vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Moderator: Beheerdersteam
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Tom, even on the side, ben jij komende luisterdag in Hengelo ook in ons midden?
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Hallo TomTom Magchielse schreef:Ik heb deze serie met stijgende bewondering en ook verbazing gevolgd. Bewondering vanwege de bijna bovenmenselijke bouwprestatie, en verwondering omdat het doel van al die moeite me ontging.
Waarom de midlaag driver in een bol geplaatst? Het voordeel zou zijn het ontbreken van diffractie narigheid, maar een kastje met een frontbreedte van zeg 25 cm met flink afgeschuinde hoeken zou het nauwelijks slechter doen.
Inwendig is de bol goed voor een aantal stevige resonanties, die meer gespreid liggen dan bij een rechthoekige box. De modi in diagonale en scheve (oblique) richting ontbreken nl. bij de bol. Voor de grap een dergelijke bol eens doorgerekend met de boundary element methode. Je ziet inderdaad geen baffle step, maar wel een oploop rond 1000 Hz, die het gevolg is van de diffractie rond de bol. Het nadeel van de constructie is, behalver de resonanties bij ongeveer 870 Hz en 1740 Hz, die moeilijk te dempen zijn, dat de afstand tot de middentoon speaker nogal groot wordt. Dat maakt dat je graag een lage crossover frequentie zou willen gebruiken.bol1.jpgBol2.jpg
Je moet bedenken dat ik een totale nitwit was op het gebied van luidsprekers ontwerpen .
de inspiratie van de bol is was ontsproten uit een kastmaterialen onderzoek .
http://www.hsi-luidsprekers.nl/index.ph ... -onderzoek
En er zijn ook fabrikanten die beweren dat er in een bol geen staande golven kunnen ontstaan .
inmiddels weet ik wel beter natuurlijk .
Van baffle step en diffractie had ik nog nooit gehoord.
Dus ik begrijp je verbazing ,en meettechnisch gezien zou je hoogmid ook beter in een andere vorm behuizing kunnen hebben.
In de praktijk valt het echter gelukkig allemaal wel mee en heb ik maar een paar peq per driver nodig .
maar zou ik from scratch af moeten beginnen met de kennis die ik nu heb zou er waarschijnlijk een Avalon achtig concept staan o.i.d .
Maar goed er staat wel iets aparts nu en ze klinken prachtig
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Gelukkig, dat is je gegund. Overigens is die bol ( in de simulatie ) een vrijwel perfecte rondstraler tot ongeveer 600 Hz, waarna een heel geringe bundeling begint. In dat opzicht als kastvorm dus wel perfect.
Tom
Tom
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Het is ook leuk om even naar de drukverdeling binnen in de bol te kijken. In de volgende figuren zien we de druk ( hoe roder hoe meer druk ) bij een aantal kritieke frequenties, t.w 869 Hz, 1445 Hz en 1273 Hz
De primaire resonantie bij 869 Hz is duidelijk herkenbaar, een complexere bij 1445 Hz ook, bij 1273 Hz zien we een meer diffuse drukverdeling die bij de meeste andere frequenties ook optreedt. In de stralingsweerstand van het membraan zien we de resonanties ook duidelijk terug.
De primaire resonantie bij 869 Hz is duidelijk herkenbaar, een complexere bij 1445 Hz ook, bij 1273 Hz zien we een meer diffuse drukverdeling die bij de meeste andere frequenties ook optreedt. In de stralingsweerstand van het membraan zien we de resonanties ook duidelijk terug.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
De verbouwing is grotendeels achter de rug .
Ik denk leuk om het te showen
Eerste foto is van voor de verbouwing ,duidelijk te zien dat de plaatsing niet ideaal is .
Nu dan na de verbouwing ,het is natuurlijk geen studio dus symmetrische plaatsing was niet mogelijk .
Het geluid is er nochtans enorm op vooruit gegaan.
De showcase was ook een suggestie van Hans overigens ,die heeft ooit eens een avondje op de oude bank gezeten
Ik denk leuk om het te showen
Eerste foto is van voor de verbouwing ,duidelijk te zien dat de plaatsing niet ideaal is .
Nu dan na de verbouwing ,het is natuurlijk geen studio dus symmetrische plaatsing was niet mogelijk .
Het geluid is er nochtans enorm op vooruit gegaan.
De showcase was ook een suggestie van Hans overigens ,die heeft ooit eens een avondje op de oude bank gezeten
Laatst gewijzigd door rikpost op za 05 dec 2020, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Mooi!
Zijn de bollen nu eindelijk uitgedampt? Of moet je de AT units er nog steeds preventief uithalen soms?
Groetjes Walter
Zijn de bollen nu eindelijk uitgedampt? Of moet je de AT units er nog steeds preventief uithalen soms?
Groetjes Walter
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Gaaf man.......!!
Als het weer een beetje kan kom ik de nieuwe bank wel eens een avondje proberen.

Als het weer een beetje kan kom ik de nieuwe bank wel eens een avondje proberen.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Walt schreef:Mooi!
Zijn de bollen nu eindelijk uitgedampt? Of moet je de AT units er nog steeds preventief uithalen soms?
Groetjes Walter
Nee Walt dat proces is uiteindelijk tot stand gekomen gelukkig ,heeft wel een paar jaar geduurd
Van harte welkom Hans ,ik heb eindelijk weer een beetje tijd voor muziekhannesie schreef:Gaaf man.......!!
Als het weer een beetje kan kom ik de nieuwe bank wel eens een avondje proberen.![]()
![]()
Laatst gewijzigd door rikpost op za 05 dec 2020, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Van de week nog wat in de kamer aan het meten geweest op de luisterpositie .
het laag is stevig te noemen maar niet boemerig gelukkig .
de lage tonen van een basgitaar zijn goed te horen wat ook te zien in in de meting wat ook te zien is dat er een aardig gat zit tussen pakweg 40 en 55 hertz .
in de praktijk klopt dat ook wel met de frequentie generator ,een duidelijke versterking bij 40 hrtz .
dat gat valt nu niet direct op maar als ik het beter kan krijgen zou dat meegenomen zijn .
smooting is 1/24 ,is dat handig ?
wat is jullie werkwijze hierbij ,dippen een boost geven of pieken een dip ? Of wat ook kan ,Begin er niet aan
het laag is stevig te noemen maar niet boemerig gelukkig .
de lage tonen van een basgitaar zijn goed te horen wat ook te zien in in de meting wat ook te zien is dat er een aardig gat zit tussen pakweg 40 en 55 hertz .
in de praktijk klopt dat ook wel met de frequentie generator ,een duidelijke versterking bij 40 hrtz .
dat gat valt nu niet direct op maar als ik het beter kan krijgen zou dat meegenomen zijn .
smooting is 1/24 ,is dat handig ?
wat is jullie werkwijze hierbij ,dippen een boost geven of pieken een dip ? Of wat ook kan ,Begin er niet aan
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Pieken kun je prima afvlakken, maar dippen boosten is lastig, je vraagt dan wel erg veel van de versterker/drivers.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
als het al luktsatefan schreef:....dippen boosten is lastig, je vraagt dan wel erg veel van de versterker/drivers.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Bij heftige dips van vele dB's is het onbegonnen werk inderdaad...Henkjan schreef:als het al luktsatefan schreef:....dippen boosten is lastig, je vraagt dan wel erg veel van de versterker/drivers.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Okè ik zit een beetje te trutten met REW net wat zitten speaken op joubuis .
nu moet ik nog wat meer metingen maken en dan middelen maar op hoeveel smooting moet ik filteren ?
dit is niet enkel visueel maar heeft ook invloed op de filter generator ,rollen compleet andere filters uit!
Die dip blijft met de simulatie aanwezig maar word wel 10db kleiner ,dat is niet verkeerd .
nu moet ik nog wat meer metingen maken en dan middelen maar op hoeveel smooting moet ik filteren ?
dit is niet enkel visueel maar heeft ook invloed op de filter generator ,rollen compleet andere filters uit!
Die dip blijft met de simulatie aanwezig maar word wel 10db kleiner ,dat is niet verkeerd .
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28474
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Weet je de hoeveelheid vermogen die je in het laag nodig hebt om iets 10db te corrigeren?
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Dacht dat elke 3db een verdubbeling van het vermogen is .ds23man schreef:Weet je de hoeveelheid vermogen die je in het laag nodig hebt om iets 10db te corrigeren?
dus wanneer dat klopt is dat inderdaad ondoenlijk .
Hoe ga jij hierbij te werk Gerard
heb je toevallig ervaring met REW .
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
ah leesvoer .leuk!
toch kan de DSP best van toegevoegde waarde zijn dat heb ik in de oude opstelling wel gemerkt .
platfilteren is natuurlijk niet de bedoeling.
toch kan de DSP best van toegevoegde waarde zijn dat heb ik in de oude opstelling wel gemerkt .
platfilteren is natuurlijk niet de bedoeling.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28474
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Nooit extremer gaan dan +/-3db aan correcties.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Das weinig !
Op de oude positie had ik een notch van - 18 db maar ja dat was misschien meer een noodkreet .
Laag was wel goed ,nu eigenlijk ook wel ,voor het oor , meettechnisch niet blijkt .
Ik nog wel een beetje rommelen .
Op de oude positie had ik een notch van - 18 db maar ja dat was misschien meer een noodkreet .
Laag was wel goed ,nu eigenlijk ook wel ,voor het oor , meettechnisch niet blijkt .
Ik nog wel een beetje rommelen .
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Hallo Enig idee met welk programma deze meting geopend kan worden ik heb Arta en REQ al geprobeerd maar zonder resultaat helaas . 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
FRD kan in bv simulatie software wel geopend worden.
of in excel, het is gewoon een soort csv bestand
of in excel, het is gewoon een soort csv bestand
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Dat programmaatje had ik inderdaad gevonden maar het lukte niet ,nu uiteindelijk toch de juiste knoppen gevonden .
bedankt voor de support !
bedankt voor de support !
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Tijdje geleden nog wat aan het tunen geweest en het mid hoog 2 db harder gezet en het hoog 1.5 db dat maakte gelijk veel meer muziek .
dus niet alleen op de luisterplaats een lekker sound maar ook elders in de ruimte .
Nu waren afgelopen Donderdag avond Hans Walter en Mario bij mij voor een luisteravondje .
Hans had ze ooit wel gehoord voor de grote verbouwing toen stonden ze eigenlijk wat krap dus het was ook leuk om te horen dat de verbouwing een positieve invloed heeft gehad .
nu vond Walter dat mijn luidsprekers erg ver ingedraaid stonden en daardoor de sweet spot wat klein was dat was natuurlijk ontstaan door het tekort aan mid en hoog .
dat was nu dan wel bijgesteld maar aan de plaatsing had ik nog niet gedacht .
welnu wat een verschil maakt dit , we hebben de luidsprekers vrijwel recht uit gezet en dit geeft een veel groter stage echt meer het gevoel dat je in de muziek zit .
de instrumenten staan ook veel losser in de ruimte .
Bij elkaar op de koffie kan je dus ook tot nieuw inzichten en ervaringen brengen .
En buiten dat was het erg gezellig lekker gelachen goede muziek gedraaid vergezeld door een natje en een droogje .
ik was stil aan op zoek om op de lange termijn te kijken voor een upgrade echte ben ik voorlopig weer dik tevreden .
zit er wel nog aan te denken om te experimenteren met een extra subwoofer om wat gaten op te vullen die door de ruimte ontstaan.
dit is in mijn geval echter niet zo eenvoudig wat ik zou kunnen doen is de informatie voor het het laag en mid laag van één luidsprekers kunnen delen met een sub
maar dat is dan wel mono . ik weet niet hoeveel informatie nog stereo is onder de 100 hertz ?
dus niet alleen op de luisterplaats een lekker sound maar ook elders in de ruimte .
Nu waren afgelopen Donderdag avond Hans Walter en Mario bij mij voor een luisteravondje .
Hans had ze ooit wel gehoord voor de grote verbouwing toen stonden ze eigenlijk wat krap dus het was ook leuk om te horen dat de verbouwing een positieve invloed heeft gehad .
nu vond Walter dat mijn luidsprekers erg ver ingedraaid stonden en daardoor de sweet spot wat klein was dat was natuurlijk ontstaan door het tekort aan mid en hoog .
dat was nu dan wel bijgesteld maar aan de plaatsing had ik nog niet gedacht .
welnu wat een verschil maakt dit , we hebben de luidsprekers vrijwel recht uit gezet en dit geeft een veel groter stage echt meer het gevoel dat je in de muziek zit .
de instrumenten staan ook veel losser in de ruimte .
Bij elkaar op de koffie kan je dus ook tot nieuw inzichten en ervaringen brengen .
En buiten dat was het erg gezellig lekker gelachen goede muziek gedraaid vergezeld door een natje en een droogje .
ik was stil aan op zoek om op de lange termijn te kijken voor een upgrade echte ben ik voorlopig weer dik tevreden .
zit er wel nog aan te denken om te experimenteren met een extra subwoofer om wat gaten op te vullen die door de ruimte ontstaan.
dit is in mijn geval echter niet zo eenvoudig wat ik zou kunnen doen is de informatie voor het het laag en mid laag van één luidsprekers kunnen delen met een sub
maar dat is dan wel mono . ik weet niet hoeveel informatie nog stereo is onder de 100 hertz ?
