Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door Ah!buis »

johan283 schreef:
Nice leuke schakeling , is de optocoupler de IL 255 van vishay? volgens mouser is die end of life
Weet je zo de opvolger?
Met eentje die bij EOO zou te vinden zijn moet ook kunnen.
En gekortwiekt, is volgens Gerhard niet nodig, alleen de uitschakelplop dus.
Anne
Bijlagen
Geknipt.png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door ray5150 »

toetertje schreef:
Schiet mij net nog wat te binnen. Stel ik heb er straks een mooie trigger in gebouwd met een relais.
Dan pak ik op een regenachtige zondagmiddag mijn buizenvoorversterker. Die heeft geen trigger uitgang.
Hoe krijg ik dan de ncores aan? :hide: Ik zoek dan een iets elegantere oplossing dan 2 muurwratjes met jack plug. :mrgreen:
Leer eens te denken in oplossingen, niet in problemen. een regenachtige zondagmiddag is juist een perfect moment om je buizenvoorversterker te voorzien van een trigger uitgang. het lijkt me dat er zonder al te veel problemen van uit de gloeistroom met een simpel low-drop regelaartje wel 5 volt gepeuterd kan worden.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door toetertje »

ray5150 schreef:
toetertje schreef:
Schiet mij net nog wat te binnen. Stel ik heb er straks een mooie trigger in gebouwd met een relais.
Dan pak ik op een regenachtige zondagmiddag mijn buizenvoorversterker. Die heeft geen trigger uitgang.
Hoe krijg ik dan de ncores aan? :hide: Ik zoek dan een iets elegantere oplossing dan 2 muurwratjes met jack plug. :mrgreen:
Leer eens te denken in oplossingen, niet in problemen. een regenachtige zondagmiddag is juist een perfect moment om je buizenvoorversterker te voorzien van een trigger uitgang. het lijkt me dat er zonder al te veel problemen van uit de gloeistroom met een simpel low-drop regelaartje wel 5 volt gepeuterd kan worden.
Daar heb ik dan weer een master/slave verlengsnoer voor. Buizenvoorversterker op master.
Muurwratje voor de trigger op slave. :yeah:
Dat leren denken in oplossingen, gaat mij steeds beter af. :sure:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door toetertje »

Inmiddels heb ik alle onderdelen binnen die ik nodig heb.
Toch zit het mij niet lekker, dat de versterkers dan alleen via een trigger aan kunnen.
Misschien toch een manier verzinnen, dat ik een trigger en een standby schakelaar in de versterkers krijg. :-k
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door ray5150 »

Ik denk dat je ook niet moet vergeten dat de (OEM) module in feite een halffabrikaat is.
Het is aan de fabrikant/ondernemer die de module ergens inbouwt, om voor een goede/juiste implementatie te zorgen.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door koenjer »

toetertje schreef:
Inmiddels heb ik alle onderdelen binnen die ik nodig heb.
Toch zit het mij niet lekker, dat de versterkers dan alleen via een trigger aan kunnen.
Misschien toch een manier verzinnen, dat ik een trigger en een standby schakelaar in de versterkers krijg. :-k
Dat kan ook prima hoor met een DPDT relais kun je een knop en een trigger ingang gebruiken. Even uitgaande dat de meeste trigger uitgangen 12v zijn, zou je met een eenvoudig 12v relais dat al kunnen maken.
Deze bijvoorbeeld, https://www.audiophonics.fr/en/relays/n ... -4058.html, die laat zich al met 15mA schakelen. dat kunnen de meeste trigger uitgangen wel aan (wel een flyback diode gebruiken op het relais).

Als je de massa van de trigger input vrij houd van de behuizing krijg je ook geen groundloop problemen.

Dat heb ik hier ook gedaan en de plop is dan trouwens niet meer waar te nemen :)
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door toetertje »

Die heb ik dan weer net niet liggen. Wel genoeg gewone relais, met wisselschakelaar.

Hoe ziet zo'n schema eruit met zo'n Dpdt relais? :oops:

Kan dat niet met 2 relais parallel?
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door koenjer »

toetertje schreef:
Die heb ik dan weer net niet liggen. Wel genoeg gewone relais, met wisselschakelaar.
Hoe ziet zo'n schema eruit met zo'n Dpdt relais? :oops:
Kan dat niet met 2 relais parallel?
Heb zo geen tekensoftware bij de hand, dus even met een online tool getekend.
Ja dat kun je ook prima met 2 relais doen. maar die relais mogen niet meer stroom trekken dan de trigger uitgang van je apparaat aan kan.
Bijlagen
Knipsel.PNG
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door toetertje »

Oke, dat worden dan 4 relais op 1 triggeruitgang. Nu even uitzoeken of dat kan.

Ik heb deze relais, ik zie nog niet wat deze nodig hebben om in te schakelen.
https://datasheetspdf.com/pdf-file/1092 ... 0F-DC12V/1

Welke waarde diode heb ik nodig voor over de spoel?

De trigger van de Marantz levert maximaal 150 mA
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door koenjer »

toetertje schreef:
Oke, dat worden dan 4 relais op 1 triggeruitgang. Nu even uitzoeken of dat kan.

Ik heb deze relais, ik zie nog niet wat deze nodig hebben om in te schakelen.
https://datasheetspdf.com/pdf-file/1092 ... 0F-DC12V/1

Welke waarde diode heb ik nodig voor over de spoel?

De trigger van de Marantz levert maximaal 150 mA
2 relais heb je nodig.
Relais neemt ongeveer 30mA per stuk in dus 2 moet kunnen.
Diode mag gewoon een 1N4148 zijn
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door toetertje »

Het zijn 2 monoblokken, dus dan worden het 4 relais. :-s

Bedankt voor het schemaatje. :)
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door toetertje »

Ik ga straks even een relais meten. Als ik goed gekeken heb, dan is de spoel 0,2 watt.
Dat zou dan rond de de 17mA zijn.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door koenjer »

toetertje schreef:
Ik ga straks even een relais meten. Als ik goed gekeken heb, dan is de spoel 0,2 watt.
Dat zou dan rond de de 17mA zijn.
In normale omstandigheden inderdaad 17mA. In het extreemste geval 30mA.
Dat moet zelfs met 4 relais dus wel goedkomen.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door toetertje »

Ik zit nog even naar het schema te kijken, maar ik zie even niet waarom het een dubbel relais moet zijn. :oops:
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door koenjer »

toetertje schreef:
Ik zit nog even naar het schema te kijken, maar ik zie even niet waarom het een dubbel relais moet zijn. :oops:
nou idd, tis einde vd week denk ik :proost:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door Shadow »

toetertje schreef:
Ik zit nog even naar het schema te kijken, maar ik zie even niet waarom het een dubbel relais moet zijn. :oops:
Hoe is dat hier gelopen? Gezien het feit dat de 'fabrikant' zich hier erg stil gehouden heeft en jou zelf een oplossing laat verzinnen heb ik een vermoeden...
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door toetertje »

.....dat het nog niet opgelost is bedoel je? :-"

Ik wacht even tot mijn winterdip wat afgezakt is, en ik weer helder na kan denken.
Daarna ga ik de trigger inbouwen. Of ik moet ondertussen wat anders leuks tegen gekomen zijn. :-$
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door Shadow »

toetertje schreef:
.....dat het nog niet opgelost is bedoel je? :-"

Ik wacht even tot mijn winterdip wat afgezakt is, en ik weer helder na kan denken.
Daarna ga ik de trigger inbouwen. Of ik moet ondertussen wat anders leuks tegen gekomen zijn. :-$
Als je hulp nodig hebt...
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door toetertje »

Shadow schreef:
toetertje schreef:
.....dat het nog niet opgelost is bedoel je? :-"

Ik wacht even tot mijn winterdip wat afgezakt is, en ik weer helder na kan denken.
Daarna ga ik de trigger inbouwen. Of ik moet ondertussen wat anders leuks tegen gekomen zijn. :-$
Als je hulp nodig hebt...
Nou, als jij een manier weet om mij van de bank te krijgen. 8-[ :wink:
Bedankt voor het aanbod. :goedzo:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
Nou, als jij een manier weet om mij van de bank te krijgen. 8-[ :wink:
Wa riekikier :think: Je bank staat in brand :boos: :lol:
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door toetertje »

Ah!buis schreef:
toetertje schreef:
Nou, als jij een manier weet om mij van de bank te krijgen. 8-[ :wink:
Wa riekikier :think: Je bank staat in brand :boos: :lol:
Anne
Was daar niet een liedje van, the couch, the couch is on fire? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door Leeuwarden »

Dat was "the roof is on fire"

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door Leeuwarden »

Oh, ik plaats de gecensureerde versie... Nou ja dan zelf maar even MOTHERFUCKER zingen...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door Shadow »

Leeuwarden schreef:
Dat was "the roof is on fire"
Als je de grap uitlegt is de grap ...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door Leeuwarden »

Ik leg de grap niet uit... :shock:
Plaats reactie