Hp microserver
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hp microserver
ik heb 'm nu nog naast me op t buro staan, valt t meer op natuurlijk
zenksds23man schreef:
Re: Hp microserver
Ik kwam met de server uitvoering van het kleine servertje op het probleem met hibernate/ slaap stand en probeerde dat op te lossen.
Maar kwam ook tot de ontdekking dat er een deel/grafische schil was geïnstalleerd, waarbij ik dan de slaapstand kon uitzetten, en de server kon benaderen via de eigen scherm/grafisch terminal, was nieuw voor mij, mogelijk doordat ik daar een VLC server van had gemaakt voor proef.
Er stonden wel meer optie die mogelijk wat kunnen doen.
Maar kwam ook tot de ontdekking dat er een deel/grafische schil was geïnstalleerd, waarbij ik dan de slaapstand kon uitzetten, en de server kon benaderen via de eigen scherm/grafisch terminal, was nieuw voor mij, mogelijk doordat ik daar een VLC server van had gemaakt voor proef.
Er stonden wel meer optie die mogelijk wat kunnen doen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hp microserver
het blijft toch een probleem ding hoor. net na een reboot kon hij de systeemschijf niet vinden. na power cycle weer wel, maar vrolijk wordt je er niet van.
maar nu doet ook LMS het al, nu eerst een weekje verder testen enzo voor ik de rest van de bestanden ga overzetten
maar nu doet ook LMS het al, nu eerst een weekje verder testen enzo voor ik de rest van de bestanden ga overzetten
Re: Hp microserver
Als iemand nog voornemens heeft om een simpeler servertje te maken in het nieuwe jaar: ik heb een zuinige Fujitsu desktopje over "voor weinagh". Geen hardware raid of zo, wel zuinige en betrouwbare hardware en een stuk of 5 SATA aansluitingen op het moederbord. Genoeg voor een ssd boot schijfje en software raid op de rest.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hp microserver
dat Samba rammelt toch van alle kanten. maak ik een share met RW guest access (voor t gemak) , kon daar eergisteren gewoon alles doen vanuit windhoos zoals verwacht. en nu ineens kan ik in de root van die share nog wel een nieuwe dir aanmaken, maar in die nw dir kan ik dan niets meer schrijven. ongelofelijk gekl**t os dat toch 
Re: Hp microserver
Hoe zit het met de rechten van de files, als die nog op de root staan kun je er ook niets mee.
Dus de dir en files moeten ook door guest of nobody opgepikt kunnen worden, en dat zijn dan tevens rechten om te benaderen.
Dus de dir en files moeten ook door guest of nobody opgepikt kunnen worden, en dat zijn dan tevens rechten om te benaderen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hp microserver
ik heb om te vergelijken in een map waar al een submap in staat, er een nieuwe bij gemaakt.
beide mappen hebben zelfde owner:group (henkjan:henkjan) en zelfde mode (0755)
in de oude map kan ik wel een nw bestand aanmaken, in de nieuwe niet
beide mappen hebben zelfde owner:group (henkjan:henkjan) en zelfde mode (0755)
in de oude map kan ik wel een nw bestand aanmaken, in de nieuwe niet
Re: Hp microserver
Dan moet je ook inloggen als henkjan ?
Dat neem ik aan dan anders krijg je geen rechten en de rechten naar/voor de windows domein?
Ik heb dat er uit gegooid voor de muziek, ik zie niet in waarom die persé voor mij zouden moeten zijn
Dat neem ik aan dan anders krijg je geen rechten en de rechten naar/voor de windows domein?
Ik heb dat er uit gegooid voor de muziek, ik zie niet in waarom die persé voor mij zouden moeten zijn
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hp microserver
nee, guest toegang staat aan. dus " Read/write to everyone"
zo heb ik eerder alle muziek over gezet, en vandaag ineens protest
zo heb ik eerder alle muziek over gezet, en vandaag ineens protest
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hp microserver
CODE: Selecteer alles
[muziek]
writeable = yes
force user = henkjan
public = yes
path = /mnt/md0/MuziekRe: Hp microserver
Maar hebben je files ook de koppeling met de gebruiker?
\
\
Laatst gewijzigd door hannesie op za 02 jan 2021, 0:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hp microserver
hoe bedoel je dat?hannesie schreef:Maar hebben je files ook de koppeling met de gebruiker?
Re: Hp microserver
In de reactie 0:16 zie de files de worden door niemand geclaimd.
nobody/nogroup dus dan kan de squeezebox er ook bij, en iedereen kan ze benutten, gebruiken.
Dus de files in /srv/Muziek zijn dan voor iedereen benaderbaar naar ik weet.
nobody/nogroup dus dan kan de squeezebox er ook bij, en iedereen kan ze benutten, gebruiken.
Dus de files in /srv/Muziek zijn dan voor iedereen benaderbaar naar ik weet.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hp microserver
in samba word geforceerd de user gezet op henkjan
squeezebox kan er gewoon bij
squeezebox kan er gewoon bij
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hp microserver
in alle bestaande mappen kan ik een nieuw bestand/map maken, maar in een nieuwe map kan ik geen bestanden/mappen maken
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hp microserver
of nobody, of henkjan
en t maakt geen fluit uit.
ik had een nw share aangemaakt, met exact de zelfde instellingen. daar kan ik wel nw bestanden maken.
wat een hopeloze ellende is dit
morgen verder
en t maakt geen fluit uit.
ik had een nw share aangemaakt, met exact de zelfde instellingen. daar kan ik wel nw bestanden maken.
wat een hopeloze ellende is dit
morgen verder
Re: Hp microserver
Ik heb sinds jaar en dag een Samba server draaien. Het servertje zit inmiddels op de vierde generatie hardware meen ik. De eerste upgrades waren vooral hogere snelheid. Later alsmaar uitbreiding van schijfruimte en vooral ook zuiniger hardware. Het ding draait hier 24/7, dan gaat dat meetellen. De laatste update verdient zichzelf helemaal terug binnen enkele jaren terwijl de voorganger ook al geen straalkacheltje was. In het begin heb ik ook flink geworsteld met Samba, users en rechten voordat het werkte zoals ik wilde. Met meerdere users: ieder gezinslid heeft zijn eigen user op de fileserver. Ownership van de bestanden per gebruiker. Sinds de laatste migratie naar nieuwe hardware is mij opgevallen dat ik in de root van mijn shares geen nieuwe mappen meer kan maken. Afgezien daarvan werkt het prima. Ik ben nu te moe om er in te duiken, wil later wel wat dingen nalopen en vergelijken als dat je helpt.
