ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Spoc schreef:
Dat leest inderdaad makkelijker, Anne. :goedzo:

Nog even voor de onderdelenkeuze de volgende vraag.
Voor de instelpotmeters P3 en P4 gebruik ik helitrim balk intelpot's. Die kan ik makkelijker op het chassis bevestigen. Alleen is de waarde 20K ipv 22K.
Maakt dit nog verschil voor de waarde van weerstand R22, deze is nu 10K?
Het regelbereik is nogal ruim, zal niet veel uitmaken.
Ik had de keramische trimpot gedacht, goeie ervaringen mee wbt de stabiliteit.En ik vind 't wel handig als je zo de stand van de loper ziet.
Anne
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door Spoc »

Ah!buis schreef:
De schemas wat ruimer opgezet, kan er ook meer tekst bij.Tegelijk de voedingstrafo aangepast.
Enkele toevoegingen voor de zekerheid en het gemak.
De tegenkoppeling regelbaar, kan de ingangsgevoeligheid aangepast.En de condensator ook regelbaar, hangt af van de UGT en de stooicapaciteiten, dus een onzekere waarde.
Een stopweerstand toegevoegd en de negatieve voeding wat verder afgevlakt.
Om verwarring te vermijden de onderdelen nummering niet verandert.
Anne
Anne,
Die R33 in de voeding, is 2W niet aan de krappe kant, ik dacht dat 10W hier nodig was?

Groet, Bob
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Spoc schreef:
Die R33 in de voeding, is 2W niet aan de krappe kant, ik dacht dat 10W hier nodig was?
Is maar 15Ω dus veel verlies is er niet om warmte te veroorzaken.Je kunt er voor de zekerheid wel wat dikker inzetten, maar 10W is wel erg veel, neem maar 5W.
Anne
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door Spoc »

check! En we zijn vertrokken! De E90CC en de E92CC zijn inmiddels binnen. Siemens NOS en Philips Miniwatt NOS. Nog wel even de buispennetjes cleanen, zijn ietwat geoxideerd zo te zien.
Bob
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door Spoc »

Het sprokkelen van de diverse onderdelen vordert gestaag. Nu ben van zins om de feedback te voorzien van een schakelaar. Met de mogelijkheid, uit of de ingestelde feedback, of om het leuk te laten smoelen zet ik een toggle switch op de frontplaat met een 0 stand, vaste stand 12 dB en de variabele stand. Waarschijnlijk kom je na instellen nooit meer aan die switch maar dat zien we later wel weer.
Voor de feedback heb ik inmiddels de trimpotmeter van 10K en de trimmer van de condensator 10pF geprobeerd een plekje op het chassis te geven. Dan hoef ik tenminste niet elke keer de versterker te openen.

Alleen dan de bekende beginnersvraag;
Hoe of waar meet ik de juiste instelling van P5 en C2?

Voor meetpunten M1 t/m M4 heb ik meetbusjes op het chassis. Dat lijkt mij ook wel gemakkelijk als ik zoiets dergelijks voor de feedback-instelling maak.
Bob
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Met P5 regel je de hoeveelheid tegenkoppeling en daarmee ook de (ingangs)gevoeligheid van de versterker.Is dus kwestie van hoeveel heb je nodig op de ingang.
Een maal dat ingesteld kan dat condensatortje afgeregeld op minimale afwijking bij een blokgolf op de uitgang.
Is met een oscilloscoop te doen.Maar komt niet zo nauw, kan ook weggelaten.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door OpaBert »

Spoc schreef:
Het sprokkelen van de diverse onderdelen vordert gestaag. Nu ben van zins om de feedback te voorzien van een schakelaar. Met de mogelijkheid, uit of de ingestelde feedback, of om het leuk te laten smoelen zet ik een toggle switch op de frontplaat met een 0 stand, vaste stand 12 dB en de variabele stand. Waarschijnlijk kom je na instellen nooit meer aan die switch maar dat zien we later wel weer.
Voor de feedback heb ik inmiddels de trimpotmeter van 10K en de trimmer van de condensator 10pF geprobeerd een plekje op het chassis te geven. Dan hoef ik tenminste niet elke keer de versterker te openen.

Alleen dan de bekende beginnersvraag;
Hoe of waar meet ik de juiste instelling van P5 en C2?

Voor meetpunten M1 t/m M4 heb ik meetbusjes op het chassis. Dat lijkt mij ook wel gemakkelijk als ik zoiets dergelijks voor de feedback-instelling maak.
Bob
Bob het is tegenkoppeling uitschakelen
+ 12 db en met de volume kraan dicht hoor je nog een felle tik
Dus alleen schakelen als de versterker uit staat is warm aanbevolen :)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door democles »

Bob,
Feedback is meestal 1 instelling wat je mooi vind. (mooi meet)
Dus geen meetbuisje,schakelaar.
En dan wat Bert zegt,de TIK bij het omschakelen van de schakelaar [-X
Dat wil je niet,
Meetbuisjes voor de bias van de eindbuizen en bias potmeters die extern bediend kunnen worden zijn dan belangrijker.
Bijlagen
Bias.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door democles »

Ik ga met Turretboards de deelschakeling opzetten. De komende maanden even op componentenjacht.
Weet niet of dat wel zo verstandig is.
Een paar printjes voor de deel schakelingen nemen minder ruimte in beslag,dus minder lange afstanden met minder kans op............
Heb even gewacht met deze opmerking,soms is ondervinding de beste leermeester.
Maar je hebt nog wat te goed van mij,ik hoor het wel :lol:
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door Spoc »

democles schreef:
Ik ga met Turretboards de deelschakeling opzetten. De komende maanden even op componentenjacht.
Weet niet of dat wel zo verstandig is.
Een paar printjes voor de deel schakelingen nemen minder ruimte in beslag,dus minder lange afstanden met minder kans op............
Heb even gewacht met deze opmerking,soms is ondervinding de beste leermeester.
Maar je hebt nog wat te goed van mij,ik hoor het wel :lol:
Ik miste je input al :lol: Lijkt mij inderdaad beter om die feedback 1 maal in te regelen en de trimmers gewoon intern te houden op een mooi deelprintje :goeie: . Dan denk ik nog even na over een eventuele schakelaar.
Ik zie bij Conrad diverse 2mm meetbussen voor op het chassis. Zijn die van Hirschmann goed genoeg? Het materiaal is dat ietwat zachte plastic.
Bob
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door democles »

Als het maar plastic is,dus geïsoleerd van het chassis.
Zelf had ik 4mm gebruikt,dan past er een 4mm banaan meetsnoer in.
Zoiets.
https://www.eoo-bv.nl/banaan-chassisdel ... zwart.html
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door OpaBert »

Je kan eventueel ook een stekkertje gebruiken wat aan die stekkervoedingen zit
https://www.eoo-bv.nl/voeding-dc/18347- ... -55mm.html

https://www.eoo-bv.nl/voeding-dc/15159- ... iff-s.html

Maak je een snoertje aan met 2 banaanstekkers en heb je wat minder gaten in je plaat
Als je dat zou willen
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door Spoc »

Ha Bert, dat is ook een mogelijkheid. In de eerste instantie dacht ik, a la Triode Dick, aan laboratoriumbusjes van 2 mm. Daar passen de meetpennen van de multimeter mooi in. Wat Democles aangeeft met de 4 mm maat is eigenlijk een stuk handiger. Kan ik gewoon mijn meetsnoeren met banaanstekkers gebruiken. Zit een stuk vaster. Ruimte genoeg op het chassis. Ik monteer de meetbusjes netjes op een rijtje "on-top" zoals bij een Manley Snapper of een paar centimeter verder op de achterkant. Ben ik nog niet uit. Beetje industriële look met wat zichtbare aansluitingen en instelpot's heeft wel wat.
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door Spoc »

Het merendeel van de componenten is inmiddels binnen. Mooi moment om de draad weer op te pakken. :mrgreen:

Dankzij de inspanning van Democles wordt het bouwen wat vereenvoudigd voor mij.

Eerst maar weer even de Softstartprinten
softstart.jpg
IMG_20210313_163156.jpg
De derde heb ik inmiddels al in de EL84 versterker ingebouwd. Een stuk veiliger en ziet er strak uit.
IMG_20210313_163218.jpg
En de verzameling deelprintjes van Democles. :dank:
IMG_20210313_163547.jpg
Sluiten we de rij met de gebruikelijke set "Heavy Metal" :rock:
Ben nu al blij dat ik twee monoblokken opbouw.
IMG_20210313_164209.jpg
Morgen maar eens bestukken.
Greetz, Bob
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door peterl »

Niet zo piepen joh, gewoon in een blok bouwen, voor echte mannen :lol:
Domacles heeft zich flink uitgeleefd op jouw printjes. Maar als je toch zoveel van die vertragings prinjes gebruikt, kan je er toch 5 of 10 in China laten maken?
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door Spoc »

peterl schreef:
Niet zo piepen joh, gewoon in een blok bouwen, voor echte mannen :lol:
Domacles heeft zich flink uitgeleefd op jouw printjes. Maar als je toch zoveel van die vertragings prinjes gebruikt, kan je er toch 5 of 10 in China laten maken?
Danoontje Powerrrrrrrrrrr :rofl:
Ik heb me nog niet zo verdiept in het ontwerpen van printjes. Dus voor ik mij dat meester heb gemaakt.....
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door peterl »

Spoc schreef:
peterl schreef:
Niet zo piepen joh, gewoon in een blok bouwen, voor echte mannen :lol:
Domacles heeft zich flink uitgeleefd op jouw printjes. Maar als je toch zoveel van die vertragings prinjes gebruikt, kan je er toch 5 of 10 in China laten maken?
Danoontje Powerrrrrrrrrrr :rofl:
Ik heb me nog niet zo verdiept in het ontwerpen van printjes. Dus voor ik mij dat meester heb gemaakt.....
Je hebt bij mij gezien, paar weken in vastbijten en dan komt het allemaal goed.
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door johan283 »

goed bezig ziet er mooi uit :goedzo:
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door Spoc »

Driftig aan het solderen... heb nu wel een vraag over het schema.
Anne, ik heb een vraag over de elco's C6 en C7. Moeten deze niet omgekeerd worden gemonteerd? :think:
Nu staan ze met de plus aan aarde. Is dit correct?
ST88A amp V2.png
Groet, Bob
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door OpaBert »

Spoc schreef:
Driftig aan het solderen... heb nu wel een vraag over het schema.
Anne, ik heb een vraag over de elco's C6 en C7. Moeten deze niet omgekeerd worden gemonteerd? :think:
Nu staan ze met de plus aan aarde. Is dit correct?
ST88A amp V2.png

Groet, Bob
Rooster is negatief t.o.v. Gnd
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Spoc schreef:
Driftig aan het solderen... heb nu wel een vraag over het schema.
Anne, ik heb een vraag over de elco's C6 en C7. Moeten deze niet omgekeerd worden gemonteerd? :think:
Nu staan ze met de plus aan aarde. Is dit correct?
ST88A amp V2.png

Groet, Bob
Rooster is negatief t.o.v. Gnd
Zo is 't maar net :lol:
Negatief en aarde is niet hetzelfde. Het is maar tov wat je het bekijkt.
De anodevoeding is positief tov de aarde en de aarde is positief tov de roosterspanning.
Gevolg is dan ook dat de twee optellen.Is bijv de anode +300V tov aarde en het rooster -50V tov aarde dan is de anode +350V tov het rooster ofwel het rooster -350V tov de anode.
Bij spanningsmeting is het altijd nodig om aan te geven tov wat, is niet altijd aarde.
Anne
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door Spoc »

Ah, nu zie ik het ook. dank je Bert.
Volgende keer toch eerst maar mijn glazen oog oppoetsen voor ik iets roep. :lol:

Groet, Bob
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door Spoc »

Dat was een productief dagje. :rock:
IMG_20210314_175450.jpg
De printjes solderen lekker weg! Helemaal top Democles. :goedzo:

Nu wachten op de trafokapjes uit het verre oosten. En dan eens zien of Aluminium op maat wat custom zetwerk kan uitvoeren.
Groet, Bob
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door Spoc »

Tijd vliegt, afgelopen periode weinig tijd gehad voor de hobby. :(
Vandaag weer even een babystapje gemaakt.

Ik heb in een uurtje 2 maal een voedingsbordje in elkaar weten te zetten.
20210513_162145.jpg
Maagdelijk turretboard
20210514_155340.jpg
En de gebakken versie :D

Ziezo, alle printjes zijn nu af.
Nu diep nadenken (auw) over welke kasten ik uit het Verre Oosten laat overkomen. :-k

Njoy the weekend! Bob.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door peterl »

Spoc schreef:
Tijd vliegt, afgelopen periode weinig tijd gehad voor de hobby. :(
Vandaag weer even een babystapje gemaakt.

Ik heb in een uurtje 2 maal een voedingsbordje in elkaar weten te zetten.
20210513_162145.jpg
Maagdelijk turretboard

20210514_155340.jpg
En de gebakken versie :D

Ziezo, alle printjes zijn nu af.
Nu diep nadenken (auw) over welke kasten ik uit het Verre Oosten laat overkomen. :-k

Njoy the weekend! Bob.
Ja die kasten zijn er in vele maten en soorten, kale en kant en klare. Laat ze met alia expres versturen en niet met DHL of fedex, dan zit je zeker vast aan invoerrechten. Spreek uit ervaring. :lol:
Plaats reactie