Velleman 8020

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Velleman 8020

Bericht door Shadow »

Balen weer :boos:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

R10 = oneindig, klopt
R11 = 27k, √
R13 2,16k, √
R14= 2.2k, zou 100k zijn
R15 = 100k, √
R16 is een draadbrug, klopt
J16 is een 1k weerstand, vermoedelijk in serie met de uitgang √
C18 is hier vervangen door een 1k weerstand, √
R18= 26.8k, zou 33k zijn
R19= 10k, √
geen R17 (2k2) ?

R21= 27k, √
R23= 2,18k, √
R24 = 2.18k, zou 100k moeten zijn zoals R14
R25=9.85k, √
R26= 2,17k, √
R28= draadbrugje, √
R29= 9.9k, zou ook 100k zijn als R15
R30 = 1k, √
R31=0.98k, √
R32= 56k, √
R33=56k, √
R34=56k, √
R35= 1,1ohm, √
R36=9.8k, √
R37=4.61k, √
R38=9.9k, √
R39= 4k6, √
R40= 6.6 k moet 10 k zijn, maakt niet uit.
Relais klikt nog maar ik meet geen spanning in de 7812 er na ook niet :oops:
De 7812 zou tegen kortsluiting moeten kunnen.
Zolang er geen gloeispanning is hebben verdere spanningsmetingen geen zin.
Anne
Bijlagen
was_is- 8020.png
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Reuze bedankt Anne ik lig nog gevloerd Dweilpauze in lassen, gelukkig komt mn zus dat doen :lol:
De bewakings camera doet het weer , nieuwe kabels eraan , TV via toslink ook naar de Yamaha mediaspeler, windows is weer up to date
Heb alleen koffie gezet maar heb niks gegeten heb geen puf meer Eet morgen wel een boterham extra ,ik wacht nog steeds op hulp WMO
Morgen weer bellen , zal wel geen zin hebben , vermoed dat de meeste hulpjes niet staan te dringen om bij een ander met mogelijke Corona besmetting hier te komen soppen , althans ik heb daar begrip voor .
Mensen in de zorg , daar krijg ik toch steeds meer bewondering voor.
Ga morgen die weerstanden veranderen en kijken waarom die 18 -0-18 volt er niet meer is
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

De reden dat de 18 volt weg is gevonden Anne
De 7812 is stuk gegaan de 1N4148 ook
Dus dat is nu oplost
Alleen ik zag het een geïsoleerde uitvoering is moet dus een isolatie pakketje gebruiken

R 29 en R15 in de schakeling gemeten is 98K en draai ik de meetpennen om dan is het 21K
Er staat op de weerstand 100K dus hangt er iets aan wat afh is van polariteit :?: :think:
R14 en R24 veranderd in 100K was 2K2
Dat zal wel een slok op een borrel schelen in de stroom O:)
Bijlagen
189AFB7F-8D7C-4D7C-9D3D-2D94A6CA7A0C.jpeg
940B6BCB-EDEE-4F1A-BADB-44B232A4E8C2.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
De reden dat de 18 volt weg is gevonden Anne
De 7812 is stuk gegaan de 1N4148 ook
Dus dat is nu oplost
Alleen ik zag het een geïsoleerde uitvoering is moet dus een isolatie pakketje gebruiken.
Zal dan wel een hoge spanning op die 7812 zijn gekomen bij de uitschieter, daar kan ie niet tegen.
Als je er voor kunt zorgen dat het koelplaatje vrij blijft hoeft dat isoleren niet.
Ook al een van de C26 of C27 (1000µF) eruit gehaald ? (minder hete 7812)
R 29 en R15 in de schakeling gemeten is 98K en draai ik de meetpennen om dan is het 21K
Er staat op de weerstand 100K dus hangt er iets aan wat afh is van polariteit :?: :think:
Zijn de weerstanden over de uitgang.Misschien heeft iemand er zeners over gezet om spanningspieken op de uitgang in te perken.
R14 en R24 veranderd in 100K was 2K2
Dat zal wel een slok op een borrel schelen in de stroom O:)
Zijn wel heel dikke weerstanden :o .De 100k daar mag een 0,5W zijn.
Met de 100k zou de anodespanning (pin 1) wat laag kunnen worden doordat R13/23 en R17/26 zijn vervangen door 2k2.Evt alle 4 vervangen door 3k3, wel eerst even meten.
Stroomvermindering is vooral omdat door de verandering de spanning over R11/21 kleiner wordt.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
De reden dat de 18 volt weg is gevonden Anne
De 7812 is stuk gegaan de 1N4148 ook
Dus dat is nu oplost
Alleen ik zag het een geïsoleerde uitvoering is moet dus een isolatie pakketje gebruiken.
Zal dan wel een hoge spanning op die 7812 zijn gekomen bij de uitschieter, daar kan ie niet tegen.
Als je er voor kunt zorgen dat het koelplaatje vrij blijft hoeft dat isoleren niet.
het aardvlak van de prit is op 3 punten met de behuizing verbonden als ik hem vast schroef
B18A97A8-4533-41DE-BA95-A094913F56C0.jpeg
Ook al een van de C26 of C27 (1000µF) eruit gehaald ? heb ik gedaan Anne (minder hete 7812)
R 29 en R15 in de schakeling gemeten is 98K en draai ik de meetpennen om dan is het 21K
Er staat op de weerstand 100K dus hangt er iets aan wat afh is van polariteit :?: :think:
Zijn de weerstanden over de uitgang.Misschien heeft iemand er zeners over gezet om spanningspieken op de uitgang in te perken.
die heb ik nog niet gezien hoor kan het laden van elko zijn ?
R14 en R24 veranderd in 100K was 2K2
Dat zal wel een slok op een borrel schelen in de stroom O:)
Zijn wel heel dikke weerstanden :o .De 100k daar mag een 0,5W zijn.
Met de 100k zou de anodespanning (pin 1) wat laag kunnen worden doordat R13/23 en R17/26 zijn vervangen door 2k2.Evt alle 4 vervangen door 3k3, wel eerst even meten.
Stroomvermindering is vooral omdat door de verandering de spanning over R11/21 kleiner wordt.
Anne
Ik wist niet meer waar tussen in ik moest antwoorden Anne Dus doe het er maar weer onder
Bijna alle weerstanden zijn van dit formaat Anne ik raak de draad kwijt om eerlijk te zijn
Heb alleen de 100K gewijzigd Nu lees ik dat ik nog meer moet vervangen Heb alleen zitten kijken bij de weerstanden lijst wat je aan gevinkt had als zijnde Niet goed of het Tekentje van goed
Vanavond ga ik weer verder moet straks nog wat eten O:) .
Maar het gaat de goed kant op Anne :bakkie: reuze bedankt voor al het werk dat je voor me gedaan hebt :dank: :dank: :dank: :dank:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

Nog iets, R27 staat niet in 't lijstje, moet ook 33k zoals R18.
R13,17,23 en 26 (iets meer dan 2k) hoeven misschien niet verandert.Als de spanning op pin 1 niet onder 70volt komt (relais kontakt gesloten = één weerstand aan de kathode) zit 't wel goed.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Nog iets, R27 staat niet in 't lijstje, moet ook 33k zoals R18.
R13,17,23 en 26 (iets meer dan 2k) hoeven misschien niet verandert.Als de spanning op pin 1 niet onder 70volt komt (relais kontakt gesloten = één weerstand aan de kathode) zit 't wel goed.
Anne
Gesnapt Anne :goeie: :goeie:
De 12.4 volt is er weer 19 volt op de ingang zonder belasting !
Zal het morgen op de scoop laten zien
Had geen ringetje heb er even een stripje over gezet met 2 boutjes
Nu weer ff niks doen genieten van de vooruitgang O:)
Bijlagen
272EBCF8-B13B-45EF-B3B0-B08A78B02B73.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

nou we hebben weer gloeispanning op de buizen O:)
ik heb vanmorgen wel een isolaatie pakketje besteld
dat is wat service vriendelijker dan dat plaatje over de 7812
dat zal begin volgende week wel hier zijn
er zit op de Ingang een mooie rimpel va 2 volt 20.2 Volt RMS
is meer dan genoeg denk ik voor een goede werking
rimpel Ingang van de 7812
rimpel Ingang van de 7812
heb alleen de weerstanden R14 en R24 van 2K2 gewijzigd in 100K
over de 1K weerstand tussen C29 C28 valt nu een spanning van 11Volt of wel 11mA
dus het is een flinke slok minder stroom Anne :goedzo: :goedzo:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Velleman 8020

Bericht door Shadow »

Kijk =D>
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Shadow schreef:
Kijk =D>
Dankje Joram :dank:
moet nog meer doen :D

Over de 1K weerstand tussen C29 C28 valt nu een spanning van 11Volt of wel 11mA
dus het is een flinke slok minder stroom Anne :goedzo: :goedzo:
vanavond de andere R13 R17 R23 R27 en kijken wat R26 doet
de spanning moet niet onder 70Volt komen op Pin 1 van de Buizen ECC82relais kontakt gesloten :think: =1 weerstand aan de kathode schreef anne
Moet de zin goed lezen daar heb ik moeite mee
ga nu meten op pin 1 kathode buisjesjes O:)
en dan Koffie
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

de meting op Pin 1 is nog altijd 111 Volt met een 0.5mV rimpel :-k of was het nu 50mV straks spieken op het plaatje :lol:
gedaan 56mV op 108 Volt Daar lig ik niet wakker van Moet dus meer naar 70 volt toe
Met R13 R17 R 23 RR27 Dat is voor vanavond :D
Bijlagen
DS0019.PNG
DS0020.PNG
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

R13 en R23 verlaagt met een weerstand parallel van 3k3 spanning ging naar 98 volt nog 3K3 er over 93.6 volt niet zoveel uit
Bij de andere buis ook gedaan met een 1,8 k weerstand zit ook op 95.7 Volt edit 1K5 en niet 1K8
Alle twee met relais op
Dan R17 1K er over en de spanning op buispen 1 zit nu op 77.6 Volt
R27 met R27 ging de spanning weer naar 111 volt Die zit ook niet op dezelfde plaats
R26 zit wel net als R17 op de print daar 1K overheen en de spanning op buispen 1 ging naar 72,2 volt
De stroom over die 1K weerstand tussen C28 en C29 is nu 9 volt is 9 mA Anne het gaat goed komen :yeah:
Zal de vervangswaarde van die weerstanden uitrekenen en die er voor in de plaats zetten met Uw welnemen O:)
Is 680 ohm over R26 en R17
Over R13 en R23 is 930 ohm beter misschien beide 820 ohm in zetten Anne ? Of maakt dat niks uit :?: :?:
Bijlagen
0B6EC009-B6DB-4A76-B0F6-6DEC32D8AB61.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
nou we hebben weer gloeispanning op de buizen O:)
ik heb vanmorgen wel een isolaatie pakketje besteld
dat is wat service vriendelijker dan dat plaatje over de 7812
dat zal begin volgende week wel hier zijn
er zit op de Ingang een mooie rimpel van 2 volt 20.2 Volt RMS
is meer dan genoeg denk ik voor een goede werking
Met de rimpel van 2V (minder dan ik had verwacht) gaat de spanning op en neer tussen 20,2+1 en 20,2-1, laagste spanning voor de 7812 is dan 19,2V. Hoeft maar 12,6+3 = 15,6V te zijn, alles meer is warmte in dat ding.Dus met C26 (of C27) eruit is het nog meer dan genoeg, zou zelfs met één 470µF kunnen.Scheelt in verbruik en warmte.
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
de spanning moet niet onder 70Volt komen op Pin 1 van de Buizen ECC82relais kontakt gesloten :think: =1 weerstand aan de kathode schreef anne
Moet de zin goed lezen daar heb ik moeite mee
Als het relaiskontakt open is zit er aan de kathode twee weerstanden in serie (R13+R17 en R23+R26).Met het kontakt gesloten zijn R17/R26 kortgesloten, en is er nog maar één weerstand aan de kathode.
Je zei dat je 111V op pin 1 meet, dat zal dan wel met kontakt open zijn (-6dB).Met gesloten kontakt zakt die spanning, als het dan boven 70V blijft hoef je de kathodeweerstanden niet te veranderen.
Komt ie wel lager dan alle vier weerstanden wat groter (2k7 of 3k3).
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
nou we hebben weer gloeispanning op de buizen O:)
ik heb vanmorgen wel een isolaatie pakketje besteld
dat is wat service vriendelijker dan dat plaatje over de 7812
dat zal begin volgende week wel hier zijn
er zit op de Ingang een mooie rimpel van 2 volt 20.2 Volt RMS
is meer dan genoeg denk ik voor een goede werking
Met de rimpel van 2V (minder dan ik had verwacht) gaat de spanning op en neer tussen 20,2+1 en 20,2-1, laagste spanning voor de 7812 is dan 19,2V. Hoeft maar 12,6+3 = 15,6V te zijn, alles meer is warmte in dat ding.Dus met C26 (of C27) eruit is het nog meer dan genoeg, zou zelfs met één 470µF kunnen.Scheelt in verbruik en warmte.
Anne
Ga ik zeker doen Anne :dank: :dank:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
de spanning moet niet onder 70Volt komen op Pin 1 van de Buizen ECC82relais kontakt gesloten :think: =1 weerstand aan de kathode schreef anne
Moet de zin goed lezen daar heb ik moeite mee
Als het relaiskontakt open is zit er aan de kathode twee weerstanden in serie (R13+R17 en R23+R26).Met het kontakt gesloten zijn R17/R26 kortgesloten, en is er nog maar één weerstand aan de kathode.
Je zei dat je 111V op pin 1 meet, dat zal dan wel met kontakt open zijn (-6dB).Met gesloten kontakt zakt die spanning, als het dan boven 70V blijft hoef je de kathodeweerstanden niet te veranderen.
Komt ie wel lager dan alle vier weerstanden wat groter (2k7 of 3k3).
Anne
Die spanning in open toestand weet ik niet meer nu Maar gesloten wel dat is 111 volt op buispen 1
R13 R23 Daar zit 2K2 in en ook R17 en R26 zit ook 2K2 Die spanning in open toestand weet ik niet meer Anne
Maar om die spanning omlaag te krijgen moet ik die waarden verkleinen dus naar ongeveer 820 ohm
Dat geld voor R13 en R23 voor V1
Voor V2 is dat R23 en R26 (R27) zit niet op de zelfde plaats als R17 , Dat is R26 , Een fout in de opdruk print Anne
Maar gesloten moet ik de 2k2 weerstand verkleinen om in de buurt te komen van die 70 Volt
En behoorlijk wat iets tussen 680 ohm Dan heb ik precies 70 volt ! Maar met 820 ohm is het ongeveer 80 volt
De Anode spanning is door verminderde Stroom Hoger geworden 260 volt
Misschien is het beter als ik R14 en R24 100K nu in 120 K wijzig :?:
Dan zal ook de spanning op Buispen 1 laager worden , het zit aan elkaar verbonden
Als ik de stroom verlaag door de belasting te verlagen gaat de spanning weer omhoog
Immers van 16-17 mA naar 10,5 mA a
Vind het leuk worden Anne het gaat de goede kant uit en ik snap een beetje wat we doen
Daar ben ik ook heel blij mee Anne :dank: :dank: :dank: mijn dank daarvoor
Nu ga Zzzzzzzz
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Babylonische spraak verwarring
Ergens in mn achter hoofd zei een klein stemmetje dat die 6db niet meer werkte
RY8 is het relais Die zit bij de buis En ik maar denken dat Anne RY9 bedoelde
Kan alles op nieuw doen er klopt geen reet van Als het frontje erbij hou zit daar een een drukknop die ik wat langer in gedrukt moet houden :oops:
Nu kan het misschien meer in de richting komen
Excuus Anne :(
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Alle losse weerstanden weg
Netvspanning 231Volt AC
Ry8 bekrachtigd
Nu in de stand +6dB is de knop 4 tellen in gedrukt komt ry9 op
V1 is op poot 1 = 104 Volt ry9 af 76.2
V2 is op poot 1 =107.9 volt ry9 af 79.6
Spanning over R14 en R24 9,4 Volt en 10.7 volt afh of RY9 op of af is
Dus 10.7 mA 6dB en 9.4 bij RY 9 niet bekrachtigd
Spanning op R14 en R24 is 116/119 volt of bij ry9 af 138/139 Volt
Moet die spanning nog wat zakken op poot 1 V1 /V2
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

Zo, alles weer op orde hier in het onrusthuis, kan ik weer aan de slag :D
OpaBert schreef:
Alle losse weerstanden weg
Netvspanning 231Volt AC
Ry8 bekrachtigd
Nu in de stand +6dB is de knop 4 tellen in gedrukt komt ry9 op
V1 is op poot 1 = 104 Volt ry9 af 76.2
V2 is op poot 1 =107.9 volt ry9 af 79.6
Zal we net andersom wezen, laagste spanning bij relais op.
Spanning over R14 en R24 9,4 Volt en 10.7 volt afh of RY9 op of af is
Dus 10.7 mA 6dB en 9.4 bij RY 9 niet bekrachtigd.
Kan niet, die zijn 100k.Zal wel R30 en R31 zijn.
Spanning op R14 en R24 is 116/119 volt of bij ry9 af 138/139 Volt
Je bedoeld dus de spanning op C32/C34 ? Dan klopt dat wel.
Moet die spanning nog wat zakken op poot 1 V1 /V2
Nee hoor, zit wel goed.
Is dat dan met kathodeweerstanden van ~2k2 ? Dan zou je evt nog 2k7 kunnen proberen, gaan de pin 1 wat hoger, geeft wat meer ruimte voor een sterk signaal.Zolang de spanning nooit hoger wordt dan 120V gaat 't goed.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ik wacht wel even tot ik die 7812 geisoleerde versie heb ,
dan doe ik ook die Elco verkleinen over die 20 volt in gaande kant 7812
En die 2k2 vergroten in 2K7

Vwb omdraaien spanningen op poot 1
ik dacht spanning spanning hoger dan is relais ry9 op maar dat begrijp ik verkeerd is de 6dB erbij als Ry9 af is dan ?
Afijn je bent toch te slim voor me :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

Is niet zo moeilijk :sure:
De kathodeweerstand zorgt voor tegenkoppeling, hoe groter hoe meer tegenkoppeling.Als je dan één weerstand kortsluit (relais op) is er weinig tegenkoppeling (+6dB) en meer stroom door de buis = lagere anodespanning.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Aha het is tegen koppeling :oops:
nu de geisoleerde 7812 is bezorgd en zit er in
100uF die er in zat over de ingang vervangen door 470uF
de rimpel is nu 4,3 Volt echter nog steeds een 12 volt op de uitgang
met extreem uit vergroten zit er rimpel op de uitgang minder dan 100mV iig
spanning op
Buispen 1 V1 is 81/109.7 volt
Buispen 1 V2 is 77.7/107 Volt
ik denk dat het kastje dicht kan Anne Hebben we weer mooi gefixt :dank: :dank:
kan ik nog wat met de signaal generator wat meten Anne
staat allemaal binnen handbereik O:)
Bijlagen
DS0021.PNG
CF120902-7837-422A-A314-86260F755182.jpeg
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Velleman 8020

Bericht door FR_Aad »

De aanhouder wint Bert!
Respect voor het volhouden.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Velleman 8020

Bericht door Barry2001 »

Gefeliciteerd Bert, dat is lekker zo voor het weekend!
Plaats reactie