netfilter

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Vrolijke noot
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 23:35
Locatie: Noordwijkerhout

netfilter

Bericht door Vrolijke noot »

Goededag heren

Als eerste de beste wensen voor 2021

Ik ben aan het rondkijken voor een netfilter
Nu begrijp ik via google dat er verschil zit in een aantal zaken
1# nieuw of oud huis
2# gebruikte apparatuur
3# moment op de dag
Deze 3 punten maakt het dus lastig om te zeggen dat apparaat X een goede is
Wat bij de 1 fantastisch werkt kan bij een ander maar matig zijn

Wat is nu belangrijk om op te letten

De 3 opties die ik had gevonden zijn :
De Mistral https://link.marktplaats.nl/m1624119823
Audioquest Powerquest2 https://www.hobo.nl/audioquest-powerque ... gIWVvD_BwE
Dynavox x7000 https://www.benderhifi.nl/dynavox-x700o.html

Mijn voorkeur gaat uit naar de Audioquest al weet ik niet waarom :hide:
Ik speel nu met 2 klasse D monoblokken en een klasse D subversterker (geen stroomtrekkers dus)

Zijn er nog alternatieven van rond de €300

Gr Arjan
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: netfilter

Bericht door ds23man »

Ik zou gewoon het geld in je zak houden.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: netfilter

Bericht door dre »

De Audioquest kan je gewoon opp demo krijgen bij je dealer.
Dus lenen en je weet alles. :goedzo:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: netfilter

Bericht door OpaBert »

Stond over mn buizen versterker gebogen Die met de EL12 en 6SL7 en mn mobiele telefoon kwam goed hoorbaar over mn versterker
Nu wilde ik alles opnieuw indelen , maar mn plan herzien
Alles waar een zender in zit Dect Telefoon Router blijft 3 meter van mn versterker af
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: netfilter

Bericht door Chocomel »

Storing van een mobiele telefoon komt meestal via de (signaal)ingang de versterker binnen.

Vrolijke Noot, wat zijn de klachten die je wilt oplossen?
Vrolijke noot
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 23:35
Locatie: Noordwijkerhout

Re: netfilter

Bericht door Vrolijke noot »

Chocomel schreef:
Storing van een mobiele telefoon komt meestal via de (signaal)ingang de versterker binnen.

Vrolijke Noot, wat zijn de klachten die je wilt oplossen?
Kijken of ik het met een simpele ingreep kan verbeteren
Ik kan me best voorstellen dat er "vuil" opgepikt word als alle kabels onder de kast bij elkaar word gefrot

Ik heb afgelopen dinsdag de DSP ertussenuit gehaald en filter de subs nu op de versterker en heb ik alle RCA kabels vervangen door gebalanceerde kabels wat een grote verbetering is wat betreft ruis
dre schreef:
De Audioquest kan je gewoon opp demo krijgen bij je dealer.
Dus lenen en je weet alles. :goedzo:
Das een goeie , daar ga ik achteraan :goedzo:
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: netfilter

Bericht door Ronkel »

Wat wil je verbeteren dan? Als je geen last hebt van ruis of brom is er niets te verbeteren...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: netfilter

Bericht door ray5150 »

Vrolijke noot schreef:
1# nieuw of oud huis
Ik denk dat je beter kunt stellen de leeftijd en/of de staat van een elektrische installatie in een huis.
Ik bedoel, je kunt wel een huis van 100 jaar oud hebben, maar als de installatie een paar jaar geleden geheel vernieuwd en gemoderniseerd is, is dat gegeven niet zo heel relevant.
Verder denk ik dat de zaak wel heel erg brak moet zijn het invloed gaan hebben op je audio apparatuur, ik noem bijvoorbeeld katoenen bedrading in stalen buizen, maar dat is eigenlijk weer een andere discussie want onveilig. wel kan ik me er iets bij voorstellen als bijvoorbeeld een wasmachine of andere huishoudelijke apparatuur op dezelfde groep staan.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: netfilter

Bericht door dre »

Of grote bedrijven in de buurt......
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: netfilter

Bericht door Henkjan »

dre schreef:
Of grote bedrijven in de buurt......
die bv een frequentie regelaar zonder meer aan t net hangen
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: netfilter

Bericht door ds23man »

En waar moet je hem anders aan hangen HJ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: netfilter

Bericht door Henkjan »

het gaat in deze om de woorden "zonder meer"
Vrolijke noot
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 23:35
Locatie: Noordwijkerhout

Re: netfilter

Bericht door Vrolijke noot »

@ Ray5150 met oude of nieuwe huis bedoel ik idd wel of geen (goede) aarde
@ Ronkel er is wel iets van ruis aanwezig maar dit is minimaal
Ik heb het vermoeden dat dit elektromagnetische straling van de monoblocken is (kan dit?)
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: netfilter

Bericht door jvenema »

Je moet je afvragen wat het Netfilter moet gaan filteren. HF zut op je 230V? Vervolgens heb je class D versterker die zelf ook het nodige aan HF produceer en wellicht een SMPT voeding van versterker. Het filter zal dan best wel wat HF weghalen, maar vervolgens voegen een of twee bronnen daarna weer het nodige toe, wat door spoel en C weer onderdrukt wordt in je versterker.
Dus je vooraf afvragen wat je wil bereiken en kijken of dat via die route dan ook kan.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: netfilter

Bericht door Wieger61 »

Tip: Koop een netfilter en bouw die in in een stekkerblok en aard die goed. Je moet goed luisteren om het verschil te horen. Deze bijvoorbeeld https://www.conrad.nl/p/te-connectivity ... uks-530224
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: netfilter

Bericht door Chocomel »

OpaBert schreef:
Stond over mn buizen versterker gebogen Die met de EL12 en 6SL7 en mn mobiele telefoon kwam goed hoorbaar over mn versterker
Nu wilde ik alles opnieuw indelen , maar mn plan herzien
Alles waar een zender in zit Dect Telefoon Router blijft 3 meter van mn versterker af
Je kan een RC-netwerkje op de ingangen van de versterker zetten om storing van een telefoon te onderdrukken. Zie R1 en C2 in het schema van de volgende versterker. De componentwaarden komen niet krap en zijn in dit geval 1 k en 220 pF. Samen vormt dit een laagdoorlaatfilter op 0,7 MHz.
https://sound-au.com/project72.htm

Ter vergelijking, mobiele telefoons zenden uit op 850 - 1900 MHz, DECT-telefoons 1800 - 1900 MHz, routers 2400 - 5875 MHz. Dat wordt dus allemaal goed onderdrukt.
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: netfilter

Bericht door Ouwebok »

Als je semi-zelfbouw wilt overwegen: ik heb plezier van gebruik van het Thel EMI-306 filter voor mijn bronnen. Ik gebruik geen filter voor mijn eindversterker (want: dynamiek).

Die filters (Thel heeft verschillende versies) zijn niet al te duur om uit te proberen wat voor effect zo’n seriefilter bij jou zou hebben.

Succes!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: netfilter

Bericht door dre »

En zijn prima filters op de markt die geen of bijna geen invloed op de dynamiek hebben.
Vrolijke noot
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 23:35
Locatie: Noordwijkerhout

Re: netfilter

Bericht door Vrolijke noot »

Wieger61 schreef:
Tip: Koop een netfilter en bouw die in in een stekkerblok en aard die goed. Je moet goed luisteren om het verschil te horen. Deze bijvoorbeeld https://www.conrad.nl/p/te-connectivity ... uks-530224
ik en knutselen aan elektriciteit :shock: Daar door heeft de brandweer bestaansrecht 8-[
jvenema schreef:
Je moet je afvragen wat het Netfilter moet gaan filteren. HF zut op je 230V? Vervolgens heb je class D versterker die zelf ook het nodige aan HF produceer en wellicht een SMPT voeding van versterker. Het filter zal dan best wel wat HF weghalen, maar vervolgens voegen een of twee bronnen daarna weer het nodige toe, wat door spoel en C weer onderdrukt wordt in je versterker.
Dus je vooraf afvragen wat je wil bereiken en kijken of dat via die route dan ook kan.
Wat ik wil bereiken is weten of dit een verbetering is in mijn setup
Dit kan maar op 1 manier , proberen

Ik heb met mijn (audio)dealer gesproken welke een paar (3stuks) Audioquest powerquest netfilters gaat bestellen om te testen onder zijn personeel en op de zaak
Als ze genoeg info hebben verzameld mag ik er 1 proberen of het voor mij een verbetering is no cure no pay
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: netfilter

Bericht door Chocomel »

Vrolijke noot schreef:
Wat ik wil bereiken is weten of dit een verbetering is in mijn setup
Vrolijke noot schreef:
@ Ronkel er is wel iets van ruis aanwezig maar dit is minimaal
Ik heb het vermoeden dat dit elektromagnetische straling van de monoblocken is (kan dit?)
Is dit het probleem waar je het netfilter voor wilt kopen? De ruis zou ook afkomstig kunnen zijn van je voorversterker of bron. Blijft de ruis als je de ingangen van de versterkers loskoppelt of de volumeknoppen dichtdraait?

Voor elektromagnetische compatibiliteit (straling) bestaan richtlijnen, waar apparaten die in Nederland worden verkocht aan voldoen, als het goed is.
Vrolijke noot
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 23:35
Locatie: Noordwijkerhout

Re: netfilter

Bericht door Vrolijke noot »

Met de voorversterker uit en alleen de monoblocken 1 voor 1 aan heb ik ruis
en met alleen de sub versterker aan heb ik ook ruis
Nogmaals het is zekers niet hoorbaar op de luisterpositie sterker nog vanaf een 15 tot 20 cm hoor ik het niet meer
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: netfilter

Bericht door MarcelvdG »

Chocomel schreef:
OpaBert schreef:
Stond over mn buizen versterker gebogen Die met de EL12 en 6SL7 en mn mobiele telefoon kwam goed hoorbaar over mn versterker
Nu wilde ik alles opnieuw indelen , maar mn plan herzien
Alles waar een zender in zit Dect Telefoon Router blijft 3 meter van mn versterker af
Je kan een RC-netwerkje op de ingangen van de versterker zetten om storing van een telefoon te onderdrukken. Zie R1 en C2 in het schema van de volgende versterker. De componentwaarden komen niet krap en zijn in dit geval 1 k en 220 pF. Samen vormt dit een laagdoorlaatfilter op 0,7 MHz.
https://sound-au.com/project72.htm

Ter vergelijking, mobiele telefoons zenden uit op 850 - 1900 MHz, DECT-telefoons 1800 - 1900 MHz, routers 2400 - 5875 MHz. Dat wordt dus allemaal goed onderdrukt.
Zo'n RC-filtertje kun je zeker proberen, wie weet helpt het, maar het zou mij niet verbazen als de storing door de bedrading in de versterker zelf werd opgepikt. Als er niet rondom metaal is, is de kast geen echte kooi van Faraday, en als er steraarding is toegepast, liggen de interne signaaldraden meestal een roteind van hun retour af, zodat je overal prachtige raamantennes hebt.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: netfilter

Bericht door rikpost »

Ik heb een paar jaar geleden al ontdekt dat de ziggo mediabox stoort op mijn kabels ( ik heb goede kabels )!
Dat uitte zich in heel zachtjes tikken uit de luidsprekers ,alleen hoorbaar in stille periode !

Een netfilter zou dat niet opgelost hebben .
Hij staat nu 6 mtr verderop ,probleem opgelost !

Het is wel een dingetje tegenwoordig met al die led-verlichting worden er redelijk wat harmonischen op het net gegooid .
Weet niet in hoeverre dat de geluidskwaliteit kan beïnvloeden maar wanneer dat een probleem zou zijn kun je dat mooi filteren door in de avond of overdag te vergelijken .

Al moet wel alle apparatuur aan de EMC richtlijnen voldoen ,maar goed de ziggo mediabox is van Samsung en die was ook goedgekeurd .


Ik zou er persoonlijk nooit zo maar Een netfilter kopen ,proberen is wat anders ,
Vrolijke noot
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 23:35
Locatie: Noordwijkerhout

Re: netfilter

Bericht door Vrolijke noot »

Al enkele weken heb ik de Audioquest Powerquest 2 in gebruik.
Ik moet zeggen dat het een verbetering is.
Mijn 3 versterkers zitten nog op de gewone verdeelblok en de rest(streamer./ tv/ voorversterker/ decoder voor de tv) op de Powerquest 2.
De tv welke al geen slecht beeld gaf is beduidend opgeknapt beter beeld en scherpere ondertiteling
Dit ervaar ik ook met muziek ,het is schoner
Ik heb echt geen getrainde oren maar dit hoor ik zelfs

Heb nog wat gespeeld met het wisselen van de stekkers van de streamer en de voorversterker ,1 voor 1 tussen de Powerquest en de normale stekkerdoos en de Powerquest wint deze strijd keer op keer

Hierna heb ik de voedingskabels vervangen door Lapp Ölflex 110CY: 3x2,5 mm2 koper + gevlochten vertinde mantel 10,3 mm
Deze zijn door een hobbyist gemaakt en waren niet zo duur
Hiervan kan ik niet veel verschil ontdekken

Nu op naar het volgende station , het verbeteren van de kamerakoestiek
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: netfilter

Bericht door rikpost »

Had ik niet verwacht ,leuk !
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”