KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Bericht door Ah!buis »

douwebakker schreef:
Anne, kun je deze fet ook gebruiken als vervanger voor de 2SK2761?
Is voor max 600V en 10A (niet tegelijk !) De opgegeven fet is max 800V en 8A, moet wel gaan.
Die van bij O.E.O. is 900V en 3A. Met een stroom hier van nog geen 250mA moet dat genoeg zijn.
Anne
DirkVA

Bericht door DirkVA »

Ik kwam toevallig deze thread tegen en dacht; toch effe reageren.

Ik ben zelf vorig jaar in juni begonnen met de Trans SE-18 naar aanleiding van datzelfde artikel, maar dan wel de versie met de 2 menno-cellen per kanaal (dus enkel eindbuis + 6 MOSFETs per kanaal).

Het was de eerste keer dat ik een buizenversterker bouwde en het was een heel avontuur. Ik heb de schema's van Menno gevolgd en een print ontworpen met de voeding en een andere met de eigenlijke versterker. Ik had op een gegeven moment ook last van redelijke brom en dat bleek inderdaad te komen door een doorgeslagen FET op de voeding. Eigenlijk waren ze allebei doorgeslagen (zowel Vn- als B+). Het was me eerst niet opgevallen maar de spanning bouwde wel zeer snel op ipv langzaam en dat was natuurlijk achteraf gezien een duidelijk teken dat er iets grondig mis was. Na vervangen van de beide FETs is het ding nu echt fluisterstil, nul brom.

Alle onderdelen heb ik trouwens besteld via RS Components , met uitzondering van de buizen, buisvoetjes en de trafo's. Zover ik weet kan je daar als particulier ook terecht.

En even een hart onder de riem steken; hou vol, het resultaat is het absoluut waard. Het is een echt pareltje geworden , véél beter dan ik verwachtte.
De mijne maakt gebruik van de trafo's van Menno (de 'kleine' versie) en Psvane KT88-TII buizen.

Good luck !
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Dank je voor het bericht Dirk, ik werk wel met blok UGT's want die van menno waren me te lastig te bestellen(import heffingen, BTW etc). maar bedankt voor de reactie, ik heb nu goede hoop, nu de fets defect zijn.
DirkVA

Bericht door DirkVA »

Ok, dat komt wel goed :) Succes !!
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Is ong dezelfde als die van OEO, wel 4x duurder. Je hebt dan wel geen vervoerkosten maar die waren bij EOO ook niet hoog als het gewoon als brief kon verstuurd.Of, nu het OEO geworden is nog zo gaat ?
Anne

Hé, vraag weg :o Van gedacht verandert ?
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Nee, maar heb er maar 4 bij eoo besteld, een dagje langer wachten kan ook wel :lol:
Ga ik verder met het houtwerk voor de versterker waar de VU meters inkomen.
Spoc

Bericht door Spoc »

peterl schreef:
Nee, maar heb er maar 4 bij eoo besteld, een dagje langer wachten kan ook wel :lol:
Gaat je zeker lukken Peter! Bestelling bij OEO heb ik vorige week ook gedaan. Gaat prima per email en Norbert had het pakketje dezelfde dag nog afgeleverd bij het servicepunt.
Voor je het weet speelt je nieuwe versterker de sterretjes van de hemel. :)
Succes, Bob
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Spoc schreef:
peterl schreef:
Gaat je zeker lukken Peter! Bestelling bij OEO heb ik vorige week ook gedaan. Gaat prima per email en Norbert had het pakketje dezelfde dag nog afgeleverd bij het servicepunt.
Succes, Bob
Ik zag dat jij ook al druk bent met de nieuwe versterker, alle onderdelen inmiddels binnen?
Ik verwacht vandaag de fet's die ik besteld had, het notenhout en de vu metertjes zijn inmiddels ook geïnstalleerd.
Spoc

Bericht door Spoc »

peterl schreef:
Spoc schreef:
peterl schreef:
Succes, Bob
Ik zag dat jij ook al druk bent met de nieuwe versterker, alle onderdelen inmiddels binnen?
Ik verwacht vandaag de fet's die ik besteld had, het notenhout en de vu metertjes zijn inmiddels ook geïnstalleerd.
Ik heb nog wat onderdelen bij Conrad uitstaan, nog het nodige van de Chinees en de diepte investering bij Toroidy. Ben inmiddels maar wat aan het schetsen voor een chassis. Denk nog een maandje of 2 voor ik alles in huis heb en dan kan het bouwen beginnen. :rock:

Bob
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Vandaag de 2 nieuwe fets geplaats en alle brom weg, doodstil. :yeah:
Wel via de rca ingang als er niets is aangesloten een signaal geluid, maar na iets aansluiten weg.
Het opdraaien tot 115 mA koste wel wat tijd, zakte iedere keer onderuit maar uiteindelijk bleef hij redelijk stabiel.
Ik heb het max. uitgangsvermogen gemeten met een 1000khz sinus toon van net geen 1 volt en daar kwam 18Watt vermogen uit.
DirkVA

Bericht door DirkVA »

:) Exact wat ik verwachtte, bij mij was het hetzelfde liedje (opgeblazen FETs = brom), en nu muisstil.

Ik heb via een Analog Discovery wat grafiekjes van metingen gemaakt. Mocht er interesse zijn dan post ik ze wel.
Enjoy !
elpeewee
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door elpeewee »

Gefeliciteerd. Heb je er al muziek op gehad? Of alleen nog testsignalen. Nu de versterker ook nog straks doormeten met Arta. Je hebt in ieder geval al een goede geluidskaart te pakken. Zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt. Je kunt straks heel diep meten met Arta. De ruisvloer van de 0404 ligt op meer dan -115dB.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

elpeewee schreef:
Gefeliciteerd. Heb je er al muziek op gehad? Of alleen nog testsignalen. Nu de versterker ook nog straks doormeten met Arta. Je hebt in ieder geval al een goede geluidskaart te pakken. Zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt. Je kunt straks heel diep meten met Arta. De ruisvloer van de 0404 ligt op meer dan -115dB.
Hij staat al te spelen in de huiskamer, en heeft mooie diepe bassen, en heldere middentonen.
Ik ga verder in "meten"met ARTA-2 het meetkastje wat achter de EMU0440 komt en hier komen nog foto's en de meet uikomsten.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Gefeliciteerd.
Tis een mooie versterker
Ik ben ook wel benieuwd naar de metingen en dan ook vergeleken met de Menno trafo's.
Vraag me af of je daar nog verschillen gaat zien.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Kappa7 schreef:
Gefeliciteerd.
Tis een mooie versterker
Ik ben ook wel benieuwd naar de metingen en dan ook vergeleken met de Menno trafo's.
Vraag me af of je daar nog verschillen gaat zien.
Het mooi daarvan is ook dat Hans van ringkerntrafo.nl mij aanbood langs te komen om de versterker te meten met de Poolse trafo en die high end SE ugt van hemzelf, (wist niet dat hij die had)om te zien wat voor verschillen er zijn, ik had trouwens niet verwacht de 18W max er uit te krijgen, ben benieuwd. Wat me trouwens opvalt is dat de buis niet zo blauw wordt, komt dat omdat er niet voldoende vermogen uit wordt gehaald? Binnen in het rooster is hij wel iets blauw, maar niet zo sterk als de KT77 versterker van mij.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Hier wat foto's van het eindproduct. Er zijn nog wat kleine dingen die aangepast moeten worden.
Als de versterker uitgezet ontladen de elco's zich maar speelt de versterker dus nog 3sec door, waarna het geluid uitsterft.
Een ander klein dingetje is dat als ik de metalen volume knop beet pak dan gaat hij iets brommen als alles stil is, denk dat ik de massa kabel vanaf de schakelaar moet doortrekken naar de potmeter, ik heb nu de potmeter rechtstreeks aan massa gelegd.
En dan nog de vraag of ik de VU meters van de schakelaar af moet tappen of na de potmeter. Nu is hij volume afhankelijk, anders constant hetzelfde, ik weet niet wat normaal gedaan wordt. 10,6kg schoon aan de haak. :lol:
Bijlagen
IMG_0255.jpg
KT120.png
Laatst gewijzigd door peterl op do 28 jan 2021, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

Het ziet er heel mooi uit Peter. Gefeliciteerd met het resultaat.
Douwe
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Prachtig geworden Peter! Mooi hoor, met die inleg zo in het midden, geeft wat meer invulling aan het totale plaatje.

Die VU meter, tsja wat je zelf wilt natuurlijk. Heb het bij de CA omschakelbaar gemaakt, dus of line niveau, zeg maar het signaal voor de potmeter, of op de uitgang van de versterker. Wat íe aangeeft is toch geen gecalibreerde waarde oid, wat dat betreft maakt het niet uit.

De massa van de schakelaar gewoon doortrekken naar je centrale massapunt, dan ben je vermoedelijk wel van de 'aanraakbrom' af. Het is toch vaak even proberen, heb ook wel eens bv met het wel of niet aan beide kanten aarden van een afgeschermde kabel dat het niet altijd logisch is wat het beste werkt.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat ziet er heel mooi uit :kwijl:
Heb je voor elke versterker een volumeregelaar ipv een stereogeval :?
Nu weet je voortaan wel, was op blad3 al uitgelegd en ging nog mis, hoe een fet aan te sluiten :lol:
Je hebt die Fp1 wel met warmte geleidende pasta ertussen vastgezet ? In normaal gebruik wordt die niet zo heet maar bij inschakelen, tijdens het langzaam opkomen van de spanning, wel even.
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ah!buis schreef:
Dat ziet er heel mooi uit :kwijl:
Heb je voor elke versterker een volumeregelaar ipv een stereogeval :?
Nu weet je voortaan wel, was op blad3 al uitgelegd en ging nog mis, hoe een fet aan te sluiten :lol:
Je hebt die Fp1 wel met warmte geleidende pasta ertussen vastgezet ? In normaal gebruik wordt die niet zo heet maar bij inschakelen, tijdens het langzaam opkomen van de spanning, wel even.
Anne
Nee Anne, is een ALPS stereo Elektrische potmeter en de fet ligt op geleidende pasta aan het chassis. Ik moet alleen nog een oplossing bedenken voor het uitschakelen, dat het direkt stil is, maar dan zou ik het relais waarschijnlijk achter de voeding moeten hebben en dan heeft het geen zin als inschakel vertraging. :?
Ben inmiddels bijna klaar met de ARTA-2 en dan kan ik de versterker gaan testen.
Ja, de aansluiting van de fet vergeet ik nu niet meer Anne, dat is wel duidelijk geworden. :rofl:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Inschakelvertraging is er al, de voeding komt langzaam op en de buizen moeten op temp komen.
Om uitschakelgeluiden te voorkomen de LS kortsluiten zodra de voeding begint weg te vallen.
Zoiets bijv.met een relais van bij EOO. Kan op de gloeiwikkeling, gebruikt heel weinig.
Anne
Bijlagen
Rel-LS.png
Spoc

Bericht door Spoc »

Dat ziet er weer fantastisch uit Peter :goeie: . Mooi totaalplaatje, geen zichtbaar schroefje of boutje te zien en strak in de lak.
Een prachtige aanvulling op je groeiende verzameling buizenversterkers :) .
En nu keihard genieten van wat mooie muziek zou ik zeggen.

Hartelijke groet, Bob
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ah!buis schreef:
Inschakelvertraging is er al, de voeding komt langzaam op en de buizen moeten op temp komen.
Om uitschakelgeluiden te voorkomen de LS kortsluiten zodra de voeding begint weg te vallen.
Zoiets bijv. met een relais van bij EOO. Kan op de gloeiwikkeling, gebruikt heel weinig.
Anne
Dank je Anne, ook voor de hulp, het gaat langzaam steeds beter, el84 19 pagina's, KT77 18 pagina's en KT120 9 pagina's er zit schot in :lol:

Maar ik wil deze nog doormeten met ARTA 2. Kastje heb ik net klaar, maar moet eerst eens de werktafel opruimen, het is een zooi.
Spoc schreef:
Dat ziet er weer fantastisch uit Peter :goeie: . Mooi totaalplaatje, geen zichtbaar schroefje of boutje te zien en strak in de lak.
Een prachtige aanvulling op je groeiende verzameling buizenversterkers :) .
En nu keihard genieten van wat mooie muziek zou ik zeggen.

Hartelijke groet, Bob
Dank je Bob, ben er ontzettend blij mee.
elpeewee
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door elpeewee »

Dat is een hele mooie kast. Heeft vast ook nog een hoge WAF.

Als je nog eens wat wil weten over het Arta meetkastje, ik heb er zelf ook een. Niet zelf gebouwd maar overgenomen van iemand. Het ijken en het instellen van het kastje kan best een pittige klus zijn weet ik uit ervaring.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

elpeewee schreef:
Dat is een hele mooie kast. Heeft vast ook nog een hoge WAF.

Als je nog eens wat wil weten over het Arta meetkastje, ik heb er zelf ook een. Niet zelf gebouwd maar overgenomen van iemand. Het ijken en het instellen van het kastje kan best een pittige klus zijn weet ik uit ervaring.
Wat is dat een hoge WAF :think:
Dat is mooi Elpeewee, ik heb de EM0440 al ingeregeld maar moet nu de ARTA 2 inregelen, ik heb daar een nieuw topic van gemaakt in meten.
Plaats reactie