Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door toetertje »

ds23man schreef:
Ter visualisatie:

standby.PNG
Eerder schreef je, dat het te bedienen was met een enkelpolige schakelaar.
Maar het tekeningetje geeft een wisselschakelaar aan. 8-[
Zou jij de correcte pinnen op de headers aan kunnen geven?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door ds23man »

Enkelpolige wisselschakelaar.
standby.PNG
Heb de mute pin voor kanaal 2 (13) er ook bij gezet voor een twee kanaals uitvoering.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door toetertje »

Bedankt Gerhard, hier kan ik mee uit de voeten.
Zitten dan J6 pin 3 en j6 pin 9 nu waarschijnlijk doorverbonden?

Relais en 3,5 mm jack chassis deeltjes heb ik liggen. Nu nog een stekkers regelen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door ds23man »

3 en 9 zitten nu doorverbonden, anders deed ie het niet.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door toetertje »

Dan is het mij nu in ieder geval helemaal duidelijk wat de bedoeling is. :yeah:

Dan rest alleen nog de vraag, hoe dat zit met de garantie, wanneer ik de trigger
er zelf inbouw. :-k
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door Leeuwarden »

Dat zal je met Dirk moeten overleggen...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door Leeuwarden »

Verheug je overigens niet op iets dat geen tik oid meer geeft. Die van mij schakelt nog steeds hoorbaar aan en uit en andersom.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door SSassen »

Ik snap het probleem niet, ik heb de afgelopen drie jaar zeker zo'n 20 sets nCore versterkers gebouwd met deze modules, het enigste wat ik daarbij heb gedaan is de 5V standby voeding doorlussen naar de mute pin, op geen enkele van de door mij gebouwde nCore versterkers is ook maar enige in- of uitschakelplop te horen. Doe ik nu iets goed, of doen een aantal mensen nu iets goed fout?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door ds23man »

Ik denk dat een heleboel mensen het gewoon fout doen Sander.
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door Dynky »

SSassen schreef:
Ik snap het probleem niet, ik heb de afgelopen drie jaar zeker zo'n 20 sets nCore versterkers gebouwd met deze modules, het enigste wat ik daarbij heb gedaan is de 5V standby voeding doorlussen naar de mute pin, op geen enkele van de door mij gebouwde nCore versterkers is ook maar enige in- of uitschakelplop te horen. Doe ik nu iets goed, of doen een aantal mensen nu iets goed fout?
Sander, eerder schreef je dat je (zoals imo 99% vd gebruikers) enkel de standby pin aansluit op die 5V (anders start de module niet op), daar sprak je niet van die mute welke door Gerhard specifiek wordt aangehaald.

Ik gebruik zelf al jaren die manier (zonder de mute pin!) en heb hier nog nooit een ploppende speaker gehad, evenmin als alle klanten die al zo'n exemplaar hebben gekocht.
Dit "detail" zou ik wel even 100% duidelijk willen hebben...mag zo'n amp nu een plop geven als je die mute niet gebruikt en er geen DC op de ingang aanwezig is, of is er met zekerheid wat mis met de module(s) als dit zo duidelijk hoorbaar is?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door ds23man »

Dirk, je mist een cruciaal puntje. Een inschakelplop is nooit aanwezig tenzij er een behoorlijke dc op de ingang staat. De uitschakelplop is een ander verhaal, als je ( bij welk Hypex product dan ook) de mute niet toepast bij het uitschakelen, kan je gewoon een plop verwachten.
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door Dynky »

dus ik (en vele andere gebruikers) hebben gewoon geluk dat het bij ons nooit een plop geeft bij het uitschakelen?
...of is die een gevolg van wat anders specifieks (in de keten van TS?), wat al dan niet te verhelpen is?
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door Dynky »

ff voor alle duidelijkheid, ik wil dit absoluut voor TS opgelost zien, door hem of mezelf, maar ik wil ook Hypex er op aanspreken als daar aanleiding toe zou zijn.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door SSassen »

Voor de goede orde, ik gebruik connector J6 op de module en verbind pin 3, (Vout, standby) permanent door met pin 9 (PS enable) en schakel dan gewoon de 230V met een Klik-Aan-Klik-Uit schakeling, dit is ook te zien op de foto die ik eerder heb geplaatst.
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door Dynky »

zo doe ik het ook, pin 3 dmv een draadbrug met pin 9 doorverbinden...maar dan zonder die KAKU.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door jeroen_d »

Wat sowieso handig is om niet de netspanning hard uit te schakelen. De mute pin is niet nodig. Als je de versterker in standby laat staan, waarbij hij zeer weinig vermogen gebruikt (volgens de EU vereisten namelijk), dan zet je hem normaal gesproken met een schakelaar aan of weer terug in standby. Je kunt de schakeling van ds23man gebruiken, maar je hoeft niet per se naar de mute pin om te schakelen. Een enkele schakelaar tussen pin 3 en 9 is voldoende, laat de netspanning er gewoon op staan.
Zeer veel apparaten werken zo tegenwoordig. Je TV staat eigenlijk ook altijd in standby. Die gaat pas echt uit als je de stekker eruit trekt of de schakelaar ergens achterop bedient.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op zo 06 dec 2020, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door ds23man »

Ik heb hier pak hem beet een stuk of 8 acht Fusion plate amps liggen en ja die ploppen als je de netschakelaar uit zet. Als je netjes de handel eerst op standby zet niet. De microcontroller zet dan netjes de amp op mute en de smps in standby.
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door Dynky »

jeroen_d schreef:
Wat sowieso handig is om niet de netspanning hard uit te schakelen. De mute pin is niet nodig. Als je de versterker in standby laat staan, waarbij hij zeer weinig vermogen gebruikt (volgens de EU vereisten namelijk), dan zet je hem normaal gesproken met een schakelaar aan of weer terug in standby. Je kunt de schakeling van ds23man gebruiken, maar je hoeft niet per se naar de mute pin om te schakelen. Een enkele schakelaar tussen pin 3 en 9 is voldoende, laat de netspanning er gewoon op staan.
Zeer veel apparaten werken zo tegenwoordig. Je TV staat eigenlijk ook altijd in standby. Die gaat pas echt uit als je de stekker eruit trekt of de schakelaar ergens achterop bedient.
Ik heb begin dit jaar even overwogen om alles zo te gaan aansluiten, maar na verschillende tests (met verschillende modules/vermogens) kreeg ik steeds hoorbare artefacten bij het uitschakelen, veel meer dan bij het "hard" afschakelen van de netspanning.
Na contact daarover gehad te hebben met Hypex bevestigden ze me dat die standby schakeling idd niet 100% geruisloos werkte maar dat ze een revisie in de planning hadden zitten die dit netjes zou verhelpen (welke dus nu intussen verkrijgbaar is)
Om die reden ben ik in tussentijd gewoon verder blijven werken met de brug tussen standby enable en die 5V, wat eigenlijk nooit issues gaf...tot nu.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door SSassen »

Even inhaken op Jeroen z’n reactie, ik ben geen voorstander van het op standby laten staan van allerhande apparatuur. Bij een apparaat wat je dagelijks gebruikt, een TV bijvoorbeeld, is dit handig, maar anders is het ivm. sluip verbruik en de levensduur beter om gewoon de apparatuur volledig uit te schakelen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door jeroen_d »

Ik kan me dat voorstellen maar dan is het dus goed om advies Gerhard te volgen. Eerst in standby mogelijk nog extra geholpen door mute te bedienen en dan pas de netspanning afschakelen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door Leeuwarden »

jeroen_d schreef:
Een enkele schakelaar tussen pin 3 en 9 is voldoende, laat de netspanning er gewoon op staan.

Zo heb ik hem dus ook geschakeld. Echter bij uitschakelen is er een 'tik',of hoe je het maar noemen wil, te horen.
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door johan283 »

Inderdaad hier ook een TIK/PLOP bij het uitschakelen.

Zal eens nakijken hoe e.e.a. is geschakeld had hem overgenomen van een forumlid , dus ik weet het niet zo gauw (Gaat om NC502MP)

Denk dat ik voor het "hard" uitschakelen eerst de versterker moet "muten " door J4.4 en J4.13 naar +5V te trekken en dan de 220 eraf.
Zoals de schakeling van Gerhard


NB Het inschakelen geeft een zacht (acceptabel) tikje
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door toetertje »

Allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken. Ik ga het probleem oplossen,
door de versterkers weer in de verkoop te gooien. :(
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door ds23man »

Alle Fusion plate amps ploppen ook als je hard uitschakelt met de netschakelaar achterop. Zet je hem netjes op standby, dan niet. De microcontroller zet dan de amps in mute en de smps in standby.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
Alle Fusion plate amps ploppen ook als je hard uitschakelt met de netschakelaar achterop. Zet je hem netjes op standby, dan niet. De microcontroller zet dan de amps in mute en de smps in standby.
Lijkt mij dan wel een belangrijk punt van aandacht bij de firma Hypex? :shock: ...
Plaats reactie