Hier is een flinke doos van Mouser binnen gekomen!
Composiet versterker MK1-V2
Moderator: Beheerdersteam
Re: Composiet versterker MK1-V2
Welke versterker heb je nu?
Hier is een flinke doos van Mouser binnen gekomen!
Hier is een flinke doos van Mouser binnen gekomen!
Re: Composiet versterker MK1-V2
Ik heb al een paar jaar de CA mk1v1 hier draaien en die is erg fijn! Mooi geluidsbeeld etc.Lotus schreef:Vraagje over deze composiet versterker betreft geluidskwaliteit , heb een tijdje geleden een dubbel mono lm3886 eindversterker in mijn audio set gehad welke gebouwd was zoals op de audio creative site of ook elders in dit forum voorbeelden .
Deze klonk zeker niet verkeerd en eigenlijk boven verwachting , maar ik miste het holografische of 3d geluid welke mijn eigen versterker wel heeft.
Heeft deze composiet deze eigenschappen wel of kan ik dit niet verwachten .
Re: Composiet versterker MK1-V2
Heb deze dubbel mono Lm 3886 vergeleken met mijn Nuprime ida 16 welke een classe D versterker is .
Het geluidsbeeld van de Lm 3886 is zonder meer mooi , stemmen zeer goed , laag zeer strak maar miste dat holografische geluid dat loskomen van de speakers .
Op goed opgenomen albums is dit makkelijk te horen zoals Agnes Obel , of Anette Askvik met liberty
Het geluidsbeeld van de Lm 3886 is zonder meer mooi , stemmen zeer goed , laag zeer strak maar miste dat holografische geluid dat loskomen van de speakers .
Op goed opgenomen albums is dit makkelijk te horen zoals Agnes Obel , of Anette Askvik met liberty
Laatst gewijzigd door Lotus op zo 17 jan 2021, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Composiet versterker MK1-V2
Dat is lastig.......
Je moet eigenlijk eens een vergelijk doen........
Je moet eigenlijk eens een vergelijk doen........
Re: Composiet versterker MK1-V2
+1dre schreef:Dat is lastig.......
Je moet eigenlijk eens een vergelijk doen........
Het is lastig aan te geven voor een ander maar ik heb tot nu toe geen combi's met de eerste versie gehoord waarbij de versterker nog de bepalende factor was. Mits je hem niet overstuurt uiteraard. Ik heb hem zelf laatstelijk nog met een Krell KSA kunnen vergelijken. Op het vlak van wat je zou kunnen noemen "holografisch" geluid bleef de Krell toch wel duidelijk achter. Lees ook eens de diverse bouwdraadjes er van door. Daar is best wel het nodige gezegd over de klankindruk. I.i.g. gaat een vergelijk met een standaard opgebouwd LM3886 pintje zoals je noemde, volledig mank. Dit is echt wel wat anders. Is ook behoorlijk duurder qua losse onderdelen.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Composiet versterker MK1-V2
Hang ook af van wat je ervoor zet qua bron en voorversterker...
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Composiet versterker MK1-V2
Deze composiet versterker is NIET vergelijkbaar met een doorsnee LM3886 versterker, de term ‘composiet’, en het erachter liggende principe is hier hetgeen hem uniek maakt, elke vergelijking met een doorsnee LM3886 versterker is dan ook nutteloos en getuigt van weinig begrip van de werking van deze versterker.
Re: Composiet versterker MK1-V2
Ja en welk muziek enz. Maar dat spreekt vanzelf toch?Leeuwarden schreef:Hang ook af van wat je ervoor zet qua bron en voorversterker...
Lang verhaal kort: Punt waar het op aankomt is de interactie tussen versterker en speaker. Net zoals een goede klasse-D trekt deze CA combi zich niets aan van wat voor speaker je er aan hangt. Ik heb menig set behoorlijk horen opknappen er mee terwijl in eerste instantie de speakers zelf de schuld kregen. Zoals b.v. bij Loek destijds: viewtopic.php?p=1794072#p1794072 e.v. Het laag werd beduidend strakker en ineens kwam het midden en hoog ook veel meer los van de speakers.
Re: Composiet versterker MK1-V2
Maar gehoormatig vergelijken mag best wel hoorSSassen schreef:Deze composiet versterker is NIET vergelijkbaar met een doorsnee LM3886 versterker, de term ‘composiet’, en het erachter liggende principe is hier hetgeen hem uniek maakt, elke vergelijking met een doorsnee LM3886 versterker is dan ook nutteloos en getuigt van weinig begrip van de werking van deze versterker.
Re: Composiet versterker MK1-V2
Mijn vraag hier op het forum was , wat ik kan verwachten van deze composiet versterker , en geef aan dat ik de doorsnee LM3888 duo mono beluistert heb en wat ik miste in het geluidbeeld .
Hier wordt vervolgens heftig op gereageerd , of ik de heilige graal durft aan te vallen en niets snap van het erachter liggende principe.
Er zijn toch heel veel versterker printen gemaakt op basis van de LM 3886 om deze op een hoger plan te zetten zoals de Italiaan Mauro Penasa welke niet meer onder ons is .
Hier wordt vervolgens heftig op gereageerd , of ik de heilige graal durft aan te vallen en niets snap van het erachter liggende principe.
Er zijn toch heel veel versterker printen gemaakt op basis van de LM 3886 om deze op een hoger plan te zetten zoals de Italiaan Mauro Penasa welke niet meer onder ons is .
Re: Composiet versterker MK1-V2
Valt iemand de heilige graal aan? Waar dan? Na een jaar of 4 heeft het zichzelf inmiddels wel bewezen. Kijk je bouwt zoiets voor je eigen plezier niet voor dat van anderen. Al helpen sommige mensen hier elkaar wel met bouwen.Lotus schreef:Mijn vraag hier op het forum was , wat ik kan verwachten van deze composiet versterker , en geef aan dat ik de doorsnee LM3888 duo mono beluistert heb en wat ik miste in het geluidbeeld .
Hier wordt vervolgens heftig op gereageerd , of ik de heilige graal durft aan te vallen en niets snap van het erachter liggende principe.
Er zijn toch heel veel versterker printen gemaakt op basis van de LM 3886 om deze op een hoger plan te zetten zoals de Italiaan Mauro Penasa welke niet meer onder ons is .
Re: Composiet versterker MK1-V2
Nogmaals, de 3886 composite is een ander concept dan enkel een nette versterker bouwen op basis van een 3886 ic.Lotus schreef:Mijn vraag hier op het forum was , wat ik kan verwachten van deze composiet versterker , en geef aan dat ik de doorsnee LM3888 duo mono beluistert heb en wat ik miste in het geluidbeeld .
Hier wordt vervolgens heftig op gereageerd , of ik de heilige graal durft aan te vallen en niets snap van het erachter liggende principe.
Er zijn toch heel veel versterker printen gemaakt op basis van de LM 3886 om deze op een hoger plan te zetten zoals de Italiaan Mauro Penasa welke niet meer onder ons is .
Lees het ontwerpidee even door;
viewtopic.php?f=7&t=22898&hilit=composiet+amp
De beginpost verklapt het al.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Composiet versterker MK1-V2
@Lotus,
Het ontbreekt je duidelijk aan de vereiste kennis om een juiste inschatting te maken, da’s spijtig, maar nogmaals dit is geen normale LM3886 versterker.
Het ontbreekt je duidelijk aan de vereiste kennis om een juiste inschatting te maken, da’s spijtig, maar nogmaals dit is geen normale LM3886 versterker.
Re: Composiet versterker MK1-V2
Laat maar Sander. Lotus komt maar luisteren op een volgende luisterdag. 'Tis me wel een binnenkomer zeg... 
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Composiet versterker MK1-V2
Volgens mij ben ik na Peter de eerste die een setje opgebouwd heeft?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Composiet versterker MK1-V2
Ongetwijfeld... Maar de vraag is of ie ook als eerste, na Peter, speelt!SSassen schreef:Volgens mij ben ik na Peter de eerste die een setje opgebouwd heeft?![]()
D0F5AD80-B515-4FFD-845C-E27468868AD4.jpeg
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Composiet versterker MK1-V2
Als de BOM en het silkscreen op de PCB overeenkomen dan zou dat feitelijk wel moeten, ik vertrouw wat dat betreft volledig op Peter. En ja, ik ga er dan wel vanuit dat Mouser netjes de onderdelen in de zakjes heeft gestopt conform het label op het zakje, anders kan het nog interessant wordenLeeuwarden schreef:Ongetwijfeld... Maar de vraag is of ie ook als eerste, na Peter, speelt!SSassen schreef:Volgens mij ben ik na Peter de eerste die een setje opgebouwd heeft?![]()
D0F5AD80-B515-4FFD-845C-E27468868AD4.jpeg
Re: Composiet versterker MK1-V2
Met Mouser heb ik nog niet meegemaakt dat het verkeerde in het zakje zat. Met Farnell is dat afgelopen jaar wel vaak het geval geweest. Is met name een drama als dat met de dioden/zeners gebeurt. Daar staat niks op en kun je het niet direct controleren.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Composiet versterker MK1-V2
er is wel erg veel open ruimte op die print. met van die cirkels
Re: Composiet versterker MK1-V2
Dat zijn landingscirkels voor de mini quadcoptertjes. Video volgt.... 
Re: Composiet versterker MK1-V2
Ik dacht al aan graancirkels 
Laatst gewijzigd door hannesie op di 19 jan 2021, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Composiet versterker MK1-V2
Zijn er nog onmisbare spullen voor het SMD solderen eigenlijk?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Composiet versterker MK1-V2
Joram...dre schreef:Zijn er nog onmisbare spullen voor het SMD solderen eigenlijk?
Re: Composiet versterker MK1-V2
Zie anders de diverse V1 bouwdraadjes
Van belang is dat je van "laag naar hoog" werkt. Dus eerst alle SMD weerstanden, dan de dioden en transistoren. Als dat er allemaal op zit heb je dit:
Dan check check dubbelcheck op fouten. Kun je het beste de BOM van achteren naar voren voor doorlopen. Dan is het tijd voor een schoonmaakbeurt met IPA schoonmaak alcohol. Dat verspreidt de flux meer dan dat het het verwijdert. Dus daarna in een warm Dreft afwassopje verder afsoppen en borstelen om de print helemaal schoon te krijgen. Pas dan de condensatoren en kleinere elco's enz. er op. Je kunt later anders heel moeilijk nog bij de kleine SMD componenten.
Aan gereedschap heb je nodig: Goede pincet, fijne scherpe soldeerpunt en dun harskern soldeer van maximaal 0,5mm dik. Liever nog dunner. Er is 0,3 mm maar dat is wel prijzig. Aan de andere kant heb je er maar heel weinig van nodig.
Dan check check dubbelcheck op fouten. Kun je het beste de BOM van achteren naar voren voor doorlopen. Dan is het tijd voor een schoonmaakbeurt met IPA schoonmaak alcohol. Dat verspreidt de flux meer dan dat het het verwijdert. Dus daarna in een warm Dreft afwassopje verder afsoppen en borstelen om de print helemaal schoon te krijgen. Pas dan de condensatoren en kleinere elco's enz. er op. Je kunt later anders heel moeilijk nog bij de kleine SMD componenten.
Aan gereedschap heb je nodig: Goede pincet, fijne scherpe soldeerpunt en dun harskern soldeer van maximaal 0,5mm dik. Liever nog dunner. Er is 0,3 mm maar dat is wel prijzig. Aan de andere kant heb je er maar heel weinig van nodig.
