Ik ben aan het rondkijken voor een netfilter
Nu begrijp ik via google dat er verschil zit in een aantal zaken
1# nieuw of oud huis
2# gebruikte apparatuur
3# moment op de dag
Deze 3 punten maakt het dus lastig om te zeggen dat apparaat X een goede is
Wat bij de 1 fantastisch werkt kan bij een ander maar matig zijn
Mijn voorkeur gaat uit naar de Audioquest al weet ik niet waarom
Ik speel nu met 2 klasse D monoblokken en een klasse D subversterker (geen stroomtrekkers dus)
Stond over mn buizen versterker gebogen Die met de EL12 en 6SL7 en mn mobiele telefoon kwam goed hoorbaar over mn versterker
Nu wilde ik alles opnieuw indelen , maar mn plan herzien
Alles waar een zender in zit Dect Telefoon Router blijft 3 meter van mn versterker af
Storing van een mobiele telefoon komt meestal via de (signaal)ingang de versterker binnen.
Vrolijke Noot, wat zijn de klachten die je wilt oplossen?
Kijken of ik het met een simpele ingreep kan verbeteren
Ik kan me best voorstellen dat er "vuil" opgepikt word als alle kabels onder de kast bij elkaar word gefrot
Ik heb afgelopen dinsdag de DSP ertussenuit gehaald en filter de subs nu op de versterker en heb ik alle RCA kabels vervangen door gebalanceerde kabels wat een grote verbetering is wat betreft ruis
dre schreef:
De Audioquest kan je gewoon opp demo krijgen bij je dealer.
Dus lenen en je weet alles.
Ik denk dat je beter kunt stellen de leeftijd en/of de staat van een elektrische installatie in een huis.
Ik bedoel, je kunt wel een huis van 100 jaar oud hebben, maar als de installatie een paar jaar geleden geheel vernieuwd en gemoderniseerd is, is dat gegeven niet zo heel relevant.
Verder denk ik dat de zaak wel heel erg brak moet zijn het invloed gaan hebben op je audio apparatuur, ik noem bijvoorbeeld katoenen bedrading in stalen buizen, maar dat is eigenlijk weer een andere discussie want onveilig. wel kan ik me er iets bij voorstellen als bijvoorbeeld een wasmachine of andere huishoudelijke apparatuur op dezelfde groep staan.
@ Ray5150 met oude of nieuwe huis bedoel ik idd wel of geen (goede) aarde
@ Ronkel er is wel iets van ruis aanwezig maar dit is minimaal
Ik heb het vermoeden dat dit elektromagnetische straling van de monoblocken is (kan dit?)
Je moet je afvragen wat het Netfilter moet gaan filteren. HF zut op je 230V? Vervolgens heb je class D versterker die zelf ook het nodige aan HF produceer en wellicht een SMPT voeding van versterker. Het filter zal dan best wel wat HF weghalen, maar vervolgens voegen een of twee bronnen daarna weer het nodige toe, wat door spoel en C weer onderdrukt wordt in je versterker.
Dus je vooraf afvragen wat je wil bereiken en kijken of dat via die route dan ook kan.
Stond over mn buizen versterker gebogen Die met de EL12 en 6SL7 en mn mobiele telefoon kwam goed hoorbaar over mn versterker
Nu wilde ik alles opnieuw indelen , maar mn plan herzien
Alles waar een zender in zit Dect Telefoon Router blijft 3 meter van mn versterker af
Je kan een RC-netwerkje op de ingangen van de versterker zetten om storing van een telefoon te onderdrukken. Zie R1 en C2 in het schema van de volgende versterker. De componentwaarden komen niet krap en zijn in dit geval 1 k en 220 pF. Samen vormt dit een laagdoorlaatfilter op 0,7 MHz. https://sound-au.com/project72.htm
Ter vergelijking, mobiele telefoons zenden uit op 850 - 1900 MHz, DECT-telefoons 1800 - 1900 MHz, routers 2400 - 5875 MHz. Dat wordt dus allemaal goed onderdrukt.
Als je semi-zelfbouw wilt overwegen: ik heb plezier van gebruik van het Thel EMI-306 filter voor mijn bronnen. Ik gebruik geen filter voor mijn eindversterker (want: dynamiek).
Die filters (Thel heeft verschillende versies) zijn niet al te duur om uit te proberen wat voor effect zo’n seriefilter bij jou zou hebben.
ik en knutselen aan elektriciteit Daar door heeft de brandweer bestaansrecht
jvenema schreef:
Je moet je afvragen wat het Netfilter moet gaan filteren. HF zut op je 230V? Vervolgens heb je class D versterker die zelf ook het nodige aan HF produceer en wellicht een SMPT voeding van versterker. Het filter zal dan best wel wat HF weghalen, maar vervolgens voegen een of twee bronnen daarna weer het nodige toe, wat door spoel en C weer onderdrukt wordt in je versterker.
Dus je vooraf afvragen wat je wil bereiken en kijken of dat via die route dan ook kan.
Wat ik wil bereiken is weten of dit een verbetering is in mijn setup
Dit kan maar op 1 manier , proberen
Ik heb met mijn (audio)dealer gesproken welke een paar (3stuks) Audioquest powerquest netfilters gaat bestellen om te testen onder zijn personeel en op de zaak
Als ze genoeg info hebben verzameld mag ik er 1 proberen of het voor mij een verbetering is no cure no pay
Wat ik wil bereiken is weten of dit een verbetering is in mijn setup
Vrolijke noot schreef:
@ Ronkel er is wel iets van ruis aanwezig maar dit is minimaal
Ik heb het vermoeden dat dit elektromagnetische straling van de monoblocken is (kan dit?)
Is dit het probleem waar je het netfilter voor wilt kopen? De ruis zou ook afkomstig kunnen zijn van je voorversterker of bron. Blijft de ruis als je de ingangen van de versterkers loskoppelt of de volumeknoppen dichtdraait?
Voor elektromagnetische compatibiliteit (straling) bestaan richtlijnen, waar apparaten die in Nederland worden verkocht aan voldoen, als het goed is.
Met de voorversterker uit en alleen de monoblocken 1 voor 1 aan heb ik ruis
en met alleen de sub versterker aan heb ik ook ruis
Nogmaals het is zekers niet hoorbaar op de luisterpositie sterker nog vanaf een 15 tot 20 cm hoor ik het niet meer
Stond over mn buizen versterker gebogen Die met de EL12 en 6SL7 en mn mobiele telefoon kwam goed hoorbaar over mn versterker
Nu wilde ik alles opnieuw indelen , maar mn plan herzien
Alles waar een zender in zit Dect Telefoon Router blijft 3 meter van mn versterker af
Je kan een RC-netwerkje op de ingangen van de versterker zetten om storing van een telefoon te onderdrukken. Zie R1 en C2 in het schema van de volgende versterker. De componentwaarden komen niet krap en zijn in dit geval 1 k en 220 pF. Samen vormt dit een laagdoorlaatfilter op 0,7 MHz. https://sound-au.com/project72.htm
Ter vergelijking, mobiele telefoons zenden uit op 850 - 1900 MHz, DECT-telefoons 1800 - 1900 MHz, routers 2400 - 5875 MHz. Dat wordt dus allemaal goed onderdrukt.
Zo'n RC-filtertje kun je zeker proberen, wie weet helpt het, maar het zou mij niet verbazen als de storing door de bedrading in de versterker zelf werd opgepikt. Als er niet rondom metaal is, is de kast geen echte kooi van Faraday, en als er steraarding is toegepast, liggen de interne signaaldraden meestal een roteind van hun retour af, zodat je overal prachtige raamantennes hebt.
Ik heb een paar jaar geleden al ontdekt dat de ziggo mediabox stoort op mijn kabels ( ik heb goede kabels )!
Dat uitte zich in heel zachtjes tikken uit de luidsprekers ,alleen hoorbaar in stille periode !
Een netfilter zou dat niet opgelost hebben .
Hij staat nu 6 mtr verderop ,probleem opgelost !
Het is wel een dingetje tegenwoordig met al die led-verlichting worden er redelijk wat harmonischen op het net gegooid .
Weet niet in hoeverre dat de geluidskwaliteit kan beïnvloeden maar wanneer dat een probleem zou zijn kun je dat mooi filteren door in de avond of overdag te vergelijken .
Al moet wel alle apparatuur aan de EMC richtlijnen voldoen ,maar goed de ziggo mediabox is van Samsung en die was ook goedgekeurd .
Ik zou er persoonlijk nooit zo maar Een netfilter kopen ,proberen is wat anders ,
Al enkele weken heb ik de Audioquest Powerquest 2 in gebruik.
Ik moet zeggen dat het een verbetering is.
Mijn 3 versterkers zitten nog op de gewone verdeelblok en de rest(streamer./ tv/ voorversterker/ decoder voor de tv) op de Powerquest 2.
De tv welke al geen slecht beeld gaf is beduidend opgeknapt beter beeld en scherpere ondertiteling
Dit ervaar ik ook met muziek ,het is schoner
Ik heb echt geen getrainde oren maar dit hoor ik zelfs
Heb nog wat gespeeld met het wisselen van de stekkers van de streamer en de voorversterker ,1 voor 1 tussen de Powerquest en de normale stekkerdoos en de Powerquest wint deze strijd keer op keer
Hierna heb ik de voedingskabels vervangen door Lapp Ölflex 110CY: 3x2,5 mm2 koper + gevlochten vertinde mantel 10,3 mm
Deze zijn door een hobbyist gemaakt en waren niet zo duur
Hiervan kan ik niet veel verschil ontdekken
Nu op naar het volgende station , het verbeteren van de kamerakoestiek