EL84 versterker printen met schema,s

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door Ah!buis »

Niet in 't wilde weg buizen gaan veranderen, dat is geen foutzoeken !
Met de buis eruit, is dan de 10V bij de kathodeaansluiting ook weg ?
Met 10V kathode is dat ook min 10V stuurrooster en is de buis zo goed als afgeknepen, gaan de anode en schermrooster richting voedingsspanning.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Niet in 't wilde weg buizen gaan veranderen, dat is geen foutzoeken !
Met de buis eruit, is dan de 10V bij de kathodeaansluiting ook weg ?
Met 10V kathode is dat ook min 10V stuurrooster en is de buis zo goed als afgeknepen, gaan de anode en schermrooster richting voedingsspanning.
Anne
Dat wilde ik ook niet doen Anne
Maar ik bedoelde te zeggen dat het niet kan kloppen dat beide buizen erin zouden passen
dat het of voor de 6J4 klopt Of voor 6AU6, maar voor beide kan niet :!: :!: :wink:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door Ah!buis »

Twee verschillende buizen op dezelfde print is bij de Lusya.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Twee verschillende buizen op dezelfde print is bij de Lusya.
Anne
Ja klop Anne Dat is de versterker print waar we mee bezig zijn mocht dat niet duidelijk geweest zijn
Mea culpa :oops:
Kon vannacht niet in slaap komen en er ff een kussen bij gepakt en die print gaan bewerken zodat de print sporen beter zichtbaar werden
maar mn wifi doet het niet goed meer
Bijlagen
IMG_0795.JPG
rschpbwr
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 15 nov 2020, 22:54
Locatie: Heerhugowaard

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door rschpbwr »

Hallo, ik ben nieuw hier en twijfel al lang over een buizenversterker.
Heb op dat gebied echt nul ervaring en daarom opzoek naar een print (met of zonder onderdelen).
Had zelf ook de betreffende prints al gevonden en ben zeer benieuwd naar de resultaten.
Met name de print van Ank Audio zag ik zelf wel zitten om te bouwen.
Zal dit topic dat ook zeker blijven volgen :)

Groet, Roy
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door Ah!buis »

Je zult eerder zelf iets moeten beginnen, welkom trouwens en veel plezier hier.
Bert (is de starter) springt nogal 's van het een op 't ander, teveel projecten tegelijk.
En nu heeft z'n vrouw een ongeluk gehad ,hopelijk ondertussen wat beter, dus die heeft wel wat anders aan z'n hoofd.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Ga proberen dit weer op te pakken voor even
En terug te lezen wat er fout ging
Er is zoveel gebeurd in de laatste maand wat mn leven ingrijpend heeft veranderd
Maar het versterkertje staat op de nieuwe werkplek in huis
Nu nog aan beginnen
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Je zult eerder zelf iets moeten beginnen, welkom trouwens en veel plezier hier.
Bert (is de starter) springt nogal 's van het een op 't ander, teveel projecten tegelijk.
En nu heeft z'n vrouw een ongeluk gehad ,hopelijk ondertussen wat beter, dus die heeft wel wat anders aan z'n hoofd.
Anne
Om hier even op terug te komen voor hen die het niet mee gekregen hebben
Mijn vrouw is overleden ,
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Ah!buis schreef:
Je zult eerder zelf iets moeten beginnen, welkom trouwens en veel plezier hier.
Bert (is de starter) springt nogal 's van het een op 't ander, teveel projecten tegelijk.
En nu heeft z'n vrouw een ongeluk gehad ,hopelijk ondertussen wat beter, dus die heeft wel wat anders aan z'n hoofd.
Anne
Om hier even op terug te komen voor hen die het niet mee gekregen hebben
Mijn vrouw is overleden ,
Tja, dat schreef ik half november, toen er nog hoop was :(
Is allemaal nogal snel verkeerd gegaan daarna.
Anne
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door douwebakker »

Een nieuwe werkplek lijkt me eerst wel even wennen Bert, heb je de schuur nu leeg staan.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Ah!buis schreef:
Je zult eerder zelf iets moeten beginnen, welkom trouwens en veel plezier hier.
Bert (is de starter) springt nogal 's van het een op 't ander, teveel projecten tegelijk.
En nu heeft z'n vrouw een ongeluk gehad ,hopelijk ondertussen wat beter, dus die heeft wel wat anders aan z'n hoofd.
Anne
Om hier even op terug te komen voor hen die het niet mee gekregen hebben
Mijn vrouw is overleden ,
Tja, dat schreef ik half november, toen er nog hoop was :(
Is allemaal nogal snel verkeerd gegaan daarna.
Anne
Ja Anne , ik weet het , bij mij was de hoop verdwenen in het weekend na de val , en wat ik daarna mee gemaakt gezien heb dat zal ik nooit vergeten Ondanks mn onderschrift , maar ik moet verder gelukkig heel veel hulp van de familie Die komen helpen met huishoud dingen verhuizing hobby hoek
Mn zus is al 2x gekomen mn zoon kwam elke week helpen met klusjes Vooral het papier werk , ik weet niet hoe het komt , maar lijkt wel of ik niks meer begrijp
douwebakker schreef:
Een nieuwe werkplek lijkt me eerst wel even wennen Bert, heb je de schuur nu leeg staan.
Nee Douwe daar blijft de mechanische afdeling Frezen graveren zagen
Dat blijft in de schuur en ik heb wel een hoop meer plek
Het stond daar bomvol :D
Nu moet ik wel nog naar de Hornbach vakken dozen bij kopen ik kan al die lade kastjes niet kwijt
Of ik moet het raam dichttimmeren :lol: dan kan ik daar mn ladekasten aan bevestigingen :lol:
Ik kan er 3 kwijt onder in het rechtse deel van mn hobby plek
En dan de rest ga ik maar in vakken dozen doen O:)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door democles »

Wennen aan en nieuwe situatie gaat met vallen en opstaan.................
Ik ben er nog altijd voor je.
Kijk mee op de achtergrond.
En ben er als je me nodig hebt.....
Sterkte, Peet
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Wennen aan en nieuwe situatie gaat met vallen en opstaan.................
Ik ben er nog altijd voor je.
Kijk mee op de achtergrond.
En ben er als je me nodig hebt.....
Sterkte, Peet
Dankjewel Peet :dank: :dank:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Nu ik heb een foto van de onderzijde print gemaakt
En er met plakkertjes wat het is RR is RemRooster
1 = G1
2 = Rem Rooster
3 = Gloeidraad
4 = Gloeidraad
6 = G2
7 = Kathode
Zo morgen of strakjes er aan meten
Ik heb flink zitten emmeren vanwege dat de gloeidraad op 3-4 zit en niet op 4-5
Maar nu weet ik denk hoe een en ander loopt op de print bij de 6AU6
Bijlagen
999B6197-25C3-4A04-9B49-DA64425F9FF9.jpeg
45953308-90F9-434D-9BE5-0625AC395335.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Wordt helemaal niks met deze print C5 ( geen waarde bekend ) op de print zit over R9
Ik weet niet wat ik daar mee aan moet
Verder meet ik op pin 7 6AU6 ( is de kathode ) 10.7 volt de kathode zit via 2 weerstanden ( R2 en R3 ) volgens het schema aan ground
Nou komt het vreemde over die R2 en R3 naar gnd meet ik niets
Op de print zit R3 naar de ingang
De Kathode zit aan C1 en C2 maar niet aan R2 :think:
Eerste foto is de onderkant 6AU6
Ik snap het niet Anne of Demo zie jij wat er niet klopt
Bedankt alvast voor de moeite
8-[
Bijlagen
Onderkant
Onderkant
Bovenkant
Bovenkant
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door Ah!buis »

Die C over R9 is vermoedelijk een 10µF aan de uitgang van de stabIC tegen oscilleren.
10,7V is veel te veel, komt waarschijnlijk omdat de verbinding (via R2-R3) naar aarde mist.
Verbindingen met ohmmeter nazien.
Is trouwens niet zo goed, één stroombron voor twee eindbuizen, moeten ze vooral niet teveel verschillen.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Die C over R9 is vermoedelijk een 10µF aan de uitgang van de stabIC tegen oscilleren.
10,7V is veel te veel, komt waarschijnlijk omdat de verbinding (via R2-R3) naar aarde mist.
Verbindingen met ohmmeter nazien.
Is trouwens niet zo goed, één stroombron voor twee eindbuizen, moeten ze vooral niet teveel verschillen.
Anne
Bedankt Anne ik zal morgen kijken of er een verbinding is met de kathode zou 1K1 moeten zijn
Ik heb al die soldeerpuntjes onderhand lek geprikt
Ga de boel dicht en ga pitten
:dank: anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Nou Anne er klopt helemaal niks van :shock:
Ik heb geprobeerd het schema te tekenen van wat aan die 6AU6 zit
Wat aan pootje 7 zit de Kathode gaat naar de feed back aansluiting en naar C2
Aan pootje 1 Stuurrooster zit via R41 1K naar R3 100 ohm
Je zou haast zeggen de buisvoet moet aan de andere kant van de print
Maar dan klopt de nummering niet met schema
Ik snap er niks van
Bijlagen
78806195-E620-4228-AD3E-6235D39AD653.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door douwebakker »

Je hebt het niet helemaal goed getekend volgens mij. Pootje 7 en 2 zijn van de kathode en het remrooster. Een kathodeweerstand van 1M kan natuurlijk niet. 5 is de anode. Een anodeweerstand van 83 k zou kunnen maar die 510 k is dan natuurlijk veel te hoog. Het is toch een 6AU6?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
Je hebt het niet helemaal goed getekend volgens mij. Pootje 7 en 2 zijn van de kathode en het remrooster. Een kathodeweerstand van 1M kan natuurlijk niet. 5 is de anode. Een anodeweerstand van 83 k zou kunnen maar die 510 k is dan natuurlijk veel te hoog. Het is toch een 6AU6?
Ja Douwe Het is een 6AU6
Er klopt echt niks die 1 Mega ohm weerstand
En ik heb denk ik ook ergens anders met mn gedachte gezeten er is in die periode van alles fout gegaan met mijn vrouw
Kan deze print beter bekijken met wat ik erin heb gezet , daar zal ik ook wel fouten gemaakt hebben
, ga er vandaag nog mee door , Dinsdag krijg ik hulp om een ander naar de mileustraat brengen
En die wil ook wel de Annastacia op mn hobby plek plaatsen
Maar goed dat is morgen O:)
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door douwebakker »

Houd het nieuws goed in de gaten Bert. Morgen zijn er al veel winkels reeds gesloten en het zal me niet verbazen dat de milieu straat dan ook dicht is.
Ik ga in elk geval vanmiddag nog even wat hondenvoer ophalen voor de zekerheid.
Douwe
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Nou wat componenten , en verwijderd en sporen met vilt stift gekleurd
Nu kun je misschien ook zien dat op de kathode ook het rem rooster zit Wat goed is
En dan gaat er een spoor van C2 naar R1 en C1 plus kant de andere kant R1 zit ook aan C1 min kant
Ook daar aan de - kant C1 zit R9 ( andere kant R9 zit via een printpaal de FeedBack

Dus helemaal niet zoals op schema Douwe
Ik hoop dat je me kunt volgen :-k
Bijlagen
0C6886DB-19A7-43E1-B6B5-3C31FF7BBF6A.jpeg
74D7A626-8628-4757-BBDF-D551EE1E1F2C.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
Houd het nieuws goed in de gaten Bert. Morgen zijn er al veel winkels reeds gesloten en het zal me niet verbazen dat de milieu straat dan ook dicht is.
Ik ga in elk geval vanmiddag nog even wat hondenvoer ophalen voor de zekerheid.
Douwe
Gaat het zo slecht met je pensioen Douwe :shock:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door douwebakker »

Het blijft lastig Bert. Je ziet de sporen aan de andere kant niet, en ik kan de kleuren van de weerstanden niet goed zien. Je hebt zeker geen origineel schema?
Douwe
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
Het blijft lastig Bert. Je ziet de sporen aan de andere kant niet, en ik kan de kleuren van de weerstanden niet goed zien. Je hebt zeker geen origineel schema?
Douwe
Dit is wat ik heb
Maar het is geen dubbelzijdig print
En volgens mij kan dit niet werken met een 6AU6
Misschien met een 6J4
Op de print staat 6J4 en niet 6AU6
Ik denk dat ze 2 verschillende printen hebben 1 voor de 6AU6 en 1 print voor de 6J4
Bestaat niet dat je ze gewoon kan omwisselen
Want de 6AU6 heeft op poot 7 de Kathode , de 6J4 heeft op poot 7 de Anoden
Op pin 5 van de 6AU6 zit de Anode op de 6J4 zit op pin 5 het stuurrooster
Bijlagen
5DF3E32D-D650-4DE6-8589-14A1494AEC3F.jpeg
1A2CF059-0ED0-4E18-9194-1C42B1916F31.png
62EACE87-BCAF-4984-9097-20D415DE5C9E.jpeg
Plaats reactie