Wie is Master in het Clockenspel?

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1708
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Wie is Master in het Clockenspel?

Bericht door holco »

Iedereen nog de beste wensen :proost:

Ik heb recentelijk een Raspberry Pi streamer transport in elkaar geknutseld met Ian Canada
onderdelen, de bedoeling was dat deze via i2s (HDMI) aangesloten zou worden op mijn Audio-GD R8 DAC,
klinkt op zich lekker maar had er eigenlijk wat meer van verwacht, oké misschien moet de boel wat
inspelen om goed los te komen dus we laten hem een paar dagen (en nachten) doorspelen, dat brengt
uiteindelijk niet echt veel blijkt, tegen mijn geloof in adviseert mijn broer en audio maatje die mij dit
project opgedrongen heeft LOL, om de streamer eens via spdif (coax) te laten spelen, ik opper nog dat
dat geen zin heeft, mede omdat mijn andere streamer duidelijk beter presteert via i2s, maar oké uiteindelijk
toch omgeplugd naar spdif, :shock: dat is ff andere koek, de streamer speelt nu de sterren van de hemel zo
mooi en laat het schaamrood op de kaken staan van mijn andere (ook niet misselijke) streamer :yeah:

Nu is de vraag voor mij............hoe kan dit zo uitpakken :think:

Zit het hem in een mismatch over i2s met mijn DAC?
Is er een Master clock wissel bij i2s tov spdif?
Hoe wordt er überhaupt bepaald wie de Master mag spelen in het clockenspel?
Bijlagen
20210103-103517.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wie is Master in het Clockenspel?

Bericht door Pjotr »

Zowel bij I2s als S/PDIF zit de clock in het aangeleverde signaal. Qua jitter heeft in principe S/PDIF meer signaal gerelateerde jitter dan I2s overdracht. Maar alles hangt af van de verdere implementatie.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1708
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Wie is Master in het Clockenspel?

Bericht door holco »

Oké, dus i2s zou dan toch de betere aansluiting moeten zijn toch? er heeft alleen een wissel van de doorkoppeling naar mijn DAC plaatsgevonden, dus het hoe en waarom blijft een vraagteken voor mij.

Dus de Masterclock wordt bepaalt door de settings in het OS? in mijn geval MoOde.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wie is Master in het Clockenspel?

Bericht door hannesie »

Welke onderdelen heb je dan benut voor deze opzet , ook de FIFO /Reclocker enz.??
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Wie is Master in het Clockenspel?

Bericht door hsmeets »

Zover ik weet kan de Broadcom SoC die op de RPI zit niet als klok slave functioneren, alleen als master. Dus een externe klok gebruiken om de i2s data uit de RPI te halen is niet mogelijk. De RPI/SoC zal zijn zelf gegenereerde i2s kloksignaal gebruiken (en aanbieden naast de i2s data zelf en de links/rechts klok). Wat je DAC er mee doet is een andere vraag.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1708
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Wie is Master in het Clockenspel?

Bericht door holco »

Dit is de gehele setup,

FIFOPI Q3 (with Accusilicon 45MHz/49MHz clock's)
ESS SABRE 90X8 controller with display
TRANSPORTPI
STATIONPI
LIFEPO4 MKIII
UCADAPTER
UCHYBRID Ultra Capacitor Conditioner Boards 3,3V
UCMATECONDITIONER Ultra Capacitor Conditioner Board 5V
MAXWELL Supercapacitors 2,7V 325F (6X)
Lithiumwerks ANR 26650 Li-ion Cell's
20210103-123511.jpg
20210103-123429.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wie is Master in het Clockenspel?

Bericht door Pjotr »

hsmeets schreef:
Zover ik weet kan de Broadcom SoC die op de RPI zit niet als klok slave functioneren, alleen als master. Dus een externe klok gebruiken om de i2s data uit de RPI te halen is niet mogelijk. De RPI/SoC zal zijn zelf gegenereerde i2s kloksignaal gebruiken (en aanbieden naast de i2s data zelf en de links/rechts klok). Wat je DAC er mee doet is een andere vraag.
Zou dan best nog wel eens kunnen dat de jitteronderdrukking bij het regeneren van de clock uit het S/PDIF signaal, effectiever minder jitter oplevert dan de inherente jitter in de I2S clock.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Wie is Master in het Clockenspel?

Bericht door ds23man »

We hebben het hier over reclocker met 2 eigen klokken. Daar heeft ie ook nog een extra bordje wat het i2s signaal uit de reclocker omzet naar spdif. Het rare is dat bij het extra stap in omzetting het beter klinkt. Denk dat er toch iets mis is met i2s instellingen in de dac.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1708
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Wie is Master in het Clockenspel?

Bericht door holco »

Ik heb een nieuwe Audio-GD R8 (2021 versie) DAC in bestelling staan, waar oa nu een geïsoleerd i2s ingang in zit, zou het nu niet geïsoleerde board in mijn R8 (2018 versie) de oorzaak kunnen zijn?
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1708
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Wie is Master in het Clockenspel?

Bericht door holco »

ds23man schreef:
We hebben het hier over reclocker met 2 eigen klokken. Daar heeft ie ook nog een extra bordje wat het i2s signaal uit de reclocker omzet naar spdif. Het rare is dat bij het extra stap in omzetting het beter klinkt. Denk dat er toch iets mis is met i2s instellingen in de dac.
Dus de reclocker is dan meteen de Masterclock?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wie is Master in het Clockenspel?

Bericht door hannesie »

Zitten er ook jumpers op, of een andere manier om te selecteren?
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1708
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Wie is Master in het Clockenspel?

Bericht door holco »

hannesie schreef:
Zitten er ook jumpers op, of een andere manier om te selecteren?
Er zit een dubbele jumper switch aan de onderkant van de FifoPi Q3, S2 staat in mijn geval op 32bit,
verder alleen nog keuzes uit 4 coax outputs, SCK, LR/DO, SD/D1, en MCLK, bij mij staat de TransportPi op MCLK aangesloten.
Schermafbeelding 2021-01-03 om 13.20.39.png
Schermafbeelding 2021-01-03 om 13.19.55.png
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Wie is Master in het Clockenspel?

Bericht door ds23man »

holco schreef:
ds23man schreef:
We hebben het hier over reclocker met 2 eigen klokken. Daar heeft ie ook nog een extra bordje wat het i2s signaal uit de reclocker omzet naar spdif. Het rare is dat bij het extra stap in omzetting het beter klinkt. Denk dat er toch iets mis is met i2s instellingen in de dac.
Dus de reclocker is dan meteen de Masterclock?
Ja.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Wie is Master in het Clockenspel?

Bericht door ds23man »

holco schreef:
Ik heb een nieuwe Audio-GD R8 (2021 versie) DAC in bestelling staan, waar oa nu een geïsoleerd i2s ingang in zit, zou het nu niet geïsoleerde board in mijn R8 (2018 versie) de oorzaak kunnen zijn?
De reclocker heeft al een galvanische scheiding met de Pi, dus dat zou niet de oorzaak kunnen zijn.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1708
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Wie is Master in het Clockenspel?

Bericht door holco »

ds23man schreef:
holco schreef:
ds23man schreef:
We hebben het hier over reclocker met 2 eigen klokken. Daar heeft ie ook nog een extra bordje wat het i2s signaal uit de reclocker omzet naar spdif. Het rare is dat bij het extra stap in omzetting het beter klinkt. Denk dat er toch iets mis is met i2s instellingen in de dac.
Dus de reclocker is dan meteen de Masterclock?
Ja.
Oké, de vraag voor mij blijft dan nog, hoe wordt dat bepaald?

Stel, ik wil wat gaan experimenteren met clocken, dat kan dus zowel op het Fifo board alsook in de DAC zelf, heeft dat experimenteren dan enkel nut op de FifoPi, de DAC, of spelen beiden een rol in het clockenspel?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Wie is Master in het Clockenspel?

Bericht door Walt »

Beetje uitkijken met die klokjes, ik speel hier met een studio dac een Merging Hapi met daarbij een Grimm cc2 master clock, als je de grimm clock niet goed instelt dan pakt de Hapi zijn ingebouwde clock en haal je niet het volle klank potentieel.

Gr. Walter
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wie is Master in het Clockenspel?

Bericht door hannesie »

https://tweakers.net/downloads/54126/mo ... r-700.html
http://moodeaudio.org/forum/showthread.php?tid=3265
Er is ook een aardig overzicht met mensen en ook de vragen over MoOde audio, juist ook over de clock instellingen.

Er staat wel een IanFIFo II bij de gebruikte compatibele devices.
IO.png
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1708
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Wie is Master in het Clockenspel?

Bericht door holco »

Ik ga eerst maar afwachten hoe het uitpakt met de nieuwe DAC die met 2 weken moet komen,
afhankelijk van het resultaat daarna mij er proberen meer in te verdiepen, gaat moeizaam en
de hersentjes werken ook niet echt mee :?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Wie is Master in het Clockenspel?

Bericht door knuisje »

De dac bevat een vorm van een ASRC omdat hij niets doet met het aangeleverde masterclock signaal volgens de handleiding. Dat betekent dat de invoer wordt geconverteerd naar het eigen klokdomein van de dac (zowel i2s als natuurlijk spdif). Er is dus sprake van 3 klokdomeinen: RPI, FIFO en DAC. Verder wordt melding gemaakt van een instelling die je kunt gebruiken als de HDMI-input vervormd of niet goed werkt. Heb je de symmetrische of asymmetrische versie van de dac?

Handleiding: http://www.audio-gd.com/R2R/R8/R8EN_Use.htm
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1708
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Wie is Master in het Clockenspel?

Bericht door holco »

Geen idee wat je bedoelt met de symmetrische of asymmetrische versie, mijn R8 is de eerste R8 (2018) van Audio-GD, dus deze zit eigenlijk nog voor de gelinkte versie.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Wie is Master in het Clockenspel?

Bericht door knuisje »

In de handleiding staan in krom vertaald Chinees verwijzingen naar een synchrone en asynchrone versie van de dac:

R8_tda_Asy don't need MLCK input . Even the source has MLCK output but has not effect

Zonder goede beschrijving van de dac kan ik er verder ook niet veel chocola van maken. :roll:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1708
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Wie is Master in het Clockenspel?

Bericht door holco »

Ondertussen de nieuwe DAC binnen en het i2s fenomeen is opgelost.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”