Festool bandschuurmachine repareren

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

rizm
Berichten: 111
Lid geworden op: do 07 feb 2008, 14:42

Festool bandschuurmachine repareren

Bericht door rizm »

Ik ben bezig een Festool BS 75 E op te frissen. Deze heeft een probleem met het anker waardoor er bij hogere snelheden flinke vonken ontstaan. Bij het demonteren heb ik niet goed nagedacht en het linksdraaiende boutje van de spanrol afgebroken. Het restant van het boutje is inmiddels verwijderd. Nu nog een nieuw boutje.

Ik ben al een tijdje aan het speuren op internet. Ik kan alleen Kruis Gereedschapen vinden die deze kan leveren. Ze vragen alleen 7 euro voor dit boutje. Dat zou toch goedkoper moeten kunnen?

Enig idee waar ik zo'n boutje nog meer zou kunnen krijgen?

Verder zie ik niet zo goed hoe ik het groefkogellager die op het anker zit uit zijn lagerbrug kan krijgen. Weet iemand hoe dit gemonteerd is? Zit het kogellager gewoon met een rubber in de lagerbrug geklemd? Beide onderdelen zijn op https://www.kruis.nl/onderdelen/festool/bs-75-e#tek op de tweede tekening te zien. Nummers 30 en 33.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Bericht door Shadow »

Dat zit er gewoon in geklemd idd. 'interference fit' is het toverwoord, niet super vast, maar vast genoeg om niet mee te gaan draaien.
7 euro voor een boutje in een zakje waar Festool op staat is niet gek...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb voor mijn toenmalige motorfiets ooit een keer 45 gulden voor een bout betaald.... € 7 is peanuts. Soms is het niet anders...
rizm
Berichten: 111
Lid geworden op: do 07 feb 2008, 14:42

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Bericht door rizm »

Het is enigszins geruststellend dat jullie niet raar opkijken van 7 euro voor iets dat in mijn ogen hooguit 50 cent zou moeten kosten. Ik had alleen niet verwacht dat een linksdraaiend M4x10 boutje zo uniek was.
Shadow schreef:
Dat zit er gewoon in geklemd idd. 'interference fit' is het toverwoord, niet super vast, maar vast genoeg om niet mee te gaan draaien.
Thanks! Dan zal ik deze er voorzichtig uit proberen te duwen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef:
7 euro voor een boutje in een zakje waar Festool op staat is niet gek...
+1 I.d.d. Doen! Tenzij je je heel erg verveelt (en Kruis wil ook Caviaar bij het diner) :relax:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Bericht door FR_Aad »

In ieder geval kaas op zijn boterham ;-)
rizm
Berichten: 111
Lid geworden op: do 07 feb 2008, 14:42

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Bericht door rizm »

Haha, ok, jullie hebben me overtuigd. Dank voor het zetje jongens!
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Bericht door anonamemouse »

7 euro is nog altijd minder dan een hele nieuwe kopen.
Heb je Fabory in Rotterdam geprobeerd? Die hebben ongelofelijk veel. Ook Amerikaanse maten en zo.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Bericht door John P »

Die 7 Euro betaal je niet voor het onderdeel. Je betaalt voor het feit dat ze dat ene rare schroefje een jaar op de plank hebben liggen. En dan is het ook nog een gok of ze het verkopen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Bericht door Pjotr »

Dat heeft Kruis zelf niet op de plank liggen hoor. Moeten ze ook bij Festo vandaan halen. Evengoed betaal je voor hun schoenen en niet voor het schroefje :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Bericht door ds23man »

Je kan ook naar de groothandel gaan, maar dan moet je gelijk een hele doos afnemen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Bericht door ray5150 »

Of optappen naar rechtsdraaiende M4 of M5.
Je moet natuurlijk wel een tappenset hebben liggen, anders word het alsnog een dure grap.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Bericht door ds23man »

Er zit voor niets links draad in....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Er zit voor niets links draad in....
Ja, :roll: ze hadden het er net zo goed uit kunnen laten :relax:
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Bericht door cool »

Ik zou eerst het anker doormeten. Tussen iedere lamel moet je dezelfde weerstand meten. Zoniet: defect!
rizm
Berichten: 111
Lid geworden op: do 07 feb 2008, 14:42

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Bericht door rizm »

cool schreef:
Ik zou eerst het anker doormeten. Tussen iedere lamel moet je dezelfde weerstand meten. Zoniet: defect!
Dank voor de tip!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Bericht door ds23man »

Maar even een vraag gezien de kwaliteit en levensduur van Festool producten, heb je onlangs een compleet VOC schip met dat ding geschuurd? :think: :think:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Bericht door Shadow »

De ankers staan niet bekend als het beste in een Festool machine Gerhard :hide:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Bericht door ds23man »

Bij een VOC schip wel dan Joram? :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Bericht door Shadow »

Geen Jiskefet grappen
Geen Jiskefet grappen
Geen Jiskefet grappen
:lol:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Bericht door SARK »

Dan maak ik 'm ...
Bijlagen
bruine ster.png
rizm
Berichten: 111
Lid geworden op: do 07 feb 2008, 14:42

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Bericht door rizm »

Het anker zal vervangen moeten worden. Een van de lamellen is iets omhoog gekomen en op twee plekken meet ik een oneindige weerstand tussen lamellen.
ds23man schreef:
Maar even een vraag gezien de kwaliteit en levensduur van Festool producten, heb je onlangs een compleet VOC schip met dat ding geschuurd? :think: :think:
Dit is de machine van een kennis. De machine is relatief weinig gebruikt. Het valt me dan ook tegen dat het anker nu al vervangen moet worden. Los van wat houtstof ziet de machine er bijna als nieuw uit.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Bericht door Shadow »

Ankers zijn een probleem, zie je bij de invalzagen ook, maat van me werkt bij Breur en als er al een terug komt met Festool spul is het vaak anker / veld wat defect is. Ik denk dat ze daar eens wat meer aandacht aan moeten besteden, in de filmpjes waar Festool machines gedemonteerd worden zie je wel dat ze itt andere fabrikanten hun wikkelingen niet goed afwerken met epoxy, de lamellen idd niet afgieten aan de uiteindes etc. dat hoeft geen probleem te zijn maar blijkt het nu dus toch te zijn...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Bericht door Shadow »

rizm schreef:
Het anker zal vervangen moeten worden. Een van de lamellen is iets omhoog gekomen en op twee plekken meet ik een oneindige weerstand tussen lamellen.
ds23man schreef:
Maar even een vraag gezien de kwaliteit en levensduur van Festool producten, heb je onlangs een compleet VOC schip met dat ding geschuurd? :think: :think:
Dit is de machine van een kennis. De machine is relatief weinig gebruikt. Het valt me dan ook tegen dat het anker nu al vervangen moet worden. Los van wat houtstof ziet de machine er bijna als nieuw uit.
Lijkt me garantie dan ook?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Bericht door Leeuwarden »

't Is gewoon zwaar overschat gereedschap.... :twisted:
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”