het ABC van versterkers

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

het ABC van versterkers

Bericht door Muug »

Hoi allemaal,

ik zou wel eens een andere eindversterker willen kopen. Budget rond de 500 euro. Gewoon voor twee 8ohm transmission line speakers (Castle Winchester). Biwiring doe ik niet. Zo'n 150-250W per kanaal lijkt me wel voldoende.
Maar het aanbod aan kant-en-klaar spul is mega.
Om te beginnen zijn er al die diverse klasses: A, A/B, B, D....
A = zuigt veel power, ook zonder te spelen, geeft zogenaamd de minste vervorming.
A/B = wisselt tussen de twee dacht ik.
B = versterkt beide signaalhelften, wat meer kans op vervorming ter hoogte van de crossover
D = de zuinigste van allemaal.

Maar is de klasse iets waar ik rekening mee moet houden? Wat zijn zowat de belangrijkste criteria om een goede eind amp te zoeken? :think:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: het ABC van versterkers

Bericht door Barry2001 »

Los van de geluidskwaliteit, hoe vaak staat de versterker aan? Persoonlijk vond ik de de Pass Labs versterker (klasse A) die ik een tijdje in de woonkamer heb gehad erg prettig klinken. Idem met sommige buizenversterkers. Maar als we thuis zijn staat er muziek aan, maw het staat zo hele dagen te kachelen, wat me tegen is gaan staan in verbruik met zowel klasse A als buizen. Een 150 tot 200W continue sta je zo uit het stopcontact te trekken. Maar als je alleen af en toe echt even gaat zitten om muziek te luisteren hoeft het geen enkel probleem te zijn natuurlijk.

Of er op huiskamer niveau zoveel verschil is in verbruik tussen klasse AB en klasse D vraag ik me af hoor. Klasse D is vooral erg effectief (lees hoog rendement) als het allemaal wat harder gaat. De klasse D versterkers tegenwoordig zijn erg goed, en met een goede klasse AB versterker is helemaal niks mis. Kwestie van persoonlijke voorkeur. Als je tegenwoordig een commerciele klasse D versterker koopt zitten daar erg vaak Hypex modules in, gewoon goed.

Kan niet inschatten hoe handig je bent, maar je kunt misschien nog met de groupbuy van de ZBA Composiet Amplifier nog mee doen. Die is erg goed, en met 2 x 50W sprit zat. Dan houd je met die EUR 500 nog ruim over..
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: het ABC van versterkers

Bericht door Leeuwarden »

Die Composiet is inderdaad een voor de hand liggende optie. Een andere, één van mijn favoriete versterkerbouwer, is een Holton.
https://holtonprecisionaudio.com/collec ... ier-module Maar dan mag de bankrekening iets verder geplunderd. Om het goedkoop te houden zou ik er dan een geschikte SMPS als voeding bij zoeken. 2U kast van Modus met koelprofielen zou meer dan voldoende moeten zijn...
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: het ABC van versterkers

Bericht door Muug »

Barry2001 schreef:
Kan niet inschatten hoe handig je bent, maar je kunt misschien nog met de groupbuy van de ZBA Composiet Amplifier nog mee doen. Die is erg goed, en met 2 x 50W sprit zat. Dan houd je met die EUR 500 nog ruim over..
Ah? :D :goedzo:
Zal ik effe bekijken. Ik dénk dat ik die topic al had zien passeren. Was met SMD-solderingen dacht ik? Ik overlees het even.
Je hebt het toch over deze ?
viewtopic.php?f=7&t=29248

De versterker is inderdaad niet de hele tijd aan. Soms een hele maand niet, dan eens een hele zondag wel. Of als we een film bekijken, met een gigantisch scherm ertussen :mrgreen: Dan mag het hard gaan, je wilt die explosies goed horen. :rofl: 's avonds zet ik 'm ook wel af en toe eens een uurtje aan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: het ABC van versterkers

Bericht door ray5150 »

Het is deze :
viewtopic.php?f=7&t=29248
Deze past goed bij je budget, daar kun je echt wel iets moois mee maken.
In ieder geval zal die beter klinken dan iets uit de winkel van een paar honderd euro.
Inderdaad is de versterker voor een groot deel in SMD uitgevoerd, maar bijvoorbeeld Shadow/Joram is in het verleden bereid geweest om dat voor iemand anders uit te voeren.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: het ABC van versterkers

Bericht door Jan Geert »

Alexander heeft nog een bouwpakket te koop incl kast

viewtopic.php?f=21&t=29263
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: het ABC van versterkers

Bericht door ray5150 »

Goeie tip en een hele nette prijs ! :goedzo:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: het ABC van versterkers

Bericht door Shadow »

Mochten er mensen moeite hebben met smd dan wil ik wel helpen, heb dat voor Hans ook gedaan, voor Ton liep het toen uit op een complete versterker :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: het ABC van versterkers

Bericht door Leeuwarden »

Bert heeft hem net gekaapt... nu rest alleen Holton nog...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het ABC van versterkers

Bericht door Pjotr »

Muug heeft het over kopen! Nergens over zelf bouwen :roll:

Maar goed de CA kan wel hard en voldoet prima als huiskamerversterker e.d. Maar als hij aardbevingen bij de film wil dan moet hij toch naar wat stevigers zoeken. Kom je al gauw richting 250W. Klasse-A valt dan sowieso al af, dat houd dan toch wel op met een watt of 50.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: het ABC van versterkers

Bericht door meanman64 »

Muug ,
Wij moeten eens praten .
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: het ABC van versterkers

Bericht door OpaBert »

Muug als je die versterker onderdelen wilt hebben
Dan kan dat , ik was geïnteresseerd in de kast voor een ander project
De versterker onderdelen zoals ik ontvangen heb 25€
Wist niet dat er iemand anders in geïnteresseerd was heb er nog naar gevraagd.
Ik hoor het wel
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: het ABC van versterkers

Bericht door Muug »

Hoi Bert, neen, toch geen interesse, sorry.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: het ABC van versterkers

Bericht door OpaBert »

Muug schreef:
Hoi Bert, neen, toch geen interesse, sorry.
Ok muug dan hoef ik me ook niet schuldig te voelen dat ik het voor je neus hebt weggekaapt O:)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: het ABC van versterkers

Bericht door Leeuwarden »

Holton...
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: het ABC van versterkers

Bericht door OpaBert »

Leeuwarden schreef:
Holton...
:?: :?: :?: :?:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: het ABC van versterkers

Bericht door FR_Aad »

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: het ABC van versterkers

Bericht door Leeuwarden »

:lol:

Onbekend maakt onbemind...
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: het ABC van versterkers

Bericht door OpaBert »

Leeuwarden schreef:
:lol:

Onbekend maakt onbemind...
Ja maar je moet er stapel verliefd op worden
Moet onderhand een hypotheek nemen voor een versterkertje
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: het ABC van versterkers

Bericht door Leeuwarden »

OpaBert schreef:
Leeuwarden schreef:
:lol:

Onbekend maakt onbemind...
Ja maar je moet er stapel verliefd op worden
Moet onderhand een hypotheek nemen voor een versterkertje

Dan doe je het verkeerd. Of je kijkt verkeerd...
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: het ABC van versterkers

Bericht door OpaBert »

Holton One-Zero-One Stereo Power Amplifier - Pre Order Offer!

$1,395.00
Dit is de goedkoopste toch?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: het ABC van versterkers

Bericht door Leeuwarden »

OpaBert schreef:
Holton One-Zero-One Stereo Power Amplifier - Pre Order Offer!

$1,395.00
Dit is de goedkoopste toch?
We zitten hier op ZBA... Even verder kijken. En niet vergeten dat het Australische dollars zijn, komt nog wel BTW, invoer en administratie overheen...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: het ABC van versterkers

Bericht door Leeuwarden »

Ik zal je even helpen: https://holtonprecisionaudio.com/collec ... ier-module

Ik denk dat veel mensen heel blij worden van deze module. Voeding moet je of zelf bouwen of een geschikte SMPS kopen. Met de voorganger van deze module is een hele zaal vol mensen tijdens de onvolprezen Watershow in vervoering geraakt. Uiteraard kan je ook kiezen voor de zwaardere modules...
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: het ABC van versterkers

Bericht door OpaBert »

Nee had maar half gekeken maar als ze op de eerste pagina met dc blocker dan verwacht ik weinig goeds O:)
https://holtonprecisionaudio.com/collec ... ier-module
300 australische dollars
En deze is wel erg goedkoop
https://holtonprecisionaudio.com/collec ... -amplfiers :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: het ABC van versterkers

Bericht door Leeuwarden »

Ik merk dat je je snel laat afleiden. Jammer... Misschien moet je het gewoon eens proberen...
Plaats reactie