Jean Marie Reynaud

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Hopmand
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 06 jan 2021, 7:06

Jean Marie Reynaud

Bericht door Hopmand »

Goedemorgen allemaal, nieuw op dit forum, mijn naam is Dave en ben gek op audio. Meteen de eerste vraag: heb 2 kasten van Jean Marie Renaud Micromegas uit 1981 op de kop getikt. Leuk project om op te knappen. Ben al aardig tijdje aan het zoeken op internet maar zoek een goede vervanger voor de bas/middentoon. Het enige dat ik tegenkom is Focal 7N401 maar daar is ook weinig over te vinden. De speakers komen origineel met een extern filter. Mijn bedoeling is om een intern filter in te bouwen. Als tweeters heb ik de Monacor DT100.
Mijn vraag: iemand ervaring met deze speakers en eventueel idee wat een goede bas/middentoon (175mm) zou kunnen zijn met bijpassend filter? Hoor graag! dank alvast voor de reacties.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Jean Marie Reynaud

Bericht door Henkjan »

Hallo Dave, welkom hier!

wat is er met de bas/mids?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4780
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Jean Marie Reynaud

Bericht door Olaf Analogue »

Hoi Dave.
Het punt is dat met de Monacor DT100 tweeter en een bas drivertje van een ander merk, het niet langer "Jean Marie Renaud Micromegas" luidsprekers zijn.
Het gevolg hiervan is dat het filter niet langer werkt op deze luidsprekers en er dus een nieuw filter ontwikkeld zal moeten worden.
Wat is er aan de hand met de huidige tweeters en bas drivers? indien van de bas drivers de randen verdroogd zijn, dan zijn deze te vervangen.
De tweeter ziet er uit als een Audax HD100 en die zijn soms nog te verkrijgen, ook zijn daar wel goede vervangers voor zodat de juiste werking intact blijft.
O, ja, en we zijn gek op foto's :)
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Jean Marie Reynaud

Bericht door Jan Geert »

Tweeter lijkt me een Audax 12x9D25, in feite de rechthoekige versie van de HD100d25

Hiervoor zijn bijvoorbeeld bij Rumoh nog nieuwe voicecoils/ koepeltjes krijgen. Da's ook het enige dat stuk kan aan die dingen.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Jean Marie Reynaud

Bericht door beijert »

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Jean Marie Reynaud

Bericht door pappaleo »

Nee, op marktplaats staat een KEF B110. In de JM Reynaud zit gegarandeetd een Focal, waarschijnlijk de 5N411.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Jean Marie Reynaud

Bericht door beijert »

Oh ok. Die oude baskets deden mij aan kef denken.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Jean Marie Reynaud

Bericht door Jan Geert »

pappaleo schreef:
Nee, op marktplaats staat een KEF B110. In de JM Reynaud zit gegarandeerd een Focal, waarschijnlijk de 5N411.

Die zitten bijvoorbeeld in die Impulse 24 speakers die ik een paar jaar geleden eens bij jou heb opgehaald :D
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Jean Marie Reynaud

Bericht door Jan Geert »

Kennelijk is het een Focal 5N401

Chassis zou gelijk zijn aan de B110 van Kef (?)

rubber randen zijn eenvoudig te koop.
Hopmand
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 06 jan 2021, 7:06

Re: Jean Marie Reynaud

Bericht door Hopmand »

Wow, dank allen, antwoord op de eerste vraag wat er met de mid/bas woofers zijn: die heb ik niet heb dus alleen in bezit van de kisten die ik op mijn gemak ga opknappen...

nog even kijken hoe alles werkt hoor met foto's toevoegen etc.. komt erop neer dat het idd geen JMR meer zijn met andere speakers en ja ik zal een ander scheidings filter erin moeten zetten aangezien het originele externe filter er niet meer bij 'zit'.
Bijlagen
Opknappers.jpg
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Jean Marie Reynaud

Bericht door John P »

Ik denk dat de moeite die je moet doen om hier nog wat van te maken niet in verhouding staat tot de waarde van de kasten. Als je zo een kast wil maken, dan kijk je het beste naar een beproefd ontwerp. Voor dit model zij er genoeg varianten. Kijk maar eens in dit topic.
viewtopic.php?f=3&t=28564
Als je deze kasten wil gebruiken zul je eerst de juiste drivers moeten kiezen, metingen doen, filters berekenen, filters maken, filters corrigeren, vulling optimaliseren en dan nog wat kleinigheden. Je bent zo een jaar verder. Misschien zie je een ontwerp dat in de kasten past, dan heb je geluk.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Jean Marie Reynaud

Bericht door Henkjan »

wat is je doel?
wil je het zelf ontwerpen, inclusief evt leren van nieuwe dingen?
of wil je een goed klinkende monitor op basis van deze kasten?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Jean Marie Reynaud

Bericht door hannesie »

:shock: :shock: , Mijn verbazing als ik kijk naar de verzameling SF op de achtergrond, waarom wil je dan terug in de tijd. :idea: :idea:


Een degelijke kast lijkt wel beter, maar goed, we zien wel
Hopmand
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 06 jan 2021, 7:06

Re: Jean Marie Reynaud

Bericht door Hopmand »

Het is eigenlijk een eerste projectje, ooit wel eens speakers gemaakt maar dat was PA. Dus inderdaad wil wat leren van het proces, dingen uitzoeken en vind het leuk om er sowieso mee bezig te zijn. Ja zal lang project maken maar wie niet waagt wie niet wint. Dank allen!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Jean Marie Reynaud

Bericht door ray5150 »

Zijn die orginele units nog een beetje makkelijk te krijgen, of erg zeldzaam ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Jean Marie Reynaud

Bericht door pappaleo »

De Focals is het probleem. De Audax is nog wel te krijgen (ik heb zelf nog een paartje liggen, geloof ik).
Hopmand
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 06 jan 2021, 7:06

Re: Jean Marie Reynaud

Bericht door Hopmand »

Klopt al aardig tijdje bezig met het vinden van de units, houdt niet over....
Plaats reactie