bericht door Barry2001 »

Paar gaatjes in de behuizing (of een roostertje?) kan altijd nog toch?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Barry2001 schreef:
Paar gaatjes in de behuizing (of een roostertje?) kan altijd nog toch?
Ja inderdaad Barry heb toestemming omdat te doen :goedzo:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Velleman 8020

Bericht door Barry2001 »

Toestemming? Of is ‘ie van iemand anders?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Barry2001 schreef:
Toestemming? Of is ‘ie van iemand anders?
Ja ik heb dat hier gekocht van een forum lid Trafo vervangen Temp gemeten
Anne vermoede al dat er meer aan de hand was
Maar was iets warmer dan nu
Maar dacht dat zit wel snor , maar niet dus dus wilde het weer in mn audio circuit opnemen
Vroeg die man voor wie ik de Annastacia aan het bouwen was erom
Dus voor dezelfde prijs + trafo verkocht
2 weken nadat ik hij het in gebruik had kapot
Weer de trafo
Zo zit het in elkaar Barry O:)
En dan neem ik de verantwoordelijkheid om het of te maken of een andere preamp te bouwen op zijn kosten zonder arbeidsloon
Maar wel na na de Monobill 3
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Anne wat gebeurt er als die MPS van Auricaps doorslaan ?
Sommige zijn Zelfherstellend heb ik gelezen C21- C21 :?:
Er komt gelijkspanning op die 1 K is dat veel ?
Die trafo kan niet veel meer leveren
Staat nog op 52/53 graden
Bijlagen
CDCF143D-B91C-4BFF-A6DA-494AC3793399.png
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

mn Net spanning op de trafo
230 volt maar lijkt wel komplete vlakken stuk op de sinus maar moet het er mee doen :(
maar daar wordt elke trafo op 50hz wisselstroom berekent warm van
Bijlagen
DS0011.PNG
netspanning op de printtrafo
netspanning op de printtrafo
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Velleman 8020

Bericht door Jan Geert »

OpaBert schreef:
Anne wat gebeurt er als die MPS van Auricaps doorslaan ?
Sommige zijn Zelfherstellend heb ik gelezen C21- C21 :?:
Er komt gelijkspanning op die 1 K is dat veel ?
?Begrijp dit niet zo goed. Waar wil je de spanning vandaan halen om die 400v rated Auricaps door te laten slaan?

Mocht dat gebeuren dan staat er zo'n 100v DC op de uitgang van de VV. Slecht voor je gezondheid en die van de eindversterker.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Jan Geert schreef:
OpaBert schreef:
Anne wat gebeurt er als die MPS van Auricaps doorslaan ?
Sommige zijn Zelfherstellend heb ik gelezen C21- C21 :?:
Er komt gelijkspanning op die 1 K is dat veel ?
?Begrijp dit niet zo goed. Waar wil je de spanning vandaan halen om die 400v rated Auricaps door te laten slaan?

Mocht dat gebeuren dan staat er zo'n 100v DC op de uitgang van de VV. Slecht voor je gezondheid en die van de eindversterker.
Hoi Jan Geert
Het is een vraag hoor Als ik het antwoord wist vroeg ik het niet O:)
Dit ding begint sowieso slecht voor mn gezondheid te worden :(
Ga een raster van gaatjes boren als laatste wat ik er aan kan doen
Misschien dat Anne nog iets weet
Misschien mag er een weerstand in serie met de 230
Ik heb na R14 R24 120 volt er voor nog 266 Volt
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

Zo, bezoek weg, kan ie weer :D
OpaBert schreef:
Anne wat gebeurt er als die MPS van Auricaps doorslaan ?
Sommige zijn Zelfherstellend heb ik gelezen C21- C21 :?:
Er komt gelijkspanning op die 1 K is dat veel ?
Die zitten ruim genoeg in de spanning, geen reden dat het daar misgaat.Trouwens had een van je metingen niet het vermoeden van beveiligings diodes op de uitgang doen rijzen ?
Ga een raster van gaatjes boren als laatste wat ik er aan kan doen
Misschien dat Anne nog iets weet
Had ik toch al geopperd ? Trafo uitkleden en zwart maken.
Misschien mag er een weerstand in serie met de 230
Niet doen, komt de spannings huishouding in de versterker in de war.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Zo, bezoek weg, kan ie weer :D
OpaBert schreef:
Anne wat gebeurt er als die MPS van Auricaps doorslaan ?
Sommige zijn Zelfherstellend heb ik gelezen C21- C21 :?:
Er komt gelijkspanning op die 1 K is dat veel ?
Die zitten ruim genoeg in de spanning, geen reden dat het daar misgaat.Trouwens had een van je metingen niet het vermoeden van beveiligings diodes op de uitgang doen rijzen ?
Ga een raster van gaatjes boren als laatste wat ik er aan kan doen
Misschien dat Anne nog iets weet
Had ik toch al geopperd ? Trafo uitkleden en zwart maken.
Misschien mag er een weerstand in serie met de 230
Niet doen, komt de spannings huishouding in de versterker in de war.
Anne
Hoi Anne er zitten ddar verder geen diodes op waarom dat ik 100 k mat en met polariteit omgedraaid 40k of nog minder moet ik terug lezen weet ik niet
Zwart verven zal ik eerst proberen Baat het niet schaad het niet
Zal de spanning uit lichtnet niet verlagen met een weerstand in serie
Kap is er nu af ca 2 uur en de temperatuur is weer gedaald naar 42 graden
Ga ik hem nu zwart kleuren Anne
Bijlagen
71081A3C-8B95-4DDF-BD06-CA0D463C2870.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Het begon zo goed Felicitaties van Barry Aat en Joram
Advies Anne trafo zwart kleuren met inkt
Nou schiet mij maar Lek Anne :shock:
Ik snap dit ook niet Dacht zal misschien 1 graad naar beneden gaan Nee tegenovergesteld 44/45 en stijgend
Net spanning nog steeds 230
Geef eens een beetje hoop Anne :think:
Dat sensortje met een stukje hout tegen de trafo gedrukt met wat ijzer op een liniaal
Blijf er bij zitten voor het geval het opeens opsodemietert in die versterker met geknetter en rook
Het zal beter contact maken nu :(
Heb de rommel maar afgebroken
Bijlagen
1CD2EE89-1B23-4EF8-B564-1FAFC6CECA96.jpeg
image.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

Door het kleine temperatuurverschil trafo/omgeving zal het zwart maken niet veel kunnen doen maar alle beetjes helpen (blijkbaar nauwelijks).Die paar graden hoger lijkt me niet door 't zwart komen.
Gaten in de kast boven de trafo helpt ook niet erg veel, door de print is de hele onderkant ongeveer dicht, maar weinig luchtstroom mogelijk.Misschien boven en naast de trafo (zijkant kast) gaten maken.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Door het kleine temperatuurverschil trafo/omgeving zal het zwart maken niet veel kunnen doen maar alle beetjes helpen (blijkbaar nauwelijks).Die paar graden hoger lijkt me niet door 't zwart komen.
Gaten in de kast boven de trafo helpt ook niet erg veel, door de print is de hele onderkant ongeveer dicht, maar weinig luchtstroom mogelijk.Misschien boven en naast de trafo (zijkant kast) gaten maken.
Anne
Ja daar zit ik over te denken Anne
Eigenlijk hoop ik , dat er door de warmte van de buizen , er een luchtstroming komt langs de trafo
Er zit boven de trafo nog geen 3 mm ruimte
Wil dus eerst er een plaatje op leggen met warmte pasta , tegen de binnen kast aluminium kast gedrukt
Nu ben ik de warmte te meten van de trafo , zonder belasting van de buizen
Ben benieuwd Anne :relax:
Winter tafrelen buiten , sneeuw tegen de ramen , alles wit buiten , denk een cm of 4 sneeuw
Blijf dus binnen
Ben flink met komma,s bezig in de tekst , geen idee of ze wel goed staan ,
Heb naar buiten zitten kijken tijdens de Nederlandse taal lessen op school :lol:
Plaats reactie