KT77 PP met long tail fasedraaier
Moderator: Beheerdersteam
- Gerrittube
- Berichten: 122
- Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Als je ze op de buisvoet hebt doorverbonden is dat prima (kan het niet duidelijk zien). Pin 1 is wat de buis betreft niet aangesloten, de kathode en remrooster zitten intern in de buisvoet al aan elkaar geknoopt.
Groeten, Gerrit
Groeten, Gerrit
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
De negatieve spanning is een gelijkgerichte 40V wikkeling, dus iets van -55V.Volgens de triodegrafiek van de KT77 is de buis op 400V zo goed als afgeknepen met -40V.Dan zou er iets mis moeten zijn met de negatieve voeding.douwebakker schreef:Dat klinkt loghisch Anne, maar de kathode stroom is duidelijk te hoog. Eigenlijk bij alle 4 de eindbuizen. De enige oorzaak die ik dan kan bedenken is een tekort aan negative roosterspanning. De automatische regelaar zit dus aan het einde van het bereik.
Gaat dan ten koste van de stroom die de eindbuis nog aankan bij lage anodespanning en daarmee gaat het uitgangsvermogen naar beneden.Wat de verlageng van de schermroosterspanning betreft: Als er een zenerdiode wordt opgenomen (in serie) gaat de schermrooster spanning automatisch mee met de anodespanning.
Anne
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Ik heb de print getest in de versterker zonder de aansluiting van de bias en de VC.
bij 0v van de externe voeding meten alle VG -3v als ik er dan 1,5v opzet springen ze allemaal naar -50v
Nu heb ik wel bij D5 gemeten maar die blijft constant 0,58v
Hoe moet ik daar meten?
bij 0v van de externe voeding meten alle VG -3v als ik er dan 1,5v opzet springen ze allemaal naar -50v
Nu heb ik wel bij D5 gemeten maar die blijft constant 0,58v
Hoe moet ik daar meten?
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Dat zit goed maar dat springen is hopelijk een schuiven, er moet een vertraging op zitten.peterl schreef:Ik heb de print getest in de versterker zonder de aansluiting van de bias en de VC.
bij 0v van de externe voeding meten alle VG -3v als ik er dan 1,5v opzet springen ze allemaal naar -50v
Nu heb ik wel bij D5 gemeten maar die blijft constant 0,58v
Hoe moet ik daar meten?
Op de weg van 0 naar 1,5V (en terug) is er een punt waar de Vg van laag naar hoog en omgekeerd gaat.Dat zou bij dezelfde spanning als over D5 moeten zijn.
Anne
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Dat omschakelpunt zit bij 574mV dan loopt hij weer langzaam op of daalt de spanning langzaam weer.
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Dan werkt de automaat toch goedpeterl schreef:Dat omschakelpunt zit bij 574mV dan loopt hij weer langzaam op of daalt de spanning langzaam weer.
Als de buis teveel stroom trekt gaat de kathode boven de 547mV en gaat de -Vg naar veel negatief.
Daardoor neemt de buisstroom af totdat de kathode onder 547mV komt en wordt de -Vg weer minder.
Komt tot rust met net voldoende -Vg om 547mV bij de kathode te krijgen.
Anne
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Dit nu eerst proberen?democles schreef:Ik zou nu de bedradingen op de automaat omwisselen en wel die van de 0,97 en de 1,24v en dan weer meten. (dus G en K wat naar de buis gaat)De kathoden meten aan 1 zijde van de versterker 1 en 1,1v en aan de andere zijde 0,97 en 1,24v die laatste wordt wat rood.
Dus een andere G en K pakken,wel van dezelfde regeling.
Verwisseld dan de 1,24v van buis,dan is de automaat verdacht.
DUBBEL,op hetzelfde moment als Gerrit
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Ik heb alles weer aangesloten en gemeten
1,1v bij -43
1,1v bij -30
1,06v bij -43
1,2v bij-30
- spanning gemeten tussen de 5k6 en 330k
1,1v bij -43
1,1v bij -30
1,06v bij -43
1,2v bij-30
- spanning gemeten tussen de 5k6 en 330k
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
In alle gevallen is de spanning over de kathodeweerstand te hoog. Meet je deze spanningen tegelijkertijd met het negatief op het knooppunt 5k6 en 330k? Is die 330k de roosterlekweerstand? Je kunt beter meten aan de andere kant van de 330k i.v.m. de inwendige weerstand van je meter. 20kohm per volt geeft in het 50v bereik al een weerstand van 1 M bijvoorbeeld.
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Zijn dit de gemeten spanningen direkt op de kathode van de buis?
Daar moet je namelijk dezelfde V-ref spanning meten als op de diode D5.
Wat jij meet is 2x zo veel,dan fikken de buizen op
Dus zet 1 meetpen van je DMM op de kathode en de andere aan de massa en dan meten.
Daar moet je namelijk dezelfde V-ref spanning meten als op de diode D5.
Wat jij meet is 2x zo veel,dan fikken de buizen op
Dus zet 1 meetpen van je DMM op de kathode en de andere aan de massa en dan meten.
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
ik heb nogmaals gemeten en de waarden voor de 330k gemeten aan de kant van de automaat.
-3,3 bij 1v
-3,3 bij 1,1v
-3,3 bij0,9v
-12v bij 1,1v
Die laatste waarde is ook waar de buis langzaam rood wordt.
Deze waarden van 1,1v zijn gemeten op de kathode, pootje 1 en 8 an de andere op de massa.
-3,3 bij 1v
-3,3 bij 1,1v
-3,3 bij0,9v
-12v bij 1,1v
Die laatste waarde is ook waar de buis langzaam rood wordt.
Deze waarden van 1,1v zijn gemeten op de kathode, pootje 1 en 8 an de andere op de massa.
- Gerrittube
- Berichten: 122
- Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Bij mij gingen de metingen gisteren eerst de mist in omdat ik een amperemeter (DMM) in de kabel van kathodeweerstand naar massa had opgenomen. Die meter heeft nl. ook een eigen - lage - weerstand. Opgeteld bij de kathodeweerstand ging het echter niet goed. Daarom meet ik nu de spanning over de kathodeweerstand en NIET de stroom door de buis. Controleer voor alle zekerheid of de spanning tussen massa en het massapunt van de kathodeweerstand NUL volt is. Meet je hier toch wat, dan is de massaverbinding niet goed.
Groeten, Gerrit
Groeten, Gerrit
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Zo te zien doet je automatische regeling niets. De verwchting is een veel grotere negative roosterspanning, en dat ontbreekt. Zijn de transistoren op het printje wel vab het juiste type pnp en zijn deze wel goed aangesloten. Dus emitter aan de uitgang van de opamp , basis naar massa en de collector via de weerstand aan het negatief.
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Ik heb de 2N5401 gebruikt Douwe en deze omgekeerd gemonteerd tov de tekening op het printje.
Maar waarom schakelt het printje (zonder bedrading)wel als ik de spanning verhoog of verlaag?
Maar waarom schakelt het printje (zonder bedrading)wel als ik de spanning verhoog of verlaag?
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Daar lig ik misschien vanacht nog wel even wakker van. Ik probeer je morgen te antwoorden.peterl schreef:Ik heb de 2N5401 gebruikt Douwe en deze omgekeerd gemonteerd tov de tekening op het printje.
Maar waarom schakelt het printje (zonder bedrading)wel als ik de spanning verhoog of verlaag?
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Even een foto er bij.
Wat me opvalt,dat de bedrading van de automaat pal over de voeding hangt.
Kan elkaar beinvloeden.
Kun je de bedrading niet via de kastwand leggen,bij de voeding uit de buurt?
Dus aan de linker kant en dan naar de buizen.
Wat me opvalt,dat de bedrading van de automaat pal over de voeding hangt.
Kan elkaar beinvloeden.
Kun je de bedrading niet via de kastwand leggen,bij de voeding uit de buurt?
Dus aan de linker kant en dan naar de buizen.
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Ik zal die bedrading verleggen.Wat me opvalt,dat de bedrading van de automaat pal over de voeding hangt.
Kan elkaar beinvloeden.
Kun je de bedrading niet via de kastwand leggen,bij de voeding uit de buurt?
Dus aan de linker kant en dan naar de buizen.
ik had nog even de rode buis omgewisseld en ik kreeg redelijke waarden, maar de buis die normaal te hoge spanning heeft liep langzaam op tov de andere buis en bleef doorlopen.
0,9v bij -3v
1v bij -3v
0,9v bij -3v
1,2v bij -3v, maar deze loopt op naar 6v de 1,2 blijft hetzelfde. probleem kant.
Ik heb ooknog even de 6sn7 anode spanning gemeten, maar die had geen 250v, daar kwam ik op;
anode 2 op 189v
anode 5 op 208v
bij de ander 6sn7
anode 2 op 193v
anode 5 op 206v
Ik plaats ook nog even de nieuwe aangepaste binnenzijde v/d versterker, draden verlegd,helaas zonder resultaat.
Maar het brengt mij(ons) iets verder tot nu toe.
Kan er 1 diode op het printje zitten die anders is en daarom de hele boel in de war schopt?
Er zit nl op de bios print 1 diode die een blauw bandje heeft, de rest zwarte, weet niet of dat wat uit maakt.
- Gerrittube
- Berichten: 122
- Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Heeft je andere printje alleen maar diodes met een zwarte band? Ik ken zo geen diodes met een blauwe, maar het zou zomaar kunnen dat dat wat uitmaakt. Ik heb diodes van dezelfde strip geplukt en ik heb begrepen dat je zelfs moeite kunt doen om ze te matchen.
Het is geen leuk werkje om de diode te vervangen, maar wellicht is dat de oplossing.
Groeten, Gerrit
Het is geen leuk werkje om de diode te vervangen, maar wellicht is dat de oplossing.
Groeten, Gerrit
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Nee Anne nog niet geprobeerd, kan ik doen, neem aan beide buizen.Ah!buis schreef:Heb je 't al 's gedaan zonder de 6SN7 erin ?
Anne
Wat zou dat voor resultaat kunnen geven, moet ik dan weer alle metingen doen?
Werkend maken kunnen we hem niet, maar mooier maken weldemocles schreef:Bedrading mooi verlegd,we kunnen weer wat afstrepen
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Probeer even wat Anne schrijft.
Meten aan de kathodes is dan voldoende.
Kom je dan wel in de buurt van v-ref. 0.57v
Meten aan de kathodes is dan voldoende.
Kom je dan wel in de buurt van v-ref. 0.57v
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Dan lijkt 't erop dat de fasedraaier staat te oscilleren.peterl schreef:Alle buizen zijn 0,5v
en -32v
Kan aan de bedrading liggen, roosterspul een helft te dicht bij anodespul andere helft.
Is misschien weg met wat stopweerstanden.
Zet 's 1k weerstandjes op de "X" plaatsen.
Anne
- Bijlagen
-
- fasedr.png (20.46 KiB) 89 keer bekeken
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Mooi,de automaat is goed,zoals je al gemeten hadAlle buizen zijn 0,5v
Nu komen we ergens
