PCBshopper.com
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: PCBshopper.com
Kan er ook maar weer 1 zo'n opmerking maken he. Hardy, tip; laat silk die relevant is buiten de component outline. Dus bv de + van elco's, zie je ook na assemblage dat 'ie goed om zit. Is hier goed te volgen, bij een grotere print kan het handig zijn. Verder keurig hoor 
Re: PCBshopper.com
Eh, er is er ook maar eentje daar daar dan weer zonodig wat van zeggen moet
Nadere uitleg voor Barry: Het ging er meer om dat printjes tegenwoordig meer componenten zijn van een paar euri die je op de hoek van de straat bestelt, dan dat het een kunstwerk is. In die zin heeft Ray wel een punt: "Waar blijft het noeste zweet, vlijt ambacht"?
Verder is het zinvol om consequent pin1 een vierkante/rechthoekige pad te geven en de rest van de pinnen rond/ovaal. Zit meestal al default zo in de library. Dan zie je ook aan de onderkant wat de oriëntatie is. Ook wel handig met meten later.
Verder is het zinvol om consequent pin1 een vierkante/rechthoekige pad te geven en de rest van de pinnen rond/ovaal. Zit meestal al default zo in de library. Dan zie je ook aan de onderkant wat de oriëntatie is. Ook wel handig met meten later.
Re: PCBshopper.com
Bedankt voor de hint Barry, zal ook hierop de volgende keer proberen letten.Barry2001 schreef:Kan er ook maar weer 1 zo'n opmerking maken he. Hardy, tip; laat silk die relevant is buiten de component outline. Dus bv de + van elco's, zie je ook na assemblage dat 'ie goed om zit. Is hier goed te volgen, bij een grotere print kan het handig zijn. Verder keurig hoor
Peter hoe doe ik dit eenvoudig in eagle, gewoon extra pad erop zetten lukt niet, dus zou ik steeds het component in de library moeten aanpassen, of bestaat er toch nog een eenvoudigere manier.Pjotr schreef:Verder is het zinvol om consequent pin1 een vierkante/rechthoekige pad te geven en de rest van de pinnen rond/ovaal. Zit meestal al default zo in de library. Dan zie je ook aan de onderkant wat de oriëntatie is. Ook wel handig met meten later.
Hardy
Re: PCBshopper.com
Ik ben geen Eagle expert. Daar zijn andere beter in. Maar in Protel kun je van een component de shape gewoon editen en terug saven. Ook van de pads, pad selecteren en de properties editen. Lijkt mij dat dat in Eagle ook niet moeilijk moet zijn.
Re: PCBshopper.com
Is vrij simpel. ik heb net alle handelingen ervoor uitgevoerd, en overal printscreens van gemaakt.
Zal er straks even een workaround of hoe dat in moderne taal ook heet van schrijven.
Zal er straks even een workaround of hoe dat in moderne taal ook heet van schrijven.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: PCBshopper.com
In Eagle moet je eerst het bestaande component in een aparte library zetten, anders kun je aanpassingen niet saven.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: PCBshopper.com
JLCPCB heb ik ook hele goede ervaringen mee. Denken mee, luisteren naar je, geven je zelfs tips. Voor iemand die voor het eerst printjes LAAT maken is dat wel erg fijn.. Ik ben 200% tevreden met JLCPCB.. (stuurden zelfs een print teveel op, 6 stuks ipv 5 die ik besteld en betaald had)hardy schreef:
Kees
Re: PCBshopper.com
Alle PCB-bakkers maken er wat extra voor het geval er wat faut gaat (gebroken boortje of zo). Anders kunnen ze het aantal niet garanderen. Die extra sturen ze meestal mee naar de klant, goed of fout. Het ziet er i.d.d. goed uit. Heb ze bij mijn bookmarks gezet! Ook 4 - 6 layer is net van prijs. En ook wel fijn dat ze de ontwerpfiles van Eagle kunnen verwerken. Hoef je zelf niet te puzzelen met Gerbers!
Re: PCBshopper.com
Waar zie jij dat dan aangegeven staan ?Pjotr schreef:En ook wel fijn dat ze de ontwerpfiles van Eagle kunnen verwerken. Hoef je zelf niet te puzzelen met Gerbers!
Re: PCBshopper.com
Sorry Ray
dacht het tegen kwam maar het blijkt een handleiding te zijn hoe je Gerbers in Eagle maakt: https://support.jlcpcb.com/article/43-h ... rber-files
Anyway, Gerber en Excellon drill files zijn de default standaard bij PCB fabricage. Gewoon die handleiding volgen. Zo moeilijk is het niet. Het is meer even goed opletten en goed aangeven wat welke laag is. Daar kan het nog wel eens fout gaan.
Anyway, Gerber en Excellon drill files zijn de default standaard bij PCB fabricage. Gewoon die handleiding volgen. Zo moeilijk is het niet. Het is meer even goed opletten en goed aangeven wat welke laag is. Daar kan het nog wel eens fout gaan.
Re: PCBshopper.com
Okee, blij gemaakt met een dooie mus. het zij zo.
Voor uitleg over aanpassen van pad's : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4#p1881144
Voor uitleg over aanpassen van pad's : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4#p1881144
Re: PCBshopper.com
Yep, Duiffisssdoodt zei Toon al. Waarom die vrees voor Gerbers toch Ray? Ze bijten niet hoor.. zijn gewoon bitjes in een zip file die je kunt mailen. En die files checken ze op fouten. Dus als je een foutje maakt krijg je het te zien.
Re: PCBshopper.com
Bedank Ray, ga ik proberen te doen zo, en voor jou, die gebers maken stelt inderdaad niks voor, was ook voor mij de eerste keer, wordt goed uitgelegd op de site, alleen maakt hij ook twee filetjes aan (*.gpi en *.dri), waar jlcpcb niks mee kan, die dus niet meesturen, je krijgt anders een fout te zien bij de controlle.ray5150 schreef:Okee, blij gemaakt met een dooie mus. het zij zo.
Voor uitleg over aanpassen van pad's : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4#p1881144
Ik heb even een zip bijgevoegd van mijn cam proccesor, gewoon deze file je cam map van eagle vervangen, en alles staat dan gewoon direct goed volgens mij.
Je kunt het op de site ook allemaal gewoon eerst testen. Hardy
Re: PCBshopper.com
Weet ik, Peter. is gewoon een beetje koudwatervrees van mijn kant. gaat nog wel goed komen.
Hardy, ik heb het gedownload en zal het in eagle inladen.
Hardy, ik heb het gedownload en zal het in eagle inladen.
Re: PCBshopper.com
Je kunt gewoon niet veel fout doen als je de files eerst checkt met een goede Gerber viewer: https://www.pentalogix.com/t/software-products/viewmate Is gratis. Ga er gewoon eerst eens mee spelen. Genereer een paar van die Gerbers en Drill files en kijk of je die in ViewMate kunt inlezen. B.t.w. in ViewMate doe je dat niet door door de files te openen maar door ze te importeren. Je kunt daar weinig mee verprutsen. ViewMate heeft wel een specifieke user interface. Hierbij is de handleiding wel van nut, zeker even doorlezen. Maar als je het eenmaal door hebt werkt het wel prettig. En uiteraard geeft jlcpcb.com ook feedback. Als het daar goed er uit ziet kun je er wel van uit gaat dat je ook goede printen door de brievenbus krijgt.
Re: PCBshopper.com
Misschien een gekke of domme vraag, maar als je nou 2 of 3 los van elkaar staande PCB ontwerpen tegelijk naar een Chinese Printenbakker stuurt, betaal je dan maar 1 keer transportkosten ? en zijn er dan in dat geval nog bepaalde dingen waar je op moet letten, of rekening mee moet houden ?
Re: PCBshopper.com
Dat is een goeie!! nooit geprobeerd, zou wel interessant zijn, wij zijn uiteindelijk wel hollanders (tukkers hier) hé.ray5150 schreef:Misschien een gekke of domme vraag, maar als je nou 2 of 3 los van elkaar staande PCB ontwerpen tegelijk naar een Chinese Printenbakker stuurt, betaal je dan maar 1 keer transportkosten ? en zijn er dan in dat geval nog bepaalde dingen waar je op moet letten, of rekening mee moet houden ?
Hardy
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: PCBshopper.com
Die printenbakkers gebruiken gewoon een webstore frontend, dus als je meerdere producten besteld betaal je maar 1 keer de verzendkosten.
Re: PCBshopper.com
Misschien een interessante tip voor wie er belang bij heeft : https://aisler.net/
Dit is een Duitse PCB fabrikant. grootste verschillen met de Chinezen in het kort : bij standaard verzending geen verzendkosten. accepteren boardfiles in diverse formaten (hoeft dus geen Gerbers aan te maken), communicatie kan in het Nederlands, prijzen iets duurder dan in China.
Hier wat uitgebreider ervaringen :
https://www.circuitsonline.net/forum/vi ... 91#2212091
Dit is een Duitse PCB fabrikant. grootste verschillen met de Chinezen in het kort : bij standaard verzending geen verzendkosten. accepteren boardfiles in diverse formaten (hoeft dus geen Gerbers aan te maken), communicatie kan in het Nederlands, prijzen iets duurder dan in China.
Hier wat uitgebreider ervaringen :
https://www.circuitsonline.net/forum/vi ... 91#2212091
Re: PCBshopper.com
Ohw, ik verwachte eindelijk een foottootje van wat printjes met sambal van je te mogen aanschouwen Ray....

- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: PCBshopper.com
Was er niet bekend mee Ray, even een gerberset ge-upload (standaard 2 laags, HASL finish) om te proberen. Zelfde set daarna bij JLCPCB bekeken. Afmeting voorbeeld is 165 x 42mm, Aisler €32.09, JLCPCB €17.56 (incl verzending DHL) . Aisler bepaalt (denk ik) op basis van de afmeting van de print dat de minimum afname 3 stuks is, bij JLCPCB 5 stuks. Aisler €32.09 / 3 = € 10.70 st. JLCPCB €17.56 / 5 = € 3.51 st. Zit een factor 3 tussen.ray5150 schreef:Misschien een interessante tip voor wie er belang bij heeft : https://aisler.net/
Dit is een Duitse PCB fabrikant. grootste verschillen met de Chinezen in het kort : bij standaard verzending geen verzendkosten. accepteren boardfiles in diverse formaten (hoeft dus geen Gerbers aan te maken), communicatie kan in het Nederlands, prijzen iets duurder dan in China.
Hier wat uitgebreider ervaringen :
https://www.circuitsonline.net/forum/vi ... 91#2212091
In dit voorbeeld zit ik wel onder de €22 trouwens, dus geen btw en invoerkosten, daarboven gaat dat in het voordeel van Aisler uitpakken. Als ik nu bestel gaan ze op z'n vroegst woensdag a.s. de deur uit, zijn ze vrijdag hier denk ik? Doet JLCPCB ook. Soldeermasker is alleen groen, geen keuze, bij JLCPCB kan ik uit 6 kleuren kiezen zonder meerprijs. Aisler werkt met mousebites, dus je krijgt printen die je zelf nog 'vlak' moet maken of misschien zelfs nog uit een panel moet halen. Bij JLCPCB krijg je af-gefreesde (of gelaserde?) printen met mooie strakke randen.
Conclusie: Eigenlijk zie ik niet 1 voordeel van Aisler tov de chinees, maar alleen nadelen.
Re: PCBshopper.com
Misschien is het even interessant om te laten weten.
JLCPCB heeft tegenwoordig een vervoersmethode die Global Standard Direct Line heet.
Officieel zou dit 18 dagen onderweg moeten zijn, in de praktijk is dit ongeveer 1 week.
Pakketje gaat gewoon met de luchtvracht, en met tracking via de site.
In geval van een 2-laags printje dat kleiner is dan 100 x 100 mm, was ik dus het enorme bedrag van welgeteld 4 Euro en 59 cent kwijt...
Feitelijk is het dus een stuk goedkoper (de helft ongeveer) om als je meerdere PCB's wil laten maken, om hier steeds een aparte order voor te laten aanmaken.
Zal binnenkort eens kijken wat het op deze manier kost voor een printje dat groter is dan 100 x 100 mm.
JLCPCB heeft tegenwoordig een vervoersmethode die Global Standard Direct Line heet.
Officieel zou dit 18 dagen onderweg moeten zijn, in de praktijk is dit ongeveer 1 week.
Pakketje gaat gewoon met de luchtvracht, en met tracking via de site.
In geval van een 2-laags printje dat kleiner is dan 100 x 100 mm, was ik dus het enorme bedrag van welgeteld 4 Euro en 59 cent kwijt...
Feitelijk is het dus een stuk goedkoper (de helft ongeveer) om als je meerdere PCB's wil laten maken, om hier steeds een aparte order voor te laten aanmaken.
Zal binnenkort eens kijken wat het op deze manier kost voor een printje dat groter is dan 100 x 100 mm.

