Composiet versterker MK1-V2

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door dre »

Welke versterker heb je nu?

Hier is een flinke doos van Mouser binnen gekomen! :goedzo:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Shadow »

Lotus schreef:
Vraagje over deze composiet versterker betreft geluidskwaliteit , heb een tijdje geleden een dubbel mono lm3886 eindversterker in mijn audio set gehad welke gebouwd was zoals op de audio creative site of ook elders in dit forum voorbeelden .
Deze klonk zeker niet verkeerd en eigenlijk boven verwachting , maar ik miste het holografische of 3d geluid welke mijn eigen versterker wel heeft.
Heeft deze composiet deze eigenschappen wel of kan ik dit niet verwachten .
Ik heb al een paar jaar de CA mk1v1 hier draaien en die is erg fijn! Mooi geluidsbeeld etc.
Lotus
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 17 jan 2021, 15:38

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Lotus »

Heb deze dubbel mono Lm 3886 vergeleken met mijn Nuprime ida 16 welke een classe D versterker is .
Het geluidsbeeld van de Lm 3886 is zonder meer mooi , stemmen zeer goed , laag zeer strak maar miste dat holografische geluid dat loskomen van de speakers .
Op goed opgenomen albums is dit makkelijk te horen zoals Agnes Obel , of Anette Askvik met liberty
Laatst gewijzigd door Lotus op zo 17 jan 2021, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door dre »

Dat is lastig.......
Je moet eigenlijk eens een vergelijk doen........
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
Dat is lastig.......
Je moet eigenlijk eens een vergelijk doen........
+1

Het is lastig aan te geven voor een ander maar ik heb tot nu toe geen combi's met de eerste versie gehoord waarbij de versterker nog de bepalende factor was. Mits je hem niet overstuurt uiteraard. Ik heb hem zelf laatstelijk nog met een Krell KSA kunnen vergelijken. Op het vlak van wat je zou kunnen noemen "holografisch" geluid bleef de Krell toch wel duidelijk achter. Lees ook eens de diverse bouwdraadjes er van door. Daar is best wel het nodige gezegd over de klankindruk. I.i.g. gaat een vergelijk met een standaard opgebouwd LM3886 pintje zoals je noemde, volledig mank. Dit is echt wel wat anders. Is ook behoorlijk duurder qua losse onderdelen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Leeuwarden »

Hang ook af van wat je ervoor zet qua bron en voorversterker...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door SSassen »

Deze composiet versterker is NIET vergelijkbaar met een doorsnee LM3886 versterker, de term ‘composiet’, en het erachter liggende principe is hier hetgeen hem uniek maakt, elke vergelijking met een doorsnee LM3886 versterker is dan ook nutteloos en getuigt van weinig begrip van de werking van deze versterker.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef:
Hang ook af van wat je ervoor zet qua bron en voorversterker...
Ja en welk muziek enz. Maar dat spreekt vanzelf toch? :mrgreen:

Lang verhaal kort: Punt waar het op aankomt is de interactie tussen versterker en speaker. Net zoals een goede klasse-D trekt deze CA combi zich niets aan van wat voor speaker je er aan hangt. Ik heb menig set behoorlijk horen opknappen er mee terwijl in eerste instantie de speakers zelf de schuld kregen. Zoals b.v. bij Loek destijds: viewtopic.php?p=1794072#p1794072 e.v. Het laag werd beduidend strakker en ineens kwam het midden en hoog ook veel meer los van de speakers.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Deze composiet versterker is NIET vergelijkbaar met een doorsnee LM3886 versterker, de term ‘composiet’, en het erachter liggende principe is hier hetgeen hem uniek maakt, elke vergelijking met een doorsnee LM3886 versterker is dan ook nutteloos en getuigt van weinig begrip van de werking van deze versterker.
Maar gehoormatig vergelijken mag best wel hoor :lol: Er zit trouwens wel meer achter wat het echt anders maakt zoals de enorme PSSR: Geen gezeur meer over netsnoeren, netfilters etc., volkomen nutteloos. En hij is dood en doodstil, ook op hoogrendement speakers. Sommigen vinden dat zelfs een beetje griezelig merk ik, een versterker die je in het geheel niet hoort ruisen.
Lotus
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 17 jan 2021, 15:38

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Lotus »

Mijn vraag hier op het forum was , wat ik kan verwachten van deze composiet versterker , en geef aan dat ik de doorsnee LM3888 duo mono beluistert heb en wat ik miste in het geluidbeeld .
Hier wordt vervolgens heftig op gereageerd , of ik de heilige graal durft aan te vallen en niets snap van het erachter liggende principe.
Er zijn toch heel veel versterker printen gemaakt op basis van de LM 3886 om deze op een hoger plan te zetten zoals de Italiaan Mauro Penasa welke niet meer onder ons is .
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Lotus schreef:
Mijn vraag hier op het forum was , wat ik kan verwachten van deze composiet versterker , en geef aan dat ik de doorsnee LM3888 duo mono beluistert heb en wat ik miste in het geluidbeeld .
Hier wordt vervolgens heftig op gereageerd , of ik de heilige graal durft aan te vallen en niets snap van het erachter liggende principe.
Er zijn toch heel veel versterker printen gemaakt op basis van de LM 3886 om deze op een hoger plan te zetten zoals de Italiaan Mauro Penasa welke niet meer onder ons is .
Valt iemand de heilige graal aan? Waar dan? Na een jaar of 4 heeft het zichzelf inmiddels wel bewezen. Kijk je bouwt zoiets voor je eigen plezier niet voor dat van anderen. Al helpen sommige mensen hier elkaar wel met bouwen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Shadow »

Lotus schreef:
Mijn vraag hier op het forum was , wat ik kan verwachten van deze composiet versterker , en geef aan dat ik de doorsnee LM3888 duo mono beluistert heb en wat ik miste in het geluidbeeld .
Hier wordt vervolgens heftig op gereageerd , of ik de heilige graal durft aan te vallen en niets snap van het erachter liggende principe.
Er zijn toch heel veel versterker printen gemaakt op basis van de LM 3886 om deze op een hoger plan te zetten zoals de Italiaan Mauro Penasa welke niet meer onder ons is .
Nogmaals, de 3886 composite is een ander concept dan enkel een nette versterker bouwen op basis van een 3886 ic.
Lees het ontwerpidee even door;

viewtopic.php?f=7&t=22898&hilit=composiet+amp

De beginpost verklapt het al.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door SSassen »

@Lotus,

Het ontbreekt je duidelijk aan de vereiste kennis om een juiste inschatting te maken, da’s spijtig, maar nogmaals dit is geen normale LM3886 versterker.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Laat maar Sander. Lotus komt maar luisteren op een volgende luisterdag. 'Tis me wel een binnenkomer zeg... :roll:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door SSassen »

Volgens mij ben ik na Peter de eerste die een setje opgebouwd heeft? :mrgreen:
D0F5AD80-B515-4FFD-845C-E27468868AD4.jpeg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Leeuwarden »

SSassen schreef:
Volgens mij ben ik na Peter de eerste die een setje opgebouwd heeft? :mrgreen:

D0F5AD80-B515-4FFD-845C-E27468868AD4.jpeg
Ongetwijfeld... Maar de vraag is of ie ook als eerste, na Peter, speelt! :sure:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
SSassen schreef:
Volgens mij ben ik na Peter de eerste die een setje opgebouwd heeft? :mrgreen:

D0F5AD80-B515-4FFD-845C-E27468868AD4.jpeg
Ongetwijfeld... Maar de vraag is of ie ook als eerste, na Peter, speelt! :sure:
Als de BOM en het silkscreen op de PCB overeenkomen dan zou dat feitelijk wel moeten, ik vertrouw wat dat betreft volledig op Peter. En ja, ik ga er dan wel vanuit dat Mouser netjes de onderdelen in de zakjes heeft gestopt conform het label op het zakje, anders kan het nog interessant worden :shock: ...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

=D> Volgende keer wel de LM3886 wat hoger op de print zetten. De knikjes in de pootjes zijn ook bedoeld als "thermisch veertje" voor het uitzetten en krimpen met opwarmen.

Met Mouser heb ik nog niet meegemaakt dat het verkeerde in het zakje zat. Met Farnell is dat afgelopen jaar wel vaak het geval geweest. Is met name een drama als dat met de dioden/zeners gebeurt. Daar staat niks op en kun je het niet direct controleren.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Henkjan »

er is wel erg veel open ruimte op die print. met van die cirkels
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Dat zijn landingscirkels voor de mini quadcoptertjes. Video volgt.... :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door hannesie »

Ik dacht al aan graancirkels :rofl:
Laatst gewijzigd door hannesie op di 19 jan 2021, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door dre »

Zijn er nog onmisbare spullen voor het SMD solderen eigenlijk?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Leeuwarden »

dre schreef:
Zijn er nog onmisbare spullen voor het SMD solderen eigenlijk?
Joram...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Zie anders de diverse V1 bouwdraadjes O:) Van belang is dat je van "laag naar hoog" werkt. Dus eerst alle SMD weerstanden, dan de dioden en transistoren. Als dat er allemaal op zit heb je dit:
IMG_3252_NCA.jpg
Dan check check dubbelcheck op fouten. Kun je het beste de BOM van achteren naar voren voor doorlopen. Dan is het tijd voor een schoonmaakbeurt met IPA schoonmaak alcohol. Dat verspreidt de flux meer dan dat het het verwijdert. Dus daarna in een warm Dreft afwassopje verder afsoppen en borstelen om de print helemaal schoon te krijgen. Pas dan de condensatoren en kleinere elco's enz. er op. Je kunt later anders heel moeilijk nog bij de kleine SMD componenten.

Aan gereedschap heb je nodig: Goede pincet, fijne scherpe soldeerpunt en dun harskern soldeer van maximaal 0,5mm dik. Liever nog dunner. Er is 0,3 mm maar dat is wel prijzig. Aan de andere kant heb je er maar heel weinig van nodig.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Henkjan »

en een loep, en in t geval van André ook nog een leesbril :bakkie:
Plaats reactie