daphile
Moderator: Beheerdersteam
daphile
wie is er bekend met Daphile?
Ik heb Daphile op een kleine atom 1.6ghz laptopje gezet en het werkt bijna.
muziek op externe hd en de andere squeezeboxen, spotty en andere plugins. prima.
MAAR het laptopje zelf geeft geen geluid via de usb dac.
Ik doe vast iets fout in de mixer instellingen.
Ik heb een musiland monitor 01 usd kaart aan een usb uitgang en die weer via spdif naar de dac. Dat werkte altijd goed. Maar Daphile ziet hem niet.
wat kan ik doen?
Ik heb Daphile op een kleine atom 1.6ghz laptopje gezet en het werkt bijna.
muziek op externe hd en de andere squeezeboxen, spotty en andere plugins. prima.
MAAR het laptopje zelf geeft geen geluid via de usb dac.
Ik doe vast iets fout in de mixer instellingen.
Ik heb een musiland monitor 01 usd kaart aan een usb uitgang en die weer via spdif naar de dac. Dat werkte altijd goed. Maar Daphile ziet hem niet.
wat kan ik doen?
Re: daphile
In het beginscherm, zit rechts onder een instelling voor het uitvoerapparaat.
Let op.
Je ziet dat op een telefoon of tablet alleen wanneer je deze "liggend" houdt.
In "portret stand" zie je het niet.
Let op.
Je ziet dat op een telefoon of tablet alleen wanneer je deze "liggend" houdt.
In "portret stand" zie je het niet.
Re: daphile
Daarna kun je bij de instellingen de uitvoer instellen.
In dit geval zie je de optische uitgang van de NUC.
In dit geval zie je de optische uitgang van de NUC.
Re: daphile
Owwww wacht
Die Wallpaper zie je rechts onder bij de instellingen.
De uitvoer zit op het eerste scherm (muziek menu) rechts onder.
Die Wallpaper zie je rechts onder bij de instellingen.
De uitvoer zit op het eerste scherm (muziek menu) rechts onder.
Re: daphile
je eerste vraag: device is 92HD81B1X5 analog [HW:1.0] en de keuze 'disabled'
bedoel je bij eerste scherm onder audio player? daar kan ik kiezen uit de squeezebox classis, touch en HDA Intel (=de laptop met daphile).
edit: zou het helpen als ik daphile opnieuw installeer met de dac aangesloten? het usb-spdif kaartje zat er wel in maar de dac was niet aangesloten. Maar volgens daphile is het plug and play.
bedoel je bij eerste scherm onder audio player? daar kan ik kiezen uit de squeezebox classis, touch en HDA Intel (=de laptop met daphile).
edit: zou het helpen als ik daphile opnieuw installeer met de dac aangesloten? het usb-spdif kaartje zat er wel in maar de dac was niet aangesloten. Maar volgens daphile is het plug and play.
Re: daphile
@hannesie Hoe gaat dat helpen met het herkennen van de externe geluidskaart? Ik snap 'm niet.
Re: daphile
Lijkt mij ook geen oplossing.
Gisteravond nog Daphile op een oud laptopje gezet en hoppa, spelen.
Zal vanavond nog eens kijken.
Gisteravond nog Daphile op een oud laptopje gezet en hoppa, spelen.
Zal vanavond nog eens kijken.
Re: daphile
even google geraadpleegd en wat blijkt:
Ik heb een oude musiland externe usb-spdif converter en die wordt niet herkent in linux.
Er is wel een nieuwere versie ook voor linux dus ik zou kunnen kijken of ik daar een driver voor kan vinden (stap 1) maar hoe krijg ik dan die driver in daphile? (stap 2)
Misschien een andere usb-spdif converter zoeken?
Ik heb een oude musiland externe usb-spdif converter en die wordt niet herkent in linux.
Er is wel een nieuwere versie ook voor linux dus ik zou kunnen kijken of ik daar een driver voor kan vinden (stap 1) maar hoe krijg ik dan die driver in daphile? (stap 2)
Misschien een andere usb-spdif converter zoeken?
Re: daphile
Waarom dan niet een USB DAC je ?
Of is je huidige DAC zo bijzonder van klank, de S/PDIF is eerder een beperking.
Dat is eigenlijk een beetje dat de CD speler en anderen wel goed draaiden met S/PDIF, maar met de huidige streaming mogelijkheden is de Universel Seriele Bus toch wel in het voordeel.
Of is je huidige DAC zo bijzonder van klank, de S/PDIF is eerder een beperking.
Dat is eigenlijk een beetje dat de CD speler en anderen wel goed draaiden met S/PDIF, maar met de huidige streaming mogelijkheden is de Universel Seriele Bus toch wel in het voordeel.
Re: daphile
dac is een meridian 563 met 3 spdifingangen en een optische. Ik denk dat ik flink in de buidel moet tasten om een vergelijkbare dac te vinden.
waarom is spdif een beperking?
waarom is spdif een beperking?
Re: daphile
Niet in klank o.i.d. maar wat betreft de flexibiliteit en compatibiliteit is dan de DAC wel achterhaald, als ik het goed heb dan is die van 1994 ? toen waren er nog geen streaming en Flac files, en was alles nog lekker 16 bits Red book norm.
Als het goed en mooi is kun je een simpele USB > S/PDIF omzetter gebruiken.
https://m.nl.aliexpress.com/item/328057 ... .jpg_.webp
Als het goed en mooi is kun je een simpele USB > S/PDIF omzetter gebruiken.
https://m.nl.aliexpress.com/item/328057 ... .jpg_.webp
Re: daphile
Dank Hannesie, maar dan zijn we dus waar het om ging. de externe usb-spdif converter wordt niet herkend door Daphile.
Re: daphile
Dit is een simpele Burr Brown 27xx, die wordt altijd herkend door Linux, heb hier een voorbeeld van zoiets, gaat direct in de distributie s van alle muziek draaiers 
Re: daphile
Ai, dat is balen.
Normaal is Daphile perfect voor wie niet van gezeur houdt.
Geen gedoe met mounten van schijven en shares enzo.
Normaal is Daphile perfect voor wie niet van gezeur houdt.
Geen gedoe met mounten van schijven en shares enzo.
Re: daphile
De Daphile gaat naar de studiekamer, de sb Touch naar de huiskamer. De touch blijft dan wel gebruik maken van de daphile server. Dan moet ik voor de Daphile speler op de studiekamer gebruik maken van de analoge uitgang naar de stereo daar of alsnog een usb dacje kopen. eens zoeken op marktplaats.
Geweldig dat Daphile, dat ik dat niet eerder heb ontdekt.
Geweldig dat Daphile, dat ik dat niet eerder heb ontdekt.
Re: daphile
https://nl.aliexpress.com/item/32809504 ... hweb201603_"
Is ook een optie, ook door de linux distro's herkenbaar, dat is bij Daphile ook, de Linux doet dit herkennen op chip niveau...!!
Of deze
https://nl.aliexpress.com/item/32886966 ... 5608%23151
Is ook een optie, ook door de linux distro's herkenbaar, dat is bij Daphile ook, de Linux doet dit herkennen op chip niveau...!!
Of deze
https://nl.aliexpress.com/item/32886966 ... 5608%23151
Re: daphile
Hannesie, leuk dat je mee kijkt maar iets met een doosje erom? En het is moeilijk controleerbaar maar als ik kan kiezen dan liever taiwan, japan, s.korea made dan china made.
Re: daphile
Word je al kritisch, nou, vooruit,
https://www.amazon.com/Douk-Audio-Conve ... S1WJSXT830
Dit weet Linux ook wel aan te sturen.
https://www.amazon.com/Douk-Audio-Conve ... S1WJSXT830
Dit weet Linux ook wel aan te sturen.
Re: daphile
weer een tegenslag. Ik probeer het daphile laptopje op de studiekamer aan de praat te krijgen via wifi maar lukt niet. het lijkt dat de wifi kaart niet wordt herkent. Is nu al tijden bezig met 'scanning networks'. Dus de hp mini is toch niet zo geschikt voor daphile lijkt wel.
Re: daphile
Ach. Beperkingen van hardware die niet waren voorzien.
maar verrassing: wifi is toch aan de praat gekregen. Geen idee waarom het netwerk uiteindelijk wel werd gevonden.
maar verrassing: wifi is toch aan de praat gekregen. Geen idee waarom het netwerk uiteindelijk wel werd gevonden.
