Velleman 8020

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

Het meest verdachte onderdeel is C20, vervangen of weglaten.
En ook C10 en C11 zijn verdacht met een doorgebraande 18V.C10 staat, verkeerd, getekend als elco.
De diodes zijn voor 1000V, niet erg waarschijnlijk dat er daar een van stuk zou zijn, toch maar nazien.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

:dank: Bedankt Anne , zal kijken of ik nieuwe diodes heb ik denk het wel
De andere die je noemde vervang ik maar uit voorzorg
Maar zal ze wel nameten als ik ze er uit heb
Verwacht morgen de trafo
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Gevonden denk
Het zwarte elcootje achter de potmeter is bol boven op c25 Anne
C20 had ik vorige keer vervangen was 0.022 400volt wissel in 0.022 630 volt wisselspanning
Bijlagen
83856A95-FA5A-46E5-9573-6E72175BD126.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

Een slechte C25 belaagt de 12V wikkeling, geen reden om daar de oorzaak van een onderbroken 18V wikkeling te zoeken.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Nu C25 35 volt 1000uF is wel verdacht maar ik heb hem aan een voedings spanning staan van 32 volt en er loopt 0.09 mA
Ik had een 63 volt 1000uF en er voor alle zekerheid die er in gezet
De diodes 1N4007 had ik niet maar wel de BYV26E die er in gedaan
De c10 en C11 vervangen door mkp 100 volt 100 nF
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Een slechte C25 belaagt de 12V wikkeling, geen reden om daar de oorzaak van een onderbroken 18V wikkeling te zoeken.
Anne
Ik zie verder nog niets verkeerds Anne
Wel zoals eerder aan gegeven de diodes en condensatoren vervangen
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Heeft het zin Anne om de trafo er met wat draden aan te sluiten .
En zo de stromen die dit ding consumeert te kunnen meten ?.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

Misschien wel veilig ja. Met twee verbrandde trafos zonder aanwijsbare oorzaak.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Misschien wel veilig ja. Met twee verbrandde trafos zonder aanwijsbare oorzaak.
Anne
Ga ik doen Anne ik hou je op de hoogte :dank:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Trafo aangesloten met wat draad er tussen
In de 220 wisselspanning secundair een 10 ohm weerstand op genomen
Ook in de 0 van 18-0-18 volt een 10 ohm weerstand geplaatst
In de 12 volt nog niets
Morgen eerst aan de VR1 een koelplaatje schroeven
Dan kunnen we de wisselstroom meten is die waarde ongeveer 1,4 maal meer dan de DC stroom Anne .?
Bijlagen
921E0C66-FAC7-4C15-845D-92291E33BE50.jpeg
D88274C7-BB00-4DFC-B981-2C15AF14F9AB.jpeg
78833F27-2B9E-497A-93D8-6326E0A5CE17.jpeg
12691032-7ACD-4641-B28C-E124A384EEFC.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ik wordt er een beetje bang van meet 30 mA wissel spanning in de 220 wissel stroom
Ik heb ergens gelezen dat het 4-5 mA moest zijn
Edit in de 0 van 18-0-18 volt meet ik 3,5 volt de 10 ohm weerstand wordt ook bloed heet Krimpkous is er omheen gekrompen van de warmte weerstand 10 ohm
Dan moet er wat in dat 18 volt of na de 7812 of die zelf Ga verder zoeken Anne
Durf alleen niet lang die stroom te laten lopen anders is deze trafo ook stuk
Bijlagen
C991EA5D-6FA7-43FC-82B6-1AF12CD7A176.gif
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Velleman 8020

Bericht door Shadow »

Hij trekt gewoon veel te veel voor dit trafotje, komt dat door de modificaties van de vorige eigenaar?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Ik wordt er een beetje bang van meet 30 mA wissel spanning in de 220 wissel stroom
Ik heb ergens gelezen dat het 4-5 mA moest zijn
Edit in de 0 van 18-0-18 volt meet ik 3,5 volt de 10 ohm weerstand wordt ook bloed heet Krimpkous is er omheen gekrompen van de warmte weerstand 10 ohm
Dan moet er wat in dat 18 volt of na de 7812 of die zelf Ga verder zoeken Anne
Durf alleen niet lang die stroom te laten lopen anders is deze trafo ook stuk
Hoe meet je de wisselstroom ? Is nml verre van een sinus.
Heeft je scoop de mogelijkheid om de effektieve waarde (RMS) op te geven ? Daar heb je meer aan.
De 18V is voor de gloei, ong 300mA voor de twee ECC82, die 10Ω is veel te veel.Neem daar eerder 1Ω.
Voor de 220V is 10Ω wel te doen of nog wat meer.Verwacht daar niet meer dan 10mA, als de buizen warm zijn.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Velleman 8020

Bericht door democles »

Bert,had je die C20 er al uit gehaald?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Daar ik zeker wilde weten dat de 1N4007 D10-D11 goed waren ze preventief vervangen door BYV26E
Wat heb ik gemeten over die meet weerstand ( 10 Ω )in de midden tap van de 18 volt 3.6 volt Wisselspanning als het relais RY9 opkomt..

Gelijkspanning
Dan meet ik aan de ingang van de 7812 (VR1) 17.2 volt Gelijkspanning volt over 10 Ω meetweerstand 0.0 weinig
Zodra het relais op komt zakt de spanning naar 7 volt en kruipt dan weer op naar 13,2 Volt DC
daar bij moet natuurlijk die 3,6 volt x 1,3Volt =4,7 volt bij worden opgeteld is bijna 18 volt
In het schema staat 21 Volt bij 230 volt Daar zit ik 3 volt onder Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Oh heb weer een hoop getypt terwijl jullie ook gereageerd hebben
De spanningen heb ik met de multimeter gemeten
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Bert,had je die C20 er al uit gehaald?
Ja die heb ik vervangen door een nieuwe Wima 220 nF 630 volt AC Demo O:)
Edit 22nF 630 volt AC
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Ik wordt er een beetje bang van meet 30 mA wissel spanning in de 220 wissel stroom
Ik heb ergens gelezen dat het 4-5 mA moest zijn
Edit in de 0 van 18-0-18 volt meet ik 3,5 volt de 10 ohm weerstand wordt ook bloed heet Krimpkous is er omheen gekrompen van de warmte weerstand 10 ohm
Dan moet er wat in dat 18 volt of na de 7812 of die zelf Ga verder zoeken Anne
Durf alleen niet lang die stroom te laten lopen anders is deze trafo ook stuk
Hoe meet je de wisselstroom ? Is nml verre van een sinus.
Heeft je scoop de mogelijkheid om de effektieve waarde (RMS) op te geven ? Daar heb je meer aan.
De 18V is voor de gloei, ong 300mA voor de twee ECC82, die 10Ω is veel te veel.Neem daar eerder 1Ω.
Voor de 220V is 10Ω wel te doen of nog wat meer.Verwacht daar niet meer dan 10mA, als de buizen warm zijn.
Anne
Ga ik morgen doen Anne met de scoop kan ik RMS meten
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Shadow schreef:
Hij trekt gewoon veel te veel voor dit trafotje, komt dat door de modificaties van de vorige eigenaar?
Had jouw reactie niet gezien Joram :oops:
Of het inderdaad te veel vermogen uit de trafo getrokken wordt gaan we proberen te meten
Als ik het niet kan vindn zet ik er een klixon tussen welke ik op de trafo klem Maar dat is een nood oplossing
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Velleman 8020

Bericht door Jan Geert »

Je kan modificeren wat je wilt, maar zolang je de buizenbezetting niet verandert gaat het niet veel uitmaken. Sommige mods (ook de mijne) verhogen de ruststroom door de ecc82 buis van 2mA naar 4mA (hoogspanning). Daar krijgt de trafo het niet warm van. Het zit'm gewoonlijk in de gloei (600mA voor 2 maal ecc82 bij 6,3v) en die is gewoon wattie is.

Als je daar bijvoorbeeld een ecc99 inzet wat hier en daar wordt gesuggereerd, dan gaat dat naar 1600mA. Dat wordt serieus heet kan ik je bevestigen.

Als er in de modificatie echt fouten zijn gemaakt waardoor er ergens veel stroom wordt getrokken, dat is een ander verhaal. maar dan is er gewoonlijk ook wel ergens een weerstand zwart of zo...
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Jan Geert schreef:
Je kan modificeren wat je wilt, maar zolang je de buizenbezetting niet verandert gaat het niet veel uitmaken. Sommige mods (ook de mijne) verhogen de ruststroom door de ecc82 buis van 2mA naar 4mA (hoogspanning). Daar krijgt de trafo het niet warm van. Het zit'm gewoonlijk in de gloei (600mA voor 2 maal ecc82 bij 6,3v) en die is gewoon wattie is.

Als je daar bijvoorbeeld een ecc99 inzet wat hier en daar wordt gesuggereerd, dan gaat dat naar 1600mA. Dat wordt serieus heet kan ik je bevestigen.

Als er in de modificatie echt fouten zijn gemaakt waardoor er ergens veel stroom wordt getrokken, dat is een ander verhaal. maar dan is er gewoonlijk ook wel ergens een weerstand zwart of zo...
Jij denkt , als ik het goed begrijp, dat de trafo te licht is
Ik heb vandaag veel opgeruimd en nu moe en voldaan van mn bak opwarm nassie met yoghurt en appel na
Val bijna in slaap :lol:
Kan er voor die gloei een losse trafo bij doen in een plastic doos , maar dar wordt er niet mooier van Jan Geert :(
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

de scoop meet de spanning in AC RMS
de 10 ohm vervangen door een van 1.1 ohm in de 0 van de 18-0-18 volt
in de 0 van de 18-0-18 volt trafo gemeten relais is op
in de 0 van de 18-0-18 volt trafo gemeten relais is op
de onderstaande is over de 10 ohm in de 220 secundair gemeten met relais op
over 10 ohm in de 220 sec. relais is op
over 10 ohm in de 220 sec. relais is op
ik hoop dat je hier wat van snapt Anne
ik zal later in de middag de spanningen mten bij de 7812 met de scoop
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

Je hebt dus ong 450mA van de 18V,heel netjes bij 300mA gloeistroom.
En iets van 30mA uit de 220V, zou een 20mA gelijkstroom zijn.Lijkt wat veel, wat mag die trafo doen bij de 220V ?
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Hoi Anne terwijl ik meet rook ik een Baklucht De 6712 op een kleijn koelblokje 1x2cm en 3 mm dik met wat rimpels kon ik niet vasthouden

dit is de DC spanning op D10 D11
ik heb de weerstand in 0 aftakking 18-0-18 volt verwijderd en hem tussen de middenpoot VR1 7812 gezet
daar meet ik heeel weinig
ik ga dat nu meten Anne
mag de USB sick er niet uit nemen zegt mn PC moet dus dit afsluiten :?Stom van me om in de midden poot stroom te willen meten
de 1.1 ohm in de Uitgang gezet van de 7812
Nu ik krijg mn scoop niet goed getriggerd
dit klopt volgens mij niet is in de plus 7812
dit klopt volgens mij niet is in de plus 7812
maar met mn universeel meter meet ik over die 1,1 ohm weerstand in plus van de 7812 1,5 VDC
de 7812 wordt ZEER heet er staan ruwweg 19-20 volt op de ingang
330 mV over een 1.1 ohm weerstand is 300 ma ongeveer
kan dat kloppen Anne
Bijlagen
DC spanning op D10 D11 Relais
DC spanning op D10 D11 Relais
DC spanning op ingang VR1
DC spanning op ingang VR1
DS0006.PNG
Laatst gewijzigd door OpaBert op za 30 jan 2021, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

De 18V voor de gloei was in orde (300mA).Dat die 7812 nogal heet wordt kan met meer dan 2,5W, koeler misschien wat klein.
Het is de 220V van de trafo die wat veel belast lijkt.Hoeveel volt vindt je op C29 en C30 (gewoon gelijkspanning) ?
Anne
Plaats reactie