Restauratie KEF Reference 104/2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Vandaag weer verder gegaan met de bas speaker.
begonnen met de speaker ondersteboven te plaatsen.
P1070924.JPG
Vervolgens de boutjes verwijderd waar het paneel mee vast zit en met een langere M6 bout de deksel omhoog gedreven.
Het deksel kwam gelukkig makkelijk los.
Het demping materiaal is makkelijk uit te nemen.
P1070928.JPG
Dan kom je bij de het grijze demping materiaal en ook dat kan makkelijk uitgenomen worden.
P1070929.JPG
Vervolgens de draden los gesoldeerd en de bout uit het center los gedraaid.
P1070934.JPG
De moertjes waar de speaker mee vast zitten zijn hand vast aangedraaid en komen makkelijk los.
De speaker is dan makkelijk uit te nemen.
P1070936.JPG
Dit is de speaker die door de baspoort al zichtbaar was en je ziet duidelijk dat de foam gewoon op is.
P1070939.JPG
Eerst de los zittende delen maar even met de hand verwijderd.
Dat gaat wel eg makkelijk het is volledig vergaan.
P1070940.JPG
De lijm resten en het laatste beetje foam wordt door de spiritus opgelost.
Kan je gewoon met een wattenstaafje aanbrengen en er af poetsen.
P1070941.JPG
Dit is nu de huidige status en de spiritus moet eerst verder verdampen voor dat het kapje gelijmd kan worden.
Wel nog even snel passen of het de goede maat is en ik vind het er zelf er erg goed uit zien.
P1070947.JPG
Zo nog 3 te gaan maar vandaag niet meer.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Henkjan »

goed bezig
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door hannesie »

Ben ook wel nieuwsgierig naar het geluid. maar ik denk dat het dit jaar misschien al wel lukt om ze beluisteren. :lol:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Als de prikjes zijn uitgedeeld zullen de luisterdagen wel weer komen en neem ik ze wel eens mee.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Vandaag toch geen weer om naar buiten te gaan dus maar weer eens aan de Kefjes gegaan.
Eerst de speaker maar even op de juiste werkhoogte geplaatst.
P1080007.JPG
Vervolgens de volgende kandidaat opgespoord en gevonden achter het luik waar de mid en hoog driver gemonteerd zat.
P1070899.JPG
de moertjes en de bout los gehaald en de driver zo neer gelegd zo dat de kabeltjes kunnen worden los gehaald.
P1080008.JPG
De unit uit genomen en we krijgen een blik op het filter.
P1080013.JPG
De speaker bekeken en hij lijkt er minder aan toe als de andere maar schijn bedriegt.
P1080014.JPG
hij is net zo broos als de ander en je pakt de foam er zo uit.
P1080017.JPG
Vervolgens de foam opgelost met spiritus en de boel gedroogd met de verf brander.
Daarna was het tijd om de donut te plakken.
P1080020.JPG
Eerst de donut ingesmeerd en daarna de speaker, de oude lijm mark kan mooi gebruikt worden als plek waar de lijm moet komen.
Vervolgens zijn de eerste 2 units klaar om terug gebouwd te kunnen worden.
P1080022.JPG
Vandaag ook even aan het filter begonnen.
Na de stang en de demping verwijderd te hebben zie je dit.
P1080032.JPG
Het filter zit vast met een stel vleugel moeren en na het los halen van de AMP spades is het filter gemakkelijk uit te nemen.
P1080038.JPG
P1080041.JPG
De volgende stap is pootje los halen en meten.
Al ziet het er wel nog erg netjes uit allemaal.
maar dat zegt natuurlijk niets over de het verloop van de componenten.

Ook maar eens opzoek gaan naar een verkoop adres van de Alcap componeten.
Heb wel een UK adres gevonden maar zou toch liever een adres hebben binnen de EU.
Dus mochten jullie een voorstel hebben dan graag.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door ray5150 »

Maar waarom moet het perse Alcap zijn ?

Rumoh heeft toch ook een heel behoorlijke collectie bipolaire C´s.

https://www.rumoh.eu/crossover-parts/ca ... -elco/?p=3
https://www.rumoh.eu/crossover-parts/ca ... -glad/?p=1
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Ik wil ze origineel houden en betaalbaar.
Dus een stel mundorfjes er in gaat wat te duur worden kijk maar naar het aantal component op het filter.
Edit die Jantzen zijn prima betaalbaar. en de glade mundorf eigenlijk ook wel, ik ken eigenlijk alleen de zivergoud dingen
Laatst gewijzigd door Kappa7 op zo 07 feb 2021, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Wat zijn overigens de verschillen tussen de Mundorf ECap Glad en de Mundorf ECap Ruw
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Pjotr »

Het is niet altijd gezegd dat de elco's op zijn of slecht zijn. Soms zijn ze nog in prima conditie na 25 jaar. Alhoewel ik hier ook mijn twijfels heb. Weet je eigenlijk pas met een capaciteit + ESR meting. Met deze b.v. https://www.eleshop.nl/peak-electronics-esr70.html Is een leuk ding maar het lijkt mij sterk dat er op Ebay niet wat goedkopers te vinden is.

B.t.w. er hoeft toch niet per se Mundorf in? https://www.soundimports.eu/nl/crossove ... ensatoren/ Al is Mundorf ook weer niet onbetaalbaar :D Bestellen in GB? Met die Brexit? [-o< :bakkie:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door ray5150 »

https://nos.nl/artikel/2367583-import-s ... ouane.html
Dat lijkt me inderdaad niet verstandig momenteel...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Met deze b.v. https://www.eleshop.nl/peak-electronics-esr70.html Is een leuk ding maar het lijkt mij sterk dat er op Ebay niet wat goedkopers te vinden is.
Zekers : https://www.ebay.com/itm/LCR-T7-Tester- ... SwiYJfBsjE
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Ik he een uk leverancier gevonden die een compleet filter pakket levert met alle condensatoren van Alcap en nog gemached ook maar nu wat in de UK bestellen durf ik nog even niet aan.
Hoeft ook geen mundorf te zijn, (liever niet zelfs) maar als ik niet veel anders kan vinden wat ga je dan wel gebnruiken?
Ik heb ook al naar zitten kijken dat zijn over het algemeen ook prima componenten maar kijk ik dan in de grote condensator test dan zou je al snel diep in de buidel moeten tasten en daar heb ik n even geen zin in.
Blijf ik bij de originele componenten dan loop ik het minste risico op het aanpassen van het filter.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

ray5150 schreef:
Pjotr schreef:
Met deze b.v. https://www.eleshop.nl/peak-electronics-esr70.html Is een leuk ding maar het lijkt mij sterk dat er op Ebay niet wat goedkopers te vinden is.
Zekers : https://www.ebay.com/itm/LCR-T7-Tester- ... SwiYJfBsjE
Die heb ik hier liggen en werkt prima :goedzo:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

ray5150 schreef:
https://nos.nl/artikel/2367583-import-s ... ouane.html
Dat lijkt me inderdaad niet verstandig momenteel...
Die had ik inderdaad ook gezien vandeweek.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door dre »

Kappa7 schreef:
Wat zijn overigens de verschillen tussen de Mundorf ECap Glad en de Mundorf ECap Ruw
De gladde klinken een heel stuk beter. :goedzo:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

oke dat is dan duidelijk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef:
Ik he een uk leverancier gevonden die een compleet filter pakket levert met alle condensatoren van Alcap en nog gemached
Zijn die kits van recente makelij of ook NOS? Elco's lopen meestal ook in de opslag terug doordat de afdichting veroudert en het elektrolyt langzaamaan verdampt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door ray5150 »

dre schreef:
Kappa7 schreef:
Wat zijn overigens de verschillen tussen de Mundorf ECap Glad en de Mundorf ECap Ruw
De gladde klinken een heel stuk beter. :goedzo:

Waarbij wel aangetekend dat de gladde maar tot een waarde van 82 uf te krijgen zijn, en de ruwe tot 680 uf.
Een aantal waardes zijn in zowel ruw als glad te krijgen, waarbij de ruwe een stuk goedkoper zijn.
Over de klank kan ik verder geen uitspraak doen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Ik zit nu een stukje te lezen uit het onderstaande topic.
viewtopic.php?f=6&t=24625
Met name het onderstaande stukje in de quote zet me aan het denken.
De UK condensatoren gaan het niet worden, mogelijk ook NOS en geen idee wat daar van nog over is. Er zal dus voor een vervanger gezorgd moeten worden dan is het dus van belang dat de inwendige weerstand dus vergelijkbaar is om niet te veel het filter aan te passen.
Als ik de huidige condensator meet hoeveel is er dan nog over van de inwendige weerstand die de elco had toen hij nieuw was?
De inwendige weerstand van de seriekondensator vormt samen met de luidspreker een spanningsdeler en zorgt dus voor een verzwakking.
Als u de inwendige weerstand van bipolaire elko's bekijkt, dan begrijpt u nu waarschijnlijk wel waarom er een duidelijke klankverandering optreedt als een serie-elko in een filter wordt vervangen door een film-kondensator. De door de serieweerstand van de elko veroorzaakte verzwakking verdwijnt dan praktisch geheel en de aangesloten luidspreker speelt wat harder mee dan voorheen. Dat kan circa 0,5 tot enkele dB's verschil geven. Uit eigen proefnemingen van de auteur bleek dat nivo-veranderingen vanaf 0,1 dB bij een luidspreker in een meerwegsysteem nog waarneembaar zijn, vooropgezet dat het gaat om een luidsprekersysteem dat je heel goed kent (elke dag naar luistert)!
Er zijn nogal wat hobbyisten die graag filters van fabrieksboxen opwaarderen door de aanwezige kondensatoren te vervangen door betere exemplaren. Dat is beslist niet altijd verstandig! Een goede fabrikant houdt rekening met de inwendige weerstand van de gebruikte kondensatoren (zoals KEF). Als u daaraan iets verandert, dan maakt u gewoon een nieuwe afstemming van het
systeem.
Leuk om zo in te duiken,
Dit is voor mijn wel redelijk nieuw allemaal ben eigenlijk nooit eerder met speakers bezig geweest en er zijn toch nog wel wat dingen waar ik me nog echt wel verder in moet verdiepen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Pjotr »

Je hebt het geluk dat je deze speakers nog niet door en door kent. Dus goed is al gauw goed :D Die 0.1 dB is nogal overdreven. Binnen 0,5dB of zelfs wel 1 dB vlak is al heel aardig. Dat weet je ook wel.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Ja die 0.1dB had ik al wel met een zakje strooi zout genomen maar zou het wel prettig vinden om niet het hele filter opnieuw te moeten gaan meten, heb ik ook de spullen niet voor.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door pappaleo »

George, aangaande het vervangen van condensatoren in een filter, heb ik wel wat ervaringen die enigszins controversiëel zijn. Die deel ik hier niet, want dan valt het hele forum weer over me heen.

Als je geïnteresseerd bent, weet je me te vinden.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Shadow »

pappaleo schreef:
George, aangaande het vervangen van condensatoren in een filter, heb ik wel wat ervaringen die enigszins controversiëel zijn. Die deel ik hier niet, want dan valt het hele forum weer over me heen.

Als je geïnteresseerd bent, weet je me te vinden.
Nou ik onderschrijf die wel :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door OpaBert »

Heel Veel succes George En zo te zien komt het wel goed :D
Ik vond het ook een heel fijne luidspreker box zelfs na 40 jaar klonken ze hier best mooi
Nu ben ik niet meer Echt in staat Hi End dingen op gehoor beoordelen .
Ik heb dat ESR metertje van Peak
Als je het wilt gebruiken stuur ik het je toe
Grt
Bert
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door markbakk »

Misschien goed om te weten hoe KEF destijds de filtercomponenten selecteerde. Elke spoel, condensator en weerstand werd tot op 1% gemeten en uitgezocht en gematched op dat specifieke filter. De waarden die erop stonden, deden daarbij niet echt ertoe. Ook de onderlinge verhoudingen werden per filter specifiek afgestemd, dus als een C wat groter uitviel, koos KEF een wat kleinere L (als voorbeeld). Alle andere componentaspecten zoals de gelijkstroomweerstand van spoelen en de verliesfactoren van condensatoren werden meegenomen. Als ik het goed heb, werden zelfs de gebruikte drivers verdisconteerd in de filteropzet.

Dat alles maakt dat een KEF-filter best lastig te renoveren/upgraden is, als de condensatoren inderdaad zijn verlopen. Áls je tenminste zou terugwillen naar de oorspronkelijke specs. Dat hoeft natuurlijk niet per se en het is een leuke hobby, dus gáán. Maar weet wel hoe het begon.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”