philips hifi luidsprekers
Moderator: Beheerdersteam
philips hifi luidsprekers
Beste,
Ik bezit nog een paar Philips hifi luidsprekers ' ohm 40 W; impedantie 4 ohm bouwjaar 1980.
De boxen zijn vrij groot van omvang: 47 x 35 x 23
Verder heb ik een versterker/tuner Yamaha RX-496RDS.
De uitgangen van deze versterker vragen impedantie 8 ohm.
Vragen:
- is het schadelijk voor mijn versterker om aan deze boxen met imp 4 ohm aan te sluiten.
- is het mogelijk een schakeling voor/in de boxen te maken zodat deze een impedantie van 8 ohm krijgen.
- kan ik deze boxen ombouwen: dwz in een kleinere kast zodat deze in de leefruimte minder plaats innemen,
of zeg je hier maar man toch, koop er nieuwe. (er zit een beetje nostalgie aan, vandaar)
Verder ben ik een totale leek in deze wereld.
Alvast bedankt !
serjo
Ik bezit nog een paar Philips hifi luidsprekers ' ohm 40 W; impedantie 4 ohm bouwjaar 1980.
De boxen zijn vrij groot van omvang: 47 x 35 x 23
Verder heb ik een versterker/tuner Yamaha RX-496RDS.
De uitgangen van deze versterker vragen impedantie 8 ohm.
Vragen:
- is het schadelijk voor mijn versterker om aan deze boxen met imp 4 ohm aan te sluiten.
- is het mogelijk een schakeling voor/in de boxen te maken zodat deze een impedantie van 8 ohm krijgen.
- kan ik deze boxen ombouwen: dwz in een kleinere kast zodat deze in de leefruimte minder plaats innemen,
of zeg je hier maar man toch, koop er nieuwe. (er zit een beetje nostalgie aan, vandaar)
Verder ben ik een totale leek in deze wereld.
Alvast bedankt !
serjo
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: philips hifi luidsprekers
Welkom serjo
Het vermogen is gespecificeerd bij 8 ohm. Bij aansluiting van 4 ohm speakers zal het wat hoger liggen. Aansluiting van 4 ohm speakers op de Yamaha zal niet tot problemen leiden.
Kleinere kasten bouwen voor je speakers. Nog kleiner?
Grapje.
Nee dit kan niet zomaar zonder de klank geweld aan te doen. Als je daaraan begint moet je wel een beetje ervaring hebben.
Het vermogen is gespecificeerd bij 8 ohm. Bij aansluiting van 4 ohm speakers zal het wat hoger liggen. Aansluiting van 4 ohm speakers op de Yamaha zal niet tot problemen leiden.
Kleinere kasten bouwen voor je speakers. Nog kleiner?
Grapje.
Nee dit kan niet zomaar zonder de klank geweld aan te doen. Als je daaraan begint moet je wel een beetje ervaring hebben.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: philips hifi luidsprekers
hoi serjo, welkom!
wat is t type van die flipse luidsprekers?
en welke kant wil je ze kleiner hebben?
wat is t type van die flipse luidsprekers?
en welke kant wil je ze kleiner hebben?
Re: philips hifi luidsprekers
Reeds dank aan allen voor de reacties.
Philips 22RH456/01Z MADE IN HOLLAND 40W - 4 Ohm
3-weg luidspreker bj 1979
Mijn eerste gedachte was: breek de kast open en stop alle delen wat dichter bij elkaar.
De huidige afmetingen zijn: 47x36x27
Philips 22RH456/01Z MADE IN HOLLAND 40W - 4 Ohm
3-weg luidspreker bj 1979
Mijn eerste gedachte was: breek de kast open en stop alle delen wat dichter bij elkaar.
De huidige afmetingen zijn: 47x36x27
Re: philips hifi luidsprekers
Philips heeft inderdaad in het verleden wel grotere kasten gebouwd...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: philips hifi luidsprekers
wat denk je zelfserjo schreef:...
Mijn eerste gedachte was: breek de kast open en stop alle delen wat dichter bij elkaar.
...
dat kan uiteraard niet zomaar.
in t kort:
- het totaal volume van de kast is afgestemd op de lage tonen weergave voor die specifieke woofer. nu zit hierin wel wat vrijheid, zo te zien zijn het gesloten kasten, maar het kan niet te veel kleiner
- de afmetingen van de baffle (de voorkant waar de units op zitten) is van invloed op het frequentie verloop van het (lage) midden, maak je die kleiner dan verandert dat. dat is wel op te lossen met aanpassingen van het wisselfilter, maar dat is meteen een flink aantal stappen verder op t pad van de zelfbouwer
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: philips hifi luidsprekers
Het verkleinen van de huidige kasten is niet aan te bevelen, Philips heeft deze woofers ook wel in kleinere 2-weg boxen toegepast maar daarin gaat de basweergave sterk achteruit. De RH456 is eigenlijk toch al wat te klein voor deze woofers.
Zit de nostalgie specifiek in deze boxen of is een ander setje oude Philipsen ook goed? In dat laatste geval zou je de aanschaf van een setje kleine maar actieve RH541 MFB kunnen overwegen.
Zit de nostalgie specifiek in deze boxen of is een ander setje oude Philipsen ook goed? In dat laatste geval zou je de aanschaf van een setje kleine maar actieve RH541 MFB kunnen overwegen.
Re: philips hifi luidsprekers
@Henkjan, dat zijn ze.
Dan kan ik het best zo laten, en ga ik op zoek naar een paar ‘boekshelf SPEAKERS’ van B&W.
Hebben de speakers nog een waarde ?
Ochtendgroet
Serjo
Dan kan ik het best zo laten, en ga ik op zoek naar een paar ‘boekshelf SPEAKERS’ van B&W.
Hebben de speakers nog een waarde ?
Ochtendgroet
Serjo
Re: philips hifi luidsprekers
Waarom geen leuk setje zelf bouwen?serjo schreef:@Henkjan, dat zijn ze.
Dan kan ik het best zo laten, en ga ik op zoek naar een paar ‘boekshelf SPEAKERS’ van B&W.
Hebben de speakers nog een waarde ?
Ochtendgroet
Serjo
Re: philips hifi luidsprekers
Niet veel, kijk maar op Marktplaats.serjo schreef:Hebben de speakers nog een waarde ?
Veel meer dan een paar tientjes ga je daar niet voor krijgen.
Re: philips hifi luidsprekers
Staat hier nog wat tussen voor je?serjo schreef:@Henkjan, dat zijn ze.
Dan kan ik het best zo laten, en ga ik op zoek naar een paar ‘boekshelf SPEAKERS’ van B&W.
Hebben de speakers nog een waarde ?
Ochtendgroet
Serjo
viewtopic.php?f=21&t=29152&p=1976152#p1976152
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: philips hifi luidsprekers
ben je beter en waardevaster uit met een paartje DM 600s3 hoor...
Re: philips hifi luidsprekers
Bedankt voor alle hulp.
Ze verhuizen naar de kringwinkel, ik heb een setje B@W DM 302 aangeschaft.
Maar ik houd toch in mijn hoofd om een setje zelf te bouwen, lijkt me een uitdaging.
Serjo
Ze verhuizen naar de kringwinkel, ik heb een setje B@W DM 302 aangeschaft.
Maar ik houd toch in mijn hoofd om een setje zelf te bouwen, lijkt me een uitdaging.
Serjo
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: philips hifi luidsprekers
tot ziens dan 
we hebben een paar keer een ontwerpwedstrijd gehad waar t budget beperkt was. daar zaten zeker een paar tussen die ook voor de beginnende bouwer goed te doen zijn
we hebben een paar keer een ontwerpwedstrijd gehad waar t budget beperkt was. daar zaten zeker een paar tussen die ook voor de beginnende bouwer goed te doen zijn
Re: philips hifi luidsprekers
@henkjan
@shadow
Een fatsoenlijke kast bouwen is geen probleem, maar dan 8 ohm, bv. 80 W
Ik heb mijn ouwe Philipsen en nog een set B@W dm330.
Maar al die onderdelen zijn wellicht niet te combineren, of wel.
Is hier nog een draadje voor de beginnende zelfbouwer? Of kunnen jullie me nog andere tips geven.
Serjo
@shadow
Een fatsoenlijke kast bouwen is geen probleem, maar dan 8 ohm, bv. 80 W
Ik heb mijn ouwe Philipsen en nog een set B@W dm330.
Maar al die onderdelen zijn wellicht niet te combineren, of wel.
Is hier nog een draadje voor de beginnende zelfbouwer? Of kunnen jullie me nog andere tips geven.
Serjo
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: philips hifi luidsprekers
we hebben niet iets als "inleiding beginners", maar er zijn redelijk veel bouwtopics die goed gedocumenteerd zijn, met name die van de wedstrijdspeakers (viewforum.php?f=77), dan krijg je een idee van wat er bij het hele proces van zelf een luidpreker van de grond af ontwerpen komt kijken. er zal best veel jargon in staan, of andere dingen die je misschien niet meteen kan thuisbrengen, gewoon vragen dan. en je kan uiteraard ook "halverwege instappen" en (gedeeltelijk) een bestaand ontwerp pakken en dat nabouwen, dat wat aanpassen, etc, en zo rustig aan bij leren
Re: philips hifi luidsprekers
Je hebt de eerste stappen al gezet met jezelf aanmelden en vragen stellen.
Overigens was mijn eerste luidspreker ook een zuil met oude Philips units en filter uit een commercieel model; een beestje zoals die van jou (andere middentoner).
Ik had er destijds veel plezier van en was er best trots op. Dat ik in een later stadium wat kritischer werd en gelukkig ook wat meer te besteden kreeg zijn stappen in de ontwikkeling.
Overigens was mijn eerste luidspreker ook een zuil met oude Philips units en filter uit een commercieel model; een beestje zoals die van jou (andere middentoner).
Ik had er destijds veel plezier van en was er best trots op. Dat ik in een later stadium wat kritischer werd en gelukkig ook wat meer te besteden kreeg zijn stappen in de ontwikkeling.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: philips hifi luidsprekers
Ik sluit me hierbij aan en raad je ook aan om je niet blind te staren op die 8 ohm of die 80 watt. Die versterker van jou geeft geen krimp als er een 4 ohm luidspreker op wordt aangesloten en die 80 watt doet er bij huiskamergebruik ook niet echt toe.
Re: philips hifi luidsprekers
Vragen:
- allerbelangrijkste hoe krijg ik in dit forum foto's toegevoegd ?
- wat betekent drivers bij luidsprekers ?
- wat is het voor-/nadeel van een drieweg t.o.v. een tweeweg klankkast?
- een basopening vooraan of achteraan: voor- en nadelen.
- hoe kom ik tot een bouwschema met bestaande speakers, uitmeten?/ karakteristieken opzoeken?
serjo
- allerbelangrijkste hoe krijg ik in dit forum foto's toegevoegd ?
- wat betekent drivers bij luidsprekers ?
- wat is het voor-/nadeel van een drieweg t.o.v. een tweeweg klankkast?
- een basopening vooraan of achteraan: voor- en nadelen.
- hoe kom ik tot een bouwschema met bestaande speakers, uitmeten?/ karakteristieken opzoeken?
serjo
Re: philips hifi luidsprekers
serjo schreef:Vragen: en antwoorden:
- allerbelangrijkste hoe krijg ik in dit forum foto's toegevoegd ?
Bij het scherm "volledige bewerk" kun je plaatjes van je harde schijf uploaden.
Of {img]locatieennaamplaatje.jpg [/img].
- wat betekent drivers bij luidsprekers ? Drivers zijn de luidsprekerunits zelf. De woofer, middentoner of tweeter bijvoorbeeld.
- wat is het voor-/nadeel van een drieweg t.o.v. een tweeweg klankkast?
Drieweg is duurder en ingewikkelder. Voordeel is dat de middentoner het belangrijke middengebied weergeeft, het oor is hier het gevoeligst voor onregelmatigheden in de weergave.
- een basopening vooraan of achteraan: voor- en nadelen.
Voordeel voor; de kast kan iets dichter bij de achtermuur, voordeel achter, minder last van geruis of middentonen uit de poort. Geen gat in de voorkant.
Nadeel voor: er kan eerder geruis en middentonen uit de poort komen. nadeel achter; je moet de kast wat verder naar voren zetten.
- hoe kom ik tot een bouwschema met bestaande speakers, uitmeten?/ karakteristieken opzoeken?
Lekker op dit forum rondhangen en veel lezen.
![]()
serjo
-
PHILIPS 499
- Berichten: 44
- Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 21:17
Re: philips hifi luidsprekers
4 ohm speakers op een 8 ohm versterker kan prima.
Ik zou niet zomaar aan het ontwerp van een luidsprekerkast gaan sleutelen. Het is op een bepaalde manier ontworpen. Als je een groter of kleiner bakkie wilt maken (en dat kan ik me bij die Philips boxen wel voorstellen, de wanden zijn nogal dun), denk ik dat je dan ook een heel nieuw ontwerp moet maken. Maar hoe je dat op de juiste manier kunt berekenen? Misschien dat andere forumleden dat weten?
Succes!
Ik zou niet zomaar aan het ontwerp van een luidsprekerkast gaan sleutelen. Het is op een bepaalde manier ontworpen. Als je een groter of kleiner bakkie wilt maken (en dat kan ik me bij die Philips boxen wel voorstellen, de wanden zijn nogal dun), denk ik dat je dan ook een heel nieuw ontwerp moet maken. Maar hoe je dat op de juiste manier kunt berekenen? Misschien dat andere forumleden dat weten?
Succes!
