Restauratie KEF Reference 104/2
Moderator: Beheerdersteam
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Ik zou i.d.d. alleen de bipolaire elco's vervangen. KEF was nooit een ster in een goed filter ontwerpen en ik zou beslist niet veel geld aan een restauratie daarvan gaan uitgeven. Je gaat dat niet beter krijgen m.i.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Dat is zeker geen goed idee.ray5150 schreef:...@Richard, een typfout ? een condensator vervangen door een inductie ?
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Een oude vriend van me bracht een stel 104/2-s mee naar Nederland nadat hij ergens in de jaren '80 stage had gelopen in Maidstone (jawel...). Heb toen redelijk wat geluisterd, ook naar hem, want hij was aardig doorgezaagd over deze speaker in Engeland. Die speaker deed heel veel heel goed.
De stang tussen de twee woofers is inderdaad (uiteraard) bedoeld om de reactiekrachten in de chassis op te vangen en zo geen trillingen aan de behuizing over te dragen. Een dergelijke constructie is ook gebruikt in de mid-hoogunit, de magneet is gemonteerd op de achterwand van deze unit (dat zorgt dus meteen ervoor dat je die niet zo maar uit elkaar kunt halen).
Over de KUBE: die was er wel (althans, mijn vriend had hem), deze werd vooral toegepast om de laagweergave af te vlakken. De basisafstemming van de bandpassbehuizing produceert vooral een bult 'hoger' laag. De KUBE maakt daarvan met een soort Linkwitz Transform een dieper doorlopend laag. Dat kan ook omdat zo'n bandpass prima belastbaar is onder de resonantie. Daarnaast werd ergens in het middengebied nog een enkele dB vlakgestreken.
De stang tussen de twee woofers is inderdaad (uiteraard) bedoeld om de reactiekrachten in de chassis op te vangen en zo geen trillingen aan de behuizing over te dragen. Een dergelijke constructie is ook gebruikt in de mid-hoogunit, de magneet is gemonteerd op de achterwand van deze unit (dat zorgt dus meteen ervoor dat je die niet zo maar uit elkaar kunt halen).
Over de KUBE: die was er wel (althans, mijn vriend had hem), deze werd vooral toegepast om de laagweergave af te vlakken. De basisafstemming van de bandpassbehuizing produceert vooral een bult 'hoger' laag. De KUBE maakt daarvan met een soort Linkwitz Transform een dieper doorlopend laag. Dat kan ook omdat zo'n bandpass prima belastbaar is onder de resonantie. Daarnaast werd ergens in het middengebied nog een enkele dB vlakgestreken.
-
Wasverzachter
- Berichten: 36
- Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 17:16
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Weet niet of je er wat aan hebt qua waarden, maar ik heb eventueel nog twee volledige filters liggen van een set Procus Fidibus. Indien gewenst kan ik wat fotootjes plaatsen van de printplaten etc.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Eeeehhhmmm, waarom zou je dat doen? Ik begrijp niet zo goed wat het filter van de "Procus Fidibus" met deze KEF luidspreker te maken heeftWasverzachter schreef:Weet niet of je er wat aan hebt qua waarden, maar ik heb eventueel nog twee volledige filters liggen van een set Procus Fidibus. Indien gewenst kan ik wat fotootjes plaatsen van de printplaten etc.
-
Wasverzachter
- Berichten: 36
- Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 17:16
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
In het kader van vergelijkend warenonderzoek.
Naar verluid heeft de 104/2 een fasedraaiing/delay op een van de midwoofers om de lobe omhoog te richten.
Volgens mij had de Fidibus dat niet, maar ik kan er naast zitten.
Naar verluid heeft de 104/2 een fasedraaiing/delay op een van de midwoofers om de lobe omhoog te richten.
Volgens mij had de Fidibus dat niet, maar ik kan er naast zitten.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Hang 'even' een BMW-motorblok in een Jaguar.... past vast wel.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Ik heb deze speakers jarenlang gehad, inclusief, jaja, de bijpassende K-UBE.
Daarmee word-ie echt beter, en vooral, loopt hij verder door in het laag. Maar kom nog maar eens aan zo'n ding. Super zeldzaam.
Moet eigenlijk tussen voor- en eindbak, dus dat of pre-out/ main in is wel handig. Alternatief was in de tapeloop, maar dat heeft een moderne versterker ook al lang niet meer geloof ik.
Daarmee word-ie echt beter, en vooral, loopt hij verder door in het laag. Maar kom nog maar eens aan zo'n ding. Super zeldzaam.
Moet eigenlijk tussen voor- en eindbak, dus dat of pre-out/ main in is wel handig. Alternatief was in de tapeloop, maar dat heeft een moderne versterker ook al lang niet meer geloof ik.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Als er een schema daarvan beschikbaar is, moet dat toch wel na te bouwen zijn, lijkt me ?
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Maar zou je het niet hebben gekregen...Jan Geert schreef:Inderdaad, indertijd zou TransTec dat wel hebben gehad
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
vroegâh stond dat nog wel eens gewoon in de manual. bijvoorbeeld achterin de manual van de Marantz 2230 staan de schema'sPjotr schreef:Maar zou je het niet hebben gekregen...Jan Geert schreef:Inderdaad, indertijd zou TransTec dat wel hebben gehad![]()
![]()
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Sterker nog, in het buizentijdperk was het gebruikelijk dat het schema gewoon binnenin de kast geplakt zat. Direct of in een envelop.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Eerst de boel maar eens los gehaald. Dan de tweeter verwijderd. Met een scherp mes het kapsel los gesneden. Je ziet duidelijk de oude Ferrofluit zitten.
Met wat spiritus en een paar wattenstaafjes de boel schoon gemaakt. Daarna de ferrofluit uit de spleet van de magneet halen.
Je ziet hier de oude ferrofluit zitten wat nu meer weg heeft van rubber. Met wat papier de ferrofluit verwijderd. Daarna de boel schoon gespoeld met spiritus en met perslucht schoon gespoten.
vervolgens de ferrofluit weer in de spleet gedaan. En het kapsel weer terug geplaatst. De weerstand van de spoel gemeten en die geeft keurig 4Ohm aan dus de spoel is niet beschadigd met het loshalen.
Ik moet nog wel een frequentie sweep over de tweeter gooien om te horen of deze goed vrij loopt.
en dan is deze klaar.
Nu nummer 2 nog.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Doe je daar ook de ferrofluid preventief wisselen of meet je die van tevoren nog na?
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Na 30 jaar is dat zo dik als maar kan, ik heb nu eerst de tweeter gedaan die wat doffer klonk van de twee en dit is waarschijnlijk wel de oorzaak.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Ja het is een bekend gegeven, maar een voor en na grafiekje zou leuk zijn 
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Zou kunnen maar ik heb geen meet mic dus dat gaat hem niet worden en dit was de slechtste van de 2 en verwacht dat de 2e wel dichter bij het origineel zal zitten.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Er is hier iemand die voor weinig leuke usb micjes verkoopt 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Ik hoop voor je dat je hem weer goed gecentreerd krijgt George, zie niet echt duidelijke centreernokken.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Wat zijn dit dan?
Laatst gewijzigd door hannesie op di 19 jan 2021, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Haha ... wat Hans ook schrijft
PS.
@kappa .... het is dat ik nu aan de lijn ben ivm de Corona-kilo's maar anders had ik een bak popcorn gepakt om dit lekker te bekijken .... heerlijk project
PS.
@kappa .... het is dat ik nu aan de lijn ben ivm de Corona-kilo's maar anders had ik een bak popcorn gepakt om dit lekker te bekijken .... heerlijk project
