KT77 PP met long tail fasedraaier
Moderator: Beheerdersteam
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Ik heb de weerstanden er alle 4 tussen geplaatst maar hielp niet, in eerste instantie was de spanning 0,5v overal, maar daarna liep deze bij alle buizen op tot 0,9v tot 1,3 in het slechtste geval, de bias spanning waas bij 3 buizen -3,2v en bij de laatste buis liep deze op naar -10v, voor ik hem uitzette.
Maar die 250v op de 6sn7 haal ik bij lange na niet(208v) is dat niet erg?
Maar die 250v op de 6sn7 haal ik bij lange na niet(208v) is dat niet erg?
Laatst gewijzigd door peterl op do 12 nov 2020, 22:10, 2 keer totaal gewijzigd.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Dat is waar ook.peterl schreef:Klopt Robert, maar pen 8 en pen 1 zijn toch doorverbonden.
Bij sommige buizen is die interne doorverbinding er niet, dus dat is ook iets om naar te kijken
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Als de buis oscilleert meet je de gemiddelde waarde van de gelijkspanning met wisselspanning erop, zegt niet veel.peterl schreef:Ik heb de weerstanden er alle 4 tussen geplaatst maar hielp niet, in eerste instantie was de spanning 0,5v overal, maar daarna liep deze bij alle buizen op tot 0,9v tot 1,3 in het slechtste geval, de bias spanning waas bij 3 buizen -3,2v en bij de laatste buis liep deze op naar -6v, voor ik hem uitzette.
Maar die 250v op de 6sn7 haal ik bij lange na niet(208v) is dat niet erg?
Moet aan de bedrading liggen.Een minder mooie manier is wel om 10k ipv 1k weerstanden te gebruiken, bij de buisvoet !.
Anne
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Ik heb de 10k er in geplaatst, maar de 1m ligt er dan wel helemaal buiten omheen, niet mooi.
de spanningen zijn wel beter;
0,84 bij -3,3v
1,1 bij -3,3v
0,95 bij 3,3v
1,1 bij 3,21v
de spanningen zijn wel beter;
0,84 bij -3,3v
1,1 bij -3,3v
0,95 bij 3,3v
1,1 bij 3,21v
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Gaan we morgen weer mee verder Douwe, anders droom ik er vannacht nog overdouwebakker schreef:Ja, dan toch de tegenkoppeling er nog maar even af .
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Ik heb de tegenkoppeling losgemaakt en de spanningen zijn perfect.
alle buizen -32v bij 0,57v
alle buizen -32v bij 0,57v
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Ok Peter, nu word het lastig want je wilt wel een zekere tegenkoppeling natuurlijk. Al was het alleen maar om de vervorming en de bandbreedte te verbeteren. Ik weet zo uit mijn hoofd niet hoe groot je tegenkoppelweerstand was, maar probeer het is met eentje die een factor 5 keer zo groot is.peterl schreef:Ik heb de tegenkoppeling losgemaakt en de spanningen zijn perfect.
alle buizen -32v bij 0,57v
Edit. Deze is 5 k in jou gezal. De condensator die je eroverheen hebt zitten mag ook wel weg. Deze kan ook gemakkelijk oscillatie veroorzaken.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
douwebakker schreef:Ok Peter, nu word het lastig want je wilt wel een zekere tegenkoppeling natuurlijk. Al was het alleen maar om de vervorming en de bandbreedte te verbeteren. Ik weet zo uit mijn hoofd niet hoe groot je tegenkoppelweerstand was, maar probeer het is met eentje die een factor 5 keer zo groot is.peterl schreef:Ik heb de tegenkoppeling losgemaakt en de spanningen zijn perfect.
alle buizen -32v bij 0,57v
Edit. Deze is 2k in jou geval. De condensator die je eroverheen hebt zitten mag ook wel weg. Deze kan ook gemakkelijk oscillatie veroorzaken.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Wel veel berichten in een keer merk ik.douwebakker schreef:Ok Peter, nu word het lastig want je wilt wel een zekere tegenkoppeling natuurlijk. Al was het alleen maar om de vervorming en de bandbreedte te verbeteren. Ik weet zo uit mijn hoofd niet hoe groot je tegenkoppelweerstand was, maar probeer het is met eentje die een factor 5 keer zo groot is.peterl schreef:Ik heb de tegenkoppeling losgemaakt en de spanningen zijn perfect.
alle buizen -32v bij 0,57v
Edit. Deze is 5 k in jou gezal. De condensator die je eroverheen hebt zitten mag ook wel weg. Deze kan ook gemakkelijk oscillatie veroorzaken.
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Hoe kan dat ? Sinds blad 10 van dit draadje is de tegenkoppeling al lospeterl schreef:Ik heb de tegenkoppeling losgemaakt en de spanningen zijn perfect.
alle buizen -32v bij 0,57v
Verwarring alom
Anne
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Op pagina 11 is die er weer op gekomen Anne, sorry voor de verwarring.Ah!buis schreef:Hoe kan dat ? Sinds blad 10 van dit draadje is de tegenkoppeling al lospeterl schreef:Ik heb de tegenkoppeling losgemaakt en de spanningen zijn perfect.
alle buizen -32v bij 0,57v![]()
Verwarring alom![]()
Anne
Hij is er dus nu van af en ik ga nu de weerstanden van de tegenkoppeling naar 10k brengen (was 2K) zonder condensator, zoals Douwe aangaf.
Dan ga ik de tegenkoppeling er weer aan maken.
Tegenkoppeling er weer aangemaakt met de 10K weerstand zonder condensator en spanning blijft stabiel op 0,57v
Ik heb het ook geprobeert met een 4K7 weerstand maar dat ging weer mis en spanning vloog naar o,9v bij een aantal buizen.
Wat is nu het beste om mee verder te gaan, waar zit het probleem in de 6sn7?
Laatst gewijzigd door peterl op vr 13 nov 2020, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Hieruit blijk dat het wat betreft de tegenkoppeling nog wel erg kritisch is. Houd het wel een beetje in de gaten, want je wilt geen instabile versterker. Misschien heeft Anne nog een beter idee qua tegenkoppeling.peterl schreef:Op pagina 11 is die er weer op gekomen Anne, sorry voor de verwarring.Ah!buis schreef:Hoe kan dat ? Sinds blad 10 van dit draadje is de tegenkoppeling al lospeterl schreef:Ik heb de tegenkoppeling losgemaakt en de spanningen zijn perfect.
alle buizen -32v bij 0,57v![]()
Verwarring alom![]()
Anne![]()
Hij is er dus nu van af en ik ga nu de weerstanden van de tegenkoppeling naar 10k brengen (was 2K) zonder condensator, zoals Douwe aangaf.
Dan ga ik de tegenkoppeling er weer aan maken.
Tegenkoppeling er weer aangemaakt met de 10K weerstand zonder condensator en spanning blijft stabiel op 0,57v
Ik heb het ook geprobeert met een 4K7 weerstand maar dat ging weer mis en spanning vloog naar o,9v bij een aantal buizen.
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Dit schreef Anne op pag4, zou het dan beter gaan met de tegenkoppeling met de 4,7K of 10KKan ik de 14F8 ipv de 12SN7, er op zetten. Laat weer wat meer tegenkoppeling toe (iets boven 20dB).Wel een andere voet, loctal, en kathodeweerstand 1k8 (ipv 3k3).
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Schiet me nu te binnen Peter, maar wat ook nog wel eens wil helpen is een RC netwerkje ( weerstand en c in serie) over de 2 anode's van de eindbuizen. Dan kun je vervolgens wellicht wat meer tegenkoppeling toelatenpeterl schreef:Dit schreef Anne op pag4, zou het dan beter gaan met de tegenkoppeling met de 4,7K of 10KKan ik de 14F8 ipv de 12SN7, er op zetten. Laat weer wat meer tegenkoppeling toe (iets boven 20dB).Wel een andere voet, loctal, en kathodeweerstand 1k8 (ipv 3k3).
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Het vergroten van de weerstand maakt dat het teruggekoppelde signaal nu te klein is om een rondgaande versterking groter dan 1 te krijgen.Dan oscilleerd 't niet maar het deugt niet.De fase van de eindtrap is omgekeerd.
Dat is dan kruiselings verwisselen condensators anode 6SN7- rooster KT77 of de aansluitingen aan de UGT omwisselen, met de UL-tap!
En die stopweerstanden bij de 6SN7 kunnen dus wel weg, daar zat de oscillatie niet.
Anne
Dat is dan kruiselings verwisselen condensators anode 6SN7- rooster KT77 of de aansluitingen aan de UGT omwisselen, met de UL-tap!
En die stopweerstanden bij de 6SN7 kunnen dus wel weg, daar zat de oscillatie niet.
Anne
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Is het nu zo dat met het aansluiten van de tegenkoppeling het geluid uit de speaker zachter wordt?
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Ja, het wordt inderdaad zachter.RobertD schreef:Is het nu zo dat met het aansluiten van de tegenkoppeling het geluid uit de speaker zachter wordt?
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Het is juist omdat er met de 12SN7 weinig tegenkoppeling (mogelijk) is om niet een te ongevoelige ingang te krijgen dat ik over die 14F8 ben begonnen(die versterkt wat meer).douwebakker schreef:Schiet me nu te binnen Peter, maar wat ook nog wel eens wil helpen is een RC netwerkje ( weerstand en c in serie) over de 2 anode's van de eindbuizen. Dan kun je vervolgens wellicht wat meer tegenkoppeling toelatenpeterl schreef:Dit schreef Anne op pag4, zou het dan beter gaan met de tegenkoppeling met de 4,7K of 10KKan ik de 14F8 ipv de 12SN7, er op zetten. Laat weer wat meer tegenkoppeling toe (iets boven 20dB).Wel een andere voet, loctal, en kathodeweerstand 1k8 (ipv 3k3).
De tegenkoppeling is nu maar goed 10dB (met die 2k), geen reden om die nog te verminderen.
Anne
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Anne, even een vraagje tussendoor over die 10dB. Heb je daar een bepaalde rekenmethode voor. Alleen voor die versterker trap, of reken je de gehele versterker door.
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
dus de stopweerstanden verwijderen, die 10k weer vervangen voor de 2K met condensator.Ah!buis schreef:Het vergroten van de weerstand maakt dat het teruggeKkoppelde signaal nu te klein is om een rondgaande versterking groter dan 1 te krijgen.Dan oscilleerd 't niet maar het deugt niet.De fase van de eindtrap is omgekeerd.
Dat is dan kruiselings verwisselen condensators anode 6SN7- rooster KT77 of de aansluitingen aan de UGT omwisselen, met de UL-tap!
En die stopweerstanden bij de 6SN7 kunnen dus wel weg, daar zat de oscillatie niet.
Anne
Dan de 2x 100N condensatoren kruislings wisselen.
Klopt dat wat ik hier zeg?
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Zoiets ja, ben benieuwdpeterl schreef:dus de stopweerstanden verwijderen, die 10k weer vervangen voor de 2K met condensator.
Dan de 2x 100N condensatoren kruislings wisselen.
Klopt dat wat ik hier zeg?
Hoewel, je kan ook de roosters van de 6SN7 verwisselen als dat makkelijker is, komt op het zelfde neer.
Anne
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Als eerts moet je je overtuigen dat de ul tap van de ugt hoort bj de anode aansluiting.Dan moet je de fase even uitdokteren. Je hebt geen 2 kanaals scoop dus doe het dan als volgt. Haal te tegenkoppel weestand los. Sluit een audio signaal van 1000Hz aan zodanig dat de uitgang spanning van de verserker 1V is t.o.v. Massa. Vervolgens meet je hetzelfde t.o.v het knooppunt 100ohm en de volgende kathode weerstand. Is deze spanning iets groter dan 1V dan is de fase goed. Meet je een lagere spanning dan moet je de koppel condensators kruisen. Het is een beetje lastig uitleggen, maar het is een manier.
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Roosters omdraaien werkte niet. spanning liep weer op tot 1v.
Heb alles weer volgens de originele waarden geplaatst behalve de roosters omgedraaid.
Heb alles weer volgens de originele waarden geplaatst behalve de roosters omgedraaid.
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Er is er 1 verdraaid tov van de eerste keer aansluiten ivm gillen van de versterker, maar dat kan kloppen omdat ik de versterker in spiegelbeeld heb gebouwd en niet naast elkaar.douwebakker schreef:Als eerts moet je je overtuigen dat de ul tap van de ugt hoort bj de anode aansluiting.
Dan moet je de fase even uitdokteren. Je hebt geen 2 kanaals scoop dus doe het dan als volgt. Haal de tegenkoppel weestand los.
welke weerstand en aan welke kant bedoel je?
Ik neem aan op de rca ingang en 1V meten op de LS (is + en Massa)?Sluit een audio signaal van 1000Hz aan zodanig dat de uitgang spanning van de verserker 1V is t.o.v. Massa.
de 100ohm gaat van de ul tap naar rooster 4, dus daar is geen knooppunt?Vervolgens meet je hetzelfde t.o.v het knooppunt 100ohm en de volgende kathode weerstand.
en de 10ohm heeft wel een knooppunt op de ingang VC, bedoel je die?
Waarom doe ik dit met de scoop en niet met de DMM omdat ik alleen die 1 volt moet meten?Is deze spanning iets groter dan 1V dan is de fase goed. Meet je een lagere spanning dan moet je de koppel condensators kruisen. Het is een beetje lastig uitleggen, maar het is een manier.
