"Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

rschpbwr
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 15 nov 2020, 22:54
Locatie: Heerhugowaard

"Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door rschpbwr »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Roy, 33 jaar en woon in het Noord-Hollandse Heerhugowaard.
Liefhebber van muziek en draai dan ook graag vinyl op de draaitafel of jukebox.

Ik loop al een aantal jaar met het idee om zelf een buizenversterker te bouwen.
Nadat ik dit forum had ontdekt en verschillende onderwerpen een aantal keer had gelezen, heb ik dan toch de knoop doorgehakt.
Om het mezelf niet te moeilijk te maken heb ik gekozen van de EL34 print van Jukebox Revival.
Deze is al een aantal keer gebouwd door andere leden van dit forum.

Ik heb al de meeste onderdelen al in huis, al twijfel ik nog een beetje over de voeding, UGT en smoorspoel.
Jukebox Revival heeft zelf Hammond transformatoren in het assortiment.
Met mijn beperkte kennis denk ik dat onderstaande trafo's geschikt zijn.

Voeding: Hammond 373HX
UGT: 2x Hammond: 1650K
Smoorspoel: Hammond 193L (5H, 300ma)

Buizen heb ik van JJ; 4x EL34 II, 2x ECC82 & 1x ECC83

Naast de trafo's vroeg ik me af wat voor draad ik het beste kan gebruiken.
Andere praktische tips zijn natuurlijk welkom.

Groet, Roy
EL34 bijlage bij print.pdf
Hier de betreffende print met schema
(478.42 KiB) 154 keer gedownload
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door Robert Gribnau »

Dag Roy,

Leuk dat je zelf een buizenversterker wil maken.

Wat me opvalt, is dat de Hammond 373HX voor de hoogspanning een centre-tap heeft (die daarom met twee diodes of met één of twee dubbelfazige gelijkrichtbuizen werkt), terwijl in het schema een voedingstrafo wordt gebruikt met een wikkeling zonder centre-tap (die daarom met een brugcel, dus 4 diodes werkt). Verder is de wikkeling voor de negatieve voorspanning (bias) 50 V terwijl de voedingstrafo in het schema er een van 70 V heeft. Ook heeft de 373HX een flinke wikkeling van 5 V / 6 A voor één of twee dubbelfazige gelijkrichtbuizen. Die zou je bij toepassing van twee diodes ongebruikt laten, wat wel wat zonde is. Ook hou je met de 6,3 V / 9 A nogal wat aan "6,3 V" over, wat ook wel wat zonde is.

De UGT's lijken me geschikt maar misschien hebben andere forumleden concrete ervaringen met de Hammond 1650K.

De Hammond 193L smoorspoel zou volgens het schema voldoen (alhoewel ik zelf voor net iets meer dan die 300 mA zou gaan, of voor één smoorspoel van 200 mA per kanaal, dus voor twee smoorspoelen).

Ik weet niet of je voldoende kennis hebt om de voeding aan te passen aan de Hammond 373HX. Eenvoudiger is om voor wat betreft de voedingstransformator nog even verder te zoeken (misschien op de site van Amplimo: http://www.ringkerntrafo.nl ).

Groet,
Robert
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Ook in Polen maken ze mooie voedingstrafo,s en Uitgangstrafo,s
https://sklep.toroidy.pl/en_US/c/Tube-o ... ormers/137
https://sklep.toroidy.pl/public/assets/ ... es_ENG.pdf

En de prijs is goedkoper dan de hammond,s maar die zijn ook erg mooi om te zien en ik vind ze echt goed klinken die ringkern trafoo,s
Stuk lichter ook
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door douwebakker »

Robert Gribnau schreef:

Ik weet niet of je voldoende kennis hebt om de voeding aan te passen aan de Hammond 373HX. Eenvoudiger is om voor wat betreft de voedingstransformator nog even verder te zoeken (misschien op de site van Amplimo: http://www.ringkerntrafo.nl ).

Groet,
Robert
Geen punt hoor! Hiervoor is nauwelijks kennis nodig. De brug laten vervallen en 2 dioden toepassen. Middenaftakking aan de min. Er zullen tijdens de bouw wel grotere problemen langskomen.
Douwe
rschpbwr
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 15 nov 2020, 22:54
Locatie: Heerhugowaard

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door rschpbwr »

Robert Gribnau schreef:
Dag Roy,

Leuk dat je zelf een buizenversterker wil maken.

Wat me opvalt, is dat de Hammond 373HX voor de hoogspanning een centre-tap heeft (die daarom met twee diodes of met één of twee dubbelfazige gelijkrichtbuizen werkt), terwijl in het schema een voedingstrafo wordt gebruikt met een wikkeling zonder centre-tap (die daarom met een brugcel, dus 4 diodes werkt). Verder is de wikkeling voor de negatieve voorspanning (bias) 50 V terwijl de voedingstrafo in het schema er een van 70 V heeft. Ook heeft de 373HX een flinke wikkeling van 5 V / 6 A voor één of twee dubbelfazige gelijkrichtbuizen. Die zou je bij toepassing van twee diodes ongebruikt laten, wat wel wat zonde is. Ook hou je met de 6,3 V / 9 A nogal wat aan "6,3 V" over, wat ook wel wat zonde is.

De UGT's lijken me geschikt maar misschien hebben andere forumleden concrete ervaringen met de Hammond 1650K.

De Hammond 193L smoorspoel zou volgens het schema voldoen (alhoewel ik zelf voor net iets meer dan die 300 mA zou gaan, of voor één smoorspoel van 200 mA per kanaal, dus voor twee smoorspoelen).

Ik weet niet of je voldoende kennis hebt om de voeding aan te passen aan de Hammond 373HX. Eenvoudiger is om voor wat betreft de voedingstransformator nog even verder te zoeken (misschien op de site van Amplimo: http://www.ringkerntrafo.nl ).

Groet,
Robert
Bedankt voor je reactie Robert. Ik had zelf ook al het idee dat de voedingstrafo wat overkill heeft.
Deze werd mijn geadviseerd door Jukebox Revival.
Zal in ieder geval even kijken op de website van ringkerntrafo.nl en de website van Toroidy.

Groet, Roy
rschpbwr
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 15 nov 2020, 22:54
Locatie: Heerhugowaard

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door rschpbwr »

OpaBert schreef:
Ook in Polen maken ze mooie voedingstrafo,s en Uitgangstrafo,s
https://sklep.toroidy.pl/en_US/c/Tube-o ... ormers/137
https://sklep.toroidy.pl/public/assets/ ... es_ENG.pdf

En de prijs is goedkoper dan de hammond,s maar die zijn ook erg mooi om te zien en ik vind ze echt goed klinken die ringkern trafoo,s
Stuk lichter ook
Bedankt voor je reactie Bert.
Zou de "TSTA(S) 100/001" voedingstrafo dan het best in de buurt komen?
Voor de UGT zal het deze dan moeten zijn: "TTG-EL34PP".
Ze zien er zeker prachtig uit, maar in prijs valt het verschil best mee.
Of ik moet voor de standaard audio versie gaan.
Ga in ieder geval even verder kijken :)

Groet, Roy
Laatst gewijzigd door rschpbwr op di 19 jan 2021, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
rschpbwr
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 15 nov 2020, 22:54
Locatie: Heerhugowaard

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door rschpbwr »

douwebakker schreef:
Robert Gribnau schreef:

Ik weet niet of je voldoende kennis hebt om de voeding aan te passen aan de Hammond 373HX. Eenvoudiger is om voor wat betreft de voedingstransformator nog even verder te zoeken (misschien op de site van Amplimo: http://www.ringkerntrafo.nl ).

Groet,
Robert
Geen punt hoor! Hiervoor is nauwelijks kennis nodig. De brug laten vervallen en 2 dioden toepassen. Middenaftakking aan de min. Er zullen tijdens de bouw wel grotere problemen langskomen.
Douwe
Volgens mij heeft Rein dit gedaan met een Hammond 373FX trafo met dezelfde print.
viewtopic.php?f=7&t=26129&start=100#p1897721
2 diodes klinkt in ieder geval niet erg spannend. Al is die brugcel wel makkelijker omdat ik dan het schema kan volgen :P

Groet, Roy
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door douwebakker »

Je kunt de brug evengoed wel gebruiken, maar dan moet je de min aansluiting niet gebruiken( er af knippen) en de middenaftakking daar aansluiten waar je anders de min van de brug zou aansluiten.
BUIZERD
Berichten: 51
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 18:00

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door BUIZERD »

Roy,
Ga eens om de hoek bij jou kijken bij Peter Vlaar van Vlaartronic
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door Robert Gribnau »

douwebakker schreef:
Robert Gribnau schreef:

Ik weet niet of je voldoende kennis hebt om de voeding aan te passen aan de Hammond 373HX. Eenvoudiger is om voor wat betreft de voedingstransformator nog even verder te zoeken (misschien op de site van Amplimo: http://www.ringkerntrafo.nl ).

Groet,
Robert
Geen punt hoor! Hiervoor is nauwelijks kennis nodig. De brug laten vervallen en 2 dioden toepassen. Middenaftakking aan de min. Er zullen tijdens de bouw wel grotere problemen langskomen.
Douwe
Dag Douwe,

Ik schreef dat omdat ik dacht dat de 50 V i.p.v. 70 wikkeling voor de bias ook nog wat wijziging mee zou meebrengen (wijziging weerstandwaarden in het bias deel van de voeding). Ook dat is natuurlijk best te doen maar ik wist niet of Roy dat al zelf kan. De 5 V / 6 A wikkeling ongebruikt laten, zou ik zelf doodzonde vinden. Dat kan je natuurlijk 'opvangen' door twee dubbelfazige gelijkrichtbuizen (bijvoorbeeld 2 x GZ34/5AR4) in plaats van diodes toe te passen.

Groet,
Robert
rschpbwr
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 15 nov 2020, 22:54
Locatie: Heerhugowaard

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door rschpbwr »

BUIZERD schreef:
Roy,
Ga eens om de hoek bij jou kijken bij Peter Vlaar van Vlaartronic
Bedankt voor de tip!
Ik heb hem een mailtje gestuurd met de vraag wat de mogelijkheden zijn.
Als hij een trafo met de juiste spanningen kan wikkelen scheelt dat een hoop "gedoe".

Groet, Roy
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door douwebakker »

@Robert, zo maakt ieder zijn eigen afweging. Persoonlijk vind ik de combinatie van 2 Hammond UGT's en een ringkerntrafo esthetisch niet mooi, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk. De 50V wikkeling biedt genoeg spanning voor de bias, en inderdaad 2xGZ34 als gelijkrichter zou ook goed kunnen.
Douwe
rschpbwr
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 15 nov 2020, 22:54
Locatie: Heerhugowaard

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door rschpbwr »

Hoi Douwe,
Ik maak hier uit op dat de 50V dus geen probleem is.
Wat zou ik eventueel moeten aanpassen als ik 2 buizen als gelijkrichter wil gebruiken?
Persoonlijk zou ik dat wel weer mooier vinden.
Zou de Hammond 373FX misschien beter geschikt zijn in dit geval?

Groet, Roy
Bijlagen
373FX.pdf
Hammond 373FX
(370.08 KiB) 30 keer gedownload
373HX.pdf
Hammond 373HX
(369.95 KiB) 24 keer gedownload
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door douwebakker »

De 373HX IS MET 405mA ruim voldoende. Voor wat de voeding betreft, zie de bijgevoegde tekening.
Bij de bouw van de versterker zou ik geen gebruik maken van een print, maar gewoon bedraad. Dat past er beter bij.
Bijlagen
7D775497-EAEF-4260-8B45-52A837C2BCAF.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
De 373HX IS MET 405mA ruim voldoende. Voor wat de voeding betreft, zie de bijgevoegde tekening.
Bij de bouw van de versterker zou ik geen gebruik maken van een print, maar gewoon bedraad. Dat past er beter bij.
Of 1 eyy13 maar je wilde 2 buizen Voor het zicht ? Je raakt wel een 30 volt zeker kwijt
rschpbwr
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 15 nov 2020, 22:54
Locatie: Heerhugowaard

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door rschpbwr »

@ Douwe
Ik ben het met je eens dat draad solderen beter past bij een buizen versterker.
Echter gezien mijn kennis en het "gemak" heb ik daarom voor de print gekozen.

@OpaBert
Ik hou de optie gelijkricht buizen nog even in het achterhoofd.
Het zo wel mooi in het geheel staan. Maar met een brug of 2 diodes kom ik ook wel weg.

Groet, Roy
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door RobertD »

douwebakker schreef:
De 373HX IS MET 405mA ruim voldoende. Voor wat de voeding betreft, zie de bijgevoegde tekening.
Bij de bouw van de versterker zou ik geen gebruik maken van een print, maar gewoon bedraad. Dat past er beter bij.
Je kunt ook elk kanaal zijn eigen gelijkrichter geven, met eigen elco’s en een eigen smoorspoel. Dat laatste is sowieso het beste, dat komt de kanaalscheiding ten goede.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Voor de voeding is dit de meest passende trafo (voor 93€ + BTW) bij TME,
https://www.tme.eu/be/nl/details/tsta25 ... a-250-001/
Na wat verder zoeken deze uit Polen,
https://sklep.lampyelektronowe.pl/?1146 ... udio-indel
Is maar voor 58€ en hebben ze niet (meer) bij TME.
Ziet er dezelfde trafo uit, ik heb tenminste geen verschil kunnen ontdekken.
Anne
rschpbwr
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 15 nov 2020, 22:54
Locatie: Heerhugowaard

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door rschpbwr »

Ah!buis schreef:
Voor de voeding is dit de meest passende trafo (voor 93€ + BTW) bij TME,
https://www.tme.eu/be/nl/details/tsta25 ... a-250-001/
Na wat verder zoeken deze uit Polen,
https://sklep.lampyelektronowe.pl/?1146 ... udio-indel
Is maar voor 58€ en hebben ze niet (meer) bij TME.
Ziet er dezelfde trafo uit, ik heb tenminste geen verschil kunnen ontdekken.
Anne
Bedankt voor je reactie Anne.
Kan ik daarbij deze UGT gebruiken?
https://sklep.toroidy.pl/en_US/p/TTG-EL ... imilar/562
Ga dan namelijk voor ringkerntrafo's. Zijn er ergens anders afdekkappen te krijgen?
Moet er dan alleen nog een geschikte smoorspoel bij.

Groet, Roy
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door douwebakker »

Ja, dat gaat je veel geld schelen Roy. Ik meen dat dezelfde fabrikant ze ook met afdekkappen levert.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door Henkjan »

douwebakker schreef:
Ja, dat gaat je veel geld schelen Roy. Ik meen dat dezelfde fabrikant ze ook met afdekkappen levert.
ja, mooie blingbling. moet je op die pagina de SUPREME versie kiezen
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door Henkjan »

rschpbwr schreef:
....
Moet er dan alleen nog een geschikte smoorspoel bij.
...
Toroidy heeft ook ringkern smoorspoelen
btw: is die Opa Bert te koop heeft (zie te koop topic) mss geschikt?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Henkjan schreef:
rschpbwr schreef:
....
Moet er dan alleen nog een geschikte smoorspoel bij.
...
Toroidy heeft ook ringkern smoorspoelen
btw: is die Opa Bert te koop heeft (zie te koop topic) mss geschikt?
Daar is Douwe al mee aan de haal meen ik :lol:
Een mogelijke smoorspoel is de D05-300 voor ~30€ bij http://www.die-wuestens.de/
Anne
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door douwebakker »

Ah!buis schreef:
Henkjan schreef:
rschpbwr schreef:
....
Moet er dan alleen nog een geschikte smoorspoel bij.
...
Toroidy heeft ook ringkern smoorspoelen
btw: is die Opa Bert te koop heeft (zie te koop topic) mss geschikt?
Daar is Douwe al mee aan de haal meen ik :lol:
Een mogelijke smoorspoel is de D05-300 voor ~30€ bij http://www.die-wuestens.de/
Anne
Nou, aan de haal klinkt wat hebberig lijkt me. Maar zo’n Hammond smoorspoel in een versterker gebruiken die voor de rest gebruik maakt van ringkernen vindt ik het ook niet passen. Maar dat is mijn mening hoor.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

douwebakker schreef:
Nou, aan de haal klinkt wat hebberig lijkt me. Maar zo’n Hammond smoorspoel in een versterker gebruiken die voor de rest gebruik maakt van ringkernen vindt ik het ook niet passen. Maar dat is mijn mening hoor.
Och, aan de haal is niet hebberig bedoeld hoor O:) Had anders wel weggekaapt, weggegraaid of ingepalmd gebruikt :lol:
De smoorspoel van Frag Jan is ook geen ringkern, kan evt onder dek.Wordt toch al vol vanboven met twee UGT's en een voedingstrafo.
Anne
Plaats reactie