Werkbank van douglas hout

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door ray5150 »

Je gaat dus wel motorblok revisies doen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door hardbats »

ray5150 schreef:
Je gaat dus wel motorblok revisies doen.
als je betere maten weet van balken mag je het zeggen hoor, dan teken ik gewoon weer wat nieuws :lol:
wat kan er dunner? poten? balken voor het werkblad?
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door Forza »

hardbats schreef:
ik vraag me alleen nog even af hoe ik dat mooi waterpas stel op de vloer hier. Die bleek met verbouwen al niet perfect recht :|
Met stelvoeten bijvoorbeeld.

Afbeelding

Wel rekening houden met dat dat soort balken vaak niet goed recht zijn, ook niet de geschaafde. Dus als het even kan zelf uitzoeken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door ray5150 »

hardbats schreef:
ray5150 schreef:
Je gaat dus wel motorblok revisies doen.
als je betere maten weet van balken mag je het zeggen hoor, dan teken ik gewoon weer wat nieuws :lol:
wat kan er dunner? poten? balken voor het werkblad?
Ik had vanmorgen al een receptje gegeven...
(Zit nu op de telefoon, kan niet zo uitgebreid typen.)
Wat wij een 2x3 noemen is gelijk aan Vuren 50x75mm.
Eventueel kun je Grenen nemen, is iets harder.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door Henkjan »

of op zn Noord Amerikaans, alles met een two by four
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door ray5150 »

Dat kan inderdaad ook.
Nog een tip, misschien ter inspiratie :
https://woodworking.nl/forums/algemene- ... plaats.23/
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door SARK »

Om jouw goeie idee om een wandje aan de achterkant te plaatsen even uit te breiden .... een complete achterwand waar je ook van alles in kunt schroeven (stekkerblokken, gereedschap), als je wat kleinere panelen gebruikt (ik heb nu een grote achterwand getekend) dan kun je 'm ook nog eens vervangen als je alleen nog maar schroefgaten hebt :mrgreen: Je kunt de balken die tegen de muur staan langer maken en dan kun je ook nog een korte plank bovenop maken, hier kun je bijv. verlichting onder bevestigen en ook nog klein spul bovenop zetten ... misschien moet je dan nog wel iets verzinnen met schoren oid maar het gaat om het idee :idea:
Bijlagen
werkbank met achterwand.jpg
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door hardbats »

SARK schreef:
Om jouw goeie idee om een wandje aan de achterkant te plaatsen even uit te breiden .... een complete achterwand waar je ook van alles in kunt schroeven (stekkerblokken, gereedschap), als je wat kleinere panelen gebruikt (ik heb nu een grote achterwand getekend) dan kun je 'm ook nog eens vervangen als je alleen nog maar schroefgaten hebt :mrgreen: Je kunt de balken die tegen de muur staan langer maken en dan kun je ook nog een korte plank bovenop maken, hier kun je bijv. verlichting onder bevestigen en ook nog klein spul bovenop zetten ... misschien moet je dan nog wel iets verzinnen met schoren oid maar het gaat om het idee :idea:
ik ben al weer aan het tekenen, iets kleinere balkjes nu. En een achterwand is wel een goed idee natuurlijk, scheelt gaten maken in de muren.
Het enige wat me tegen staat om zn achterwand vast te maken aan de werkbank komt door de cheap-ass werkbank die ik nu heb. Wanneer je bijv met een hamer te werk gaat op de werk bank dat dan al het gereedschap veranderd in een orkest :roll: maar als alles stevig is zal dat wel mee vallen lijkt me. De werkbank die ik nu heb mag de naam werkbank eigenlijk niet dragen :lol:

https://www.bol.com/nl/p/relaxdays-werk ... country=BE

ooit voor €35 nieuw gekocht 8-[
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door SARK »

Als je 'm in de muur vastzet dan valt het orkest wel mee denk ik.
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door Forza »

Die wand gewoon aan de muur hangen en niet vastmaken aan de werkbank.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door Shadow »

Ja idd, dat staat bij mij ook los van elkaar O:)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door ray5150 »

Ik zou de legplanken bovenop wat dieper maken.
Centimeter of 30. Ook niet weer te diep, dan stoot je je hoofd.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door hardbats »

nou we hebben weer wat op papier staan.

Hout voor de frames zal in totaal z'n €100 zijn. Dan komt daar nog plaatmateriaal bij voor de platen en de wanden, 8 stelpoten en schroeven om heel de boel bij elkaar te houden.
De gereedschapswanden monteer ik wel aan de muur.
Poten zijn nu 65x65, dragers voor het blad zijn 45x95 en voor de onderkant 45x70. frames voor de gereedschapswand zijn 22x45.

Wat vinden jullie hier van? :mrgreen:
werkbank v3.png
werkbank v3 zonder bladen.png
hij is iets korter geworden omdat er nog een schuin deel van het dak loopt dus dat kan ik toch niet benutten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door ray5150 »

Ik vind dit er helemaal niet verkeerd uitzien. :goedzo:
Twijfel alleen een beetje of het niet handiger is om die onderste laag wat hoger te zetten.
Voordeel is nu wel dat je er grote dingen in kwijt kunt.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

ray5150 schreef:
Ik vind dit er helemaal niet verkeerd uitzien. :goedzo:
Twijfel alleen een beetje of het niet handiger is om die onderste laag wat hoger te zetten.
Voordeel is nu wel dat je er grote dingen in kwijt kunt.
Ik laat het voor nu laag dan kan ik er nog alle kanten mee op. Een lade, een lade kast of een extra laag toe voegen is dan nog mogelijk.
Laatst gewijzigd door hardbats op wo 06 jan 2021, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door OpaBert »

Je kan je Topic naam nu ook wel vertimmeren :bakkie:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door SARK »

Ik ben nu al jaloers! Ik zou wel even goed nakijken of de planken op de vloer niet wat korter moeten zijn omdat je anders de hele tijd met je voeten er tegenaanstaat/stoot.
Bijlagen
voetruimte.jpg
voetruimte.jpg (4.89 KiB) 349 keer bekeken
Laatst gewijzigd door SARK op wo 06 jan 2021, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Pjotr »

Ja, dat gaat zo zeker helemaal niet werken! Normaliter zitten er dwarsbalken naar achteren tussen de poten op een 10cm - 20cm hoogte van de vloer. Zodat daar nog een bezem/stofzuiger onderdoor kan. Die dwarsliggers zijn dan in het midden met 1 balk verbonden. Die dan eventueel als ook voetensteun dient als je een werkkruk gebruikt.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

Er komen nog stelpoten onder de poten dus dat is nog zn 40/50mm. En eventueel kan de horizontale balken onder nog wel iets hoger plaatsen.
Een werkkruk gebruik ik niet :roll:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door OpaBert »

hardbats schreef:
Er komen nog stelpoten onder de poten dus dat is nog zn 40/50mm. En eventueel kan de horizontale balken onder nog wel iets hoger plaatsen.
Een werkkruk gebruik ik niet :roll:
Als je 8 cm ruimte er onder vrij houd past er een Robotstofzuiger onderdoor :!: :D
Ik heb er een bij Amazon gekocht
Echt leuk om naar te zitten kijken
Drukje op ,, home ,, zie je hem mooi achteruit parkeren naar het laadstation O:)
En dat zonder spiegel :!:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door FR_Aad »

OpaBert schreef:
Echt leuk om naar te zitten kijken
Drukje op ,, home ,, zie je hem mooi achteruit parkeren naar het laadstation O:)
En dat zonder spiegel :!:
:lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Pjotr »

hardbats schreef:
Er komen nog stelpoten onder de poten dus dat is nog zn 40/50mm. En eventueel kan de horizontale balken onder nog wel iets hoger plaatsen.
Een werkkruk gebruik ik niet :roll:
Ok, je gaat het wel merken in de praktijk. Zere enkels en scheenbenen en zo :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 06 jan 2021, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Pjotr »

OpaBert schreef:
hardbats schreef:
Er komen nog stelpoten onder de poten dus dat is nog zn 40/50mm. En eventueel kan de horizontale balken onder nog wel iets hoger plaatsen.
Een werkkruk gebruik ik niet :roll:
Als je 8 cm ruimte er onder vrij houd past er een Robotstofzuiger onderdoor :!: :D
Ik heb er een bij Amazon gekocht
Echt leuk om naar te zitten kijken
Drukje op ,, home ,, zie je hem mooi achteruit parkeren naar het laadstation O:)
En dat zonder spiegel :!:
Zou ik aan minister de Jonge laten weten. Die is zijn achteruitkijkspiegel kwijt.... :rofl:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door OpaBert »

Ik lag :lol: net in een deuk we hebbe ik heb een plant met soort grasriet dat zijn dunne slierten van wel 60-70 cm
Pot was erg droog , denk vergeten water te geven :oops: , ik hoor wat vreemds en zie dat ding hier in de kamer rijden met die slierten om een borsteltje en de pot erachter aan :rofl: :rofl:
Plaats reactie