KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern
Moderator: Beheerdersteam
Re: KT120 SE met Trans Technologie
Dat heb ik gelezen Elpeewee, ik plaats de menno cellen op een paar cm van de kt 120, stop daar veel tijd in om het ze optimaal mogelijk te maken.
Er wordt in het schema melding gemaakt bij de kt120, dat pootje 1=8, betekent dat, dat ze intern doorverbonden zijn of moet de kathode nog doorverbinden worden?
Pin 1 is niet aangesloten. Mag je dus aansluiten op pin 8. Hiermee aard je de buisvoet van de kt120.
Iedereen de beste wensen voor 2021 en een voorspoedig jaar met veel bouw plezier.
Ik heb inmiddels mijn versterker voor 98% in elkaar zitten en kan beginnen met controleren of ik niets ben vergeten en meten. De vu meters zijn er nog niet ingezet, dat doe ik als alles goed werkt.
, dit is wat het tot nu toe is geworden, ik heb wel gemerkt dat ondanks de opbouw van de versterker eenvoudiger is ik veeel meer werk heb gehad om alles er in te krijgen, en optimaal mogelijk te positioneren. de inschakelvertraging moet er nog in, en de voeding voor de VU meters.
Ik heb inmiddels mijn versterker voor 98% in elkaar zitten en kan beginnen met controleren of ik niets ben vergeten en meten. De vu meters zijn er nog niet ingezet, dat doe ik als alles goed werkt.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Het ziet er netjes uit Peter. Waar ik je voor zou willen waarschuwen zijn de plakvoetjes die je gebruikt. In mijn eerste buizenversterker, KT88PP heb ik die ook gebruikt, en was er van overtuigd dat dit een leven lang zou blijven zitten
groot was de schrik toen ik na een jaar gebruik oid de bias wilde controleren, veel plakvoetjes waren losgelaten. Heb toen alsnog alles met schroeven vastgezet.
Nou wil ik niet zeggen dat alle voetjes dit doen (die van mij waren van 3M, misschien lag het daaraan), maar controleer het anders na een periode van spelen. Een buizenversterker wordt warm, wat zowiezo een nadelig effect op de lijm kan hebben.
Welke VU meters ga je gebruiken?
Nou wil ik niet zeggen dat alle voetjes dit doen (die van mij waren van 3M, misschien lag het daaraan), maar controleer het anders na een periode van spelen. Een buizenversterker wordt warm, wat zowiezo een nadelig effect op de lijm kan hebben.
Welke VU meters ga je gebruiken?
Ik heb de plakvoetjes alleen gebruikt onder de delen die ook nog met massieve draden zijn bevestigd, dus ze kunnen geen kant uit(als het goed is), de Voedingsprint is vast geschroefd. Maar zeker bedankt voor de waarschuwing.
De VU meters zijn een Chinees setje met een print die instelbaar is op het ingang signaal. Heb deze al even getest en werkt prima. Alleen de ring van de VU metertjes wordt zichtbaar in het hout.
De VU meters zijn een Chinees setje met een print die instelbaar is op het ingang signaal. Heb deze al even getest en werkt prima. Alleen de ring van de VU metertjes wordt zichtbaar in het hout.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Die ingangs C's vielen me als eerste op. Als dat loslaat is het ook geen vuurwerk maar hooguit brom, staat geen DC. Als je er maar verdacht op bent, doe het zelf in elk geval nooit weer.
Wel humor, bij de VU meters op mijn CA versterker had ik aanvankelijk de nominale stroom door de led's genomen, dacht dat het 20mA was. Met 3 led's in het backlight paneel gaf dit zoveel licht dat het zelfs de verlichting in de kamer overheersde.. drastisch teruggedraaid tot een acceptabel niveau.
Wel humor, bij de VU meters op mijn CA versterker had ik aanvankelijk de nominale stroom door de led's genomen, dacht dat het 20mA was. Met 3 led's in het backlight paneel gaf dit zoveel licht dat het zelfs de verlichting in de kamer overheersde.. drastisch teruggedraaid tot een acceptabel niveau.
Er zijn twee eigenaardige dingen met dat schema
.
Bij de naamloze condensator parallel met R3 staat bipolair ? Staat nooit een omgekeerde spanning op.
En 10nF voor C3 lijkt mee wel erg weinig.
Anne
Bij de naamloze condensator parallel met R3 staat bipolair ? Staat nooit een omgekeerde spanning op.
En 10nF voor C3 lijkt mee wel erg weinig.
Anne
Tja, is beetje haarkluiven maar een bipolaire vervormt net ff iets minder dan een polaire elco.
Ik heb vandaag voor het eerst spanning op het chassis gehad zonder buizen om eerst wat spanningen te controleren, de spanningen lijken behoorlijk te kloppen, maar bij de bi polaire condensator staat -117v i.p.v. 0,6v. Kan dit komen omdat de ecc83 er nog niet in zit?
Een ander punt is de weerstand R32 van 2 watt, die wordt erg heet, begon zelfs iets te roken, waarom wordt deze zo heet??
Een ander punt is de weerstand R32 van 2 watt, die wordt erg heet, begon zelfs iets te roken, waarom wordt deze zo heet??
Op dit printje zijn de verlichting achtergrond en de 2 kanalen alle apart regelbaar, moest de potmeter van de verlichting ook heel ver terugdraaien.Barry2001 schreef:Die ingangs C's vielen me als eerste op. Als dat loslaat is het ook geen vuurwerk maar hooguit brom, staat geen DC. Als je er maar verdacht op bent, doe het zelf in elk geval nooit weer.
Dan meet je vermoedelijk tov de doorverbinding B- en Vn+, dat is dan Vn- = 120V.Dat 't maar 117V is kan best, zeners zijn meestal op 5% na juist.peterl schreef:Ik heb vandaag voor het eerst spanning op het chassis gehad zonder buizen om eerst wat spanningen te controleren, de spanningen lijken behoorlijk te kloppen, maar bij de bi polaire condensator staat -117v i.p.v. 0,6v. Kan dit komen omdat de ecc83 er nog niet in zit?
De B+ zou 360V boven B- zijn, maar zonder buis (= zonder belasting) is die vermoedelijk hoger.Een ander punt is de weerstand R32 van 2 watt, die wordt erg heet, begon zelfs iets te roken, waarom wordt deze zo heet??
Nu wordt in die R32 in bedrijf 1,8W verstookt, nu zonder buis nog meer.In het schema staat 2W bij die weerstand, veel te weinig.Zet er maar minstens een 5W in.
Anne
Klopt Anne, onbelast kom ik iets over de 400v, ik heb wel een draadgewonden 15k liggen van 10W, heeft dat veel invloed op het geheel?
Anders moet ik een nieuwe bestellen.
Anders moet ik een nieuwe bestellen.
Scheelt 2mA door de zeners.Z2 wordt al flink warm, wordt met 15k nog erger, hoewel wel binnen toegelaten waarde als de diode kort genoeg, (paar mm) aan een voldoende groot koper opp (2x 1cm²) van de print gesoldeerd zit.
Je kunt ook (voorlopig ?) een 3k3 in serie erbij zetten (die wordt niet zo warm).
En beter niet aanzetten zonder eindbuis of op een lagere spanning (serielamp of variac)
Anne
Je kunt ook (voorlopig ?) een 3k3 in serie erbij zetten (die wordt niet zo warm).
En beter niet aanzetten zonder eindbuis of op een lagere spanning (serielamp of variac)
Anne
Dan zet ik de variac wel op een lagere spanning om te testen tot ik een nieuwe weerstand heb. 
Maar je moet wel laag gaan wil de 18k/2W niet erg heet worden.peterl schreef:Dan zet ik de variac wel op een lagere spanning om te testen tot ik een nieuwe weerstand heb.
Anne
Ik heb een nieuwe weerstand van 5 en een van 10 watt besteld Anne.
Weet jij toevallig het onderdelen schema wat bij de zwarte inschakelvertragingings printjes hoort?
Het is het 12v zwarte printje met 2 relais van Florick, maar die is de laatste maand niet actief.
Weet jij toevallig het onderdelen schema wat bij de zwarte inschakelvertragingings printjes hoort?
Het is het 12v zwarte printje met 2 relais van Florick, maar die is de laatste maand niet actief.
Zegt me niks,inschakelvertraging is normaal maar één relais ?
Anne
Anne
Is dit printje met voeding, ik heb maar 1 relais nodig, of moet ik de -120v ook over het relais laten lopen?
Ik heb het schema ook gevonden(eindelijk).
Ik heb het schema ook gevonden(eindelijk).
Kon vandaag niet verder, elektronica winkel was dicht, aankomende week maar weer verder. Vandaag verder gegaan met ARTA, kabels gemaakt en de test gedaan om te kijken naar de geluidskaart en zijn THD. Ziet er niet slecht uit, nog even de attuator maken en dan kan ik een keer gaan testen.
Zo te zien heb je nog wel last van een aardlus in je meetopstelling.
Die bult op 50 Hz kan helemaal weg.
Misschien eens proberen wat de ground llift schakelaar doet
Die bult op 50 Hz kan helemaal weg.
Misschien eens proberen wat de ground llift schakelaar doet
Heb ik geprobeerd, doet niets, ik heb de 2 6,3mm mono-pluggen gebruikt met de rca uiteinden en een rca kabel daartussen.
Best wel beide trafowikkelingen onderbreken.peterl schreef:Is dit printje met voeding, ik heb maar 1 relais nodig, of moet ik de -120v ook over het relais laten lopen?
Kan wel met één relais, zitten volgens tekening twee schakelaars in.
Drie verbindingen onderbreken en drie verbindingen maken, dan heeft K1 en K2 elk een schakelaar.
De vertraging zal wel werken, maar wat een ontwerp
Anne
Is van Florick, Anne. Ik heb het printje van Bert gekregen.
Dag Anne, ik heb de relais gemonteerd(blijken inwendig te zijn doorverbonden dus moest ze beide gebruiken.
Maar nu schakelt het relais na 25 sec(goed dus) maar valt direct weer af en zonder relais gebeurde dat niet, hoe kan dat?
Maar nu schakelt het relais na 25 sec(goed dus) maar valt direct weer af en zonder relais gebeurde dat niet, hoe kan dat?