Behalve het x-over hoef je niet te filteren. Dat is het mooie. Tenzij je het laag nog een half octaafje verder omlaag wilt boosten. Ja dat moet je dan wel actief doen, dat is logisch.pappaleo schreef:Passief gefilterd ?Pjotr schreef:Zeg HJ gewoon nog eens een stelletje TRIO-8jes zien te scoren voor ons?Doen het perfect in 8L gesloten! Waarom zijn ze daar eigenlijk mee gestopt? Te goedkoop of is dat niet duidelijk? Overigens is 8L ook weer niet zo'n klein kistje: 20cm x 20cm x 20cm binnenwerks.
ontwerp FAST - welke woofer
Moderator: Beheerdersteam
Re: ontwerp FAST - welke woofer
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: ontwerp FAST - welke woofer
Maar ja, ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat HJ geen Trio8 meer in voorraad heeft.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: ontwerp FAST - welke woofer
Gek, was toch een hele voorraad. Wacht, die kocht een heel slim persoon op....
V.w.b. die poorten....
idd, dat betekent integreren in het ontwerp - als voet oid - of 3d printen. Ik kan het niet aanraden, maar dat is vooral omdat bij basscabs je alle poortruis meteen hoort, dus mijn ontwerpen hebben altijd grote poorten. En daarom lang, maar oprollen begin ik niet aan. Wavin Wadal 88graden bochten ben ik wel fan van.
V.w.b. die poorten....
idd, dat betekent integreren in het ontwerp - als voet oid - of 3d printen. Ik kan het niet aanraden, maar dat is vooral omdat bij basscabs je alle poortruis meteen hoort, dus mijn ontwerpen hebben altijd grote poorten. En daarom lang, maar oprollen begin ik niet aan. Wavin Wadal 88graden bochten ben ik wel fan van.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: ontwerp FAST - welke woofer
Trio8 was een conflict over t ontwerp met de manufacturer. Bob (vorige eigenaar van CSS) was te goed van vertrouwen, dit was niet de enige keer dattie pootje gelicht is
Re: ontwerp FAST - welke woofer
Ja, dat weet ik. En ze worden ook niet meer gemaakt dacht ik. Maar waarom? Heeft alles mee voor een fraaie woef in een kleine kast.pappaleo schreef:Maar ja, ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat HJ geen Trio8 meer in voorraad heeft.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: ontwerp FAST - welke woofer
Tja, gesloten gaat dat inderdaad best heel aardig, zie boven.
Alleen de gevoeligheid is weer erg laag. En de -3dB gaat van ca 40Hz naar 50Hz.
Alleen de gevoeligheid is weer erg laag. En de -3dB gaat van ca 40Hz naar 50Hz.
Re: ontwerp FAST - welke woofer
Helder, bedankt Henkjan. Vroeg mij dat toch steeds af. P.s. Wouter, het is wel een 8 ohm ding. Dus met die gevoeligheid valt het wel mee. 8L kan prima met extra BAF/Baileys wool demping. Dan klinkt ie echt heel strak, beter en meer gedefinieerd dan zonder demping.Henkjan schreef:Trio8 was een conflict over t ontwerp met de manufacturer. Bob (vorige eigenaar van CSS) was te goed van vertrouwen, dit was niet de enige keer dattie pootje gelicht is
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: ontwerp FAST - welke woofer
Geloof ik, 8 ohm is waar ook ja. Vind zelf de gefilterde simulatie wel erg goed, jammer dat de TRIO8 niet gewoon bij Visaton geproduceerd wordt bijvoorbeeld.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: ontwerp FAST - welke woofer
Nu we het toch over Trio8 hebben:
SB acoustics komt binnenkort met een Beryllium tweeter met geïntegreerde waveguide.
Dat zou een leuke kast kunnen worden. 4 Trio8's er in per kant, impulsgecompenseerd, 2 aan de voorzijde, 2 aan de achterzijde aangedreven door een FA503.
Nu nog een leuke mid erbij verzinnen. Zou dit wat zijn? Het is niet een echte mid.....
Maar dat red ik nooit in 8 liter.

SB acoustics komt binnenkort met een Beryllium tweeter met geïntegreerde waveguide.
Dat zou een leuke kast kunnen worden. 4 Trio8's er in per kant, impulsgecompenseerd, 2 aan de voorzijde, 2 aan de achterzijde aangedreven door een FA503.
Nu nog een leuke mid erbij verzinnen. Zou dit wat zijn? Het is niet een echte mid.....
Maar dat red ik nooit in 8 liter.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: ontwerp FAST - welke woofer
Die tweeter neemt vast veel ruimte in....
Past dus niet in dit topic....
Wel heb ik een andere vraag over jouw stoeien met de W5-1138SMF. Is die impedantie ook zo laag zonder de tweeter?
Ik ben benieuwd naar het filter voor de breedbander dat jij hebt gebruikt. Heb jij een L-verzwakker gebruikt, dwz zodanig dat het hoogdoorlaat-filter weer 8 ohm ziet? Zo ja, dan kan het misschien beter werken met uitsluitend een serieR voor de breedbander i.p.v. een L-verzwakker.
Ik heb gezocht naar jouw filter maar kom het niet tegen. Maar misschien heb je het ook niet gepost....
Past dus niet in dit topic....
Wel heb ik een andere vraag over jouw stoeien met de W5-1138SMF. Is die impedantie ook zo laag zonder de tweeter?
Ik ben benieuwd naar het filter voor de breedbander dat jij hebt gebruikt. Heb jij een L-verzwakker gebruikt, dwz zodanig dat het hoogdoorlaat-filter weer 8 ohm ziet? Zo ja, dan kan het misschien beter werken met uitsluitend een serieR voor de breedbander i.p.v. een L-verzwakker.
Ik heb gezocht naar jouw filter maar kom het niet tegen. Maar misschien heb je het ook niet gepost....
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op ma 29 nov 2021, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: ontwerp FAST - welke woofer
In dit topic is zoveel gekkigheid voorbij gekomen.... Allemaal fantasie. Dus ik dacht: ik leef mijn fantasie even uit aan de andere kant van het spectrum.Hans Nootdorp schreef:Ja, die tweeter neemt vast veel ruimte in....![]()
Past dus niet in dit topic.
Wel heb ik een andere vraag over jouw stoeien met de W5-1138SMF. Is die impedantie ook zo laag zonder de tweeter?
Ik ben benieuwd naar het filter voor de breedbander dat jij hebt gebruikt. Heb jij een L-verzwakker gebruikt, dwz zodanig dat het hoogdoorlaat-filter weer 8 ohm ziet? Zo ja, dan kan het misschien beter werken met uitsluitend een serieR voor de breedbander i.p.v. een L-verzwakker.
Ik heb gezocht naar jouw filter maar kom het niet tegen. Maar misschien heb je het ook niet gepost....
Maar ik begrijp je vraag niet. Wat heeft het breedband filter te maken met het feit dat de gefilterde woofer in zijn uppie al naar de 2 ohm duikt?
Alleen als je hem er parallel aan zet, wordt de totaalimpedantie nog lager.
Hoe het filter er precies uit zag weet ik niet meer. De woofers zijn verkocht en de onderdelen zitten weer in de voorraadbak.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: ontwerp FAST - welke woofer
Hans heeft toch genoeg info met de simulaties van de woofer die ik met Ajhorn gedaan heb.
Ik ben benieuwd wat nu de volgende stap is.
In tegenstelling tot wat Pappaleo schrijft vond ik dit topic wel erg goed on topic, heb daarom er ook met plezier in gepost. Ik weet niet op welke gekkigheid gedoeld wordt, maar volgens mij is het prima qua V & A gegaan.
Maar met nog meer vragen komen geen boxen, en ook niet perse de benodigde ervaring. Dus, bedenk of je het nog ziet zitten en dan kijken of er al een volgende stap genomen kan worden. In simulaties of bouwen....
Ik ben benieuwd wat nu de volgende stap is.
In tegenstelling tot wat Pappaleo schrijft vond ik dit topic wel erg goed on topic, heb daarom er ook met plezier in gepost. Ik weet niet op welke gekkigheid gedoeld wordt, maar volgens mij is het prima qua V & A gegaan.
Maar met nog meer vragen komen geen boxen, en ook niet perse de benodigde ervaring. Dus, bedenk of je het nog ziet zitten en dan kijken of er al een volgende stap genomen kan worden. In simulaties of bouwen....
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: ontwerp FAST - welke woofer
Nou, met gekkigheid bedoel ik eigenlijk al die woofertjes die voorbij gekomen zijn die soms nog kleiner waren dan het breedbandertje dat ze moesten ondersteunen. Maar dat is (denk ik) inmiddels ten goede gekeerd. Ik gok erop dat Hans toch voor de Omnes Audio LoCo 6.1 kiest.
Maar het wordt inderdaad tijd voor de zaag.
Maar het wordt inderdaad tijd voor de zaag.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: ontwerp FAST - welke woofer
Ik ga m’n adem niet inhouden als je het niet erg vindt?pappaleo schreef:Maar het wordt inderdaad tijd voor de zaag.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: ontwerp FAST - welke woofer
Zou ik niet doen. Doe ik ook niet. Mogelijk dat hij verwacht dat het proefmodel door psychocreatieve energie gematerialiseerd wordt?
Hans, koop een plaatje brinta bij de Gamma en ram zo'n kastje in elkaar. Dan heb je snel genoeg in de gaten of het wat wordt. Is het levensvatbaar, dan kan je over beter materiaal en/of design gaan nadenken.
Hans, koop een plaatje brinta bij de Gamma en ram zo'n kastje in elkaar. Dan heb je snel genoeg in de gaten of het wat wordt. Is het levensvatbaar, dan kan je over beter materiaal en/of design gaan nadenken.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: ontwerp FAST - welke woofer
Ik heb zitten kijken naar de Dayton DCS-165 om die naast de Peerless SLS6,5 te zetten/vergelijken. Maar ik zie die toch minder luid gaan, en met de poort (nog langer) wordt het nog lastiger. Daarom uitgeweken naar de Dayton DCS205-4 8" variant, en deze in 8 liter gesloten geprobeerd. Het was wat werk maar ik heb de boel nu redelijk weten te filteren in de AJhorn simulatie.
Vergelijk met de SLS6.5 is nu goed mogelijk, al verwacht ik dan 8" zonder poort beter klinkt als deze gelijk simuleert. Maar 4dB minder gevoelig is wel een dingetje, zonder plate-amp zul je best wat van je versterker vragen wil je dit als passieve speaker aansturen.
Met plate amp is het allemaal veel simpeler, dan gewoon een liter of 8 met een seriecondensator en de rest regel je in met de plate amp. Ga je nog lager ook, maar ik wilde het voor mezelf perse als passieve systemen naast elkaar kunnen zetten.
Pic's or it didn't happen: Zwart is de peerless SLS6.5 ongefilterd (in 7,4 liter met 0,6 liter basreflexpoort)
Rood is de SLS 6.5 gefilterd (target was niet onder Rdc komen)
Blauw is de 8" Dayton gesloten ongefilterd in 8 liter
Groen is de Dayton gefilterd.
Alle simulaties in half space
Vergelijk met de SLS6.5 is nu goed mogelijk, al verwacht ik dan 8" zonder poort beter klinkt als deze gelijk simuleert. Maar 4dB minder gevoelig is wel een dingetje, zonder plate-amp zul je best wat van je versterker vragen wil je dit als passieve speaker aansturen.
Met plate amp is het allemaal veel simpeler, dan gewoon een liter of 8 met een seriecondensator en de rest regel je in met de plate amp. Ga je nog lager ook, maar ik wilde het voor mezelf perse als passieve systemen naast elkaar kunnen zetten.
Pic's or it didn't happen: Zwart is de peerless SLS6.5 ongefilterd (in 7,4 liter met 0,6 liter basreflexpoort)
Rood is de SLS 6.5 gefilterd (target was niet onder Rdc komen)
Blauw is de 8" Dayton gesloten ongefilterd in 8 liter
Groen is de Dayton gefilterd.
Alle simulaties in half space
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: ontwerp FAST - welke woofer
Voor T/S wellicht, maar ik doe dit natuurlijk voor mijzelf
En ik ga hiervoor geen nieuw draadje openen.
Ben heel veel aan het stoeien geweest met dit concept, de Infinity OVTR1 doet in 7 liter met zijn LT een -6dB @35Hz. Dat is natuurlijk met een eigen versterker. Ik heb in het verleden gespeelt met een Mivoc XAW210HC in 12 liter, met een plate amp van Mivoc deed dat 33Hz (-3dB) mede vanwege de boost @35Hz die vast ingesteld zit op de verterker.
Voor Acoustic Alignment heb ik nog veel gestoeid met dit concept, ook met een Monacor Raptor6 en een Tangband W8-740 icm PR. Uiteindelijk is voor basgitaar dan een hogere afstemming en eenvoudig goede woofer zoals de FaitalPRO 8PR200 (beest!) in 14 liter the way to go.
Voor mezelf wilde ik altijd nog eens kijken of ik van die poortruis van de SLS6.5 af zou kunnen komen en er mee verder als passieve stereo set (heb ze nu weer 'over' want zit niet meer in prototype bascabinet). viewtopic.php?f=3&t=21011&hilit=diepgaa ... 5#p1804751
Ben heel veel aan het stoeien geweest met dit concept, de Infinity OVTR1 doet in 7 liter met zijn LT een -6dB @35Hz. Dat is natuurlijk met een eigen versterker. Ik heb in het verleden gespeelt met een Mivoc XAW210HC in 12 liter, met een plate amp van Mivoc deed dat 33Hz (-3dB) mede vanwege de boost @35Hz die vast ingesteld zit op de verterker.
Voor Acoustic Alignment heb ik nog veel gestoeid met dit concept, ook met een Monacor Raptor6 en een Tangband W8-740 icm PR. Uiteindelijk is voor basgitaar dan een hogere afstemming en eenvoudig goede woofer zoals de FaitalPRO 8PR200 (beest!) in 14 liter the way to go.
Voor mezelf wilde ik altijd nog eens kijken of ik van die poortruis van de SLS6.5 af zou kunnen komen en er mee verder als passieve stereo set (heb ze nu weer 'over' want zit niet meer in prototype bascabinet). viewtopic.php?f=3&t=21011&hilit=diepgaa ... 5#p1804751
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: ontwerp FAST - welke woofer
Dit project is toch (nog....?) geen stille dood gestorven. Maar door tijdgebrek ben ik er nog niet mee verder gegaan en heb dus nog geen keuze gemaakt en zeker ook nog geen hardware gekocht...
Wel ben ik afgelopen week er weer eens naar gaan kijken.
Onderzoeken (op papier), analyseren en rekenen, ontwerpen en simuleren vind ik zeker net zo leuk als hameren en timmeren. Dus de zaagtafel (met nieuw zaagblad sinds vorige week) blijft nog even in de wachtstand.
Wordt vervolgd; eerst met verder onderzoek...
@Wouter: nog bedankt voor het nadenken en het simulatiewerk. Was (en is) leerzaam voor mij (en misschien ook voor andere meelezers/forumleden).
Wel ben ik afgelopen week er weer eens naar gaan kijken.
Onderzoeken (op papier), analyseren en rekenen, ontwerpen en simuleren vind ik zeker net zo leuk als hameren en timmeren. Dus de zaagtafel (met nieuw zaagblad sinds vorige week) blijft nog even in de wachtstand.
Wordt vervolgd; eerst met verder onderzoek...
@Wouter: nog bedankt voor het nadenken en het simulatiewerk. Was (en is) leerzaam voor mij (en misschien ook voor andere meelezers/forumleden).
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op ma 29 nov 2021, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: ontwerp FAST - welke woofer
Toppie. Heb zelf vorige week 8 stuks W3-2088S0F besteld, killer op elk gebied als het klein moet 
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: ontwerp FAST - welke woofer
http://www.loudspeakerdatabase.com/TangBand/W3-2088S0F
Poging 1 is in 1,5 liter GHP 2 stuks impuls gecompenseerd in te zetten, zie groene lijn (rood is 1 in ca 1,5 liter basreflex, zwart is Peerless SLS 5,25" in 4+ liter).
En geel is 2,8 liter met 2 passieve membranen, Dayton Audio DMR. En opnieuw de Peerless SLS 5,25" in 2,8 liter... de Boenicke W5 dus
Poging 1 is in 1,5 liter GHP 2 stuks impuls gecompenseerd in te zetten, zie groene lijn (rood is 1 in ca 1,5 liter basreflex, zwart is Peerless SLS 5,25" in 4+ liter).
En geel is 2,8 liter met 2 passieve membranen, Dayton Audio DMR. En opnieuw de Peerless SLS 5,25" in 2,8 liter... de Boenicke W5 dus
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: ontwerp FAST - welke woofer
Toch even hier verder, anders wordt het wel allemaal erg verwarrend.Hans Nootdorp schreef: ↑di 30 nov 2021, 0:43Eh... zeker als het in een klein kastje moet is filteren op 300/400 Hz gunstig vanwege de baffle step, bedoel jij?
En jij geeft aan wat die E150 in CB doet. Is BR niet aantrekkelijker?
En waarom zou de E180 makkelijker passief te filteren zijn?
Verder zou ik het liefst een erg smal front hebben, maar dan past de E150 beter op de zijwand. Dan denk ik meer aan Xover op 200 Hz i.p.v. 300 Hz. Of is passief filteren dan nog moeilijker?
Wat betreft de eerste, niet zozeer de bafflestep (die kun je gewoon overal makkelijk corrigeren).
Meer gewoon intern. filteren op 300-400Hz geeft het voordeel dat je voor het laag geen dempingsmateriaal nodig hebt.
Daarnaast kun je de breedbander in een klein kastje stoppen, waardoor resonanties hoog liggen en dus weer heel makkelijk te dempen zijn.
Mechanisch is zo'n kastje ook een stukje stijver.
Bij komend voordeel is dat de breedbander bijna geen slag hoeft te maken (vuistregel 3-4x Fs voor breedbanders)
BR gaat praktisch niet werken in zo'n klein kastje, dan wordt hij heel groot.
Al helemaal als je deze woofer tot volle potentie wilt gebruiken.
Je loopt dan tegen de max poortruis aan, met een PR loop je te snel tegen xmax van de PR aan.
Dan zou ik er eerder voor kiezen om juist voor gesloten te gaan, aangezien deze veel slag heeft en nog vrij lineair is, kan dat.
De response van de E180 werkt gewoon een beetje beter in zo'n soort kastje.
Passief kun je immers de freq resp niet corrigeren. De E150 valt gewoon eerder af.
Passief filteren is onder de 500Hz bijna niet meer netjes te doen zonder allerlei moeilijk vliegwerk.
