Raspberry Pi streamer met Twisted Pear OPUS DAC

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
L
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 22 jan 2007, 20:53

Raspberry Pi streamer met Twisted Pear OPUS DAC

Bericht door L »

Het is jaren geleden dat ik hier eens iets gepost heb, maar het zelfbouwvirus is de laatste maanden weer wat opgelaaid. Ik ben dus weer aan het knutselen geslagen, maar loop halverwege mijn doel vast. :roll:

Ik had nog een Raspberry Pi 3B over en dacht, daar is vast wel een streamer van te maken. Na wat googlen ging er een wereld voor mij open. Na wat zoeken en vergelijken is de keuze gevallen op een Hifiberry DAC+ Pro. Een van de belangrijkste redenen is dat hier ook een I2S output op zit. En aangezien ik van een project van jaren geleden nog een aantal Twisted Pear modules overhad waaronder twee stuks OPUS DAC met WM8740 chip dacht ik, als het geluid van de Hifiberry DAC zelf mij niet aanstaat, dan kan ik altijd die OPUS er nog aan knopen.

Na ontvangst van de Hifiberry DAC+ Pro heb ik die op de RPi geprikt en HifiberryOS geinstalleerd op een SD kaart. Na verbinden met mijn WiFi netwerk was hij meteen zichtbaar via Airplay dus ik kon streamen en er was geluid! Over het algemeen helemaal niet gek, maar het hoog was mij toch wat te scherp en het laag wat de ongedefinieerd.

Ik dacht dus, ik knoop de OPUS er aan. Dat leek mij niet zo moeilijk, maar helaas, geluid komt er niet uit....... Ik heb om het een en ander uit te sluiten even een Twisted Pear USB receiver aangesloten op de I2S input van de OPUS en dat werkte direct:
Bestandsbron: http://www.lucasunger.com/ZBA/jun20/opususb.JPG
Bestandsbron: http://www.lucasunger.com/ZBA/jun20/opususb.JPG
Mijn jumpersettings op de OPUS:
I2S - HIGH
DM1 - LOW
DM0 - LOW
MUTEB - HIGH
MODE - LOW
IWO - LOW
RSTB -NO JUMPER
ZERO - NO JUMPER
DIFFHW - LOW
M8X - NO JUMPER

De datasheet van de Hifiberry DAC+ Pro met de pinout van de I2S connector is hier te vinden:https://www.hifiberry.com/docs/data-she ... t-dac-pro/
De manual van de 1.0 versie van de OPUS die ik heb staat hier: http://www.twistedpearaudio.com/docs/di ... manual.pdf

De I2S verbinding is als volgt bedraad:

Hifiberry - OPUS
pin 1 GND - G
pin 2 MCLK - SCK
pin 3 BCLK - BCK
pin 4 LRCLK - LRCK
pin 5 DATA - DIN
Bestandsbron: http://www.lucasunger.com/ZBA/jun20/opusmetpi.jpg
Bestandsbron: http://www.lucasunger.com/ZBA/jun20/opusmetpi.jpg
Wat zie ik over het hoofd? Moet de I2S output op de Hifiberry HAT nog worden ingeschakeld? Moet ik deze als output selecteren in HifiberryOS? Wat zie ik over het hoofd? Kortom, wie weet waar?
Laatst gewijzigd door Marp op zo 21 jun 2020, 9:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: extern geplaatste afbeelding(en) bij het bericht gevoegd. Dit graag met alle afbeeldingen doen, zodat ook in de toekomst discussies intact blijven.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Raspberry Pi streamer met Twisted Pear OPUS DAC

Bericht door ds23man »

Ben jij toevallig Lucas Unger van de XM club?
Gebruikersavatar
L
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 22 jan 2007, 20:53

Re: Raspberry Pi streamer met Twisted Pear OPUS DAC

Bericht door L »

Ja, dat ben ik, maar de XM club, dat is wel heeeeeel laaaaaang geleden. Ben jij niet Gerhard, ook nog wel uit de tijd van de Yahoo lijsten?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Raspberry Pi streamer met Twisted Pear OPUS DAC

Bericht door ds23man »

Yep, kun je nog een bijeenkomst herinneren waar ik arriveerde met een TurboCT waar de turbo onderweg moest overlijden?
Gebruikersavatar
L
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 22 jan 2007, 20:53

Re: Raspberry Pi streamer met Twisted Pear OPUS DAC

Bericht door L »

Oei, dan moet ik wel heel ver in mijn geheugen graven. Ik weet nog wel dat je een keer op Citromobile verscheen en dat men verrast was dat je echt bestond. Zo ging dat nog in de begintijd van de internets :-D.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Raspberry Pi streamer met Twisted Pear OPUS DAC

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef:
Yep, kun je nog een bijeenkomst herinneren waar ik arriveerde met een TurboCT waar de turbo onderweg moest overlijden?
:rofl: van die typische Citroën herinneringen
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Raspberry Pi streamer met Twisted Pear OPUS DAC

Bericht door Henkjan »

L schreef:
....en dat men verrast was dat je echt bestond....
dat hebben we nu nog steeds met Gerhard hoor :bakkie:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Raspberry Pi streamer met Twisted Pear OPUS DAC

Bericht door ds23man »

Henkjan schreef:
L schreef:
....en dat men verrast was dat je echt bestond....
dat hebben we nu nog steeds met Gerhard hoor :bakkie:
Ben ik zo ongrijpbaar? :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Raspberry Pi streamer met Twisted Pear OPUS DAC

Bericht door rjmulder »

De Hifiberry kun je ook nog proberen met een eigen voeding, weerstandje weg halen en de extra voeding aansluiten.
I2S kun je ook direct van de raspberry GPIO halen.
HifiberryOS heb ik verder niet echt wat mee gedaan.
Gebruikersavatar
L
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 22 jan 2007, 20:53

Re: Raspberry Pi streamer met Twisted Pear OPUS DAC

Bericht door L »

Ik dacht dat I2S vanaf de GPIO niet zou werken omdat ik dan een master clock mis.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Raspberry Pi streamer met Twisted Pear OPUS DAC

Bericht door ds23man »

Je hebt MLCK niet nodig voor een I2S verbinding.
Gebruikersavatar
L
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 22 jan 2007, 20:53

Re: Raspberry Pi streamer met Twisted Pear OPUS DAC

Bericht door L »

Dan moet ik dus uitvogelen hoe ik dat moet gaan bedraden.

En ik zal vast nog iets moeten configureren in de software? Ik kan sowieso beter Volumio gebruiken denk ik, daar zijn toch meer mensen mee bezig en is meer info over te vinden. Ook heb ik het idee dat er meer configuratieopties zijn.
Gebruikersavatar
L
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 22 jan 2007, 20:53

Re: Raspberry Pi streamer met Twisted Pear OPUS DAC

Bericht door L »

Voor zover ik kan zien is de Opus afhankelijk van een extern kloksignaal. Zonder masterclock op de input gaat het dan toch niet werken?
Gebruikersavatar
roderickvd
Berichten: 49
Lid geworden op: di 18 aug 2020, 19:49
Locatie: Haaksbergen
Contacteer:

Re: Raspberry Pi streamer met Twisted Pear OPUS DAC

Bericht door roderickvd »

Ik kijk met je mee maar zit ook op m'n hoofd te krabben. Hij zou 't meteen moeten doen, niet dus...

- Geprobeerd met IWO op HIGH? Dat-ie heel toevallig tóch 24-bit I2S stuurt?
- Doorgemeten en gecheckt op een koude soldeerverbinding?

Je schrijft "DIFFHW - LOW, M8X - NO JUMPER" maar op de foto lijkt dit omgedraaid?

Ben ook zoiets van plan maar dan met een FifoPi naar een Buffalo III.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Raspberry Pi streamer met Twisted Pear OPUS DAC

Bericht door MarcelvdG »

Wat is de SCK van de OPUS DAC eigenlijk?

Ik ben gewend dat de bitklok BCK heet en de woordklok LRCK in Sony-jargon, en dat de bitklok SCK en de woordklok WS heet in Philips/NXP-jargon. Je hebt hier echter een SCK die kennelijk wat anders is dan de BCK.
Gebruikersavatar
L
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 22 jan 2007, 20:53

Re: Raspberry Pi streamer met Twisted Pear OPUS DAC

Bericht door L »

Aangezien we vandaag toch niet mogen rondscharrelen op de vrijmarkt maar weer eens een poging gewaagd. Ik bedacht mij dat ik nog een Twisted Pear Metronome ASRC module had liggen.

Schone installatie HifiberryOS op de Pi en als volgt bekabeld:

HifiBerry Dac+ Pro -> Twisted Pear Metronome

1 GND -> PCMIN G
2 Master Clock -> LEEG
3 Bit Clock -> PCMIN BCK
4 Frame Clock -> PCMIN LRC
5 Data -> PCMIN D

Van de Metronome naar de Opus is SCK wel verbonden aangezien de Metronome dit signaal genereert. De Metronome heb ik zo geconfigureerd dat hij naar 24 bit 192kHz upsamplet. Kort maar krachtig, het werkt en klinkt heel aardig. Wel mis ik ten opzichte van mijn Arcam D33 wat definitie in het laag, maar het hoog is aan de andere kant weer wat minder overdreven helder.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”