Hoezo impulsgecorrigeerd?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoezo impulsgecorrigeerd?

Bericht door Pjotr »

Ach het hele verhaal is een beetje gekunsteld. Met normaal gebruik speel je op een gemiddelde 80 dB al luid en dan ziet het er allemaal een stuk realistischer uit. Ik zei al eerder, dit zijn géén film subs maar huiskamer subjes en voor de doorsnee koper/doelgroep al heel wat. Dit is echt niet gericht op de doorgewinterde High-End fanaat met een flink investeringsvermogen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hoezo impulsgecorrigeerd?

Bericht door hannesie »

Die weet wel beter!!
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Hoezo impulsgecorrigeerd?

Bericht door Chocomel »

Een volgende stap is om alleen het stukje spreekspoel van stroom te voorzien, dat zich direct naast de poolplaat bevindt en daadwerkelijk iets nuttigs doet. In het overhangende gedeelte van de spoel wordt toch alleen zinloos warmte geproduceerd. Dan kan je opeens een stuk meer stroom door de spreekspoel jagen zonder oververhitting en dus meer kracht verkrijgen uit dezelfde motor. Pas maar op, straks worden de subwoofers nog weer kleiner. :lol: Zal nog wel even duren, vooralsnog is het goedkoper om de motor en versterker zwaarder uit te voeren.
Ronkel schreef:
Ik denk trouwens ook dat de spreekspoeldiameter, bewegende massa en BL allen behoorlijk groot zijn, zodat de Fc en Qtc vrij gunstig uitkomen. Een flinke impedantiepiek rond 40 - 60 Hz zal de elektrische belastbaarheid van die kleine drivertjes helpen als KEF het vertrouwen heeft dat ze 500 W vermogen per driver er aan hangen. Al is 40 Hz twijfelachtig denk ik met zo weinig liters.
Dat zal het wel zijn, dat de versterker 500 W kan leveren in een ohmse belasting betekent niet dat de woofer dit continu in warmte omzet. Sunfire verkoopt ook subwoofers met een hoog versterkervermogen (2700 W :shock: ) en verklaart dat dit goed gaat door de hoge 'back-EMF', oftewel dat de woofer niet dit hele vermogen hoeft te dissiperen.
https://www.sunfire.com/science-sunfire/high-back-emf

Bang & Olufsen lost het dan weer op door de temperatuur van de spreekspoel in te schatten en het vermogen te beperken zodra die te heet wordt.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Hoezo impulsgecorrigeerd?

Bericht door Ronkel »

Pjotr schreef:
Ach het hele verhaal is een beetje gekunsteld. Met normaal gebruik speel je op een gemiddelde 80 dB al luid en dan ziet het er allemaal een stuk realistischer uit. Ik zei al eerder, dit zijn géén film subs maar huiskamer subjes en voor de doorsnee koper/doelgroep al heel wat. Dit is echt niet gericht op de doorgewinterde High-End fanaat met een flink investeringsvermogen.
En toch, ondanks dat het op lage frequenties niet heel hard meer kan... wat als je nou vier van deze subjes door je kamer rondstrooit? :wink:

Gaat een beetje mis op het financiële vlak, maar het zou misschien best aardig werken. Nog steeds niet voor de die hard filmfanaat, maar goed.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Hoezo impulsgecorrigeerd?

Bericht door Ronkel »

Chocomel schreef:
Een volgende stap is om alleen het stukje spreekspoel van stroom te voorzien, dat zich direct naast de poolplaat bevindt en daadwerkelijk iets nuttigs doet. In het overhangende gedeelte van de spoel wordt toch alleen zinloos warmte geproduceerd.
Gewoon een underhung spoel pakken dan toch?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoezo impulsgecorrigeerd?

Bericht door Pjotr »

Tuurlijk werkt het best aardig en dat is het dan ook: Het blijven de kleren van de Keizer :mrgreen:
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Hoezo impulsgecorrigeerd?

Bericht door Chocomel »

Ronkel schreef:
Gewoon een underhung spoel pakken dan toch?
Dat kan ook, al heb je dan een grotere magneet nodig om de dan drie centimeter hoge poolplaat magnetisch te verzadigen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Hoezo impulsgecorrigeerd?

Bericht door wouter »

vandaag nog even gekeken, een f3 opgeven van 11hz vind ik ambitieus. Helemaal als je stelt max 105dB, wat dan geef je eigenlijk op: 11Hz max 102dB en daarvoor heb je een aantal 18" en nodig.

Ik wil dit apparaat in real life graag eens bewonderen. Die Sonos sub gaat al gruwelijk diep, dit moet next level zijn.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Hoezo impulsgecorrigeerd?

Bericht door Ronkel »

wouter schreef:
vandaag nog even gekeken, een f3 opgeven van 11hz vind ik ambitieus. Helemaal als je stelt max 105dB, wat dan geef je eigenlijk op: 11Hz max 102dB en daarvoor heb je een aantal 18" en nodig.

Ik wil dit apparaat in real life graag eens bewonderen. Die Sonos sub gaat al gruwelijk diep, dit moet next level zijn.
Ja dit was het eerste waar ik dus ook dacht: het kan vast allebei, maar niet tegelijk. Oftewel f3 van 11 Hz maar die 105 dB pas bij 60 Hz of zo. Vraag me dus wel serieus af wat ie dan doet als je 'm wel 20 Hz voert op vol volume.

Die extensie naar 11 Hz heeft m.i. alleen nadelen, want op enig volume weergeven kan ie het toch niet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoezo impulsgecorrigeerd?

Bericht door Pjotr »

Het zal wel over nul pie gemeten zijn :hide: Staat nergens vermeld!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hoezo impulsgecorrigeerd?

Bericht door SSassen »

Marketing boys, marketing ..,
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Hoezo impulsgecorrigeerd?

Bericht door wouter »

Pjotr schreef:
Het zal wel over nul pie gemeten zijn :hide: Staat nergens vermeld!


ttps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5501025/
Oeps, ben ik nu kapot? ;-)
Heb vorige week een subwoofer demonstratie gedaan van 5-25hz, en. zeker niet op 80dB. Vanaf 11-12hz werd de druk merkbaar, maar dat kunnen ook 22 en 24 Hz boventonen zijn geweest. Vanaf 15Hz werd het echt 'vol in de kamer en pulseerde de lucht op je gestel. Woofer stond vrijwel stil, want afstemmingfrequentie laag exact op de beoogde 16,4Hz.
Intrasub durf ik het haast niet te noemen, het zijn maar 3 halve noten die onder 20Hz komen met een 32ft pijporgel.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoezo impulsgecorrigeerd?

Bericht door Pjotr »

Heb het maar weer weg gehaald wouter. Beetje veel off-topic :D Conclusie was overigens dat infra geluid op laag niveau gezond zou kunnen zijn en hartverstopping juist voorkomt.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hoezo impulsgecorrigeerd?

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Heb het maar weer weg gehaald wouter. Beetje veel off-topic :D Conclusie was overigens dat infra geluid op laag niveau gezond zou kunnen zijn en hartverstopping juist voorkomt.
Ik heb nog zes stuks 18” subwoofer drivers liggen, zal ik?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hoezo impulsgecorrigeerd?

Bericht door hannesie »

:lol: Doe maar. :rofl: :rofl:



Ben je weer FF van de straat.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2438
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Hoezo impulsgecorrigeerd?

Bericht door timpert »

Pjotr schreef:
Heb het maar weer weg gehaald wouter. Beetje veel off-topic :D Conclusie was overigens dat infra geluid op laag niveau gezond zou kunnen zijn en hartverstopping juist voorkomt.
Je kan ook spoken gaan zien en voelen door infrageluid. Geen hartverstopping maar wel een hartverzakking...
https://science.howstuffworks.com/scien ... tivity.htm
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hoezo impulsgecorrigeerd?

Bericht door Henkjan »

dat is dus weer wat anders dan The Brown Note?
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Hoezo impulsgecorrigeerd?

Bericht door Ronkel »

:rofl:
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2438
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Hoezo impulsgecorrigeerd?

Bericht door timpert »

Subwoofers zijn gewoon hele gezonde dingen. Je kan er vitale passages mee ontstoppen!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoezo impulsgecorrigeerd?

Bericht door Pjotr »

timpert schreef:
Pjotr schreef:
Heb het maar weer weg gehaald wouter. Beetje veel off-topic :D Conclusie was overigens dat infra geluid op laag niveau gezond zou kunnen zijn en hartverstopping juist voorkomt.
Je kan ook spoken gaan zien en voelen door infrageluid. Geen hartverstopping maar wel een hartverzakking...
https://science.howstuffworks.com/scien ... tivity.htm
Dat klopt en daar waren ze al achter in de middeleeuwen. Maar dat was wel op een flink volume: Niet voor niets ging een beetje kerkorgel zo hard zo laag :mrgreen: Brits onderzoek al weer lang geleden, toonde een verhoging van endorfine stofjes aan na de kerkgang die niet louter en alleen door pepermuntjes en 4711 te verklaren was.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hoezo impulsgecorrigeerd?

Bericht door ds23man »

Helpt het ook tegen nierstenen?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2438
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Hoezo impulsgecorrigeerd?

Bericht door timpert »

Nee, om die te vergruizen heb je schokgolven nodig.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoezo impulsgecorrigeerd?

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Helpt het ook tegen nierstenen?
Kun je beter een ultrasoon badje voor kopen waar je in past..... :sure: :relax:
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Hoezo impulsgecorrigeerd?

Bericht door Ronkel »

Dit topic wordt interessanter en interessanter :mrgreen: kan ik binnenkort een paar dikke subs als zorgkosten aftrekken?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoezo impulsgecorrigeerd?

Bericht door Pjotr »

Ronkel schreef:
Dit topic wordt interessanter en interessanter :mrgreen: kan ik binnenkort een paar dikke subs als zorgkosten aftrekken?
Je kunt je beter afvragen of ze niet onder de opiumwet vallen :lol:
Plaats reactie