Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Moderator: Beheerdersteam
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Om 5 voor 2 in de middag? Hopelijk tank jij je auto 's-morgens vroeg niet vol met koffie

Boeck Shells
Klaar om verlijmd en gefineerd te worden. 100x goedkoper dan ‘ech hauwt’
Klaar om verlijmd en gefineerd te worden. 100x goedkoper dan ‘ech hauwt’
Natuurlijk doet dit afbreuk aan het ontwerp, dit is ook maar een tijdelijke opstelling om zo de speakers te ontkoppelen van het meubel waarin ik ze heb staan. Ik heb ze ook op staanders gehad, wat eigenlijk hetzelfde effect heeft, ze presteren echt anders (puur) vanwege minder resonantie. Bovendien behoort dit ook bij de oorspronkelijke ontwerp-gedachte alleen zijn de ‘spring feet’ verzonken in het ontwerp. Morgen kan ik vier blokken kersenhout ophalen voor een nieuwe set en ga dit zeker toepassen. Zelf vind ik deze opstelling wel wat hebben en heb het idee om hiermee verder te borduren maar dan bijv. een rechthoek met afgeronde hoeken of een (halve) cirkel. Ik weet niet of je bekent bent het met design thinking begrip ‘kill your darlings’ dat is denk ik hier wel van toepassing. Misschien is het een idee om je eigen ontwerpen ook eens op veren te zetten en kijken wat voor invloed dat heeft op de prestatie.Walt schreef:Ik vind het eerlijk gezegd afbreuk doen aan het mooie ontwerp, geeft me teveel het DIY gevoel.
Een OB op veren? Dat hebben we i.d.d. nog niet eerder gezien. Aan de slag Walter! 
Het heeft i.d.d. wat om sommige darlings te killen
Maar wat heeft het nu gehoormatig? Hier pakt het misschien goed uit met de woofer aan de zijkant. Maar met lichte speakers met de woofer aan de voorkant waren de ervaringen wisselend. Er zijn mensen die hun minispeakers aan kabeltjes hadden opgehangen en dat klonk dan minder. De beweging van mid/hoog wordt dan gemoduleerd door de woef en dat levert wat extra intermodulatie vervorming op.
Het heeft i.d.d. wat om sommige darlings te killen
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 02 nov 2020, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Contacteer:
Als ik mijn speakers op veren zet, dan staat ie alsnog op de vloer. Gravity works 
Ja klopt! Wordt ook zo vervelend als alle wat je laat vallen tegen het plafond gaat zitten. Met jouw lengte misschien nog te doen maar anders.....
Ik heb luxe aangepaste wasmachine dempers die een gewicht van 95 Kg kunnen hebben. Totaal 4x, en ze staan te zwiepen, en daardoor geen probleem met de buren.
Ontkoppelen is een methode die best goed werkt.
https://www.youtube.com/watch?v=dW9-r83IvhI
Ontkoppelen is een methode die best goed werkt.
https://www.youtube.com/watch?v=dW9-r83IvhI
Prunus serotina
Verandert door UV licht in een mooie warme kleur en levert dan hopelijk ook heerlijke warme klanken
Verandert door UV licht in een mooie warme kleur en levert dan hopelijk ook heerlijke warme klanken
En we weten nog niet eens hoe de oude klinken.... of hoeven die ook niet te kinken? 
Alsof je in de opnamestudio bij de eindmix zit, trouwens zo oud zijn ze nog niet, een paar weken. Ik heb gedacht ik ergens gelezen dat de originelen ingespeeld worden voordat ze de handel ingaan.Pjotr schreef:En we weten nog niet eens hoe de oude klinken.... of hoeven die ook niet te kinken?
Ok, wachten we nog even totdat ze ingespeeld zijn. Maar dan willen we het weten ook! Met en zonder pienter pookje aan de speaker unit.
Wie zijn ‘we’?Pjotr schreef:Ok, wachten we nog even totdat ze ingespeeld zijn. Maar dan willen we het weten ook! Met en zonder pienter pookje aan de speaker unit.
-
wouter
- Ook commercieel actief
+1 lekker bezig Jan!
Heb je toevallig ook de maten van het binnenwerk kunnen herleiden tot logische maten, posities en diameters?
Ik meen dat het allemaal redelijk logisch leek, maar de tekeningen staan op mijn oude laptop en waren ook deels maar een gok.
De tekeningen die ik had van CNC freeswerk waren ook een DIY gok meen ik.
Dan doel ik op deze tekening dus.... uit deze post
viewtopic.php?f=3&t=25453&start=500#p1974086
Heb je toevallig ook de maten van het binnenwerk kunnen herleiden tot logische maten, posities en diameters?
Ik meen dat het allemaal redelijk logisch leek, maar de tekeningen staan op mijn oude laptop en waren ook deels maar een gok.
Ik heb de tekening op pagina 5 van dit topic ooit als sjabloon gebruikt. Ook heb ik foto’s als sjabloon gebruikt. Deze heb ik overgetrokken in illustrator en verschaald naar de werkelijke maten. De illustrator tekening gebruik ik weer als sjabloon in fusion360. De tekening die jij aangeeft is eigenlijk niet goed, op de een of andere manier is alles een wanddikte dieper en hoger (de breedte is wel goed 104mm). De laatst gebouwde (in noten) matchen beter denk ik met het origineel. Maar het blijft een beetje gokken. De hoek heb ik 9 (81) graden gekozen. Ik ben nu aan de derde set begonnen en heb daar weer een nieuwe tekening voor gemaakt, ben daarover nog niet tevreden, het is veel tweaken. Ik snap dat je naar logische maten zoekt, dat doe ik ook. Ik geef in een volgende post aan waar ik dan nog niet tevreden over ben. Vraag me wel af of (kleine) afwijkingen de prestaties veel beïnvloeden? Ook wil ik graag weten hoe de W5’s in (gefineerd) mdf/multplex/spaanplaat presteren. Heb vandaag een een hele zwik 25 mm mdf gekocht.wouter schreef:+1 lekker bezig Jan!
Wouter, over deze zaken heb ik nog mijn twijfels. Heb een gefreesd mdf-deel met een scanner gescand.Janb schreef:Ik heb de tekening op pagina 5 van dit topic ooit als sjabloon gebruikt. Ook heb ik foto’s als sjabloon gebruikt. Deze heb ik overgetrokken in illustrator en verschaald naar de werkelijke maten. De illustrator tekening gebruik ik weer als sjabloon in fusion360. De tekening die jij aangeeft is eigenlijk niet goed, op de een of andere manier is alles een wanddikte dieper en hoger (de breedte is wel goed 104mm). De laatst gebouwde (in noten) matchen beter denk ik met het origineel. Maar het blijft een beetje gokken. De hoek heb ik 9 (81) graden gekozen. Ik ben nu aan de derde set begonnen en heb daar weer een nieuwe tekening voor gemaakt, ben daarover nog niet tevreden, het is veel tweaken. Ik snap dat je naar logische maten zoekt, dat doe ik ook. Ik geef in een volgende post aan waar ik dan nog niet tevreden over ben. Vraag me wel af of (kleine) afwijkingen de prestaties veel beïnvloeden? Ook wil ik graag weten hoe de W5’s in (gefineerd) mdf/multplex/spaanplaat presteren. Heb vandaag een een hele zwik 25 mm mdf gekocht.wouter schreef:+1 lekker bezig Jan!
Nu in 25 mm mdf, heb op de ‘deksels’ 3 mm mdf geplakt, totale breedte wordt dan 106 i.p.v. 104 mm anders wordt het te smal. Pocket voor midrange is te diep (foutje), maak daar nog vulstukken voor. Fineer is teakhout misschien lijkt het straks nog wat 
Spring feet, die ronde infrezingen voor de veer pootjes.
weet niet of je hier iets mee kan?
Zouden bijde origineel moeten zijn!!!
Op het DIY forum is een NL-er die een setje (origineel) heeft!
https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... one-2.html
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
dat kleine vakje onderaan de voorkant, zit daar dempingsmateriaal in?
Ja, bedankt voor de voorbeelden. Het blijft een beetje lastig ik denk trouwens dat dit twee versie’s zijn. Zo zijn bijv. de register-gaten verschillend. Volgens mij zijn er ook twee typen woofers toegepast peerless en tangband, dat verklaard misschien e.a. Misschien moet ik maar van het idee afstappen om ze ‘exact’ na te maken, wat vorm betreft zit ik aardig in de richting. volgens mij is de enige mogelijkheid voor een identieke cloon; een originele set aanschaffen en deze te halveren.. maar ja, dat is wel een dure oplossing.BernHardN schreef:weet niet of je hier iets mee kan?
DSCF1515.jpg
Wbm_YTlf.jpg
Laatst gewijzigd door Janb op do 05 nov 2020, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat ik bijzonder aan de onderste afbeelding vind is dat het hout liggend verlijmd is, ik ken alleen maar voorbeelden met staande (verticaal) verlijmingJanb schreef:Ja, bedankt voor de voorbeelden. Het blijft een beetje lastig ik denk trouwens dat dit twee versie’s zijn. Zo zijn bijv. de register-gaten verschillend. Volgens mij zijn er ook twee typen woofers toegepast peerless en tangband, dat verklaard misschien e.a. Misschien moet ik maar van het idee afstappen om ze ‘exact’ na te maken, wat vorm betreft zit ik aardig in de richting. volgens mij is de enige mogelijkheid voor een identiek cloon; een originele set aanschaffen en deze te halveren.. maar ja, dat is wel een dure oplossing.BernHardN schreef:weet niet of je hier iets mee kan?
DSCF1515.jpg
Wbm_YTlf.jpg