Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Henkjan »

klep veren... had nog maar 1 koffie op
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

Om 5 voor 2 in de middag? Hopelijk tank jij je auto 's-morgens vroeg niet vol met koffie :rofl: :relax:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door satefan »

Wat is het positieve effect dat je waarneemt?
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Janb »

Boeck Shells
Klaar om verlijmd en gefineerd te worden. 100x goedkoper dan ‘ech hauwt’ :)
Bijlagen
7970E4B6-ABDD-4898-AFD8-6ADCCDF6215A.jpeg
A62C27AB-465C-4507-8B48-249E4CB9492B.jpeg
98B14D9F-E39A-4E45-9FD1-DCD2FAEA4751.jpeg
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Janb »

Walt schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd afbreuk doen aan het mooie ontwerp, geeft me teveel het DIY gevoel.
Natuurlijk doet dit afbreuk aan het ontwerp, dit is ook maar een tijdelijke opstelling om zo de speakers te ontkoppelen van het meubel waarin ik ze heb staan. Ik heb ze ook op staanders gehad, wat eigenlijk hetzelfde effect heeft, ze presteren echt anders (puur) vanwege minder resonantie. Bovendien behoort dit ook bij de oorspronkelijke ontwerp-gedachte alleen zijn de ‘spring feet’ verzonken in het ontwerp. Morgen kan ik vier blokken kersenhout ophalen voor een nieuwe set en ga dit zeker toepassen. Zelf vind ik deze opstelling wel wat hebben en heb het idee om hiermee verder te borduren maar dan bijv. een rechthoek met afgeronde hoeken of een (halve) cirkel. Ik weet niet of je bekent bent het met design thinking begrip ‘kill your darlings’ dat is denk ik hier wel van toepassing. Misschien is het een idee om je eigen ontwerpen ook eens op veren te zetten en kijken wat voor invloed dat heeft op de prestatie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

Een OB op veren? Dat hebben we i.d.d. nog niet eerder gezien. Aan de slag Walter! :D

Het heeft i.d.d. wat om sommige darlings te killen :lol: Maar wat heeft het nu gehoormatig? Hier pakt het misschien goed uit met de woofer aan de zijkant. Maar met lichte speakers met de woofer aan de voorkant waren de ervaringen wisselend. Er zijn mensen die hun minispeakers aan kabeltjes hadden opgehangen en dat klonk dan minder. De beweging van mid/hoog wordt dan gemoduleerd door de woef en dat levert wat extra intermodulatie vervorming op.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 02 nov 2020, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door pappaleo »

Als ik mijn speakers op veren zet, dan staat ie alsnog op de vloer. Gravity works :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

Ja klopt! Wordt ook zo vervelend als alle wat je laat vallen tegen het plafond gaat zitten. Met jouw lengte misschien nog te doen maar anders.....
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door hannesie »

Ik heb luxe aangepaste wasmachine dempers die een gewicht van 95 Kg kunnen hebben. Totaal 4x, en ze staan te zwiepen, en daardoor geen probleem met de buren.
Ontkoppelen is een methode die best goed werkt.
https://www.youtube.com/watch?v=dW9-r83IvhI
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Janb »

Prunus serotina
Verandert door UV licht in een mooie warme kleur en levert dan hopelijk ook heerlijke warme klanken :D
Bijlagen
8B72D5EA-B704-41DD-A741-F547D7CAC64A.jpeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

En we weten nog niet eens hoe de oude klinken.... of hoeven die ook niet te kinken? :?
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Janb »

Pjotr schreef:
En we weten nog niet eens hoe de oude klinken.... of hoeven die ook niet te kinken? :?
Alsof je in de opnamestudio bij de eindmix zit, trouwens zo oud zijn ze nog niet, een paar weken. Ik heb gedacht ik ergens gelezen dat de originelen ingespeeld worden voordat ze de handel ingaan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

Ok, wachten we nog even totdat ze ingespeeld zijn. Maar dan willen we het weten ook! Met en zonder pienter pookje aan de speaker unit.
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Janb »

Pjotr schreef:
Ok, wachten we nog even totdat ze ingespeeld zijn. Maar dan willen we het weten ook! Met en zonder pienter pookje aan de speaker unit.
Wie zijn ‘we’?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Shadow »

Je hebt genoeg fans Jan!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door wouter »

+1 lekker bezig Jan!

Heb je toevallig ook de maten van het binnenwerk kunnen herleiden tot logische maten, posities en diameters?
Ik meen dat het allemaal redelijk logisch leek, maar de tekeningen staan op mijn oude laptop en waren ook deels maar een gok.
De tekeningen die ik had van CNC freeswerk waren ook een DIY gok meen ik.

Dan doel ik op deze tekening dus.... uit deze post
viewtopic.php?f=3&t=25453&start=500#p1974086
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Janb »

wouter schreef:
+1 lekker bezig Jan!

Heb je toevallig ook de maten van het binnenwerk kunnen herleiden tot logische maten, posities en diameters?
Ik meen dat het allemaal redelijk logisch leek, maar de tekeningen staan op mijn oude laptop en waren ook deels maar een gok.
De tekeningen die ik had van CNC freeswerk waren ook een DIY gok meen ik.

Dan doel ik op deze tekening dus.... uit deze post
viewtopic.php?f=3&t=25453&start=500#p1974086
Ik heb de tekening op pagina 5 van dit topic ooit als sjabloon gebruikt. Ook heb ik foto’s als sjabloon gebruikt. Deze heb ik overgetrokken in illustrator en verschaald naar de werkelijke maten. De illustrator tekening gebruik ik weer als sjabloon in fusion360. De tekening die jij aangeeft is eigenlijk niet goed, op de een of andere manier is alles een wanddikte dieper en hoger (de breedte is wel goed 104mm). De laatst gebouwde (in noten) matchen beter denk ik met het origineel. Maar het blijft een beetje gokken. De hoek heb ik 9 (81) graden gekozen. Ik ben nu aan de derde set begonnen en heb daar weer een nieuwe tekening voor gemaakt, ben daarover nog niet tevreden, het is veel tweaken. Ik snap dat je naar logische maten zoekt, dat doe ik ook. Ik geef in een volgende post aan waar ik dan nog niet tevreden over ben. Vraag me wel af of (kleine) afwijkingen de prestaties veel beïnvloeden? Ook wil ik graag weten hoe de W5’s in (gefineerd) mdf/multplex/spaanplaat presteren. Heb vandaag een een hele zwik 25 mm mdf gekocht.
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Janb »

Janb schreef:
wouter schreef:
+1 lekker bezig Jan!

Heb je toevallig ook de maten van het binnenwerk kunnen herleiden tot logische maten, posities en diameters?
Ik meen dat het allemaal redelijk logisch leek, maar de tekeningen staan op mijn oude laptop en waren ook deels maar een gok.
De tekeningen die ik had van CNC freeswerk waren ook een DIY gok meen ik.

Dan doel ik op deze tekening dus.... uit deze post
viewtopic.php?f=3&t=25453&start=500#p1974086
Ik heb de tekening op pagina 5 van dit topic ooit als sjabloon gebruikt. Ook heb ik foto’s als sjabloon gebruikt. Deze heb ik overgetrokken in illustrator en verschaald naar de werkelijke maten. De illustrator tekening gebruik ik weer als sjabloon in fusion360. De tekening die jij aangeeft is eigenlijk niet goed, op de een of andere manier is alles een wanddikte dieper en hoger (de breedte is wel goed 104mm). De laatst gebouwde (in noten) matchen beter denk ik met het origineel. Maar het blijft een beetje gokken. De hoek heb ik 9 (81) graden gekozen. Ik ben nu aan de derde set begonnen en heb daar weer een nieuwe tekening voor gemaakt, ben daarover nog niet tevreden, het is veel tweaken. Ik snap dat je naar logische maten zoekt, dat doe ik ook. Ik geef in een volgende post aan waar ik dan nog niet tevreden over ben. Vraag me wel af of (kleine) afwijkingen de prestaties veel beïnvloeden? Ook wil ik graag weten hoe de W5’s in (gefineerd) mdf/multplex/spaanplaat presteren. Heb vandaag een een hele zwik 25 mm mdf gekocht.
Wouter, over deze zaken heb ik nog mijn twijfels. Heb een gefreesd mdf-deel met een scanner gescand.
Bijlagen
12F42B88-79E5-4E15-A797-7F7094F29B6A.jpeg
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Janb »

Nu in 25 mm mdf, heb op de ‘deksels’ 3 mm mdf geplakt, totale breedte wordt dan 106 i.p.v. 104 mm anders wordt het te smal. Pocket voor midrange is te diep (foutje), maak daar nog vulstukken voor. Fineer is teakhout misschien lijkt het straks nog wat :D
Bijlagen
F5071481-76E1-4033-AF91-88945A33BF46.jpeg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Henkjan »

wat bedoel je met "spring effect"?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Walt »

Spring feet, die ronde infrezingen voor de veer pootjes.
Gebruikersavatar
BernHardN
Berichten: 15
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 14:25
Locatie: Meppel

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door BernHardN »

weet niet of je hier iets mee kan?
DSCF1515.jpg
Wbm_YTlf.jpg
Zouden bijde origineel moeten zijn!!!


Op het DIY forum is een NL-er die een setje (origineel) heeft!
https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... one-2.html
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Henkjan »

dat kleine vakje onderaan de voorkant, zit daar dempingsmateriaal in?
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Janb »

BernHardN schreef:
weet niet of je hier iets mee kan?
DSCF1515.jpg
Wbm_YTlf.jpg
Zouden bijde origineel moeten zijn!!!


Op het DIY forum is een NL-er die een setje (origineel) heeft!
https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... one-2.html
Ja, bedankt voor de voorbeelden. Het blijft een beetje lastig ik denk trouwens dat dit twee versie’s zijn. Zo zijn bijv. de register-gaten verschillend. Volgens mij zijn er ook twee typen woofers toegepast peerless en tangband, dat verklaard misschien e.a. Misschien moet ik maar van het idee afstappen om ze ‘exact’ na te maken, wat vorm betreft zit ik aardig in de richting. volgens mij is de enige mogelijkheid voor een identieke cloon; een originele set aanschaffen en deze te halveren.. maar ja, dat is wel een dure oplossing. :)
Laatst gewijzigd door Janb op do 05 nov 2020, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Janb »

Janb schreef:
BernHardN schreef:
weet niet of je hier iets mee kan?
DSCF1515.jpg
Wbm_YTlf.jpg
Zouden bijde origineel moeten zijn!!!


Op het DIY forum is een NL-er die een setje (origineel) heeft!
https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... one-2.html
Ja, bedankt voor de voorbeelden. Het blijft een beetje lastig ik denk trouwens dat dit twee versie’s zijn. Zo zijn bijv. de register-gaten verschillend. Volgens mij zijn er ook twee typen woofers toegepast peerless en tangband, dat verklaard misschien e.a. Misschien moet ik maar van het idee afstappen om ze ‘exact’ na te maken, wat vorm betreft zit ik aardig in de richting. volgens mij is de enige mogelijkheid voor een identiek cloon; een originele set aanschaffen en deze te halveren.. maar ja, dat is wel een dure oplossing. :)
Wat ik bijzonder aan de onderste afbeelding vind is dat het hout liggend verlijmd is, ik ken alleen maar voorbeelden met staande (verticaal) verlijming
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”