EL84 versterker printen met schema,s
Moderator: Beheerdersteam
Re: EL84 versterker printen met schema,s
Niet in 't wilde weg buizen gaan veranderen, dat is geen foutzoeken !
Met de buis eruit, is dan de 10V bij de kathodeaansluiting ook weg ?
Met 10V kathode is dat ook min 10V stuurrooster en is de buis zo goed als afgeknepen, gaan de anode en schermrooster richting voedingsspanning.
Anne
Met de buis eruit, is dan de 10V bij de kathodeaansluiting ook weg ?
Met 10V kathode is dat ook min 10V stuurrooster en is de buis zo goed als afgeknepen, gaan de anode en schermrooster richting voedingsspanning.
Anne
Re: EL84 versterker printen met schema,s
Dat wilde ik ook niet doen AnneAh!buis schreef:Niet in 't wilde weg buizen gaan veranderen, dat is geen foutzoeken !
Met de buis eruit, is dan de 10V bij de kathodeaansluiting ook weg ?
Met 10V kathode is dat ook min 10V stuurrooster en is de buis zo goed als afgeknepen, gaan de anode en schermrooster richting voedingsspanning.
Anne
Maar ik bedoelde te zeggen dat het niet kan kloppen dat beide buizen erin zouden passen
dat het of voor de 6J4 klopt Of voor 6AU6, maar voor beide kan niet
Re: EL84 versterker printen met schema,s
Twee verschillende buizen op dezelfde print is bij de Lusya.
Anne
Anne
Re: EL84 versterker printen met schema,s
Ja klop Anne Dat is de versterker print waar we mee bezig zijn mocht dat niet duidelijk geweest zijnAh!buis schreef:Twee verschillende buizen op dezelfde print is bij de Lusya.
Anne
Mea culpa
Kon vannacht niet in slaap komen en er ff een kussen bij gepakt en die print gaan bewerken zodat de print sporen beter zichtbaar werden
maar mn wifi doet het niet goed meer
Re: EL84 versterker printen met schema,s
Hallo, ik ben nieuw hier en twijfel al lang over een buizenversterker.
Heb op dat gebied echt nul ervaring en daarom opzoek naar een print (met of zonder onderdelen).
Had zelf ook de betreffende prints al gevonden en ben zeer benieuwd naar de resultaten.
Met name de print van Ank Audio zag ik zelf wel zitten om te bouwen.
Zal dit topic dat ook zeker blijven volgen
Groet, Roy
Heb op dat gebied echt nul ervaring en daarom opzoek naar een print (met of zonder onderdelen).
Had zelf ook de betreffende prints al gevonden en ben zeer benieuwd naar de resultaten.
Met name de print van Ank Audio zag ik zelf wel zitten om te bouwen.
Zal dit topic dat ook zeker blijven volgen
Groet, Roy
Re: EL84 versterker printen met schema,s
Je zult eerder zelf iets moeten beginnen, welkom trouwens en veel plezier hier.
Bert (is de starter) springt nogal 's van het een op 't ander, teveel projecten tegelijk.
En nu heeft z'n vrouw een ongeluk gehad ,hopelijk ondertussen wat beter, dus die heeft wel wat anders aan z'n hoofd.
Anne
Bert (is de starter) springt nogal 's van het een op 't ander, teveel projecten tegelijk.
En nu heeft z'n vrouw een ongeluk gehad ,hopelijk ondertussen wat beter, dus die heeft wel wat anders aan z'n hoofd.
Anne
Re: EL84 versterker printen met schema,s
Ga proberen dit weer op te pakken voor even
En terug te lezen wat er fout ging
Er is zoveel gebeurd in de laatste maand wat mn leven ingrijpend heeft veranderd
Maar het versterkertje staat op de nieuwe werkplek in huis
Nu nog aan beginnen
En terug te lezen wat er fout ging
Er is zoveel gebeurd in de laatste maand wat mn leven ingrijpend heeft veranderd
Maar het versterkertje staat op de nieuwe werkplek in huis
Nu nog aan beginnen
Re: EL84 versterker printen met schema,s
Om hier even op terug te komen voor hen die het niet mee gekregen hebbenAh!buis schreef:Je zult eerder zelf iets moeten beginnen, welkom trouwens en veel plezier hier.
Bert (is de starter) springt nogal 's van het een op 't ander, teveel projecten tegelijk.
En nu heeft z'n vrouw een ongeluk gehad ,hopelijk ondertussen wat beter, dus die heeft wel wat anders aan z'n hoofd.
Anne
Mijn vrouw is overleden ,
Re: EL84 versterker printen met schema,s
Tja, dat schreef ik half november, toen er nog hoop wasOpaBert schreef:Om hier even op terug te komen voor hen die het niet mee gekregen hebbenAh!buis schreef:Je zult eerder zelf iets moeten beginnen, welkom trouwens en veel plezier hier.
Bert (is de starter) springt nogal 's van het een op 't ander, teveel projecten tegelijk.
En nu heeft z'n vrouw een ongeluk gehad ,hopelijk ondertussen wat beter, dus die heeft wel wat anders aan z'n hoofd.
Anne
Mijn vrouw is overleden ,
Is allemaal nogal snel verkeerd gegaan daarna.
Anne
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: EL84 versterker printen met schema,s
Een nieuwe werkplek lijkt me eerst wel even wennen Bert, heb je de schuur nu leeg staan.
Re: EL84 versterker printen met schema,s
Ja Anne , ik weet het , bij mij was de hoop verdwenen in het weekend na de val , en wat ik daarna mee gemaakt gezien heb dat zal ik nooit vergeten Ondanks mn onderschrift , maar ik moet verder gelukkig heel veel hulp van de familie Die komen helpen met huishoud dingen verhuizing hobby hoekAh!buis schreef:Tja, dat schreef ik half november, toen er nog hoop wasOpaBert schreef:Om hier even op terug te komen voor hen die het niet mee gekregen hebbenAh!buis schreef:Je zult eerder zelf iets moeten beginnen, welkom trouwens en veel plezier hier.
Bert (is de starter) springt nogal 's van het een op 't ander, teveel projecten tegelijk.
En nu heeft z'n vrouw een ongeluk gehad ,hopelijk ondertussen wat beter, dus die heeft wel wat anders aan z'n hoofd.
Anne
Mijn vrouw is overleden ,![]()
Is allemaal nogal snel verkeerd gegaan daarna.
Anne
Mn zus is al 2x gekomen mn zoon kwam elke week helpen met klusjes Vooral het papier werk , ik weet niet hoe het komt , maar lijkt wel of ik niks meer begrijp
Nee Douwe daar blijft de mechanische afdeling Frezen graveren zagendouwebakker schreef:Een nieuwe werkplek lijkt me eerst wel even wennen Bert, heb je de schuur nu leeg staan.
Dat blijft in de schuur en ik heb wel een hoop meer plek
Het stond daar bomvol
Nu moet ik wel nog naar de Hornbach vakken dozen bij kopen ik kan al die lade kastjes niet kwijt
Of ik moet het raam dichttimmeren
Ik kan er 3 kwijt onder in het rechtse deel van mn hobby plek
En dan de rest ga ik maar in vakken dozen doen
Re: EL84 versterker printen met schema,s
Wennen aan en nieuwe situatie gaat met vallen en opstaan.................
Ik ben er nog altijd voor je.
Kijk mee op de achtergrond.
En ben er als je me nodig hebt.....
Sterkte, Peet
Ik ben er nog altijd voor je.
Kijk mee op de achtergrond.
En ben er als je me nodig hebt.....
Sterkte, Peet
Re: EL84 versterker printen met schema,s
Dankjewel Peetdemocles schreef:Wennen aan en nieuwe situatie gaat met vallen en opstaan.................
Ik ben er nog altijd voor je.
Kijk mee op de achtergrond.
En ben er als je me nodig hebt.....
Sterkte, Peet
Re: EL84 versterker printen met schema,s
Nu ik heb een foto van de onderzijde print gemaakt
En er met plakkertjes wat het is RR is RemRooster
1 = G1
2 = Rem Rooster
3 = Gloeidraad
4 = Gloeidraad
6 = G2
7 = Kathode
Zo morgen of strakjes er aan meten
Ik heb flink zitten emmeren vanwege dat de gloeidraad op 3-4 zit en niet op 4-5
Maar nu weet ik denk hoe een en ander loopt op de print bij de 6AU6
En er met plakkertjes wat het is RR is RemRooster
1 = G1
2 = Rem Rooster
3 = Gloeidraad
4 = Gloeidraad
6 = G2
7 = Kathode
Zo morgen of strakjes er aan meten
Ik heb flink zitten emmeren vanwege dat de gloeidraad op 3-4 zit en niet op 4-5
Maar nu weet ik denk hoe een en ander loopt op de print bij de 6AU6
Re: EL84 versterker printen met schema,s
Wordt helemaal niks met deze print C5 ( geen waarde bekend ) op de print zit over R9
Ik weet niet wat ik daar mee aan moet
Verder meet ik op pin 7 6AU6 ( is de kathode ) 10.7 volt de kathode zit via 2 weerstanden ( R2 en R3 ) volgens het schema aan ground
Nou komt het vreemde over die R2 en R3 naar gnd meet ik niets
Op de print zit R3 naar de ingang
De Kathode zit aan C1 en C2 maar niet aan R2
Eerste foto is de onderkant 6AU6
Ik snap het niet Anne of Demo zie jij wat er niet klopt
Bedankt alvast voor de moeite

Ik weet niet wat ik daar mee aan moet
Verder meet ik op pin 7 6AU6 ( is de kathode ) 10.7 volt de kathode zit via 2 weerstanden ( R2 en R3 ) volgens het schema aan ground
Nou komt het vreemde over die R2 en R3 naar gnd meet ik niets
Op de print zit R3 naar de ingang
De Kathode zit aan C1 en C2 maar niet aan R2
Eerste foto is de onderkant 6AU6
Ik snap het niet Anne of Demo zie jij wat er niet klopt
Bedankt alvast voor de moeite
Re: EL84 versterker printen met schema,s
Die C over R9 is vermoedelijk een 10µF aan de uitgang van de stabIC tegen oscilleren.
10,7V is veel te veel, komt waarschijnlijk omdat de verbinding (via R2-R3) naar aarde mist.
Verbindingen met ohmmeter nazien.
Is trouwens niet zo goed, één stroombron voor twee eindbuizen, moeten ze vooral niet teveel verschillen.
Anne
10,7V is veel te veel, komt waarschijnlijk omdat de verbinding (via R2-R3) naar aarde mist.
Verbindingen met ohmmeter nazien.
Is trouwens niet zo goed, één stroombron voor twee eindbuizen, moeten ze vooral niet teveel verschillen.
Anne
Re: EL84 versterker printen met schema,s
Bedankt Anne ik zal morgen kijken of er een verbinding is met de kathode zou 1K1 moeten zijnAh!buis schreef:Die C over R9 is vermoedelijk een 10µF aan de uitgang van de stabIC tegen oscilleren.
10,7V is veel te veel, komt waarschijnlijk omdat de verbinding (via R2-R3) naar aarde mist.
Verbindingen met ohmmeter nazien.
Is trouwens niet zo goed, één stroombron voor twee eindbuizen, moeten ze vooral niet teveel verschillen.
Anne
Ik heb al die soldeerpuntjes onderhand lek geprikt
Ga de boel dicht en ga pitten
Re: EL84 versterker printen met schema,s
Nou Anne er klopt helemaal niks van
Ik heb geprobeerd het schema te tekenen van wat aan die 6AU6 zit
Wat aan pootje 7 zit de Kathode gaat naar de feed back aansluiting en naar C2
Aan pootje 1 Stuurrooster zit via R41 1K naar R3 100 ohm
Je zou haast zeggen de buisvoet moet aan de andere kant van de print
Maar dan klopt de nummering niet met schema
Ik snap er niks van
Ik heb geprobeerd het schema te tekenen van wat aan die 6AU6 zit
Wat aan pootje 7 zit de Kathode gaat naar de feed back aansluiting en naar C2
Aan pootje 1 Stuurrooster zit via R41 1K naar R3 100 ohm
Je zou haast zeggen de buisvoet moet aan de andere kant van de print
Maar dan klopt de nummering niet met schema
Ik snap er niks van
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: EL84 versterker printen met schema,s
Je hebt het niet helemaal goed getekend volgens mij. Pootje 7 en 2 zijn van de kathode en het remrooster. Een kathodeweerstand van 1M kan natuurlijk niet. 5 is de anode. Een anodeweerstand van 83 k zou kunnen maar die 510 k is dan natuurlijk veel te hoog. Het is toch een 6AU6?
Re: EL84 versterker printen met schema,s
Ja Douwe Het is een 6AU6douwebakker schreef:Je hebt het niet helemaal goed getekend volgens mij. Pootje 7 en 2 zijn van de kathode en het remrooster. Een kathodeweerstand van 1M kan natuurlijk niet. 5 is de anode. Een anodeweerstand van 83 k zou kunnen maar die 510 k is dan natuurlijk veel te hoog. Het is toch een 6AU6?
Er klopt echt niks die 1 Mega ohm weerstand
En ik heb denk ik ook ergens anders met mn gedachte gezeten er is in die periode van alles fout gegaan met mijn vrouw
Kan deze print beter bekijken met wat ik erin heb gezet , daar zal ik ook wel fouten gemaakt hebben
, ga er vandaag nog mee door , Dinsdag krijg ik hulp om een ander naar de mileustraat brengen
En die wil ook wel de Annastacia op mn hobby plek plaatsen
Maar goed dat is morgen
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: EL84 versterker printen met schema,s
Houd het nieuws goed in de gaten Bert. Morgen zijn er al veel winkels reeds gesloten en het zal me niet verbazen dat de milieu straat dan ook dicht is.
Ik ga in elk geval vanmiddag nog even wat hondenvoer ophalen voor de zekerheid.
Douwe
Ik ga in elk geval vanmiddag nog even wat hondenvoer ophalen voor de zekerheid.
Douwe
Re: EL84 versterker printen met schema,s
Nou wat componenten , en verwijderd en sporen met vilt stift gekleurd
Nu kun je misschien ook zien dat op de kathode ook het rem rooster zit Wat goed is
En dan gaat er een spoor van C2 naar R1 en C1 plus kant de andere kant R1 zit ook aan C1 min kant
Ook daar aan de - kant C1 zit R9 ( andere kant R9 zit via een printpaal de FeedBack
Dus helemaal niet zoals op schema Douwe
Ik hoop dat je me kunt volgen
Nu kun je misschien ook zien dat op de kathode ook het rem rooster zit Wat goed is
En dan gaat er een spoor van C2 naar R1 en C1 plus kant de andere kant R1 zit ook aan C1 min kant
Ook daar aan de - kant C1 zit R9 ( andere kant R9 zit via een printpaal de FeedBack
Dus helemaal niet zoals op schema Douwe
Ik hoop dat je me kunt volgen
Re: EL84 versterker printen met schema,s
Gaat het zo slecht met je pensioen Douwedouwebakker schreef:Houd het nieuws goed in de gaten Bert. Morgen zijn er al veel winkels reeds gesloten en het zal me niet verbazen dat de milieu straat dan ook dicht is.
Ik ga in elk geval vanmiddag nog even wat hondenvoer ophalen voor de zekerheid.
Douwe
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: EL84 versterker printen met schema,s
Het blijft lastig Bert. Je ziet de sporen aan de andere kant niet, en ik kan de kleuren van de weerstanden niet goed zien. Je hebt zeker geen origineel schema?
Douwe
Douwe
Re: EL84 versterker printen met schema,s
Dit is wat ik hebdouwebakker schreef:Het blijft lastig Bert. Je ziet de sporen aan de andere kant niet, en ik kan de kleuren van de weerstanden niet goed zien. Je hebt zeker geen origineel schema?
Douwe
Maar het is geen dubbelzijdig print
En volgens mij kan dit niet werken met een 6AU6
Misschien met een 6J4
Op de print staat 6J4 en niet 6AU6
Ik denk dat ze 2 verschillende printen hebben 1 voor de 6AU6 en 1 print voor de 6J4
Bestaat niet dat je ze gewoon kan omwisselen
Want de 6AU6 heeft op poot 7 de Kathode , de 6J4 heeft op poot 7 de Anoden
Op pin 5 van de 6AU6 zit de Anode op de 6J4 zit op pin 5 het stuurrooster
