KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern
Moderator: Beheerdersteam
Re: KT120 SE met Trans Technologie
Heeft een oude mechanische een veel lagere THD?
Klopt deze heeft tot 20khz een THD van minder dan 0,2% Gerrit.
Verstraten electronica had hem getest met deze THD
Klopt deze heeft tot 20khz een THD van minder dan 0,2% Gerrit.
Verstraten electronica had hem getest met deze THD
- Bijlagen
-
- afbeelding_2020-12-24_172434.png (98.63 KiB) 510 keer bekeken
Je versterker wordt mooi.
En THD metingen doe je niet met een toonfiets en een scope maar met Arta.
Je geluidskaart heeft veel lagere vervorming cijfers dan een toongenerator.
Zeker de oude die zijn qua vervorming nog veel beroerder.
De toonfiets en de scope gebruik je met name om de bandbreedte te bepalen van je versterker.
Dat gaat met een geluidskaart minder om dat die te beperkt zijn in het frequentie bereik.
In dit topic heb ik ooit een handleiding gemaakt om arta te gebruiken voor versterker metingen.
viewtopic.php?f=25&t=21639
En THD metingen doe je niet met een toonfiets en een scope maar met Arta.
Je geluidskaart heeft veel lagere vervorming cijfers dan een toongenerator.
Zeker de oude die zijn qua vervorming nog veel beroerder.
De toonfiets en de scope gebruik je met name om de bandbreedte te bepalen van je versterker.
Dat gaat met een geluidskaart minder om dat die te beperkt zijn in het frequentie bereik.
In dit topic heb ik ooit een handleiding gemaakt om arta te gebruiken voor versterker metingen.
viewtopic.php?f=25&t=21639
Bedankt George, ga het doorlezen 
Ik zie dat er met een laptop een externe geluidskaart wordt gebruikt.
Zijn er ook mensen die bekend zijn met dit programma? Abacom AUDIO WAVE 2.0 https://www.electronic-software-shop.co ... ve-20.html
Zijn er ook mensen die bekend zijn met dit programma? Abacom AUDIO WAVE 2.0 https://www.electronic-software-shop.co ... ve-20.html
Waarom zou je dat willen gebruiken?peterl schreef:Bedankt George, ga het doorlezen
Als het je puur gaat om als signaal generator te gebruiken dan is de bandbreedte van de geluidskaart te beperkt om de bandbreedte van je versterker te meten met de scope.
Daar heb je dan weer een gewone toonfiets voor nodig.
Daarnaast zijn er voldoende gratis programma's te vinden die het zelfde doen.
En ook in Arta zit een signaal generator die je ook kunt gebruiken voor externe metingen.
En het gebruik van een laptop met externe geluidskaart is niet echt nodig voor Arta, ik heb altijd een desktop gebruikt met een goede geluidskaart.
werkt ook prima.
Wel is het zo dat de diepte van de metingen bepaald wordt door de kwaliteit van de gebruikte geluidskaart.
Maar voor het meten van een buizen versterker is vaak een standaard kaart al voldoende.
De THD van de kaart moet lager liggen dan die van het te meten apparaat.
Wel zorgen dat je de kaart goed beschermd tegen overbelasting.
Op de site van Menno vd Veen kan je overigens zien hoe je daarvoor zelf een meestkast kan maken.
https://mennovanderveen.nl/cms/images/o ... photos.zip
Groetjes George
Zou ingeval je meet met een PC op lichtnet geen RCA aan de ingangen doen maar de BNC
Als je met het pinnetje van de rca tegen de kast tikt kan er een vereffening spanning opkomen die niet gezond is voor je spullen
Zeker als de pc in een niet geaard stopcontact zit
Als je met het pinnetje van de rca tegen de kast tikt kan er een vereffening spanning opkomen die niet gezond is voor je spullen
Grappig, in de jaren '90 heb ik in een Brits magazine iets dergelijks gezien met een SE Mosfet versterker. Een power Mosfet tor is qua werking vergelijkbaar met een penthode: Een spanningsgestuurde stroombron. Was klassiek opgezet met UGT in de drain. En daarbij was een terugkoppelweerstand geplaatst tussen drain en gate. Op die manier werd een triode geëmuleerd. Alleen dan stroomgestuurd i.p.v. spanningsgestuurd. Exact wat ook met die "Trans" beoogt wordt.elpeewee schreef:Aat, je slaat de spijker hier precies op z'n kop. De gedachte hierachter is dat de eindbuis zeer laagohmig wordt aan de uitgang, zodat de eindtrafo zeer goed aangestuurd wordt. Je merkt dat direct in de lage tonen. De bassen worden strak en hebben niet dat wollige wat je normaal hebt bij buizenversterkers. Bovendien worden de UGT's niet meegenomen in de tegenkoppeling. Dat zorgt voor een wollen deken over de muziek. Het haalt de micro details uit de muziek weg en dat willen we niet, toch? Koppelcondensatoren zitten ook niet in de signaalweg. Dat is ook een groot pluspunt.Menno z'n "huisvlijt" is gebaseerd op een tegenkoppelingsprincipe wat al heel lang bekend is door publicaties van de heer Schade, destijds werkzaam bij RCA. Een tegenkoppeling vanaf de anode van eindpenthode naar de anode van de stuurbuis (hier een FET).
Daarvoor nog een versterkende trap met lokale tegenkoppeling. En voor de goede orde nog een sourcevolger met stroombron achter de stuurFET
De eindtrap heeft een flinke versterking door de penthode* niet als triode te schakelen en de behoorlijke steilheid van de stuurFET.
De stevige! tegenkoppeling d.m.v. de weerstand van 220k vindt geheel plaats voor de eindtrafo en de schakeling is direct gekoppeld, voorwaarden voor minimale faseverschuivingen die een dergelijke tegenkoppeling mogelijk maken.
Het geheel levert een schakeling op met een lage vervorming en een lage uitgangsimpedantie.
Al met al zal verwacht ik hier wel goede resultaten van.
vatsea.PNG
Ik heb de simpele versie uit 2014 gebouwd een paar jaar geleden, gewoon omdat ie simpel te bouwen was en behoord nog steeds tot een van mijn favoriete versterkers. Simpele schakelingen werken meestal het best.
Gr. Elpeewee
Dank je Bert, maar ik ga die schakeling van Meno er tussen bouwen als beveiliging die George aangaf.OpaBert schreef:Zou ingeval je meet met een PC op lichtnet geen RCA aan de ingangen doen maar de BNC
Heb inmiddels al een mooie geluidskaart.
Eerst hopen dat morgen de onderdelen binnenkomen zodat ik met de versterker verder kan.
Klopt Pjotr, zelfde idee, ben benieuwd hoe dit straks klinkt.
Even een vraag, ik heb weinig met mosfets gewerkt maar is de source het inkomende signaal van de voeding en de drain het uitgaande signaal naar de versterker? want in de tekening lijkt het voor mij andersom. 
Nummering in het schema is idd verkeerd om! Wat bij de fet staat is goed. Check altijd even de datasheet bij twijfel.
Normaliter wel. Maar check de datasheet! (nummertje inkloppen bij Google).
https://www.infineon.com/dgdl/Infineon- ... 595c9600e0
De foto van boven is van de datasheet gehaald Peter, dus dan zou het zo kloppen, ik dacht de source is de voedingskant en de drain de uitgang en dan zou het theoretisch andersom zijn. daarom de vraag.
De foto van boven is van de datasheet gehaald Peter, dus dan zou het zo kloppen, ik dacht de source is de voedingskant en de drain de uitgang en dan zou het theoretisch andersom zijn. daarom de vraag.
Bij sanitaire voorzieningen is wel gebruikelijk ja, bij Mosfets is dat wat anders.... 
Pjotr schreef:Bij sanitaire voorzieningen is wel gebruikelijk ja, bij Mosfets is dat wat anders....
Maar dat was voor mij de meest logische gedachte, maar goed dat ik even gevraagd heb. Dank je.
De schakeling is eigenlijk een "source"-volger, zoals kathode-volger of emitter-volger.peterl schreef:Pjotr schreef:Bij sanitaire voorzieningen is wel gebruikelijk ja, bij Mosfets is dat wat anders....
![]()
Maar dat was voor mij de meest logische gedachte, maar goed dat ik even gevraagd heb. Dank je.
Waarbij dan de "gate" een spanning opgelegd krijgt en de "source" volgt zodat de uitgang de "gate" spanning oplevert krijgt (min de stuurspanning voor de fet) aan de "source".
Anne
Bedankt Anne, Is het ook logisch dat de spannings opbouw heel langzaam gaat door de mosfet?
Ervoor is de spanning al 50v en er achter bouwt deze langzaam op. Ik stop er maar iets van 25v in hoor, ben even aan het testen.
Zelfs als de spanning er af is blijft hij nog oplopen, kan ik in deze schakeling ook een ontlaad weerstand plaatsen om de elco's te ontladen, net als in de hoogspannings schakeling? En hoe groot moet die dan zijn, ook 220k of is dat te veel voor die kleine elco's?
Ervoor is de spanning al 50v en er achter bouwt deze langzaam op. Ik stop er maar iets van 25v in hoor, ben even aan het testen.
Zelfs als de spanning er af is blijft hij nog oplopen, kan ik in deze schakeling ook een ontlaad weerstand plaatsen om de elco's te ontladen, net als in de hoogspannings schakeling? En hoe groot moet die dan zijn, ook 220k of is dat te veel voor die kleine elco's?
Je meet dan waarschijnlijk onbelast en kan de lekstroom nergens heen. Ik zou over de uitgang sowieso een "bleeder" van 220K als belasting zetten. Dat het langzaam gaat klopt wel: De tijdconstante van R25 en C24 is 10 sec. En dat stuurt ook de uitgang.
In het versterker schema zit een 4,7pf 500v mica condensator, wat voor vervangend materiaal kan daar voor gebruikt worden?
- douwebakker
- Contacteer:
Ik kan ook niets anders vinden Douwe, ga dan maar daarvoor. Had alles bij Reichelt besteld, maar me vergist in de 4,7pf, daarvoor een 4,7nf besteld, wordt dus voorraad.douwebakker schreef:Ik zou 4,7 pF ceramisch nemen Peter.
Douwe
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Wat zou een condensator in die waarde daar doen? Is dat bedoelt als hoogdoorlaat filter?
Gewoon 2 geisoleerde draadjes in elkaar twistenpeterl schreef:Ik kan ook niets anders vinden Douwe, ga dan maar daarvoor. Had alles bij Reichelt besteld, maar me vergist in de 4,7pf, daarvoor een 4,7nf besteld, wordt dus voorraad.douwebakker schreef:Ik zou 4,7 pF ceramisch nemen Peter.
Douwe
Kan je weer verder, 1 cm is meen 10 pf , dat ben ik vergeten Maar je kan het meten
Hangt wel van de dikte en het materiaal van de isolatie af.OpaBert schreef:Gewoon 2 geisoleerde draadjes in elkaar twisten
Kan je weer verder, 1 cm is meen 10 pf , dat ben ik vergeten Maar je kan het meten
In lang vervlogen tijden werd de capaciteit niet in pF gegeven maar in cm.
Condensator van 1cm (~1pF) is dan twee plaatjes van 1cm² op 1cm afstand van elkaar (met alleen niks,of lucht, ertussen).
Anne
Ik zou zeker geen keramisch nemen. Keramisch is zeer gevoelig voor trillingen of microfonie. Net een buis zeg maar als je er tegenaan tikt . Mica doet dat niet of in ieder geval een heel stuk minder. De keus is hier weloverwogen. Ik koop ze altijd bij Mouser als particulier zijnde.k zou 4,7 pF ceramisch nemen Peter.
Douwe
De drain is het inkomende signaal en de source het uitgaande signaal.Even een vraag, ik heb weinig met mosfets gewerkt maar is de source het inkomende signaal van de voeding en de drain het uitgaande signaal naar de versterker? want in de tekening lijkt het voor mij andersom.
Een blokgolf laat een overshoot zien bij deze versterker. Deze Mica dempt dat.Wat zou een condensator in die waarde daar doen? Is dat bedoelt als hoogdoorlaat filter?
Gr. Elpeewee
Hallo Peter,
Ik heb nog een tip voor je. Plaats de Menno cellen zo dicht mogelijk bij de buisvoeten en gebruik zo kort mogelijke bedrading. Oscillatie ligt hier op de loer. Gebruik ook geen steraardes. Daar krijg je onnodige lange lussen van. Gebruik bus bar grounding. De trap die het meeste stroom trekt het dichtst bij de voeding monteren (retourstromen) en dan zo naar voren werken. Om vervolgens de audioaarde aan het chassis te knopen met een weerstand en een condensator aan de ingang rca plug.
Gr. Elpeewee
Ik heb nog een tip voor je. Plaats de Menno cellen zo dicht mogelijk bij de buisvoeten en gebruik zo kort mogelijke bedrading. Oscillatie ligt hier op de loer. Gebruik ook geen steraardes. Daar krijg je onnodige lange lussen van. Gebruik bus bar grounding. De trap die het meeste stroom trekt het dichtst bij de voeding monteren (retourstromen) en dan zo naar voren werken. Om vervolgens de audioaarde aan het chassis te knopen met een weerstand en een condensator aan de ingang rca plug.
Gr. Elpeewee
Laatst gewijzigd door elpeewee op wo 30 dec 2020, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.